Hoeveel verschillende mensen laat jij op je paard rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amy77

Re: Hoeveel verschillende mensen laat jij op je paard rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 22:51

Twee mensen, mijn vriend en mn oude bijrijdster. Dat vind ik ook het limiet. Ten eerste omdat ze erg jong is en nog veel moet leren en iedereen weer ander zit en rijd..Ja, kinderen mogen dr wel eens uitstappen ofzo, of de mascotte van mn stal, een lief joch mag er wel eens op zonder zadel met hasltertje, maar das niet echt rijden.
We merkten het vroeger al met ons paard, al iemand anders erop had gereden 2 keer, dan reed hij heel anders en moesten we hem echt weer van voren af aan oppakken. Behalve zijn huidige verzorgster, die heeft dezelfde rijstijl gehad altijd, ideaal is dat.
Ons nieuwe paardje komt niemand op behalve ik en mn vriend.

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 22:53

geen 1 meer
heb er van geleerd
alleen ik rijd mijn paard nog

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 23:08

Mijn beider sportpaarden worden ook gebruikt in mijn lessen. Dus nee, het maakt me echt niks uit, mits ik er zelf bij ben, - of mijn moeder. Mijn paarden zijn goed afgericht en weten het precies wanneer ik ze rij of een van onze klanten. :)

ppuucckk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 23:12

het liefst rijd ik hem alleen zelf, maar als het niet anders kan...

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 23:26

Ik rijd eigenlijk altijd mijn eigen paardje en verder niemand. Ik heb een tijdje aan verzorgsters e.d. gedaan maar daar begin ik niet meer aan, te veel slechte ervaringen.

Verder zet ik af en toe iemand voor de fun erop omdat ik een mak beesie heb, maar dat kan je niet echt rijden noemen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 17:08

Niemand. :)

esmespitfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 01:15

ik heb een vriendin van me die hem 1x per week standaard rijd met bijzet (stappen en draven) galoperen is voor haar niet fijn. zij rijd hem 50min en de rest van de dagen rijd ik zelf of longeer hem maar ik zet er geen ander meer op dat kan hij niet aan omdat hij blind is aan 1 kant. het ergste is ook dat als ik iemand anders erop zet mijn paard die persoon niet vertrouwd en of blijft stil staan of hard gaat. mijn bijrijder heeft vorig jaar 6 maanden mijn paard gereden en iedere keer als ik wilde rijden zat hij vast en had zij er naast gelegen uiteindelijk heb ik besloten haar er niet meer op te zetten en nu rijd een vriendin hem standaard 1x per week en het gaat goed. ik ben er mee geholpen en mijn paardvind het met haar nog leuk ook.

mocht je zelf een langere termijn niet kunnen vind je paard het vaak niet erg om gelongeerd te worden of een paar dagen vrij te hebben. die van mij vind soms poetsen en longeren ook wel lekker.

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 11:11

T ligt eraan wat je doel is met je paard.. wedstrijden of recreatief.

Zelf ben ik een enorme zeikerd wat dat betreft :o .. Ik rijd dressuurwedstrijden, en de enige die er naast mij af en toe op mag is mijn instructrice. Dit omdat zij het zelfde rijd als ik, en op hoger niveau. Iedereen rijd anders, en ik wil gewoon niet dat al het werk wat ik erin gestopt heb verpest word door een ander. T klinkt arrogant maar ja...

Als je gewoon recreatief rijd zou ik er ook niet teveel mensen op laten rijden, idd ook hoogstens 2 in de tijd dat je zelf niet kan rijden. Wanneer je zelf weer kan 1 iemand naast jezelf..

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 11:14

Ik heb zelf niet echt een limiet hoeveel mensen mijn paard mogen NArijden, want daarin is hij simpelweg heel makkelijk en een ruiter die een beetje netjes kan zitten krijgt hem al voor elkaar

Als het om echt rijden gaat en een bijrijder is genoodzaakt is mijn limiet toch echt 1
Ik heb een paard (kruising fries groninger) die als je hem te lang steeds een stapje verder laat gaan verschrikkelijk drammerig en sterk wordt. Bij verschillende ruiters kun je denk niet de consequentie geven die mn paard nodig heeft
Nou en geloof me als hij eenmaal zijn onderhals weer ontdekt heeft ben ik weer terug bij af :')

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:39

Ik heb dan wel geen paard maar ik heb wel een fries die ik alleen rijd.
De eigenaar heeft er mee voor de kar gereden, alleen nu doet hij er niks meer mee.
Zelf ga ik zeer waarschijnlijk stoppen met haar, want ze is 23 en heeft een erg doorgezakte rug.
Binnenkort mag ik een andere fries berijden en dat doe ik dan 2 x in de week, en voor zo ver ik weet
ben ik de enigste bijrijdster.
Als ik een paard had, dat er dan meer dan 1 persoon op rijd.
Iedereen rijd op een andere manier..

Chiaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:40

Alleen ikzelf :Y)

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:44

toen ik op vakantie was reed iemand van stal op mijn paard en verzorgde hem. maar verder niet als een vriendin die ook paardrijd mee gaat dan mag die er vaak aan het eind even stappen en draven.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:45

De mijne is een allemansvriend. Ik heb een bijrijdster en af en toe rijdt mijn dochter nog. Soms zit er ook wel eens een andere paardenvriendin op. Dit zijn natuurlijk wel allemaal mensen die in principe goed kunnen rijden.
Maar hij zit er ook niet mee om eens een beginner op zijn rug te hebben. Die mag dan niks met de teugels en ik heb hem dan wel eerst zelf gereden en ren me suf ernaast in de bak, haha!

Als ik wedstrijden zou rijden, zou ik er wellicht anders over denken en sommige paarden zijn gewoon eenkennig.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:45

Ik en mijn instructrice.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:46

Op onze merrie rijden alleen mijn zus en ik, heel af en toe klimt een vriendin er eens op. Maar zo vinden wij het prima :)
Mijn Fries was weer een heel ander verhaal. Door omstandigheden reden er op een gegeven moment wekelijks 4 mensen op aangezien hij toen ook voor beginnerslessen werd gebruikt. We startten M en het was niet meer te combineren, plus ik wilde er gewoon niet zoveel mensen meer op hebben. Dus ik heb hem uit de lessen gehaald, en er zullen nooit meer zoveel mensen op komen te rijden, heerlijk!

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:47

ikzelf
heel soms mijn broetje die mag dan uitstppen

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:50

Bij hoge uitzondering een vriendin als ik er zelf niet uit kom :)

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:57

Ons oude Welshje (27) wordt alleen nog soms gereden door een meisje dat haar nu ongeveer 5 jaar rijdt. Voor de rest mag er soms een heel licht kind op stappen maar verder echt niet.

De E-pony wordt door mij uitgebracht in de L1, maar gebruik ik ook voor mijn lesjes. Dan rij ik haar in, daarna rijden er maximaal 2 kinderen op een dag op haar. Deze kinderen mogen niet in haar mond zitten, doen ze dat wel dan haal ik consequent de tegels eraf.

Het paard wordt alleen door mij gereden. Mijn instructrice mag er ook best op, en met een vriendin die in de Z rijdt heb k ook geen problemen. Kinderen komen er niet op.

Verder 3 pony's aan het beleren, een daarvan wordt alleen gereden door het meisje dat ook het welshje rijdt, de andere twee doen we samen.

KladJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 12:11

alleen ik en mijn nichtje rijden op mijn pony

voor de rest af en toe eens 1 van de manege kinderen die er op stappen maar dan loop ik er naast :+

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 12:14

Maar waarin ik blijkbaar nogal verschil met een heleboel Bokkers is het volgende.

Mijn paarden die door mij getraind worden MOETEN ook voor andere mensen goed te rijden zijn. Dus iedereen (bij wijze van) moet er mee weg kunnen rijden. Als anderen totaal niet met mijn paarden aan de gang kunnen weet ik dat het paard verkeerd train. Mijn paarden moeten ten alle tijde toegankelijk zijn voor andere ruiters om mee te rijden.

Wat als ik ze ga verkopen en er heeft nooit een ander opgezeten. Dan staan mijn paarden raar te kijken, want die hebben dan helemaal niet meer andere hulpen gehad als de mijne.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 12:17

Alleen mijn trainer en verder niemand tot nu toe.

Probleem is dat ik niemand "geschikt" genoeg vind :o
Maar dat komt ook omdat ik eigenlijk de enige op stal ben die reining rijdt.

runasays

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 12:18

Eigenlijk heb ik tot nu toe alleen 2 vriendinnen laten uitstappen.
Ik ben altijd zo panisch dat er wat fout gaat. ;(

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 12:23

Niemand _O- hij is nog niet ingereden!

Maar ook dan zal ik niet zo snel iemand er op laten, hij is nog jong, er valt veel aan te verpesten ;)

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 17:16

als ik iemand mee heb naar stal dan mogen ze er wel een even op, maar verder laat ik er in principe niet zomaar iemand op rijden.
wel ben ik nu op zoek naar een bijrijder/ster voor mijn haf, maar het is dan ook niet de bedoeling dan jan en alleman er op gaat rijden. gewoon 1 vast persoon

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 17:20

Mijn paard heeft bij de vorige eigenaar in de lessen gelopen (buitenritten), en is verkocht met de boodschap dat ze nu echt een eigen baasje zou krijgen. Dus alleen ik en mijn bijrijder rijden er op. Natuurlijk zijn er wel eens uitzonderingen, bijvoorbeeld als mijn nichtje eens komt (1 a 2x per jaar).