Wil jij je paard laten cremeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 23:34

Reken maar uit, de prijzen staan iets naar boven in het topic.

Alou schreef:
ik ben ook wel benieuwd hoeveel duurder cremeren is als Rendac

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 23:42

Wat ik er zo snel van begreep is het ophalen er wel bij inbegrepen en het is incl btw.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 00:04

De rendac is geloof ik €15,-

Edit, ik heb het opgezocht, het kost €18,12

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 09:04

jury schreef:
Iessie, ik begrijp uit je emotionele reactie dat dit onderwerp heel hoog bij je zit. Maar ik vind ook dat je een beetje met beide voeten op de grond moet blijven.
Een paard is en blijft een dier. Ook al beheersen paarden een groot deel van mijn leven en geniet ik dagelijks van ze, hou ik van ze, het blijft een dier. Die vermenselijking van een dier staat mij gewoon tegen.
En nogmaals iedereen is vrij in zijn of haar keuze maar bedenk ook eens wat je met dat geld voor goeds zou kunnen doen en of het verschil van het verwerken van de dood en het genieten van de herinneringen nu echt in het wel of niet hebben staan van een urn op de schoorsteenmantel.

Waarom heb je wel een begravenis of crematie nodig om het verlies van een familielid te verwerken maar niet om het familielid van je paard te verwerken?
Wat is jou paard minder dan jou familie?

Voor mij is mijn paard als familie net zoals mijn katten.
Hoe beschouw jij je paard dan als hij voor jou minder waard is dan je familie?
Als een middel om je hobby mee uit te voeren net als een tennisracet?
Laatst bijgewerkt door Moontje1991 op 23-09-10 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 09:08

Moontje1991 schreef:
Waarom verdien jij het wel om een begravenis of crematie te hebben en jou paard niet.
Wat is jou paard minder dan jou?

Eerlijk? Als ze mijn lichaam nadat ik dood ben in de kliko willen gooien vind ik dat ook prima. Daar merk ik toch helemaal niets van.

En wat mijn paard minder is dan ik? Zodra mijn paard mij africht, zodra mijn paard voor mij een arts regelt, zodra mijn paard mijn huur betaald, zodra mijn paard over mijn leven en dood beslist, dan is ze gelijk(waardig).

Overgens doe je cremeren niet voor je dier. Dat doe je voor jezelf, omdat je dat zelf een prettiger idee vindt. Maar het dier merkt er niets van, en ook 'de ziel' van je dier merkt er niets meer van. Net zo min als dat ze het merken als ze op een plank met een foto komen te staan. Dat is alleen maar voor jezelf, niet voor het dier. Het is prima als je het wilt doen, maar het heeft niets te maken respect voor je paard.

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 09:10

Moontje1991 schreef:
jury schreef:
Iessie, ik begrijp uit je emotionele reactie dat dit onderwerp heel hoog bij je zit. Maar ik vind ook dat je een beetje met beide voeten op de grond moet blijven.
Een paard is en blijft een dier. Ook al beheersen paarden een groot deel van mijn leven en geniet ik dagelijks van ze, hou ik van ze, het blijft een dier. Die vermenselijking van een dier staat mij gewoon tegen.
En nogmaals iedereen is vrij in zijn of haar keuze maar bedenk ook eens wat je met dat geld voor goeds zou kunnen doen en of het verschil van het verwerken van de dood en het genieten van de herinneringen nu echt in het wel of niet hebben staan van een urn op de schoorsteenmantel.

Waarom verdien jij het wel om een begravenis of crematie te hebben en jou paard niet.

Een begrafenis is voor de achtergebleven mensen om afscheid te kunnen en een plek te hebben om naar toe te kunnen gaan. Ik geloof niet dat de vriendjes van jouw paard gaan staan rouwen bij zijn graf/urn simpelweg omdat het dieren zijn. Je moet een paard niet vermenselijken. Hij is niet minder maar het is geen mens. Een mens wil graag begraven of gecremeerd worden, de mens wil immers niet vergeten worden en denk maar niet dat jouw paard daarover denkt of uberhaupt aan kan denken. De enige reden om het te doen is, is voor jezelf maar wat sommige mensen proberen duidelijk te maken is dat je ook gewoon een foto kan neerzetten, een stukje staart in een ketting of gewoon terugdenken aan de fijne momenten.

