leren wennen aan singel.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 16:26

Na de longeersingel, een zadel zonder beugels. Die komen later wel. Eerst lekker wennen aan de singel en een zadel op de rug. Beugels hoeven ze trouwens niet eens echt aan te wennen, tegen de tijd dat die er aan zitten, zit ik er wel op en ik klapper volgens mij niet echt... ;)

Ben het trouwens volledig met Kehdra eens. Veel paarden (niet alle) zijn met de juiste begeleiding helemaal niet moeilijk te beleren. Ik durf van mezelf te zeggen dat ik nog nooit een jong paard mee heb gemaakt dat bij de eerste paar keer erop volledig door het lint is gegaan. Als ze een keer bokten, kwam dat door zelfvertrouwen en boefjes gedrag. Gewoon om gelachen en doorgereden. (natuurlijk verschilt elk paard, misschien heb ik wel gewoon geluk gehad)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 16:28

Nee niet alle paarden natuurlijk, bijna allemaal dan, Kehdra! Net als dat jij zegt het grootste gedeelte, dat zeg je perfect. Als je mijn paard eens ontmoet/ermee aan het werk gaat met wat nieuws zal je zien dat je gelijk hebt hahaha. Die flipt wel de eerste 1000keer dat je iets doet, hoe rustig ook :D. Ach je leert ermee omgaan, top paard is het wel hoor!

kehdra

Re: leren wennen aan singel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 16:30

met je eens hoor Suus_ , er zijn natuurlijk paarden die een uitzondering op de regel zijn :P

Ik reageerde op je post omdat je alle paarden had neergezet ;) niet raar bedoelt oid hoor! :D

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 20:14

Wel leuk om te lezen hoe paarden zo verschillend kunnen reageren. Heb vanmiddag bij die van mij voor het eerst een longeersingel omgedaan. Nou was een heel apart. Heb het overigens gewoon in de wei gedaan dacht kan ze rennen/bokken wat ze wil. Nou madam had niet eens in de gaten dat er wat om zat. Gewoon lekker verder gaan met hooi eten. Zelfs het aansingelen was geen probleem. Denk wel dat als ik dit in de bak gedaan had dat ik een totaal andere reactie had gekregen.

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:46

Die van mij reageerde ook pas bij de galop op de singel(maar wel redelijk heftig).
Hij had volgens mij ineens het idee dat hij zou stikken(Zoals hij stopte)
Toen dat goed ging, deed hij het ook de eerste keer over een balkje ging.
Nu 2 jaar met voor het eerst een soort van buikflap aan mijn singel en hij reageerde bijna niet, dus er is hoop.

Nog een tip voor de zadelmakmakers:
Ik heb mijn paard ook laten wennen aan het dekje er af laten vallen.
Dus dekje onder je singel. Alles los en dan laat je het er af glijden op de grond. Als hij verbaast er naar kijkt gooi je er meteen een paar snoepjes op. dat het haal je een paar keer tot hij direct aan je dekje gaat snuffellen.
Hier heb je profijt van als je zadel er een keer afvalt, maar vooral als je er zelf eens afvalt!!!
Je paard komt meteen ff checken bij je en rent niet weg!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 17:37

Ik doe het geloof ik nog weer anders. Niet dat ik deze manier aan wil raden, deze manier is een combinatie van het karakter van mijn paard en het feit dat ik hem ken vanaf zijn geboorte.

Ik heb toen hij 2.5 was gewoon eens het zadel erop gelegd. Singel dicht gedaan, niet aangesingeld. Even laten staan, niet mee bemoeid verder. Klaar.
Wat later kon ik voor een mooi prijsje een longeersingel op de kop tikken. Die omgedaan en aangesingeld. Hij vertrok geen spier. Weer even laten staan en weer af gedaan.

Zo verder gedaan, als hij in de buurt was als ik met mijn zadel liep kreeg hij het op. Zelfde met bit. Gewoon hoofdstel (zonder neusriem) over z'n halster omgedaan en vijf minuten laten staan. Laat maar kauwen en voelen. Ik ben absoluut tegen het dichtsnoeren van de paardenmond zodat ze niet kunnen kauwen.

Vandaag weer het zadel opgedaan, aangesingeld en een stukje gaan wandelen. Beugels eerst erover laten hangen, later los laten bungelen en tegen zijn buik aan laten vallen. Hij doet er helemaal niets op.

