Arabier toch een deken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 18:19

Mijn arabier heeft het wel degelijk koud, en daarom doe ik haar ook een (regen) deken op.
Niet heel dik, ik ga hooguit tot de 300 als het echt zo koud is als vorige winter. Maar meestal staat ze onder een 0 grams regendeken.

Ze is er 2 jaar geleden echt heel ziek van geweest (ruim 3/4 weken), vandaar dat het nu zo gaat, en zo gaat het goed.

palham

Re: Arabier toch een deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 18:26

Mariskalove: hoe heb jij gemerkt dat jouw paard heel ziek geworden is van de regen? Wat had je paard?

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 18:36

Ik weet niet precies wat het was (Da is er wel bijgeweest, maar was er zelf niet bij).
Bij mij begon het met een beetje verkouden en wat snot na een dagje in de regen, maar toen legde ik het verband tussen ziek en regen nog niet, en het was na een dag (goed weer) weer over.
Daarna ben ik 2 dagen niet geweest (schoolkamp) en ze hebben toen 2 dagen lang in de regen buiten gestaan. Toen was ze al behoorlijk verkouden, veel snot en ook wat slijm. Dit trok na een week deels op stal, deels op weiland weer weg.
Dat ze daarna veel in de regen heeft buitengestaan kan ik me niet heel goed herrinneren, maar toen dat na een week niet over ging, zelfs niet minder, hebben we de Da er bij gehaald.
Die heeft dus verteld dat het waarschijnlijk daardoor kwam, dat ze (volgens mij) wat kou had gevat, maar meer heb ik niet meegekregen (was er zelf niet bij).

Hij heeft toen aangeraden haar onder dek te zetten, en sinds dien gaat het lekker.
Nu staat ze onder een 0 grams regendeken dag en nacht (soms ook in de regen) buiten en het gaat prima zo.
het heeft daar dus echt aan gelegen.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 18:42

Focussed schreef:
.
Een paard heeft veel meer en grotere spieren waardoor trillen veel effectiever is dan bij de mens. Kortom je kunt die 2 niet vergelijken..

Wel effectiever dan bij de mens (alleen door grotere spiergroepen), maar nog steeds onwijs ineffectief en zeker niet de effectiefste manier van warm worden, dat is nl de pilo-erectie. daarnaast kost het ook nog eens enorm veel energie dat rillen, waardoor het dubbel ineffectief is en ze zelfs spierbevangen kunnen raken als je dat lang door laat duren.

Je info klopt wel degelijk hoor, je noemt een mooi rijtje op, maar je moet wel complete info geven voor een volledig beeld

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 18:44

van regen op zich worden ze niet ziek, net als dat ze van kou op zich niet ziek worden. Wel zweven er in dat soort tijden meer virussen door de lucht en is een dier/mens in dit soort perioden vatbaarder voor ziektenverwekkers, maar dat komt dus nooit door regen/kou op zich en een echt gezond dier/mens zal er dus ook niet ziek van worden

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 18:44

ik zou gewoon een regendeken opgooien, hij trilt inderdaad niet voor niets. In mijn ogen zijn er onder arabieren wel meerdere die slecht tegen regen kunnen, die van ons kon er in elk geval slecht tegen en bij mijn weten is de vacht ook niet gemaakt op zoveel neerslag.
die van ons kreeg regenschurft, die pony is gewoon echt niet waterproof :Y)

* ben verder geen dekenfan en die van mij lopen dus altijd 24/7 buiten zonder deken. Maar de uitzondering zul je maar net treffen ;) *

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 18:52

Ibbel schreef:
Mijn Arabieren bouwen onder een deken alsnog een gigantische vacht op. Een deken heeft echt niet tot gevolg dat een paard dan geen vacht meer maakt. Gooi die 3-jarige nou maar gewoon een deken op, gewoon geen al te dikke. Ik gebruik 150 grams, de hele winter door, het is puur voor het water, dat warmhouden lukt ze onder zo'n relatief dunne deken prima met de vacht die ze kweken.
Als die 3-jarige geen waterdichte vacht aan kán maken omdat z'n haarwervels te hoog zitten, kan je vacht kweken tot je een ons weegt hij zal het bij aanhoudende regen koud blíjven houden.

Ibbels verhaal klopt heel erg dus ik zou er ook een deken opgooien, gewoon tegen het water.
Mijn arabier kan ook opzich wel tegen kou, maar niet tegen regen. Hij wordt echt letterlijk tot op de huid nat, en heeft tot nu toe al 2 winters last gehad van regenrot (Nat tot op de huid worden in combinatie met veel te veel energie gebruiken om warm te blijven en daardoor verlaagde weerstand denk ik). De laatste winter was ik er net op tijd bij om de regenrot tot een minimum te beperken, ik gooi er nu al gewoon een regendeken op als het een tijd flink regent.
Zijn vacht ziet er ook altijd veel minder vol uit dan die van de andere paarden, hij heeft gewoon een beetje een kneuzenvacht, kan ie ook niks aan doen. :P
Somme paarden kunnen gewoon echt niet tegen nattigheid, daar moet je je dan bij neerleggen, ik had hem ook liever zonder deken gehad maar 2 faalpogingen zijn duidelijk genoeg voor mij.

edit: opisop heeft het over dezelfde pony.. :') :D

lusixarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 23:47

nou die van ons hadden in hun jongere jaren echt een heeeeele dikke vacht, leken net ijsbeertjes, mar dat is op de een of andere manier minder geworden nu ze ouder zijn, ze hebben een dikke vacht, maar niet meer van die hele lange haren,

die vz ster bij ons stapt wel genoeg uit, maar ik denk dat ze te veel naar wedstrijdpaarden kijkt.....

ik heb voor mijn 2,5 jarige wel en 100grams ( iig de dunste ) regendeken en een fleece uitrij deken en een vliegendeken, meer niet en hij krijgt ze straks alleen op bij nood, ik vind een dunne vacht ook mooier, margoed van een mooie tafel kan je niet eten he! laat ze maar n eigen jas kweken zegt de stalhouder daar ook, ze gaan met deken de wei op en met deken de stal in savonds, beetje vreemd want als je zelf binnen komt doe je je jas oom uit he! paard kan dit niet en ik ga niet iedere dag 2x op en neer om dhr zijn jas aan en uit te doen! ( :7 )

zo

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 09:06

Bdeankt voor het delen van jullie ervaringen. Mijn arabier (die dus helaas een ernstige wond heeft) staat nu nog bij een kennsi in Nederland en ook hij raadde aan een regendeken op te doen, omdat dit paard bij regen echt gaat rillen. Deze man houdt zijn paarden normaal ook natuurlijk, maar net zoals een paar van jullie aangeven, heeft niet elk paard zo'n goede vacht. Eigenlijk wil ik mijn paarden altijd zonder deken houden, maar ik geloof, dat ik hier een uitzondering moet maken. HOe ziet trouwens regenrot eruit? Zijn dat kleine ronde plakken, waar de vacht wegvalt. Volgens mij heeft dit paard het begin van dit jaar zoiets gehad. Wij dachten aan een schimmel en na behandeling met Ivemerol is het weggegaan.