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 09:11

IggyPop schreef:
Ik kwam net deze link tegen, vond dit ook wel een mooi iets.
http://www.dedierenboom.nl/

Wow dat vind ik ook een mooi iets,

Om even terug te komen op wel cremeren of niet, ik heb voor niet gekozen omdat ik het ook te duur vond en er weinig meerwaarde van in zag. Wel begrijp ik dat sommige hier wel behoefte aan hebben. Je kunt je er tegenwoordig ook voor verzekeren. Dit schijnt wel een dure verzekering te zijn maar toch het is mogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 09:15

Vjestagirl schreef:
De rendac is geloof ik €15,-

Edit, ik heb het opgezocht, het kost €18,12

Dus cremeren is ongeveer 100x zo duur. Nee voor mij ook geen crematie, of begraving. Je hebt het zo fijn mogelijk gemaakt voor je paard tijden het leven. Ik snap dat mensen het willen maar de dierbaarste herrinderingen zitten in je hoofd. En tegenwoordog zijn er prachtige armbanden. Dus voor mij geen pot op mn kamer.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 09:17

Vjestagirl schreef:
Moontje1991 schreef:

Eerlijk? Als ze mijn lichaam nadat ik dood ben in de kliko willen gooien vind ik dat ook prima. Daar merk ik toch helemaal niets van.

En wat mijn paard minder is dan ik? Zodra mijn paard mij africht, zodra mijn paard voor mij een arts regelt, zodra mijn paard mijn huur betaald, zodra mijn paard over mijn leven en dood beslist, dan is ze gelijk(waardig).

Overgens doe je cremeren niet voor je dier. Dat doe je voor jezelf, omdat je dat zelf een prettiger idee vindt. Maar het dier merkt er niets van, en ook 'de ziel' van je dier merkt er niets meer van. Net zo min als dat ze het merken als ze op een plank met een foto komen te staan. Dat is alleen maar voor jezelf, niet voor het dier. Het is prima als je het wilt doen, maar het heeft niets te maken respect voor je paard.

Oke verkeerd omschreven laat ik het dan zo zeggen waarom heb je om afscheid van een geliefde te nemen wel een crematie nodig waarom vindt je dat wel zinvol om het beter te verwerken maar waarom niet bij je paard.
Oke jij hebt je antwoord al gegeven dat weet ik.
Mag ik vragen of jij ook zo naar mensen kijkt die om wat voor rede niet kunnen werken zijn die ook minder waard in jou ogen?
Of is dat anders omdat dat mensen zijn en jou paard een paard?

Een aantal mensen hier en vooral de geene in mijn vorige quote komen op mij over alsof ze bedoelen ach het is maar een paard als hij het niet meer doet gaat hij in de kliko en ga ik snel een nieuwe halen want ze zijn toch allemaal gelijk.
Dat bedoel ik niet naar jou vjestagirl teminste niet als ik jou uitleg goed begrijp en jij een crematie van je paard net zo zinloos vindt als een crematie van een familielid.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 09:19

equitation schreef:
Moontje1991 schreef:

Een begrafenis is voor de achtergebleven mensen om afscheid te kunnen en een plek te hebben om naar toe te kunnen gaan. Ik geloof niet dat de vriendjes van jouw paard gaan staan rouwen bij zijn graf/urn simpelweg omdat het dieren zijn. Je moet een paard niet vermenselijken. Hij is niet minder maar het is geen mens. Een mens wil graag begraven of gecremeerd worden, de mens wil immers niet vergeten worden en denk maar niet dat jouw paard daarover denkt of uberhaupt aan kan denken. De enige reden om het te doen is, is voor jezelf maar wat sommige mensen proberen duidelijk te maken is dat je ook gewoon een foto kan neerzetten, een stukje staart in een ketting of gewoon terugdenken aan de fijne momenten.

