Stalen neuzen :+

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Stalen neuzen dragen is wel/niet verstandig

wel
57 (62%)
niet
34 (37%)

Totaal aantal stemmen: 91

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 13:02

Shadow0 schreef:
martina1 schreef:
Mijn instructrice heeft het meegemaakt met een van haar lesklanten. En nee de tenen waren niet afgesneden, dat zeg ik ook niet. Het staal was alleen wel in de voet terecht gekomen.

Maar is er ook bewijs dat de schade groter was dan zonder stalen neuzen? Het is bijna als zeggen: "ik ken iemand die gevallen is met cap op en die had een hersenschudding, dus caps zijn slecht". Tot je je realiseert dat de betreffende persoon zonder cap vermoedelijk was overleden... Het gaat er vooral om of stalen neuzen de schade verergeren. En dat is dus, volgens de onderzoeken, niet zo.

Ik beweer nergens dat de schade minder groot zou zijn zonder stalen neuzen. Ik waarschuw alleen dat er een kans is dat ze breken.
De ts vroeg om een advies, en ik zou zelf geen stalenneuzen dragen maar zeer stevige bergschoenen.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 13:07

Talida schreef:
Dat is wel een leuke voor Mythebusters, hoeveel kracht komt er op een voet als een gemiddeld paard er op stampt.

Ik denk dat de kans dat het randje op precies die plek met die kracht geraakt is zo miniem is in vergelijk met de kans dat een paard op je voet stampt, dat ik dat risico wel mee durf te nemen...

En idd toen op MB, als je zo'n kracht op je voet krijgt dat een stalen neus ervan indeukt, dan zou je zonder zo'n neus uberhaupt geen tenen meer hebben ;)

Inderdaad!
Ik heb al zolang als ik een paard heb stalen neuzen, ik rij zelfs met die schoenen!
Gaat prima hoor!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 15:53

martina1 schreef:
Ik beweer nergens dat de schade minder groot zou zijn zonder stalen neuzen.

Misschien dat je dat niet letterlijk gezegd hebt, maar je impliceert het wel degelijk als je adviseert dat je beter geen stalen neuzen kunt nemen en aanhaalt dat ze kunnen breken. Bovendien: waarom zou je iemand dan aanraden geen stalen neuzen te nemen?

Vertaal het maar naar de caps:
"je kunt beter geen cap dragen. Caps kunnen breken."

Anne.

Re: Stalen neuzen :+

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 23:04

Stalen neuzen zijn er ook al bijna niet meer volgens mij? Mijn vader werkt in de bouw en volgens de normen daar zijn stalen neuzen inderdaad 'verboden'. Als er iets ontzettend zwaars op valt en het deukt in en beknelt je tenen.. krijg je ze er mooi niet meer uit :=
De meeste werkschoenen hebben neuzen van onwijs hard karton.. vraag me niet hoe of wat, maar het is zo. Ik denk dat er wel stalschoenen bestaan met verharde neuzen.

Het lijkt mij wel heel verstandig als je een paard hebt dat ieder moment overal naartoe kan springen. ;)

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 09:37

Ik heb antwoord gekregen van de veiligheidskundige, werkzaam bij de FNRS en ik ben doorverwezen naar een link.
Ik heb de link voor jullie gevonden:
http://www.agroarbo.nl/paardenhouderij/ ... itglijden/

Hieruit kan iedereen zelf wel conclusies trekken, neem ik aan?

Tevens heb ik de medewerker gevraagd of ik zijn antwoord mag kopieren en, geanonimiseerd, hier mag plaatsen.

Ik heb de medewerker ook de tip gegeven om eens een nieuwsartikel in te sturen, om hier op bokt te publiceren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 18:23

Imago01 schreef:
http://www.agroarbo.nl/paardenhouderij/ ... itglijden/

Hieruit kan iedereen zelf wel conclusies trekken, neem ik aan?

Ik niet. Er staan aanbevelingen maar ik zie geen letter onderbouwing. (En aangezien er met de veiligheidsschoenen in 1 adem ook chaps genoemd worden als aanbeveling, en ik met de beste wil van de wereld niet kan bedenken wat chaps nu bijdragen aan de veiligheid, en daar nog nooit het minste beetje onderbouwing voor gegeven is, ben ik heel benieuwd of dit niet bedacht is op basis van 'het klinkt leuk en logisch'.)

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 08:46

Een arbocatalogus is iets dat goedgekeurd wordt door de Arbeidsinspectie alvorens het op die manier toegepast wordt. Blijkbaar kan het niet verplicht gesteld worden, maar wordt het wel aanbevolen.

Onderbouwingen staan niet in de arbocatalogus maar ik zal wel even kopieren wat de medewerker mij gemaild heeft.

