Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

bonikaodin schreef:ik heb dat mijnes de achterbenen wel gewoon optilt maar de voor benen neit,, dan gaat ze er erg opleunen ensow! ik word soms wel erg boos maar dan probeer ik weer tot drie te tellen, en dan moet ik met best wel veel moeite die beentjes optillen. maar het raare is normaal deed ze het wel gewoon,, en bij de hoefsmid vorige week deed ze het ook super maar bij mij echt niet meer.. dus ik ga maar weer oefenen en binnekort komt de dierenarts toch dus dan laat ik wel even kijken ofsow
(uit ervaring) 
ijssnuiver schreef:bonikaodin schreef:ik heb dat mijnes de achterbenen wel gewoon optilt maar de voor benen neit,, dan gaat ze er erg opleunen ensow! ik word soms wel erg boos maar dan probeer ik weer tot drie te tellen, en dan moet ik met best wel veel moeite die beentjes optillen. maar het raare is normaal deed ze het wel gewoon,, en bij de hoefsmid vorige week deed ze het ook super maar bij mij echt niet meer.. dus ik ga maar weer oefenen en binnekort komt de dierenarts toch dus dan laat ik wel even kijken ofsow
In dat geval, ga eens rustig en eerlijk bij jezelf na of je altijd rustig en vriendlijk bent gebleven. Zijn er dingen voorgevallen waardoor je paard bij jou niet meer voetjes wil geven?

Marluss94 schreef:je moet laten zien wie de baas is en gewoon niet opgeven
ik neem aan dat je het al wel weet maar je moet je duim in de monhoeken stoppen dan doen ze meestal de mond wel open
en voor het hoeve krabben tegen hem aan leunen.
groetjes
. Marluss94 schreef:je moet laten zien wie de baas is en gewoon niet opgeven
ik neem aan dat je het al wel weet maar je moet je duim in de monhoeken stoppen dan doen ze meestal de mond wel open
groetjes

Ik werd toen wel even boos dus toen zei ik ook 'hou nou eens op!', ik was echt even boos dat ze niet meewerkte terwijl ik nooit eerder een probleem met haar heb gehad. Ik voelde steeds meer spanning van mijn kant en van haar kant dus ik ben toen gewoon even de stal uitgelopen om weer rustig te worden en zodat zij ook weer even rustig kon worden. Toen ik rustig was ging ik terug en ben ik de stal weer in gegaan. Ze stond er alweer ontspannen bij dus ik wist dat het nu weer goed was, ik heb ook geen probleem meer gehad met opzadelen bij haar.
ijssnuiver schreef:Fijn dat het de goede weg op gaat!!!![]()
Mocht je ooit nog merken dat je, je gedult gaat verliezen(wat inderdaad nog wel eens gebeurd) blijf dan glimlachen. Zolang je blijft glimlachen is alles veel minder erg en zal de kans kleiner zijn dat je ook daadwerkelijk je geduld verliest.

ijssnuiver schreef:Wat je kunt proberen is even met je nagels bij de pees omhoog strijken, daarvan gaan ze gewicht verplaatsen en komt dat been makkelijker omhoog. Ergens vind ik wel wat apart dat je paard wel voetjes geeft bij de smid en niet/minder goed bij jou. IMO is er dan of iets misgegaan of de verhoudingen tussen jou en je paard zijn niet goed.
Mocht je het zelf echt niet vertrouwen kun je er inderdaad een DA naar laten kijken...

ijssnuiver schreef:Marluss94 schreef:je moet laten zien wie de baas is en gewoon niet opgeven
groetjes
Nou als je paard echt zijn voeten niet voor je op wil tillen, heeft dat leunen geen zin hoor. Paard is toch honderd keer zwaarder en dat duw je niet zomaar weg.
Het is inderdaad zo dat een paard op die manier zijn mond wel open doet omdat hij weinig keus heeft. Maar lijkt je dat een goede oplossing? Mij niet in ieder geval. Het is toch veel fijner als je paard gewoon zijn mond open doet als je met het bit aankomt of dat hij zijn voeten optilt als je er alleen al naar wijst?
Enja het kan allemaal, mijn paard doet het ook zo.

