Zonder cap???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rijd jij met cap?

Ja ,altijd!
1645 (61%)
Nee, Nooit!
202 (7%)
Ja , maar niet altijd
605 (22%)
Nee, maar soms wel
227 (8%)

Totaal aantal stemmen: 2679

Josje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 09:55

En daarbij, je breekt iets eerder je schedel dan je nek. Je hoofd is een redelijk zwaar punt, die zwiept naar de grond.
De cap beschermt je schedel. Het is niet handig met een nekkraag op je paard te gaan zitten, dat opzich is al levenssgevaarlijk. ;)

Girl In The Mirror

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 09:59

nl_t schreef:
je weet dat je zonder goedgekeurde cap bij ongevallen meestal niet verzekert bent?

voor wat zou je niet verzekerd zijn dan?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 09:59

Ik rij bijna altijd met cap :)
Altijd tijdens het rijden hoor!
Maar bijv. dat ik nog weleens me pony ga halen uit het weiland en dat ik er dan opklim zonder cap :=

Gevaarlijk i now vooral omdat ik haar niet echt ''vast'' heb (Halster om en halstertouw om haar nek)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 10:06

Ik rijd altijd met cap!
Niet zozeer dat er wat gebeurd, paard is goed afgericht en braaf (veiligheid) maar meer als voorbeeldfunctie!
Ik sta nl op een stal met bijna alleen maar kinderen.....ik voel mij dan verplicht om het goede voorbeeld te geven!

Elin_

Re: Zonder cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 10:08

Goede redenen listiglistje! *D

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 10:14

ik rij op m'n werk altijd met cap, dat is de regel en daar hou ik me aan.
Maar toen ik nog eigen paarden had reed ik nooit met een cap, ook niet op buitenritten. Ik krijg het altijd superwarm met die dingen (en ik raak al zo snel oververhit) en om ervoor te zorgen dat ik er tijdens een pittige buitenrit niet vanaf kukel omdat ik flauwval van de hitte, deed ik geen cap op :)

Daarbij vind ik dit echt hetzelfde als de veiligheidgordel in een auto...het is voor jezelf, snap niet waar anderen zich zo druk om maken. :z
En ja ik weet dat de veiligheidsgordel verplicht is, maar als je het hele verzekeringsplaatje weghaald, dan is die gordel alleen goed voor jezelf, niet voor anderen.

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 10:21

Altijd zonder :o Heb er zelfs geen meer....
Beleer zelfs m'n paarden zonder cap :o

Ben ook niet van plan om er een op te gaan zetten,
als je verkeerd valt helpt zo'n ding nog weinig!

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 10:25

Ik rij nooit met cap! Waarom niet? Omdat ik een gigabraaf peerd heb die ik door en door ken en waar ik alleen af zal vallen als ik achterstevoren zonder zadel zit en raar ga doen. Daarbij vind ik dat ding vies kleverig, lelijk en onsjarmant.
En als je valt, val je toch bijna nooit op je hoofd. Vroeger reed ik op de engelse manege wel altijd met cap, toen ben ik er vaak genoeg afgemieterd.. Nooit op mijn hoofd, wel gebroken pols, gebroken neus, zwaar gekneusde andere pols (waar ik nog steeds last van heb). Nooit heeft die helm/cap me daar maar bij gered.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 10:25

Even een toevoeging aan mijn post: Mijn mening: Het is ieders eigen verantwoording!
Ik maak mij er dus niet druk om als ik hier op Bokt foto's voorbij zie komen met iemand zonder cap.
Maar verstandig vind ik het niet, zeker niet met jonge paarden, stoute/slecht afgerichte/bange paarden en buitenritten!

Op stal spreek ik de kinderen wel aan, maar dat is opvoeden en bewust maken,
en ja ze hebben respect voor mij...dus ze luisteren echt wel ;)

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 10:27

Heb mijn cap nu zo'n 3x per week op. Met crossen, wedstrijd en les. Omdat dat verplicht is. Buitenrit of springen op stal doe ik hem wel op (meestal.. oude stal niet, waren toch geen auto's daar)

Tja, mijn eigen domme schuld toch als ik eraf val. Maakt jou het ene moer uit als je foto's ziet van mij zonder cap (hé die heb ik nog op bokt staan oook :D ) Als je dat zelf slecht vind doe je het toch gewoon niet.

En wat vind je dat van de hoedjes vanaf de Z1, moet dat ook verplicht worden?

Tja, ik laat me door niemand overhalen met cap te gaan rijden, vorige week een hele week gedaan ivm kamp en ik vind het maar vies, warm en vervelend.

Ik sta op stal met mensen die allemaal ouder dan mij zijn, en allemaal al heel lang in de paarden zitten ongeveer de helft rijd zonder cap en zelf mijn instructrice vertelde me laatst dat ze dat regelmatig doet met 1 van haar paarden (waarmee ze Z2 en ZZ-licht rijd..)

