Zelf een rij jasje naaien

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nynke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 21:34

Dank jullie wel voor alle leuke reacties :)

HeleneDas, ik ben nog niet zo veel verder gekomen...de mouwen zitten in elkaar, ik wilde net een foto voor je maken maar zie dat ik maar 1 ipv 2 roze randjes heb gemaakt, dus moet nu eerst weer een stukje los halen |o

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 23:02

Echt superknap!! Ik zag al in een ruitershop zo'n leuk jasje hangen met burberry ruit en ook andere aparte!
Echt super dat je het zelf maakt. Heb je ooit wel genaaid of is dit ook de 1e keer?
Zag al ergens zelf dekjes maken of verbouwen. (misschien meer iets voor mij..heb nog nooit genaaid namelijk..)
Ga zo door ik blijf het ook volgen :D :D :D

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 23:18

Weet iemand waar een patroon voor een herenrij jasje te verkrijgen is?

Nynke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 00:33

01San schreef:
Echt superknap!! Ik zag al in een ruitershop zo'n leuk jasje hangen met burberry ruit en ook andere aparte!
Echt super dat je het zelf maakt. Heb je ooit wel genaaid of is dit ook de 1e keer?
Zag al ergens zelf dekjes maken of verbouwen. (misschien meer iets voor mij..heb nog nooit genaaid namelijk..)

Dankje :) Ik heb wel al eerder veel genaaid hoor, maar simpeler dingen zoals broeken en shirts. Ook wel jasjes, maar dan deed mijn moeder (=coupeuse) de kraag, mouwen en voering. Wel zo makkelijk :)

Zelf dekjes maken is een leuk idee! En een fijn makkelijk project om mee te beginnen. Het is dat ik zelf geen paard heb, anders kon ik me helemaal uitleven haha :D

The_Stig schreef:
Weet iemand waar een patroon voor een herenrij jasje te verkrijgen is?

Misschien kan je het patroon nemen van een standaard herencolbert (bijv Kwiksew 3485 op naaipatronen.nl) en dan iemand die goed kan naaien vragen om wat lijnen aan te passen zodat het meer op een rijjasje lijkt? Bijv. door het jasje iets langer te maken en met wat kortere revers.
Laatst bijgewerkt door Nynke_Z op 17-07-10 00:39, in het totaal 1 keer bewerkt

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 00:37

Nynke_Z schreef:
01San schreef:

Dankje :) Ik heb wel al eerder veel genaaid hoor, maar simpeler dingen zoals broeken en shirts. Ook wel jasjes, maar dan deed mijn moeder (=coupeuse) de kraag, mouwen en voering. Wel zo makkelijk :)

Zelf dekjes maken is een leuk idee! En een fijn makkelijk project om mee te beginnen. Het is dat ik zelf geen paard heb, anders kon ik me helemaal uitleven haha :D

Nou ik las zelfs ergens dat iemand het zonder naaimachine deed. Het lijkt te doen..stof 5 cm om het dekje knippen..vastzetten en dan stikken ofzo?
met naaimachine gaat het natuurlijk wel sneller..mja..die heb ik niet in mijn bezit en zou niet weten hoe er mee om te gaan..

Nynke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 21:03

Zo, tijd voor weer een update. De afgelopen week heb ik alleen maar aan de mouwen gewerkt. Eerst de hele onderkant met onzichtbare steekjes vastgezetten en daarna de mouwen in de armsgaten inzetten. Bij poging 5 zat het eindelijk toonbaar. Aangezien we nu nog een beetje licht hebben, hebben we meteen een paar foto's gemaakt:

(let alsjeblieft niet op hoe scheef ik de jas dichtgespeld heb....was te lui om nog even nieuwe foto's te maken :o )

Afbeelding

Afbeelding

Ook zitten schoudervullingen nog niet vast, schouders nog niet geperst etc, als dat allemaal netjes vast en gestreken zit ziet het er wat netter uit.

Ik heb trouwens het idee dat ik een maatje kleiner ook wel met gemak had gepast, hier heb ik nog een dikke dressuurblouse met lange mouwen onder aan.

HeleneDas

Re: Zelf een rij jasje naaien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 22:02

Mooi, dat roze maakt het net iets specialer!

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 22:04

Super!! Maar je kunt er zo te zien idd nog wel een maatje in groeien.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 22:18

Super gedaan joh!
Vooral de biesjes maken het echt heel sjiek.

Ik vind hem wel wat groot, kun je links en rechts niet wat innemen?

