Welk cijfer voor halthouden (met filmpje)?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daffodil

Re: Welk cijfer voor halthouden (met filmpje)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 16:07

Nou het komt wel voor hoor en nog veel meer andere dingen die jij niet in een Z proef vindt thuishoren. Maar dat is de vraag niet, hoe punt je die dan?

Ik concludeer uit jouw berichten dat je zelf geen jury bent, klopt dit?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:07

dat hoort mss niet, maar het gebeurt wel (eens). Maar kijk eerst eens wat er bij een 2 staat, en dat is echt heel anders dan er hier gebeurt.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:08

chocobroodje schreef:
We hebben het over Z nivo mensen kom op he, dan mag je toch verwachten dat iemand correct afgroet? Stijgeren en ander verzet dan hoor imo niet in een Z proef thuis.

Dus als ik er eens eentje tref die overeind komt tijdens de proef moet ik die er maar uitgooien omdat ze niet in het Z thuishoren?
Communicatiefoutjes en storingen kunnen altijd een keer gebeuren hoor.

Ben je zelf jury?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:11

daffodil schreef:
Nou het komt wel voor hoor en nog veel meer andere dingen die jij niet in een Z proef vindt thuishoren. Maar dat is de vraag niet, hoe punt je die dan?

Ik concludeer uit jouw berichten dat je zelf geen jury bent, klopt dit?

Nee ik ben geen jury nee. Maar dat maakt toch niet uit? Feit blijft dat dit een dikke onvoldoende is en of het nou een 2 of een 3 moet zijn..

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:13

Natuurlijk maakt dat uit, ik heb toch niet voor niets 3 cursussen gevolgd? :?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:13

Had je dus helemaal niet hoeven doen Karin, want je ziet hoe makkelijk het beoordelen is ;).

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 16:14

Dat maakt mij dus wel uit, want ik vraag dit op het jury deel van bokt om te bekijken wat andere jury's hiermee zouden doen.

Dat zegt mij dus tegelijkertijd jouw reactie niet heel serieus te hoeven nemen, want je uitgangspunt klopt al niet om mee te beginnen. Als je er al vanuit gaat dat er in het Z niets meer mis mag gaan, moet je maar helemaal nooit bij een subtop wedstrijd gaan kijken. Of naar de olympische spelen op tv want ook daar gaan dingen mis namelijk.......

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:19

Ik zeg absoluut niet dat er niks mis mag gaan maar je mag toch wel meer verwachten dan een L proefje. Maar goed het is duidelijk dat ik hier geen mening over mag geven dus wens ik je heel veel succes met je verdere proeven

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:21

chocobroodje schreef:
Nee ik ben geen jury nee. Maar dat maakt toch niet uit? Feit blijft dat dit een dikke onvoldoende is en of het nou een 2 of een 3 moet zijn..

Toch is dit wel een interessant antwoord. :)
Want het verwoordt precies waarom we die cursussen doen, en waarom de mening van een wedstrijdruiter wel eens afwijkt van die van een jurylid.
Juryleden hebben geleerd om een bepaald cijfer te geven voor een bepaalde verrichting, en niet 'zomaar' een cijfer. :)
Ook leren juryleden dat het niet erg is om te discussieren over een 4 of een 5, maar dat iets bijvoorbeeld zeker geen 7 of een 2 mag zijn.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:26

chocobroodje schreef:
Ik zeg absoluut niet dat er niks mis mag gaan maar je mag toch wel meer verwachten dan een L proefje. Maar goed het is duidelijk dat ik hier geen mening over mag geven dus wens ik je heel veel succes met je verdere proeven

in een L proefje wordt er bv al niet gevallen over het progressieve stuk in de overgang. En wsl kom je dan nog wel op een 6 uit, ik zou zelf dan niet zo enorm hard vallen over het achteruit bijsluiten aangezien het er verder zeker niet verkeerd uitziet.

overigens heeft TS al opgemerkt dat ze dit niet zelf is.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:35

Tonen wat er gevraagd wordt is niet gebeurd....

B tm M1 = Progressieve overgangen, M2 t/m GP = niet-progressieve overgangen.
Correct groeten, dus knikken naar de jury en niet in de zwaai belonen zonder af te groeten ;-)
Niet naar achter bij/wegzetten, alleen bijzetten naar voor is toegestaan.
+ we zien niet de rechtgerichtheid vanuit deze positie, maar ik denk dat de 1e 3 redenen al genoeg zijn om een dikke onvoldoende te geven.