Overigens moet ik met natrappende paarden niet hebben, die zouden zo weg gaan hier want een paard doet er alles aan jou niet te raken en als ze natrappen hoeven ze bij mij niet meer terug te komen, dat is nl gewoon gemeen. (ja, en zelfs in paniek zal die van mij er alles aan doen niet op mij terecht te komen.)

Enne, ik heb leren vallen, geleerd te zorgen dat je niet op de hoofd terecht komt (en wonderwel, nog nooit gebeurt, slechts 1x op mijn pols, verder altijd hup erop en door in die 9 jaar waarvan ik 2 jaar onervaren paarden heb gereden)

Oja, ik ben 17, mama gaat 9 vd 10 keer mee naar paard omdat ze het leuk vind (en ze me naar crosstraining/wedstrijd moet rijden) en nee die vind het niet erg/onverantwoordelijk.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 10:37

Ja hier ben ik het met vele eens.

Ieders eigen verantwoording.
Kijk de jongere kinderen (lees 5/6/7 jaar) is het wel verstandig aan te leren dat ze met cap rijden maar zodra ze hun eigen beslissingen maken is het hun verantwoording.
Maar waarom dan jongere kinderen wel? Je kan absoluut geen verantwoording leggen bij een kind van 5 jaar bijv.. Vind ik dan he! Bij zo kind zou ik tijdens het rijden een volwassenen erbij hebben die haar helpt etc..

Voor de rest nee bij horse at work word het meestal een rell topic omdat ze beginne : Jammer van je cap :z etc..

nl_t

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 11:01

Niwla schreef:
Oh, ik heb verkeerd gestemd. Ik rijd ALTIJD met cap en met bodyprotector.

Tuurlijk houd je risico's, maar ik hou die risico's liever zo klein mogelijk. Plus dat ik vind dat ik het verplicht ben aan mijn man. Ik wil het niet op mijn geweten hebben dat mijn man alle vaste lasten (hypotheek e.d.) moet dragen omdat ik te eigenwijs was om een cap te dragen.

okej, maar heb je geen leven's verzekering dan?[voor dat laatste?

xveerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:16

ik rij altijd met cap, je weet nooit wat er gebeurt je paard kan ineens ergens van schrikken en ik vind mensen die zonder cap rijden onverantwoordelijk, het is leuk zolang het goed gaat
maar als je dan een keer verkeerd valt heb je wel een probleem

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:19

ik rijd altijd met cap

op de manege waren zondag nog 2 beginners met priveles zonder cap, het was de 3e keer dat ze op een paard zaten (dat ook nog eens snel schrikt)
vond dit onverantwoordelijk
(instructrice is ook geen vaste)

was zondag even aan het rijden met paard van iemand
paard zal nooit bokken ofzo, en om eraf te vallen moet je meestal al moeite doen

toch cap opgezet en al maar goed, paard struikelde en daar ging ik zandhappen :o

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:33

gipsyboy schreef:
ik heb nooit een cap op. ik heb er geen eens 1.
en ik rij altijd buiten, ik heb alleen een longeerbak.
vroeger op de manege was het verplicht.
en met inrijden van mijn paard had ik hem wel op, (stond toen ook op die manege)

ik heb zoiets van. dan moet je ook een helm op in de auto en vliegtuig en snorbrommer, de fiets.
dat is ook allemaal heel gevaarlijk

Daar ben ik het echt niet mee eens, je fiets kan er niet zomaar van door gaan! Je snorbrommer die heeft een rem, die het als het goed is altijd doet, bij een paard is dat toch wel iets anders. En tegenwoordig dragen mensen op de fiets ook wel eens een helm!

Ik rijd ook altijd met cap, bij mij is het op de manege dan wel verplicht maar ook al was het dat niet, dan nog reed ik met cap.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:41

De ene keer wel en de andere kant niet. Mijn smoes? Geen idee, voorheen zei ik altijd dat ik ze niet lekker vond zitten, was ook echt zo, maar de caps die ik tegenwoordig heb, geen last van, maar toch verzuim ik het regelmatig. Moet nu toch weer gaan doen, ik geef sinds een tijdje les aan meiden op een manege, krijg de ene na de andere opmerking van: Foei je rijdt zonder cap, en ja, slechte voorbeeld, niet meer doen dus. Daarnaast vind ik het ieder zijn eigen verantwoording, vind het belangrijker hoe er met het paard om wordt gegaan en wat het paard wel/niet passend op/om heeft... Daar kan ik me drukker om maken.

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:48

Ik rijd altijd met een cap en ik vind het helemaal niet vervelend om een cap te dragen. Eerst had ik een cap die niet heel fijn zat, maar ik was blij dat ik 'm op had toen ik met springen met mijn hoofd tegen een balk kwam want het was een harde klap. Nu heb ik een cap die ik wel heel fijn vind zitten, lekker stevig maar niet strak om je hoofd en ook niet te warm.
Ik kan me wel voorstellen dat sommige mensen niet met cap rijden als de cap niet zo lekker zit, maar ik vind veiligheid toch belangrijker. Ook als ik gewoon even ga uitstappen op een braaf paard doe ik mijn cap op, gewoon voor het geval dat het paard toch een keertje wegspringt en ik mijn evenwicht verlies.

