Sonja schreef:Als je westernwedstrijden rijdt, heb je doorgaans van alles langs de ring. Rokende bbq's, de omroeper met z'n hele installatie, bar, kinderwagens, honden, weet ik wat voor afleiding. Maar onze paarden houden gewoon hun kop bij hun werk, daar trainen we op.
En dat geldt niet alleen voor Quarters ed, mijn eigen paarden (fjord/arabier/paint/kwpn) hebben daar ook nooit moeilijk over gedaan.
Er is méér te trainen dan alleen een proefje, als je op wedstrijd gaat.
Helemaal eens met Sonja! Enne; er zijn bijvoorbeeld veel arabieren in de western die dus uitstekend bij hun ruiter zijn, ondanks alle herrie op wedstrijd 
Al moet ik wel aanvullen dat grondwerken, Sacking Out en schriktraining ook gewoon vaak niet bekend zijn bij dressuurruiters.
Dit is weer wel praktisch standaard om te doen op westernstallen. Een soort gewoonte eigenlijk.
Dressuurpaarden zijn niet (altijd) 'heet', ze hebben het gewoon nog niet geleerd.
Westernpaarden zijn niet (altijd) 'koel', ze hebben het gewoon wel (af)geleerd.
Paardrijden en paardenkennis is inderdaad meer dan erop zitten; je kunt je paard veel meer leren!
Naar mijn mening mag hier in de dressuur veel meer aandacht voor zijn! Tip: google eens op 'sacking out'.