Voel je wel eens angst voor je paard/pony?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:53

Op maneges worden idd minder gekeken naar de taal van het paard.
Als het paard kliert op wat voor reden dan ook, word er alleen maar gezegd dat je hem klap met de zweep
moet geven en niet zo aanstellen.

Je hebt wel boeken over het paard.
Je kan ook een poos naar het paard blijven kijken als hij bezig is.
Na een poosje begin je te begrijpen wat een paard bedoeld.

Almeetje

Re: Voel je wel eens angst voor je paard/pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 12:53

Het is wel normaal dat je wat schrik kan hebben van paarden, maar je kan daar zeker ook overkomen.
Ik ben vrij bang op paarden/pony's die ik nog niet ken, en toen ik mijn halfpensionpaard net had zat ik daar echt op met de teugels heel erg kort en zelf volledig verkrampt... Terwijl ik geen reden heb om bang te zijn, ze heeft nog maar 2x gebokt en dat voelde ik amper, ze durft wel weglopen maar ik heb een heel stevige zit en blijf gewoon muurvast in het zadel. Ik rijd sinds m'n 9 jaar en nog maar 2x gevallen, waarvan 1x volledig zonder pijn en 1x zwaar gekneusde heup.
Maar toch... al heel wat bokserenades en onverwachte racen uitgezeten, dus vanwaar die angst dan? Geen idee. Maar ik ben met haar blijven volhouden, het verkrampte zitten enzo heeft wel enkele weken geduurt maar nu vertrouw ik haar 100%, en zij mij ook. ;)
Dat zal bij jou ook wel goedkomen, succes!

hiempie3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 11:51

Ik heb net sinds 2 weken mijn eigen E-pony van 5 jaar oud. Nu sprong ze opzij omdat ze schrok ik viel er bijna af (het was de tweede keer dat ik op haar reed) sinds dien ben ik wel wat bang met rijden omdat ik steeds denk van zal ze weer opzij springen.
Ik ga nu wel prive-les nemen en denk er over om een bijrijdster te nemen voor 2 a 3 keer in de week zodat ze misschien minder schrikt tijdens het rijden.
Raden jullie het me aan om er ook iemand anders op te laten rijden of kan ik het beter zelf doen?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 12:20

Zeker weleens angst voor paarden!

Vroegah niet, je bent jong en je staat niet zo stil bij gevaren. Tot ik een keer aangevallen ben door een shet, en geloof me: klein of niet, dat heeft veel kunde en nog veel meer geluk gekost om daar levend uit de wei te komen. De schrik zat er toen heel goed in, vertrouwen in paarden was compleet weg. Tot ik Bobby tegen kwam. Dat heerlijke gezicht bij de wei, elke keer hoopvol kijken als ik een appel van verre de wei in gooide. Toch eens dichterbij gekomen, en door haar (niet bestaande) opvoeding: hap, perongeluk een vinger tussen kiezen. Ik stijf van de schrik, zij ook, en toen heel trots 'ze heeft me gebeten en ik ben niet bang!' De liefde is dieper gegroeid en zij heeft haar angst voor mensen overwonnen, ik mijn angst voor paarden. Maar je blijft altijd een heel stuk voorzichtiger!

Met Bobby durf ik wel alles, maar met de anderen echt niet. Het zal misschien een speciaal iets zijn, omdat we allebei bang voor elkaar waren, maar evengoed blijf ik ook bij haar heel goed opletten. Ze zal maar net een keer niet opletten en tegen me aan rennen o.i.d.

Disaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:30

Ja klopt ik heb wel eens een angst als mijn merrie weer een raar hoofd trekt.
Maar wat wil je als je 5 jaar rijd en dan een eigen paard krijgt en eigenlijk
bijna niks weet van het paardengedrag.
Leren rijden is een ding maar paarden begrijpen is een moeilijkere opdracht ;)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 22:28

Nee, ik heb echt 0,0 angst voor mijn merrie, kan dan ook echt alles met haar doen, ben ook niet bang dat ze ooit iets verkeerd zou dan

zyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 19:57

ja, als we een buitenritje gaan maken.
Van zodra de poort open gaat om te vertrekken maakt
hij zich groot en ben ik een kabouterje dat er op zit.
Helaas, nu maken we geen buitenritjes meer...

xxx