Wat ik een stukje beneden ook type dat heb ik verkeerd omschreven laat ik het dan zo zeggen.
Waarom heb je wel een begravenis of crematie nodig om het verlies van een familielid goed te verwerken maar heb je dat niet nodig om het verlies van je paard te verwerken.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 09:27

Ik heb ook mijn paard laten cremeren , hij is thuis helaas ingeslapen.
Het gaat net zoals Flew zegt.
Ik vind het een fijne gedeachte dat hij in de kamer staat en voel me daar goed bij.
De prijzen die eerder zijn gemoemd kloppen niet meer.
Ik heb 1378 euro betaald voor alles , dus het ophalen en brengen naar Roermond, de crematie , de urn ed.
Verder moet iedereen zelf weten wat hij / zij met het overleden paard doet, als je er maar een goed gevoel bij hebt.
Moet er wel bij zeggen dat ik wist dat Onne ziek was ( cushing en IR )

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 09:28

Moontje1991 schreef:
Oke verkeerd omschreven laat ik het dan zo zeggen waarom heb je om afscheid van een geliefde te nemen wel een crematie nodig waarom vindt je dat wel zinvol om het beter te verwerken maar waarom niet bij je paard.
Oke jij hebt je antwoord al gegeven dat weet ik.
Mag ik vragen of jij ook zo naar mensen kijkt die om wat voor rede niet kunnen werken zijn die ook minder waard in jou ogen?
Of is dat anders omdat dat mensen zijn en jou paard een paard?

Nee hoor. Mensen zijn mensen en paarden zijn paarden. We plaatsen onszelf al eeuwen boven dieren, door ze te houden, ze te vormen naar wat wij willen dat ze zijn, ze te laten doen wat wij willen dat ze doen, ze op te sluiten in hokjes of juist niet. Zelfs door je huisdier een bandje om de hals te doen met jouw naam in een kokertje (of er een chip in te proppen) stel je jezelf boven je dier. Dieren zijn nou eenmaal niet gelijk(waardig) aan mensen, dat blijkt uit alles.

Moontje1991 schreef:
Een aantal mensen hier en vooral de geene in mijn vorige quote komen op mij over alsof ze bedoelen ach het is maar een paard als hij het niet meer doet gaat hij in de kliko en ga ik snel een nieuwe halen want ze zijn toch allemaal gelijk.
Dat bedoel ik niet naar jou Vjestagirl teminste niet als ik jou uitleg goed begrijp en jij een crematie van je paard net zo zinloos vindt als een crematie van een familielid.

En ik denk niet dat mensen vinden dat ze zo eventjes een nieuw paard halen, maar wel dat de crematie geen meerwaarde voor ze heeft. Mensen vinden de herinneringen belangrijker dan wat er met het stoffelijk overschot bedoeld. Hun keuze om niet te cremeren is niet minder waard dan jouw keuze om het wel te doen.

En ja, €1200-1500 is een behoorlijk bedrag, niet iedereen heeft dat zomaar liggen en ik kan me voorstellen dat mensen dat liever stoppen in een nieuwe paard dan in een crematie.

Overgens zou ik mijn familieleden wel begraven, omdat ik dat een prettig idee vind. Maar als ze MIJN lichaam in de container willen gooien vind ik dat prima.

Iris_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 09:38

Ik heb mijn paard laten cremeren en bij deze gebeurd dat ook. Ik heb namelijk een crematie verzekering afgesloten voor hem.
Ben heel blij dat ik dat heb gedaan, hij werd netjes opgehaald door het crematorium in Rotterdam en 2 dagen later hebben we hem weer opgehaald!

