Paard valt om op rotonde.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 18:46

Heb een paard gekend met net hetzelfde probleem...het tussenschot is eruit gehaald en probleem was opgelost.
Er is veel meer ruimte om evenwicht te zoeken, kan de benen meer uit elkaar zetten.
veel succes!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 19:19

je kunt ook nog een stang lenen van een 1,5 paardstrailer en daarmee je schot opzij zetten naar rechts, dus paard wel links laten staan. Dan kan hij wel opzij stappen maar staat voorin toch enigzins opgesloten waarmee je het heen en weer wandelen kunt tegengaan, achter kan hij dan wel lekker omstappen.
Zet dan wel met een touw het schot aan de rechterkant vast voor de stevigheid.

kissmeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 19:22

Biskwie schreef:
Ah ok :)

Tot mijn verbazing op concours is dit niet voor iedereen meer vanzelfsprekend, vandaar mijn vraag ;)

verbazing?Toch ieders persoonlijke keuze?De een staat nu eenmaal makkelijker zonder schot dan de ander

Ik denk dat je idd even moet uitproberen wat wel goed gaat, zal je moeder dus nog even mee moeten rijden :D

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 19:42

cissy schreef:
je kunt ook nog een stang lenen van een 1,5 paardstrailer en daarmee je schot opzij zetten naar rechts, dus paard wel links laten staan. Dan kan hij wel opzij stappen maar staat voorin toch enigzins opgesloten waarmee je het heen en weer wandelen kunt tegengaan, achter kan hij dan wel lekker omstappen.
Zet dan wel met een touw het schot aan de rechterkant vast voor de stevigheid.

+:)+
Dit vind ik een veel fijner idee dan het hele schot eruit halen. Hij staat dan zo ''kaal''.

Wat bedoel je met een touw vast zetten? Het schot aan de rechts kant vast maken met touw aan de haakjes waar normaal de stang van de rechtkant in vast wordt gezet?

Akhal_Teke

Re: Paard valt om op rotonde.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 19:47

Ja dan rammelt het niet zo. Het zal niet voor het vastzetten zijn, er zit dan immers al een stang tussen van een 1,5 paards trailer.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 09:44

Ik doe het zelf ook altijd zo, maar heb wel een heel zwaar schot dus die blijft uit zichzelf al staan.
Je moet wel opletten dat je een pin aan je schot hebt aan de onderkant en dat die wel de bodem zou kunnen beschadigen omdat hij nu niet in een gaatje valt. Maar als paard verder braaf is en niet tegen het schot loopt te duwen zal dat wel meevallen.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 09:45

Nee er zit geen pin in, alleen aan de ''voorkant'' is het schot vast gezet in de bodem en dak. Verder kan je hem gewoon los alle kanten op bewegen.

Bedankt voor de tip! Ik ga vanavond even kijken of de 1,5 paards stang in onze trailer past.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 09:46

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 09:58

zo te zien zitten jouw haakjes om de stang vast te maken vast aan je stangen, je zult dus misschien wat splitpennen moeten halen om de andere stang vast te zetten.
Nooit gaan rijden zonder borging van je stang! Maar dat lijkt me logisch :)

1jet4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 19:51

ik denk ook dat die gewoon moet leren overstappen in de trailer

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-10 20:01

Ja goh.. Maar voordat ze dat leren. Ik wil geen paard met blessures of wat dan ook. En ook geen trailer die stuk is aangezien hij net nieuw is...

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 20:50

Tip van cissy vind ik zo gek nog niet ..

Ook mij is overigens altijd verteld dat je één paard in een 2-paards trailer in principe altijd links moet neerzetten.
Alle wegen lopen nml. naar de rechterkant af (ivm. de afwatering) en dit kan hier en daar ook behóórlijk aflopen waardoor de kans op het scheef hangen naar rechts groot is als er op die kant ook nog eens een paard (of uiteraard ander gewicht ..) van zo'n 500 kilo in een trailer/aanhanger staat.
In een 'normale' situatie kan de hele combinatie zo al uit balans raken, laat staan als er ook nog eens iets 'abnormaals' gebeurd (in de berm raken, heftige beweging van paard of combinatie .. noem maar op ..).
Ennuh, ook al zijn zwaardere/sterke auto's uiteraard een must om een paardentrailer te trekken .. ook deze 'trekkers' houden een trailer echt niet altijd op de weg hoor ..

Om een paar 'slimme' opmerkingen voor te zijn: ja, bij meerdere rijstroken loopt de uiterst linker rijstrook juist naar links af .. ik ga er maar even vanuit dat verreweg de meeste auto's met trailer niet of nauwelijks gebruik maken van deze 'snelle' rijstrook ..

Voor de TS: succes met het vinden van dé oplossing!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 12:18

Wanderers schreef:
Tip van cissy vind ik zo gek nog niet ..

