Hoelang gaat een cap mee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tammy_

Re: Hoelang gaat een cap mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:35

een cap is gemaakt om 1x een goede val te breken, als hij een deuk heeft moet hij vervangen worden, want dan is het hele bescherm-mechanisme- ding stuk.

ik denk dat 2-3 jaar een goede leeftijd is om de cap te vervangen, mijne moet ook maar eens met pensioen....

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 10:53

Een zelfde soort topic van ff geleden:
Toen was dit mijn antwoord en daar blijf ik bij:
Citaat:
een cap is opgebouwd uit lagen polystireen, dat zit verwerkt in verschillend lagen, je ziet aan de buitenkant en aan de binnenkant dus niet of hij kapot is of niet.
Geloof me hij kan echt zwaar beschadigd zijn zonder dat je maar iets ziet!
Ik heb zelf eens een cap gesloopt na een goede val, had een nieuwe gekocht en wou toch weten hoe hij er van binnen uitzag. Toen ik hem opende leek het wel een puzzel! Al het polystireen was gescheurd/gebarsten en zelfs op sommige plaatsen verpulverd.
Nee voor mij gewoon een nieuw cappie als ik val!

Wat betreft die GPA cap in reacties van een paar terug, die heeft gewoon zijn werk gedaan! Het is jammer dat je valt maar daar is een cap voor!
Het is geen mode item of een bezuinigingsitem!!
Het zorg ervoor dat veel leed je wordt bespaard.
Een cap van bv €70,- voor 3-5 jaar dienst is een koopje tegenover welicht een hersenbeschadiging!
Tja en je kan het zo duur maken als je zelf wilt, de een is gelukkig met een GPA cap de ander vind een exemplaar van HH net zo goed.
Maar vervolgens niet gaan huilen als je GPA zijn werk doet! Als je dat zonde vind dan ben je wellicht beter af bij een goedkoper exemplaar.

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 12:18

Ik heb de mijne nu al 3à4 jaar ofzo :=
Maar ik heb 'm effectief maar 2 jaar opgehad :+
Hij heeft zelfs nog geen val meegemaakt, dus kan nog wel een tijd gebruikt worden!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 12:23

Als ik op mn cap gevallen ben gaat hij direct weg en komt er een nieuwe. Gelukkig komt dat nouwelijks voor. Dan vervang ik de cap als hij lelijk wordt en oud. Denk dat dat wel neer komt op 1 x in de 5 jaar.

_elisah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 19:34

Ligt eraan wat je ermee doet

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 19:47

ik ben al 5x gevallen met mijn cap en nog steeds is ie goed hoor.
Ik doe gewoon totdat je iets ziet qua scheur ofzo!
en als er niks mee gebeurt totdat ie te klein word of wanneer je een neue wilt :) (nieuwe)

Emily_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:08

ik heb al 7 jaar dezelfde cap, en ben er al heel wat keer mee gevallen maar hij is nogsteeds goed :)

vicksytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:10

Ik heb de mijne gekocht toen ik 1 jaar reed, dus heb hem inmiddels al weer 10 jaar.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 15:09

@Asmara en HorseEmily, hoe weten jullie dat je cap nog echt goed is? Aan de buitenkant is echt niet te zien of hij nog goed is of niet!!

Jollyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 15:18

Heb ooit op tv weleens een test met motorhelmen gezien, anders dan een cap, maar beiden bedoeld om je hoofd te beschermen bij een val. Na een val was de buitenkant van bijna al deze helmen nog helemaal gaaf. Aan de binnenkant echter niet. Bij een cap is dit vaak hetzelfde. Je hoeft niets aan de buitenkant te zien terwijl de binnenkant beschadigd is bij het opvangen van de klap.

Met mijn huidige cap ben ik ook weleens gevallen, maar nooit echt op mijn hoofd. Toch denk ik, zeker als ik lees dat een cap zo'n 5 jaar mee gaat, dat ik binnenkort maar eens moet kijken voor een nieuwe. De combinatie van toch een paar keer gevallen en een cap van 8 jaar oud lijkt me toch niet ideaal.

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:00

Ik doel al 5 jaar met mij cap, ben een keer heel hard achterovergeklapt met me pony, en de cap is nog helemaal heel! En er mankeert niks aan, ook is me cap nog erg mooi.

greefje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 21:00

Ik heb m'n cap al vanaf m'n 8e (wel verstelbaar van casco ofzoiets)
ben nu 14 en nog steeds is ie goed.

