Verwilderde Mustang merrie - kan dat nog goed komen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Verwilderde Mustang merrie - kan dat nog goed komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 14:42

Een paard verknal je niet zomaar, als je de juiste hulp krijgt kunnen fouten die je hebt gemaakt ook weer rechtgezet worden. Realiseer je alleen wel dat hier tijd in gaat zitten, en die tijd moet je wel nemen. Gebruik die tijd ook om jezelf bij te scholen, je hebt de andere paarden op het land ook nog om op te oefenen (als dat van je schoonvader mag...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 14:43

Leuke uitdaging!

Als je het geduld hebt (het paard de tijd geven), en de uitdaging aan durft te gaan zou ik het zeker proberen. Desnoods schakel je de nodige hulp in. Ben heel erg benieuwd! :j

linsim26 schreef:
ze komt op mij heel rustig over via de foto's.

wel een heel leuk dier!

Dat was ook mijn idee. Maargoed, een foto is natuurlijk maar een momentopname, valt niet zo heel veel over te zeggen ;)

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 14:48

op foto leuk beestje en ze oogt rustig.
ben heel benieuwd en ga dit zeker volgen.
lijkt me geweldig een mustang

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 14:53

Cassidy schreef:
Een paard verknal je niet zomaar, als je de juiste hulp krijgt kunnen fouten die je hebt gemaakt ook weer rechtgezet worden. Realiseer je alleen wel dat hier tijd in gaat zitten, en die tijd moet je wel nemen. Gebruik die tijd ook om jezelf bij te scholen, je hebt de andere paarden op het land ook nog om op te oefenen (als dat van je schoonvader mag...)

Ja ik mag alles met ze doen. hij wil er eentje van verkopen, de andere twee zijn onverkoopbaar (eentje omdat hij 22 is, en erg lastig te rijden, wil ook niet van de anderen weg, en de andere omdat ze verkeerd is aangereden en dus ook niet te rijden is). Daarnaast is de markt hier heel slecht op het moment, dus die ene die te koop staat zal ook nog wel even blijven.
Ik had haar over kunnen nemen maar aangezien ik met haar geen geweldige klik heb ben ik daar niet op ingegaan. Ik rijd haar wel zo af en toe, ze is erg goed bevestigd in western, en ikke niet dus ze leert mij de hulpen <3 Gaat steeds beter!

En ja ik vind haar mooi als ik afga op de foto's, maar ik moet haar natuurlijk eerst in het echt zien. Als de klik er is dan komt het wel goed. Als die er niet is dan houdt het helaas op. Ik wil niet graag nog een grasmaaier aan de 'kudde' toevoegen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 15:11

Met dat oefenen bedoelde ik eigenlijk niet het rijden, maar meer het grondwerk volgens CA. Dus een paard dat verkeerd is ingereden, of een paard dat kleeft kunnen toch hele goede paarden zijn om grondwerk mee te gaan doen. En door dat grondwerk groeit je band. Het paard waar jij af en toe op rijdt zou zomaar eens heel erg leuk kunnen worden door dat grondwerk en de band die jullie daardoor opbouwen.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 15:57

Ja dat snapte ik, sorry als ik niet duidelijk was!

Ik ga zeker met haar aan de slag om te oefenen zodra ze terug zijn van de andere weide (daar staan ze nu sinds een week om de grote weide even te laten rusten).

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:31

Ik ben benieuwd naar wat het verhaal zal worden da het kijken dit wekend! :)

linsim26

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 17:12

en ben je al wezen kijken ?

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 14:06

Het is een hele mooie merrie! Alleen liep ze gisteren behoorlijk kreupel, dus over twee weken ga ik nog eens kijken of het dan over is!

cunemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 09:42

het paard is denk ik gewend om in een kudde te leven en als ze geen andere dieren kan vinden zal ze het wel met jullie moeten doen na een lange tijd is ze rustig en komt ze naar je toe om dat jullie dan een soort van kudde dieren voor haar zijn je moet vooral niet te veel haast hebben je echt geduld nodig bij zo'n paard .

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 02:35

Naja ze heeft een peesblessure, de DA is vandaag geweest.
Heel erg jammer.

Ga wrsch zaterdag kijken naar mijn 'tweede' keus, een twee jarig QH hengstje zonder papier maar oh zo leuk van de foto's.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 03:48

Op de foto's kwam ze erg rustig op mij over en totaal niet schuw. Komt waarschijnlijk omdat de foto van dichtbij gemaakt is. Kan natuurlijk enorm vertekenen.

Bah, balen een peesblessure. Kon de DA haar gewoon onderzoeken is dan stiekem mijn vraag?

Succes van het weekend met je 2de keus

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 09:30

Geen idee ik was er niet bij :) misschien een lichte verdoving oid, ik gok dat ze maf heeft gedaan in de wei oid. Jammer maar helaas!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 17:29

Dat is wel jammer ja maar vind het wel heel verstandig van je dat je haar dan toch niet neemt. Ben je al bij die ander wezen kijken?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 19:35

meelanor schreef:
Ik denk dat het wild of niet wilde er niet mee te maken heeft. Het zijn eerder de ervaringen van het paard met mensen. (Waarschijnlijk zijn deze niet erg goed geweest). Er zijn ook genoeg "gedomesticeerde" paarden die zich moeilijk laten vangen en zenuwachtig zijn door slechte ervaringen toch?

Idd Mustangs zijn geen genetisch wilde paarden, maar in het wild levende paarden, een groot verschil.
Hier halen ze ponies uit het wild en dat zijn heel makkelijke dieren om in te rijden. Daarbij groeien Lusitanos op grotere stoeterijen ook vrijwel wild op en die worden ook gewoon makkelijk ingereden.
Er is gewoon iets niet goed gegaan in de begeleiding/opvoeding van dit paard.

Dat is meestal prima recht te zetten met de juiste hulp van de juiste mensen.

*edit, ik zie nu dat je er al vanaf ziet door andere redenen.

leonie1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 19:41

Hoi zelf heb ik een mustang hengst die in gevangenschap is geboren, moeder komt ergens uit Canada uit het wild. Moet zeggen dat hij niet echt anders is als andere tamme paarden dus volgens mij moet het goed kunnen komen.

Heel veel succes.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 20:02

_Chanel_ schreef:
Dat is wel jammer ja maar vind het wel heel verstandig van je dat je haar dan toch niet neemt. Ben je al bij die ander wezen kijken?

Zaterdag ochtend!