Bewijsmateriaal:

Hij is nou drie, na de winter rijd ik hem waarschijnlijk in.

Maar net wat ik zeg, dit werkt voor ons. Flynn is ontzettend koel in z'n koppie, schrikt niet en schakelt snel in zijn manier van denken. Eerst kijken, onderzoeken en dan is schrikken al niet meer nodig.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 17:45

@Berdien; lijkt me inderdaad ook een super manier. super! Dat inrijden word dan ook vast een makkie :j
jammer dat ik nooit een zadel in de buurt heb gehad :P

Hoofdstel met bit heeft ziggy ook al eens omgehad, terwijl hij daar nog echt een paar jaar op moet wachten :J

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 17:49

Zadel en hoofdstel zijn van zijn moeder, dus dat is makkelijk :))

Voor ons is deze manier ideaal. Hem losgooien gaat ook lastig, we hebben op stal geen bak of longeercirkel. Leren doet hij dus buiten, tijdens het wandelen. Vaak sukkelt zijn moeder mee, dan komt die meteen mee.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 17:50

Is voor je paard denk ik ook erg fijn deze manier! Vind het leuk om te lezen dat het ook nog op een andere imo 'normale' manier gebeurd! ;)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 18:04

Ja ik lees hier over 'altijd bokken' en de neus dichtknijpen nog meer dingen waarvan ik denk 'eeehh??' of ik heb een abnormaal braaf paard, of ik snap het even niet.

Moet je bij die van mij mee aankomen, neus dichtknijpen. Dan ben je hem pas echt kwijt. Nee hoor, gewoon laten kijken. Nou heeft Flynn van z'n geboorte totdat hij twee was op een stal gestaan waar echt alles aan verkeer voorbij kwam. Crossmotoren, quads, opgevoerde trekkers, vrachtwagens.. hem krijg je niet gek met verkeer :))

Hoe spannender jij het maakt voor je paard, hoe spannender hij zal reageren. Ik heb het gewoon gedaan, vanaf jonge leeftijd dingen op zijn rug leggen. En omdat ik 'gewoon' doe, doet hij ook 'gewoon' en is het niet raar of anders.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 18:07

als je een paard de tijd geeft om te wennen, bokken ze niet
blijf dat zo'n onzin vinden

krijg kippevel van de achterlijke die in neuzen beginnen te knijpen, tuurlijk het praam-idee verdoofd ze wel, maar waar ben je dan in godsnaam mee bezig

nina is de zoveelste die ik inleer nu en zij reageert heel heftig op de singel
dus singel niet te strak en een elastieke genomen en nu gaat het goed
ze is de eerste die uberhaubt reageert op de singel bij mij maar goed, dat kan

ik begin altijd met een longeersingel , pas als ze daaraan gewend zijn komt er eens een zadeltje op(en gelijk weer af, ook niet aangesingeld)
stapje voor stapje
we zijn met nina nu 2.5 week bezig en mijn dochter rijdt er nu al zelfstandig op in stap
draf zonder longeerlijn is de volgende stap

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 21:54

Ik vind het erg leuk om te lezen hoeveel mensen er lekker met hun paard bezig zijn met beleren!
Lekker realxt en ieder zijn eigen manier.

Ieder paard reageerd anders. het is een kwestie van geduld (ahahah) en zoeken wat er bij jou en je paard past

wildheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-10 14:17

Ik heb gister voor het eerst de longeersingel weer gebruikt, daar reageerde hij heel relaxed op ( in tegenstelling met de vorige keer ) .
Over een paar dagen ga ik eens kijken hoe hij reageerd op het zadeltje, eerst nog maar even longeren met die singel ahah.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 18:59

Hier nog een "uitzondering" op dat "altijd bokken" en dat was een bange welsh cob, die bokte niet vanwege een singel of zadel, ook niet met loshangende beugels, maar wel van zijn eigen staart die ergens tegenaankwam. :+ 7
Singel, zadel en ook ruiter was geen probleem voor hem, hij zat alleen met vluchtgedrag voor dingen die hij achter zich hoorde. Toen we dat eenmaal geregeld hadden, was het inrijden een fluitje van een cent. En daar is geen neuzen dichtknijpen aan te pas gekomen, wat een belachelijk idee om te gebruiken bij heel normale zaken. Dat is een noodgreep die je kunt doen bij calamiteiten, maar niet bij normaal trainingsgebeuren. 8)7

Ik heb trouwens het zadeldekje van mijn merrie ook meermalen op haar veulen geparkeerd als kennismaking met "iets" op de rug en ik ken meer mensen die dat hebben gedaan en op die manier hun jonge spul spelenderwijs vertrouwd maken met alles.