& ik heb aardig wat vallen mee gemaakt (met jonge pony's) dus...
:o

kimvdwx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 21:36

Volgens mij moet je na 1 x vallen en andere aanschaffen? dat is teminste bij m'n scooter helm wel zo. Ook al lijkt hij van de buitenkant nog goed, van de binnenkant kan er ook wat mis mee zijn.

greefje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 15:51

kimvdwx schreef:
Volgens mij moet je na 1 x vallen en andere aanschaffen? dat is teminste bij m'n scooter helm wel zo. Ook al lijkt hij van de buitenkant nog goed, van de binnenkant kan er ook wat mis mee zijn.

ehem.. dat lijkt me niet ; )
dan wordt paardrijden wel een hele dure hobby;)

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 16:17

@ lindadegreef als je mijn reactie leest zie je dus waarom je dat dus juist WEL moet doen.
Op een cap beknibbelen vind ik wel het stomste wat je kan doen! Je hebt hem op voor je veiligheid!
Als hij kapot is kan je net zo goed geen cap opzetten, een kapotte cap is dan net zo veilig!!

Jade91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 16:22

Ik heb al een aantal harde vallen gehad met nog altijd mijn aller eerste cap.. al 12 jaar heb ik hem.. en nog altijd heel!!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 16:23

Joycebunny schreef:
als je cap na één harde val stuk is heb je volgens mij toch een slechte cap hoor :)
Ben met de mijne een paar keer voluit tegen de bakrand (ijzeren buizen) gevlogen en een paar keer tegen het zand en die was nog steeds niet stuk. Vind het ook verschrikkelijk zwart-wit dat iedereen hier zomaar '1 harde val of 5 jaar antwoord' terwijl dit allemaal afhangt van de kwaliteit van de cap, hoevaak je hem gebruikt, hoevaak je van plan bent te vallen, hoe voorzichtig je ermee omspringt etc. afhangt ;)

Hij is kapot van binnen. Het schuimrubber aan de binnenkant vangt de klap op en scheurt daarbij 9 vd 10 keer bij een harde val. Val je dan nog een keer dan kan het de klap niet meer opvangen omdat het gebroken is. Dit zie je dus neit aan de buitenkant, daarvoor zou je je cap moeten doorzagen.

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 16:33

ik heb mijn cap nu bijna 2 jaar.
nooit gevallen en ben er erg voorzichtig mee (in de zin van niet laten vallen)
hij was niet duur, geloof 35 euro. van de welkoop vandaan. verbazingwekkend hoe lekker ie zit. vergeet hem vaak af te doen zelfs, bang dat er bakstenen uit de lucht vallen
is ook geen gezicht, erg plastiklook,
maar hij is licht, en goedgekeurd.
maar ik vervang hem elke 2 jaar.
dus ik mag bijna een nieuwe

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 16:37

@ focussed, kan het niet meer met je eens zijn!!!
Ik snap nog steeds niet dat bokt wel op HAW/ITP compleet losgaat over het feit dat iemand géén cap draagt terwijl hier er verschillende rijden waarvan ik durf te wedden dat ze met een cap rijden die allang en breed weggegooid moet worden omdat hij totaal géén bescherming meer bied! Dan kan je net zo goed geen cap op je hoofd zetten!

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 16:41

Ik heb altijd gehoord dat je je cap na iedere val moet vervangen.
Zelf doe ik dat niet. Zou ik graag willen, maar dan zou het bij mij wel duur worden. Toen ik vorig jaar een nieuwe cap kocht, viel ik er die avond alweer mee.

Ja, het is voor je veiligheid natuurlijk, maar helaas heb ik het geld er niet voor om na iedere val weer een nieuwe te kopen. Maar zeker met mijn vallen, probeer ik toch wel na een niet te lange tijd een nieuwe cap te kopen.

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 16:42

Ik heb mijn vorige cap een jaar of 7/8 gehad (een van de eerste horka veiligheidscaps), maar ben er nog nooit mee gevallen dus in principe is hij nog prima!
Natuurlijk worden er wel weer nieuwere technieken, maar ze worden vooral steeds mooier :P
daarom heb ik begin dit jaar een nieuwe cap gekocht, omdat het minder een 'champion' op je hoofd was

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 16:45

Mijn cap is zeker al 10 jaar oud,mijn vorige had ook deze leeftijd bereikt maar ik stuiterde met mijn hoofd op een steltonplaat.Die cap ligt in 2-en en heb ik nog steeds als aandenken.Zonder had ik niet na kunnen vertellen :n

Ook al zie je geen beschadeging...wil niet zeggen dat een cap niet beschadigd is.Na een val of harde klap gewoon vervangen...hoefd niet een dure cap te zijn,als hij maar is goedgekeurd en lekker zit.

vallbeejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 16:48

Zolang hij er nog goed uitziet, goed past en ik er niet hard mee ben gevallen of ik hem hard heb neergegooid blijf ik hem gebruiken.. :)

greefje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 18:05

@aafje87
je moet het verder zelf weten..
ik snap je bericht.

maar ik doe 't niet.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 20:45

@lindadegreef , het is helemaal voor eigen risico, maar geef dan geen reactie alsof het helemaal niet nodig dat je je cap vervangd als je een goede klap maakt!
Ik vind het persoonlijk alleen erg dom als je dat advies dus niet opvolgt, maar het is jou hoofd dus je moet het verder zelf weten.