Een 2 is mi niet getoond!
In geval van ts is het afgroeten niet volledig getoond en samen met de 2 andere punten van kritiek goed voor een 3/4 in mijn optiek

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:41

Lielle schreef:
in een L proefje wordt er bv al niet gevallen over het progressieve stuk in de overgang. En wsl kom je dan nog wel op een 6 uit, ik zou zelf dan niet zo enorm hard vallen over het achteruit bijsluiten aangezien het er verder zeker niet verkeerd uitziet.

In de L is een progressieve overgang volgens het wedstrijdreglement nadrukkelijk toegestaan, het is dus niet een kwestie van of er 'wel of niet over gevallen wordt'.
In de L is achterwaarts corrigeren tijdens het halthouden wél een ernstige fout, omdat óók in de L de voorwaartse drang behouden moet zijn. De drang naar voren hoort in álle klasses aanwezig te zijn.
Het is tijdens de juryledenopleidingen ook altijd weer een standaard grapje, dat halthouden (en zelfs het achterwaarts gaan) in die zin een voorwaartse beweging is (met behoud van de drang naar voren). :D

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:49

Ik kan alleen maar mee gaan met karin en bertie.
Een 2 is imo veels te zwaar gepunt.
Amazone mag wel idd duidelijker groeten en het naar achter wegzetten van het been telt zwaar.
Ook is de overgang teveel op de voorhand.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 16:57

Bertie ik was zelf jury, dus ik weet dat het een progressieve overgang mag zijn. Verwoording was dan ook bedoeld voor iemand die de jurycursys niet heeft gevolgd. En persoonlijk vind ik dit achterwaarts sluiten geen doodzonde (in het L) en het afgroeten
zou bij mij in het L echt wel een zes zijn geworden, met een opmerking erbij over het pasje achterwaarts, omdat ik de verder. Overgang voor het L (1) ruim voldoende vind (stille aanleuning, voldoende gesloten). Alleen het rechtgericht zijn is lastig te beoordelen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 18:54

Ik zou zelf een 5 geven voor de pas achterwaarts. Dat mag in het Z natuurlijk niet maar de bodem was wel dramatisch gisteren dus tja.. klein beetje rekening houden met de omstandigheden kan geen kwaad. Een 2 vind ik echt veel te laag.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:11

Ik dacht aan een 5 twijfel met 4 maar vond 4 toch wel erg streng, redenering:
- Geen niet-progressieve overgang
- Paard zet achter 1 pas terug

Maar een 2 :oo

hippa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 01:27

Bedenk wel dat een 5 een voldoende is en een 4 onvoldoende.
Voor een Z proef ben ik van mening, en ik ben ook jury, dat dit eerder een 4 is dan een 5. Ik zie zoals zovelen het pasje aw en de progressieve overgang, maar wat ik ook zie is dat, mijns inziens, het paard gewoonweg "uit elkaar valt". Daarom kan dit op Z-niveau tot niet als voldoende worden gezien en dus is een 4 het juiste cijfer. De overgang voorafgaand aan het hh was ook niet gezet/gesloten, eigenlijk valt het geheel daar al uit elkaar.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 22:34

Ik kom op een vier uit, naast wat er al genoemd is staat het paard al met al nog geen 2 seconden stil wanneer de afgroetzwaai anex beloning gemaakt wordt. Dat de amazone het zat was kan je goed zien, dat laatste onderdeel lijkt echt afgeraffeld te worden.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 07:50

Sjuimpje schreef:
Ik kom op een vier uit, naast wat er al genoemd is staat het paard al met al nog geen 2 seconden stil wanneer de afgroetzwaai anex beloning gemaakt wordt. Dat de amazone het zat was kan je goed zien, dat laatste onderdeel lijkt echt afgeraffeld te worden.

Je observatie is correct. Ook ik zou een liever een afgroeten zien dat ook 'afgemaakt' wordt.
Maar heb je Anky op Salinero wel eens zien afgroeten? Wie zijn wij dan om te gaan muggenziften.. ;(

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 14:26

Voor mij is het een 4 waard. Gebaseerd op te progressief in de overgang, zet been terug. meer is ook niet te beoordelen uit deze hoek.
Wat het afgroeten betreft, ach, daar kan ik echt niet van wakker liggen, het kan wat netter, maar zal er geen punt voor aftrekken(heeft geen fluit met paardrijden zelf te maken)

anonymous54

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 19:37

een 4 of 5... we hebben het wel over de Z..