_Isa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 19:32

Als ie het zadel al kent enzo dan kan je volgens mij gewoon heel voorzichtig...
1 eerst het zadel erop leggen wat ie dus al kent.
2 ergens zijn waar je paard kan bokken of gek doen (watdanook)
3 de singel losjes met je hand onder de buik houden.
4als ie dat niet erg vind kan je hem op z'n lost vast maken.
5 laat je paard de singel zitten
6 haal dan het zadel er weer af beloon hem en doe de dag erna precies het zelfde, alleen dan de singel iets strakker .

zo heb ik het mijn pony geleerd..
dat werkte heel goed na 2 dagen kon ik hem gewoon opzadelen zoals ieder ander paard.

sucses

lalachico

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 16:49

khalid schreef:
ik zou adviseren niet te veel poespas en gekke spullen gebruiken, eerst maar paar keer zadel erop leggen dat hij daaraan went, daarna los aansingelen ( 1e gaatje ofzo zomaar ) dan aan 'n halster met halstertouw je paard goed vasthouden en proberen stapje te laten zetten. Waarschijnlijk gaat hij dan gek doen en proberen dat zadel eraf te bokken, dan hem corrigeren en kort en strak houden. Dag erna weer hetzelfde en reageert hij al 'n stuk minder erop, na 3 keer snapt hij het wat de bedoeling is en kun je al gewoon rondstappen met 'm. Zo ging het bij mijn paard in iedergeval en lijkt mij 't beste! gewoon niet te veel prullen en gewoon je doel berijken! Het paard wordt er anders alleen maar vervelend van.

zo heb ik het ook gedaan
en binne 2 weken zijn we nu al een stuk vooruit
we hebben nu de basis erin

kientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 19:05

ik lees een paar keer met het zadel dat je de singel op zijn lost of heel los vast maakt,
ik wil eventjes opmerken dat als het paard dan gaat bokken het zadel eraf kan glijden wat natuurlijk geen goede ervaring oplevert,
Voordat je begint eerst met je hand op de singelplek controleren of hij kietelig is rustig wrijven, geeft hij geen reactie ( meer) dan een longeersingel met je hand begeleiden dan de singel over de buik en direct aansingelen, dit hoeft niet strak maar wel aan zodat hij niet kan schuiven bij een eventuele schrikreactie
dit doe je ook bij het zadel, wanneer het paard wel gaat bokken laat je hem voorwaarts gaan aan een longeerlijn, de spanning zal na een paar rondjes verdwijnen en je paard zal merken dat het vreemde ding op zijn rug geen roofdier is wat hem aanvalt maar een onschuldig ding
hou je hem tegen dan zal de spanning alleen maar oplopen

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 18:06

ik rij met mijn 3 jarige arabier al lekker buitenritjes hoor, het lijkt net of hij al 1 is ofzo, nergens bang van!!! Hij is echt geweldig! Maar ik heb hem ( en mezelf ) in 't diepen gegooid, gewoon erop en rijden maar! De 1e twee weken zijn gevaarlijk ( schrikken en zenuwachtig ) maar daarna ben je erdoor heen! Je heb van die paarden, die blijven hun hele leven schrikachtig en zeikerig, nou dat is leuk!

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 19:26

gaar het niet om de kwaliteit ipv de kwantiteit?
ik bedoel, het gaat er toch niet om hoe snel het gaat, maar toch juist om hoe goed het gaat?!

Dat jij met je 3 jarige arabier buitenrijd is hardstikke leuk, mijn 3 jarige arabier kan ook netjes langs de weg wandelen... terwijl ik niet van het neus-knipen ben...
Die van mij kan misschien niet zoveel als die van jou, maar ik zorg er wel voor dat wanneer hij iets kan, hij het ook goed kan.

Ook die 2 weken drama verwacht ik bij die van mij totaal niet...
Heb je je al eens afgevraagd waarom je paard zich 2 weken lang verzet?
(om vervolgens de hoop op te geven)

Binnen 2 weken de basis erin; is dat niet een beetje (veel) te snel?
Tenzij jij iets heel anders onder basis verstaat als ik...