Het is inderdaad een eigen gevoel, want zo'n beestje merkt het verschil niet tussen een grijper of netje alleen opgehaald. Maar goed ik had er geen fijn idee bij dat hij in zo'n bak tussen de koeien, schapen en varkens ligt....... 8-)

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 10:31

Vjestagirl schreef:
En ik denk niet dat mensen vinden dat ze zo eventjes een nieuw paard halen, maar wel dat de crematie geen meerwaarde voor ze heeft. Mensen vinden de herinneringen belangrijker dan wat er met het stoffelijk overschot bedoeld. Hun keuze om niet te cremeren is niet minder waard dan jouw keuze om het wel te doen.

En ja, €1200-1500 is een behoorlijk bedrag, niet iedereen heeft dat zomaar liggen en ik kan me voorstellen dat mensen dat liever stoppen in een nieuwe paard dan in een crematie.

Overgens zou ik mijn familieleden wel begraven, omdat ik dat een prettig idee vind. Maar als ze MIJN lichaam in de container willen gooien vind ik dat prima.

Ik vindt hun keuze ook zeker niet fout.
Ieder heeft het recht om zelf te beslissen wat hij of zij het beste vindt.
maar ik vraag mij af waarom familie wel en je paard niet wat is het verschil?
En waarom is dat verschil er?
Waarom ben je emotioneel meer gehecht aan je familie dan aan je paard.
En waarom maakt je paard geen deel uit van je familie.
Mijn paard maakt namelijk wel deel uit van mijn familie en zo heb ik haar ook gekocht als een nieuw gezinslid.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 10:51

Moontje1991 schreef:
Waarom heb je wel een begravenis of crematie nodig om het verlies van een familielid te verwerken maar niet om het familielid van je paard te verwerken?
Wat is jou paard minder dan jou familie?

Voor mij is mijn paard als familie net zoals mijn katten.
Hoe beschouw jij je paard dan als hij voor jou minder waard is dan je familie?
Als een middel om je hobby mee uit te voeren net als een tennisracet?

Misschien bedoel je het niet zo, maar dit klinkt wel een beetje ongenuanceerd en kwetsend. Alsof je je paard nauwelijks iets waard zou vinden en alleen een gebruiksmiddel, als je voor jezelf bepaalt dat je een huisdier niet op 1 lijn stelt met een mens/familielid en niet laat cremeren maar door de Rendac laat ophalen?!

Natuurlijk kun je het gevoel hebben dat je dieren bij je familie horen, dat heb ik zelf ook, en ik heb ook alles voor ze over, maar uiteindelijk als ze dood zijn is dat toch wel iets anders dan wanneer een familielid is overleden, ongeacht hoeveel verdriet je van beide kunt hebben.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 11:23

beide gaan naar de slacht
het is snel en humaan.
ik vind dat ze dat verdienen

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 11:31

IggyPop schreef:
Wat ik er zo snel van begreep is het ophalen er wel bij inbegrepen en het is incl btw.

Het ophalen zit er zeker niet bij inbegrepen. Ik wil de kosten wel delen hoor. Voor mijn kleine E-pony die uit Groningen gehaald moest worden en naar Beverwijk werd vervoerd was ik in totaal 1425 euro kwijt. (en dan ben ik naar mijn idee nog gematst want hij is geschat tussen de 300 en 400 kg)

@ Simodi; mijn paard is gecremeerd omdat ik door de shock van het ongeluk in mijn optiek geen afscheid heb kunnen nemen. Heb mijn paard wel begeleid bij het sterven, maar voor mijn idee was ik er niet bij, ik herinner me er ook niks van. Door mijn paard te laten cremeren en later te begraven heb ik toch het gevoel echt een afscheid te hebben genomen. Ik heb het zo ook beter af kunnen sluiten voor mezelf. Na het begraven had ik echt zo'n gevoel van; nu is het klaar en dat had ik na het inslapen niet.

onne

Re: Wil jij je paard laten cremeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 12:01

@ Flew, dan was jij meer kwijt Onne was een dikke 500 kg.
En bij mij zat de extra urn er nog bij.
(gaat het een beetje met je ? )