Nynke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 22:22

@ Antheman, ik ben er over aan het nadenken....het probleem is een beetje dat dat onderste deel (onder de zakflapjes) vanad e achtersplit naar voren doorloopt, dan zou ik dat ook los moeten maken. Op zich geen probleem natuurlijk...maar dat is het nog steeds bij de schouders wijd en aan het plooien :S

Verder wil (moet ;) ) ik het op 31 juli af hebben voor een wedstrijd. Ik denk dat ik eerst de voering maar vast in elkaar ga zetten en als ik tijd over heb de buitenkant vermaken.

Ik hoef me in ieder geval niet te vervelen voorlopig :D

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 22:27

Nynke_Z schreef:
@ Antheman, ik ben er over aan het nadenken....het probleem is een beetje dat dat onderste deel (onder de zakflapjes) vanad e achtersplit naar voren doorloopt, dan zou ik dat ook los moeten maken. Op zich geen probleem natuurlijk...maar dat is het nog steeds bij de schouders wijd en aan het plooien :S

Verder wil (moet ;) ) ik het op 31 juli af hebben voor een wedstrijd. Ik denk dat ik eerst de voering maar vast in elkaar ga zetten en als ik tijd over heb de buitenkant vermaken.

Ik hoef me in ieder geval niet te vervelen voorlopig :D

Kun je middennaad van achteren niet 1,5 innemen? Dan vallen je schouders ook mooier.

Je hebt er nu al heel veel tijd aan besteed, dan vind ik persoonlijk ook dat hij perfect moet zitten ;)

Nynke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 22:31

Daar heb je gelijk aan... :D

De schouders heb ik stiekem al wat ingenomen, het is ook nog zo'n ontzettend jaren '90 jasje met brede schouders namelijk

Oh ja achter zit natuurlijk ook een naad, wat slim van je! Nooit aan gedacht haha
Nog even kijken hoe dat met de kraag wil, want die eraf halen incl. beleg aan de voorkant lukt vast ook niet netjes.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 22:35

Nynke_Z schreef:
Daar heb je gelijk aan... :D

De schouders heb ik stiekem al wat ingenomen, het is ook nog zo'n ontzettend jaren '90 jasje met brede schouders namelijk

Oh ja achter zit natuurlijk ook een naad, wat slim van je! Nooit aan gedacht haha
Nog even kijken hoe dat met de kraag wil, want die eraf halen incl. beleg aan de voorkant lukt vast ook niet netjes.

De kraag eraf lijkt me nu ook niet het meeste werk.

Plaats je nog wel "af" fotoos?

Nynke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-10 22:39

Het is meer dat de kraag dan ook smaller moet, en dus los, en het biesje ook los...daar ga ik nog even naar kijken

Tuurlijk komen er foto's als ie af is! :D

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 22:48

Super knap en heel apart alleen lijken mij de mouwen wat aan de korte kant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 22:50

Stipje..
Ga mijn moeder dit uiteindelijk ook laten doen, wil namelijk een lichtroze wedstrijd jasje. :')

Vind de kraag heel leuk :j

Cadanza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 23:45

Leuk hoor !!!!
Vind het echt ontzettend knap.
Mijn moeder heeft ooit eens een jasje voor mij gemaakt.
Die zei eens maar nooit meer.
Dus ben nu hard aan het sparen voor een nieuw jasje.

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 13:01

zijn de mouwen niet een beetje te kort tijdens het rijden?

wendy95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 17:14

vriendin van mij heeft ook 1 die zelfgemaakt is heeft ze al aantal jaren ;)

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 17:17

Gut wat leuk :D .

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 19:03

ooh mooi hoor :D

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 19:13

ik vind hem heel mooi geworden.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 19:13

oooh wow! hij wordt echt mooi zo met die roze naden!
maar zou hem inderdaad wat innemen aan de bovenkant, je verzuipt er letterlijk in :=
en dat is wel onwijs zonde van zo'n mooi chique jasje :j

Nynke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 22:06

Bedankt voor de leuke (en kritische) reacties. Ondertussen heb ik em iets ingenomen, maar geen vriendje in de buurt om foto's te maken, morgen hopelijk wel :D

De mouwlengte vind ik trouwens zelf niet storend, ik houd van een beetje ruimte bij m'n pols. Maar misschien pas ik het alsnog aan hoor :)

Nynke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 19:52

Vriendje was alsnog niet beschikbaar, dus zelf maar foto's gemaakt. Daarom zijn ze een beetje wazig. Dit is na het innemen van de middenachternaad, de naad voor over de borst en de taille:

Afbeelding

Afbeelding

Wat vinden jullie, is het zo al wat beter? Ik vind al aardig toonbaar worden :) alleen stoor ik me nog een beetje aan de vouwen in de zijvoor en zij achter panelen, maar ik heb geen idee hoe ik dat op moet lossen.