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 19:45

ja inderdaad, je zit er naast. De basis zat er dus al in. Ik heb 't alleen over 't verkeersmak om het straat op te gaan.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 19:55

WBT in twee weken de basis had ik het tegen lalachico. laatste alinea van mijn post.

het verkeersmak is de mijne nu ook.. zonder twee weken met gevaar voor anderman en eigen leven langs de weg te hoeven...

Maar goed, het blijkt wel dat onze aanpak behoorlijk verschilt (van neus dicht knijpen naar in alle rust en met geduld, zit behoorlijk wat verschil), waarschijnlijk gaan wij het niet met elkaar eens worden.
wanneer jou 3 jarige er al een complete basis bezit, vraag ik mij af wanneer je bent begonnen, of dat we een totaal andere opvatting over 'de basis' hebben.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 09:08

Ik doe er maanden over voor een paard de basis heeft. En zelfs dan moet ik het soms na een jaar toch nog opnieuw bevestigen omdat ik iets in het begin over het hoofd heb gezien.
Mijn idee van basis is niet alleen stap, draf, galop. En ik heb zo'n gevoel dat dat ook niet kehdra's idee van basis is. ;)

Als ik een paard inrijd, gebeurt dit niet in een paar weken, maar in een aantal maanden. Volgend voorjaar gaan we ook met ons jonkie beginnen. Deze zal eerst zo goed als alles vanaf de grond leren (dus ook de beginselen van SBW etc.). Daarna met kaptoom rijden, later met bit (want een jonkie snapt toch niet wat dat ijzeren ding in z'n mond is).
Zodra we echt aan de slag gaan met rijden, kent hij dus bijna alles al aan de hand, wat het wennen aan een ruiter gemakkelijker maakt. De druk van been (met de hand gedaan vanaf de grond) kent hij en hij weet hoe hij hierop moet reageren. Heerlijk toch? Hoef je als jong paardje alleen nog dat malle gewicht boven je te houden ipv ervoor weg te lopen.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 01:44

Berdien schreef:
Ik doe het geloof ik nog weer anders. Niet dat ik deze manier aan wil raden, deze manier is een combinatie van het karakter van mijn paard en het feit dat ik hem ken vanaf zijn geboorte.

Ik heb toen hij 2.5 was gewoon eens het zadel erop gelegd. Singel dicht gedaan, niet aangesingeld. Even laten staan, niet mee bemoeid verder. Klaar.
Wat later kon ik voor een mooi prijsje een longeersingel op de kop tikken. Die omgedaan en aangesingeld. Hij vertrok geen spier. Weer even laten staan en weer af gedaan.

Zo verder gedaan, als hij in de buurt was als ik met mijn zadel liep kreeg hij het op. Zelfde met bit. Gewoon hoofdstel (zonder neusriem) over z'n halster omgedaan en vijf minuten laten staan. Laat maar kauwen en voelen. Ik ben absoluut tegen het dichtsnoeren van de paardenmond zodat ze niet kunnen kauwen.

Vandaag weer het zadel opgedaan, aangesingeld en een stukje gaan wandelen. Beugels eerst erover laten hangen, later los laten bungelen en tegen zijn buik aan laten vallen. Hij doet er helemaal niets op.

Bewijsmateriaal:

Hij is nou drie, na de winter rijd ik hem waarschijnlijk in.

Maar net wat ik zeg, dit werkt voor ons. Flynn is ontzettend koel in z'n koppie, schrikt niet en schakelt snel in zijn manier van denken. Eerst kijken, onderzoeken en dan is schrikken al niet meer nodig.

Houd er wel rekening mee (jouw paard was hier blijkbaar braaf mee), dat stel je paard wordt gek, dan schuift het zadel zo onder zo'n buik, of helemaal naar achteren, wat me niet echt handig lijkt als 1e ervaring..

Ben overigens meer een voorstander van loslaten met zadel (beugels opgestoken en met touwtje aan elkaar, kunnen ze ook niet los) en laat ze er maar lekker mee gek doen. Wanneer het goed gaat, zadel er weer af, volgende dag weer, tot er geen reactie meer op komt :). Hebben ze meteen door dat het zadel niet van de rug afgaat als ze gek doen. Maar zo heeft ieder z'n eigen manier!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 10:56

Dat zeg ik, je moet het ook niet zo met elk paard doen. Ik ken genoeg paarden waarbij je dit niet moet doen. Maar ik ken Flynn wel een beetje ;)

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 12:43

Ik heb het alleen even verduidelijkt :).