dus binnekort zal het weeer helemaal normaal zijn. xmanuela schreef:ik heb het weleens met longeren
dan reageer die niet op me mond en dan kan die ook echt vervelend gaan lopen gewoon tussen draf en stap in als je dan de zweep iets hoger doe gaat die draven en als je hem dan weer rustig lager laat ga die net zo hard weer zo vervelend lopen..
en op een gegeven moment ben je dat spelletje echt zat en dan maar rustig blijven soms kan die ook super goed lopen en dan de volgende dag doe die weer lekker eigenwijs. maarja hij is niet voor niets een eigenwijze haflinger
detour schreef:xmanuela schreef:ik heb het weleens met longeren
dan reageer die niet op me mond en dan kan die ook echt vervelend gaan lopen gewoon tussen draf en stap in als je dan de zweep iets hoger doe gaat die draven en als je hem dan weer rustig lager laat ga die net zo hard weer zo vervelend lopen..
en op een gegeven moment ben je dat spelletje echt zat en dan maar rustig blijven soms kan die ook super goed lopen en dan de volgende dag doe die weer lekker eigenwijs. maarja hij is niet voor niets een eigenwijze haflinger
Tsja, je lichaamstaal is heel belangrijke in deze, manuela..![]()
Misschien straal je zelf de ene dag meer energie uit dan de andere of beweeg je anders, zo ook met je zweep.. Dat kan heel veel bepalen, hoor, want het dier spiegelt zich ahw aan jouw gedrag.
). Overdreven belonen als het goed gaat en laten merken dat je iets niet wil en daarin consequent zijn (dezelfde toon, dezelfde woorden; "nee", " mondje open"). Dan gaan ze hun gedrag aan consequenties koppelen. Die van mij kan goed voetjes geven, maar af en toe moet ik hem daaraan herinneren 
ellen83 schreef:Oja, en gebruik simpelweg de anatomie van het paard, oftewel zijn evenwicht door hem/haar opzij te duwen.
Girassol schreef:Marluss94 schreef:je moet laten zien wie de baas is en gewoon niet opgeven
groetjes
Met leunen kom je niet heel ver als het paard zijn hoeven echt niet op wil tillen
Ik heb zelf af en toe ook wel eens dat ik mijn geduld verlies als ik met een paard bezig ben, maar gelukkig komt het niet vaak voor. Ik heb wel eens gehad dat ik een pony op moest zadelen en dat de pony al aan gaf dat ze niet veel zin had door haar kont wat naar me toe te draaien. Ze gaf verder geen problemen bij het poetsen, maar toen ik met het hoofdstel kwam draaide ze meteen om. Telkens toen ik naar haar toe wilde draaide ze weer weg, ik draaide met haar mee en zo gingen we even een paard rondjes door de stalIk werd toen wel even boos dus toen zei ik ook 'hou nou eens op!', ik was echt even boos dat ze niet meewerkte terwijl ik nooit eerder een probleem met haar heb gehad. Ik voelde steeds meer spanning van mijn kant en van haar kant dus ik ben toen gewoon even de stal uitgelopen om weer rustig te worden en zodat zij ook weer even rustig kon worden. Toen ik rustig was ging ik terug en ben ik de stal weer in gegaan. Ze stond er alweer ontspannen bij dus ik wist dat het nu weer goed was, ik heb ook geen probleem meer gehad met opzadelen bij haar.
Misschien had ze geen zin of misschien was er die ochtend met het opzadelen of met het rijden door iemand anders wat mis gegaan o.i.d. (manegepony die 's ochtends al een les had gelopen) waardoor ze het niet wilde. Het kan ook zijn dat ik misschien toch wat spanning met me mee had gebracht en ze daarom zo op me reageerde hoewel ik volgens mij wel ontspannen en vrolijk was voor het gedoe met het hoofdstel.
Probeer je geduld te bewaren en accepteer dat een paard ook wel eens zijn dag niet heeft, maar wees ook niet teleurgesteld als je je geduld een keer verliest want wij zijn ook maar mensen
ellen83 schreef:Geduldig zijn (lukt vast niet altijd even goed, mij ook niet). Overdreven belonen als het goed gaat en laten merken dat je iets niet wil en daarin consequent zijn (dezelfde toon, dezelfde woorden; "nee", " mondje open"). Dan gaan ze hun gedrag aan consequenties koppelen. Die van mij kan goed voetjes geven, maar af en toe moet ik hem daaraan herinneren
Je zult merken dat je de commando's steeds minder vaak nodig hebt of in mindere mate belonen/verbaal straffen.