Berdien schreef:Ik doe het geloof ik nog weer anders. Niet dat ik deze manier aan wil raden, deze manier is een combinatie van het karakter van mijn paard en het feit dat ik hem ken vanaf zijn geboorte.
Ik heb toen hij 2.5 was gewoon eens het zadel erop gelegd. Singel dicht gedaan, niet aangesingeld. Even laten staan, niet mee bemoeid verder. Klaar.
Wat later kon ik voor een mooi prijsje een longeersingel op de kop tikken. Die omgedaan en aangesingeld. Hij vertrok geen spier. Weer even laten staan en weer af gedaan.
Zo verder gedaan, als hij in de buurt was als ik met mijn zadel liep kreeg hij het op. Zelfde met bit. Gewoon hoofdstel (zonder neusriem) over z'n halster omgedaan en vijf minuten laten staan. Laat maar kauwen en voelen. Ik ben absoluut tegen het dichtsnoeren van de paardenmond zodat ze niet kunnen kauwen.
Vandaag weer het zadel opgedaan, aangesingeld en een stukje gaan wandelen. Beugels eerst erover laten hangen, later los laten bungelen en tegen zijn buik aan laten vallen. Hij doet er helemaal niets op.
Bewijsmateriaal:
Hij is nou drie, na de winter rijd ik hem waarschijnlijk in.
Maar net wat ik zeg, dit werkt voor ons. Flynn is ontzettend koel in z'n koppie, schrikt niet en schakelt snel in zijn manier van denken. Eerst kijken, onderzoeken en dan is schrikken al niet meer nodig.
Houd er wel rekening mee (jouw paard was hier blijkbaar braaf mee), dat stel je paard wordt gek, dan schuift het zadel zo onder zo'n buik, of helemaal naar achteren, wat me niet echt handig lijkt als 1e ervaring..
Ben overigens meer een voorstander van loslaten met zadel (beugels opgestoken en met touwtje aan elkaar, kunnen ze ook niet los) en laat ze er maar lekker mee gek doen. Wanneer het goed gaat, zadel er weer af, volgende dag weer, tot er geen reactie meer op komt
. Hebben ze meteen door dat het zadel niet van de rug afgaat als ze gek doen. Maar zo heeft ieder z'n eigen manier!