En terecht, Cissy heeft (in tegenstelling tot sommige anderen) behoorlijk verstand van zaken ;)

Wanderers schreef:
Ook mij is overigens altijd verteld dat je één paard in een 2-paards trailer in principe altijd links moet neerzetten.
<knip>
Ennuh, ook al zijn zwaardere/sterke auto's uiteraard een must om een paardentrailer te trekken .. ook deze 'trekkers' houden een trailer echt niet altijd op de weg hoor ..

Die 'trekkers' hoeven dat ook niet te doen als de chauffeur doet wat hij moet doen! 8-) Met paarden achter je auto blijf je uit de berm, zeker als je niet voldoende auto ervoor hebt staan!
Maarre, als ik 1 ding ondertussen heb geleerd met paarden is dat de woorden "nooit" en "altijd" met heel veel voorzichtigheid moeten worden gebruikt. Dus ook voor dat links laden geldt dat het technisch de voorkeur heeft, maar als het paard rechts rustiger reist, dan zet je hem rechts.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 12:48

.. je kunt niet altijd ;) alles in eigen hand hebben of houden, zéker niet als 'slechts' chauffeur zijnde .. was dat maar waar.
Er kunnen zich nu eenmaal altijd(!) situaties voordoen waardoor je bv. onbedoeld en ongevraagd in de berm belandt ..

Btw.: in principe = als er geen reden is om het anders te doen
Dus als die er wel is, dan doe/zoek je toch een andere mogelijkheid ?!
Wilde alleen maar aangeven dat er een goede reden voor is om het gewicht in principe op de linkerkant te zetten ....

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 16:00

Wanderers schreef:
.. je kunt niet altijd ;) alles in eigen hand hebben of houden, zéker niet als 'slechts' chauffeur zijnde .. was dat maar waar.
Er kunnen zich nu eenmaal altijd(!) situaties voordoen waardoor je bv. onbedoeld en ongevraagd in de berm belandt ..

Wilde alleen maar aangeven dat er een goede reden voor is om het gewicht in principe op de linkerkant te zetten ....

Totdat ze op links niet willen staan....dan kies je voor rechts en dat is 100% veilig kan ik je vertellen!
Vele malen veiliger dan een paard dat onrustig is op links....

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 16:51

:)ddd :wow: :x

Ik geef het op, ben duidelijk niet in staat om iedereen goed te laten lezen wat er geschreven wordt |o
Maar ach, daar gaat het hier ook helemaal niet om ..

Hoop dat TS. een manier vindt (of inmiddels gevonden heeft) om haar paard veilig te vervoeren +:)+

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 16:54

manie schreef:
Wanderers schreef:

Totdat ze op links niet willen staan....dan kies je voor rechts en dat is 100% veilig kan ik je vertellen!
Vele malen veiliger dan een paard dat onrustig is op links....

Maar dat zegt ze toch ook??

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 16:55

Wanderers schreef:
:)ddd :wow: :x

Ik geef het op, ben duidelijk niet in staat om iedereen goed te laten lezen wat er geschreven wordt |o
Maar ach, daar gaat het hier ook helemaal niet om ..

Hoop dat TS. een manier vindt (of inmiddels gevonden heeft) om haar paard veilig te vervoeren +:)+

Woensdag gaan we weer op wedstrijd en dan gaat de 1,5 paards stang erachter. Wedstrijd is misschien maar 5/10 minuutjes met de trailer waaronder 1 rotonde dus ik ben benieuwd, ik hoop dat het beter gaat dan :D !

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 17:08

Succes woensdag !

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 17:10

Hoi,

ik heb dat ook met mijn paard. Je kunt beter het tussenschot eruit halen. Je paard kan zich dan beter in balans houden en gaat niet proberen te leunen op het tussenschot.

carley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 17:13

misschien aan de linkerkant in de trailer zetten?
aan je beschrijving lijkt het alsof hij rechts staat & ik ken
paard die ook niet rechts kan staan, dat wil hij niet meer nadat
ie aan de rechterkant is gevallen en links hoor je m gewoon niet zo stil en rustig staat ie dan.
suc6 ;)

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 17:16

Paard staat al links en leunt niet tegen het tussenschot maar tegen de wand.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 17:17

Wedstrijd was vandaag afgelast. Ik heb alsnog even gerpobeerd voor de 1,5 paards stang maar die past er niet tussen. De pennen die erdoor heen moeten passen niet..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 17:20

ik heb een tijdje mijn paard vervoerd zonder tussenschot, en de twee stangen gewoon aan elkaar gebonden, om te testen hoe het ging.
maw: een stang is wel belangrijk, maar als het enkel om te testen is, vervoer hem dan eens zonder achterstang een kort eindje, zul je direct zien of het werkt, en kan je dan investeren in andere stangen...

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 09:44

Ja ik vroeg me af of dat kon idd.. We dachten en er al aan om het schot vast de binden aan de andere kant en dus zonder achterstang.. Als hij eruit moet hoeft de achterklep ook niet meer open want hij gaat er vooruit uit.