Het is denk ik ook een kwestie van wennen. Als je altijd met cap rijdt dan heb je er geen probleem mee, maar als je eerst (bijna) nooit met cap reed dan voel je er waarschijnlijk niet veel voor om het wel te gaan doen als het nog nooit fout is gegaan zonder cap. Ik draag bijvoorbeeld ook geen bodyprotector, terwijl over een aantal jaar de meerderheid er misschien mee rijdt en ik dan misschien nog steeds niet omdat ik er nooit mee gereden heb. Bij skiën draag ik ook geen helm, nooit gedaan, maar nu zie je er veel mensen mee. Mijn zus heeft ook nooit met een helm op geskied, maar de afgelopen keer is ze over de kop gegaan en gaat ze waarschijnlijk toch maar een helm aanschaffen. De mensen met helm die mij zien skiën zonder helm die denken misschien ook 'die is gek, skiën zonder helm' en al helemaal als ik een zwarte piste af ga zonder helm. Maar voor mij is het helemaal niet vreemd, ik heb het altijd zo gedaan.

Telstar2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:56

Verschilt per paard. Ik heb ze thuis, dus van een voorbeeldfunctie is geen sprake. Vind ik overigens wel een goed iets, om je zo op te stellen. Toppie :D

Het paard waar ik Z2 - ZZ-licht mee rijd is ontzettend braaf, alleen het 1e halfjaar dat ik hem had heb ik daar een cap op gedragen, verder niet meer (behalve op wedstrijden dan uiteraard).
Mijn andere paard, 4 jarige, paar maanden onder de zadel heb ik mijn cap wel op. Ondanks het feit dat hij nog geen stap verkeerd heeft gedaan. Het is en blijft een 4 jarige en ik ken hem nog niet door en door, dus doe ik hem niet af.
Rijd ook nog een 6 jarige merrie van iemand anders --> ALTIJD cap op. Dit paard is niet 100% te vertrouwen, kan een half jaar niets doen en dan ineens... Dus op.

Zodra ik op een paard stap wat ik niet ken of niet van mij is (bv lesklant) gaat mn cappie braaf op.

Conclusie, alleen op mijn vertrouwde lobbes stap ik zonder cap op.

En inderdaad: ieder het zijne, ik het mijne :D

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:59

Als ik van mijn paard val is mijn minste zorg wel mijn hoofd :+
Mijn rug is zo kwetsbaar dat ik niet mag rijden en als ik val breken een aantal dingen in mijn rug direct. Het risico dat ik overlijd bij een val is dus al erg groot en daarom stap ik alleen op mijn eigen brave paardje maar soms ook zonder cap. Van een cap hoef ik het niet te hebben hoor :+

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 12:11

Als je gewoon altijd met cap rijdt dan heb je op het laatst niet eens door dat je hem op heb :S Snap niet dat mensen zo moeilijk doen om hem niet op te doen. Warm, vervelend etc. wat een onzin. kwestie van wennen. Je heb vast wel eens een shirtje/broek of w/e gekocht die je niet lekker vond zitten maar gewoon zo leuk vond.

heene040

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 12:15

Ik heb jaren zonder cap gereden maar sinds ik regelmatig de bossen in ga zet ik hem altijd op. Ook als we door de polder gaan. Besef me dat ik toch wat ouder word en graag een heel hoofd wil houden. Maar ik vind dat ieder voor zichzelf moet weten of ze met of zonder cap rijden.

3bengels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 12:20

Ik rijd altijd met cap. Ik ben ook al diverse malen erg blij geweest dat ik hem op had.
Bij ons op stal is laatst een vrouwtje met zwaar hersenletsel afgevoerd naar het ziekenhuis omdat ze geen cap op had.
Daarna hebben ze het bij ons op stal verplicht gesteld om een cap te dragen. Ook als we naar buiten gaan om te rijden.

Spelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 12:29

Ik rij altijd met cap, het is een gewoonte geworden. Ik mag van me ouders zonder cap rijden, maar als ik er dan vanaf lazer hebben ze gezegt: "we komen je niet helpen want het is je eigen stomme schuld" daar ben ik het ook wel mee eens.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 12:36

Ik rijd zo goed als altijd met cap, de keren dat ik zonder rijd zijn op één hand te tellen. Op mijn vorige paard heb ik een periode zonder gereden, maar sinds dit paard er is, rij ik altijd met. Ook om gewoon te stappen. Voel me zonder een stuk onzekerder, en een goeie cap voel je niet zitten.

Van mij mogen ze overal de cap verplichten, bij inrijden of trainen op wedstrijd, op de weg of thuis op eigen terrein, hoewel dat laatste slecht te controleren is, op mijn stal is het niet verplicht.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 12:39

Ik heb hier redenen voorbij zien komen van mensen die zeggen ik vind een cap nog steeds onveilig. En met die redenen en ervaringen kan ik heel goed begrijpen dat mensen er geen opzetten, maar zijn er ook niet genoeg mensen die het niet mooi/stoer en weet ik veel wat vinden??