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 12:25

Wat verwerken betreft, niemand die er aan denkt dat je zelf een ceremonie kunt verzinnen die helemaal gratis is en dat je ook best een "graf" kunt maken?
Ik ken mensen die een aantal dingen (lintjes, halster, foto's) op een hoopje hebben gedaan en verbrand, nadat er een zegje is gezegd over het dode paard. Dit heb ik trouwens nog in en stripverhaal gebruikt, maar dat ter zijde.
Ik bedoel, je kunt zonder het werkelijke stoffelijke overschot te gebruiken, prima een ceremonie hebben voor de verwerking.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 12:46

Mijn vorige paard wilden we laten cremeren maar dat hebben we toen niet gedaan vanwege de kosten en tot op de dag van vandaag heb ik daar nog steeds spijt van. Het was een heel bijzonder paard voor mij, en had het toch wel een prettig idee gevonden. Van 1 van de paarden die ik nu heb, kan ik met zekerheid zeggen dat ik die ga laten cremeren ( hopelijk over 100 jaar. ;) ) , de rest weet ik nog niet. Dat zie ik wel als het moment daar is.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 12:54

Nee ik hoef mijn paard niet te laten cremeren als het eens ervan komt, want wat moet ik met zoveel as? en paard voelt en merkt er toch helemaal niets van.

Belangrijkste is dat je er goed voor zorgd bij leven en dat ze op een waardige en goede manier ingeslapen/afgemaakt wordt.

Geestelijk is paard/pony dan vrij en gaat naar de eeuwige weiden en wat er overblijft is een lijk zonder inhoud en de ziel is er uit.

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 12:58

Ja ik laat mijn paarden cremeren en Ja ik heb dat al eens laten doen in oktober 2009.

We zijn toen naar Rotterdam gegaan en zijn hier Super geholpen.
Mijn paarden hebben mij altijd een geweldig veen plezier gedaan en ik vind persoonlijk dat dit mijn laatste iets is wat ik voor hun kan doen.

Ik zou niet graag mijn paard aan straat leggen maar dat is mijn mening

Eas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 13:09

Deze maand heb ik afscheid moeten nemen van mijn maatje.
Hij is thuis ingeslapen en de volgende dag opgehaald door rendac.

Dieren zijn heel erg waardevol voor mij, maar het blijven dieren.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 13:16

Ik kan me erg goed vinden in de bewoordingen van jury...ben ontzettend gek op mn paarden, maar zie niet in, wat het voor het paard uitmaakt als het gestorven is. Belangrijkste is dat hij een fijn leven heeft. Als het gestorven is, is het cremeren meer voor de nagedachtenis voor de baasjes als dat het zin heeft voor het paard.
Overigens respecteer ik ook de mensen, die graag hun paard willen cremeren, ik veroordeel niemand. Iedereeen moet doen waar hij / zij zich goed bij voelt :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 13:22

superrizzo schreef:
Ik zou niet graag mijn paard aan straat leggen maar dat is mijn mening

Het is niet je paard, maar een zielloos karkas dat je aan de straat legt.
Ik snap dat het heel rot kan zijn om er mee geconfronteerd te worden (je kunt het trouwens afdekken), begrijp me niet verkeerd, dus ik snap als jij dat niet wilt, maar je moet ook begrijpen dat anderen wel zien dat het een karkas is en dat het paard dat je kende eruit is.
Ceremoniën als begraven en cremeren doe je om jezelf een goed gevoel te geven en wellicht om aan anderen te tonen hoeveel je om het paard gaf en kan deel zijn van de rouwverwerking. Dit is ook de reden waarom mensen elkaar een begravenis geven.
Dat is prima en kan heel belangrijk zijn voor jezelf, maar het is niet juist om te zeggen dat je het voor het paard doet. Die is er namelijk niet.
Een paard uit zijn lijden helpen, dat doe je voor het paard.
Maar begraven, cremeren of wat dan ook, doe je voor jezelf en de omgeving (en sanitaire redenen).
Het is een keus, die helemaal bij jezelf ligt, maar mensen die het niet doen geven heus niet minder om hun paard. Voor een paard is het belangrijk wat je bij leven doet, niet wat je na hun dood doet.