Hard rijdend verkeer!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 14:21

Gisteren nog zoiets. Met mijn merrie van 16, super verkeersmak, met bijrijdster en ik zelf op mijn jonge ruin (4 jaar) voor de 2e keer naar buiten. We moeten dan over een drukke smalle weg. Geen fietspad, geschikte berm of zo. We reden naast elkaar om het verkeer af te laten remmen. Komt er een bestelbusje aan met een rotvaart, wij rustig gebaren of hij wat langzamer wilde gaan, gaat meneer lekker toeteren. Gelukkig is ook de ruin erg koel in z'n koppie maar het blijft een dier. Mensen zijn zich hiervan te weinig bewust en het zou tijdens de rijlessen veel meer onder de aandacht moeten worden gebracht. En natuurlijk ben ik me ervan bewust dat ik zelf verantwoordelijk ben, maar ook een paard moet de kans krijgen het verkeer te leren kennen. Kan alleen als je het verkeer dus opzoekt en niet als je dan maar in de bak blijft hangen.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:32

Helemaal me eens ChristaMoor :j
IMO zijn het ook de voornamelijk bakrijders die op zondag eens een buitenritje willen gaan maken.
Heb het vroeger vaak genoeg gezien op de manege waar ik stond met mijn paard.
Op een mooie zondag in de lente gingen ze ineens buiten rijden gezellig.
Wat natuurlijk de nodige problemen gaf en niet alleen met hard rijdend verkeer.
Paarden kunnen schrikken van alles maar je kunt het heel goed minimaliseren.
Mijn Flash is superbraaf kan haar met een beginner rustig op pad sturen, maar mijn paard schrikt ook.
Alleen is het de manier waarop gaat een paard aan de haal en kun je hem niet meer houden dan blijft dit paard in mijn ogen niet geschrikt om mee buiten te rijden.
Dit vergt tijd en oefening alleen en niet direct op plaatsen waar verkeer rijd.
Een paard mag schrikken nog maals de mijne schrikt ook weleens maar er is verschil tussen hard aan de haal gaan of een pasje opzij.
Ik blijf zeggen dat het niets te maken heeft met de automobilisten maar met de ruiter en zijn paard.
Moet er wel bij zeggen dat ik dan ook mijn hele leven recreatief rijd misschien dat daar verschil in zit.

indrasjacks

Re: Hard rijdend verkeer!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 18:47

De mijne springt opzij maar als over het kiezelpad een quad of auto als een gek aan komt vliegen ( m.n van achteren) dan haalt hij toch soms uit.
mijn vorrige merrie kon ik mee lezen en schrijven.
liep ik mee door t dorp ze liep los geen touw of niks.
als ik mijn veters moest strikken liep ze door tot aan een kruising en bleef dan netjes staan wachten tot ik kwam.
kon ook de wei openzetten als ik in de wei aan het klussen was ze gin dan in t veld grazen soms wel 500m verder maar als ik haar riep kwam ze gelijk terug de wei in.
Zo is er maar een helaas heb ik haar op 35 jarige leeftijd moeten laten gaan ( blensink jij weet wie ik bedoel he?)
ze schrok voor niks of niemand heeft het ook nog nooit gedaan kon een kind onder gaan liggen slapen en ze deed nog niks
zat met mooi weer vaak onder haar tegen haar achterbenen geleund samen genietend van de rust in t bos

WashingtonB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 09:02

Citaat:
Sorry maar ik wet niet wat je hier leuk aan vind??
je zegt je hebt iets leuks meegemaakt aar dit is niet mijn definitie an leuk

Dit bedoelde ik ook als 'leuk'. Vond het zelf ook totaal niet grappig ofzo!

_carmen

Re: Hard rijdend verkeer!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 14:53

had vorige week ook weer iets 'leuks', wij hadden 2 van die 4-jarige paarden mee ( manege paarden, en wij gingen zonder instructie het bos in met z'n 4en )
nou, in het bos begon het al. ( ik zat trouwens op zo'n jong paard ) ze gingen er de hele tijd vandoor en bokken enzo.
toen op de terug weg kwamen er 2 vrachtwagen op volle snelheid de bocht om. De bestuurder zag dan mijn paard het eng vond maar reed gewoon lekker hard door.
dus op gegeven moment gaat ze ervandoor, midden op het fietspad. het ging echt super hard en die bestuurder zat ons gewoon uit te lachen, volgens mij dacht hij dat we een wedstrijdje met hem deden! maar dit was echt niet leuk, 4 paarden die ertussen uitgaan ( de manege voorbij trouwens, hihi. ) en die niet meer te stoppen zijn en het ging echt KEI hard. niet normaal. en de vrachtwagens reden gewoon lekker kei hard door!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 15:12

Huertecilla schreef:
blensink schreef:
Zo kwam ik ooit eens per ongeluk op een doorgaande weg 60 km per uur terecht.

Ik gewoon bewust op de route over een 80 km/u provinciale weg. Optomingsloos met hengst.
Afbeelding

Daar zit veel tijd en geduld in. Stapje voor stapje. Héél veel ernaast lopend.
Dat paard is MIJN verantwoordelijkheid.
Het is fijn als men rekening met je houdt en nóg prettiger als men er rekening mee houdt dat een paard een dier is maar het blijft MIJN vernatwoordelijkheid.
MIJN taak te zorgen dat ik me met mijn paard als volwaardige verkeersdeelnemer waar geen extra rekening mee gehouden hoeft te worden.

Ja, als verkeersdeelnemer mag ik ervan uitgaan dat andere verkeersdeelnemers zich aan de verkeersregels huden. De werkelijkheid is dat men dit soms niet doet en ook dat er fouten gemaakt worden. Omdat ík ervoor kies om met een paard op pad te gaan legt die zekerheid van het onverwachte een extra verantwoordelijkeheid voor het welzijn van dat dier en het gedrag daarvan op MÍJ.
Wie dat niet begrijpt hoort niet op de openbare weg met een paard.

Ik snap wat je wil zeggen en ben het daar ook mee eens, maar in verband met het vetgedrukte ..

Hoe kan je een volwaardige verkeersdeelnemer zijn op een 80 km/u weg? Ik neem aan dat je geen 70/80 km/u rijdt waardoor mensen gewoon achter je kunnen blijven. Dus daar klopt de theorie al niet .. mensen moeten al rekening met je houden om de simpele reden dat je een stuk trager rijdt en ze jou dus voorbij moeten ..

Nu is het bij jou vast geen probleem (bij mij trouwens ook niet) dat de auto's/vrachtwagens jou met 80 km/u voorbij razen, maar dan nog maakt je dat geen volwaardige verkeersdeelnemer, want als je dat wel was zou je gewoon met de verkeersstroom meegaan en dus 80 km/u rijden ;)