En als je het er dan nog steeds niet mee eens bent, of meer wilt weten, is het denk ik beter dat je zelf even contact opneemt met de FNRS.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 08:48

Antwoord op mijn e-mail:

Betreft uw vraag over het dragen van veiligheidsschoenen wil ik u graag verwijzen naar de Arbo-catalogus paardenhouderij te vinden onder www.agroarbo.nl en dan kijken bij paardenhouderij.

De onderwerpen die in deze Arbo-catalogus staan vermeld zijn getoetst door de Arbeidsinspectie en bij ongevallen zal de Arbeidsinspectie gaan controleren volgens de eisen die gesteld worden in deze Arbo-catalogus.

Betreft afgehakte tenen kan ik u zeggen, er zal tegen veranderingen altijd weerstand komen, dit hebben we gehad bij het dragen van een cap, maar ook zie je dat bij het dragen van autogordels.

Wanneer bij ongevallen waarbij een paard op de voet gaat staan 99 van de 100 keer geen ernstig letsel aan de voet ontstaat door het dragen van veiligheidsschoenen zijn wij volgens mij goed bezig met de veilig betreft het dragen van veiligheidsschoenen. Maar naast het paard wordt er tegenwoordig in de paardenhouderij ook vaak gewerkt met machines en ook daarbij is men vanuit de wetgeving verplicht veiligheidsschoenen te dragen zodat geen letsel ontstaat. In de wetgeving dient men in eerste instantie het gevaar bij de bron aan te passen door veilige werkomgeving, afscherming e.d. en in laatste instantie als voorkomen van het gevaar door veilige omstandigheden niet mogelijk is mag men als laatste persoonlijke beschermingsmiddelen dragen om letsel te voorkomen en hieronder vallen dan veiligheidsschoenen, cap e.d.

Vanuit de FNRS hebben wij al diverse keren aandacht besteed aan de Arbo-catalogus maar ook in andere Hippische bladen is de Arbo-catalogus onder de aandacht gebracht.

Soraya85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 10:58

Dank je wel Imago01 voor de moeite die je hebt genomen! :)

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 11:04

Abeltje77 schreef:
Ik denk dat een paard ook behoorlijk zijn best moet doen, wil het zo hard op je schoen stampen dat het overeenkomt met een kogel van 20 kg die met behoorlijke snelheid op je voet valt.
(20 kg is VEEL)

Als een paard zo vals is moet je mijns inziens helemaal uit de buurt blijven: stalen neus of niet :Y)

maar een paard is 600 kg... Natuurlijk zal hij niet al die 600 kg op jouw voet zetten, maar maar dan 20 zal het ZEKER zijn.

en nog even over dat je niet naast een vals paard moet lopen: mijn brave paard schok en sprong opzij, waar toevallig mijn voet stond.
resultaat: gekneusde teen. ik loop met stalen neuzen :+

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 11:09

Ik draag altijd legerkisten op stal. Verharde neuzen heeft bij mijn paard geen zin, volgens mij heeft hij namelijk een detector in zijn hoef om de verharde neus op te sporen en vervolgens op mijn wreef te gaan staan.
Gelukkig dat, in de 23 jaar dat ik rij en stalwerkzaamheden doe, er misschien maximaal 5 een paard op mijn voet heeft gestaan. En ik heb echt geen kleine voetjes die makkelijk te ontwijken zijn.

Ik werk in de bouw en heb dagelijks klompen met verharde neuzen aan met een S3 en een NEN-keurmerk aan. Geen stalen neuzen, maar zéér hard kunststof en rubberen zool, zodat eventuele elektrische schokken niet door mijn lichaam gaan. Dat is ook de reden voor elektriciëns dat ze kunststof neuzen hebben, dat geleidt niet en staal wel.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 11:13

Zou niet meer zonder werkschoenen willen werken, wel kunnen werken natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 11:14

Iedereen (ook ik) heeft het altijd over stalen neuzen, echter die worden al jaren niet meer gemaakt ivm met buigen.
Tegenwoordig zijn vrijwel alle veiligheidsschoenen uitgerust met kunststof neuzen :)

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 11:15

Op mijn vorige opleiding MBO Paardenhouderij waren veiligheidsschoenen (en die hebben tegenwoordig geen stalen neus meer maar hard kunststof) verplicht, en daar was ik toch érg blij mee toen ik mijn eigen Haf van rond de 500 kg aan het scheren was, en hij letterlijk bovenop mijn teen SPRONG. Je hebt van Mountain Horse goede veiligheidsschoenen, ik veter en jodphur versie, ze gaan lang mee en zitten heerlijk alleen ze zijn wel wat lomp. Van Ariat heb je ook schoenen met veiligheidsneus, maar bij mij op school stond die schoen bekend als de duurste die het snelst kapot ging. Al doe ik met mijn Ariat jodphurs (zonder veiligheidsneus) al een jaar, dus als je ze goed onderhoudt moet dat denk ik toch kunnen...

mlc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 17:31

Ikzelf draag geen stalen neuzen bij de paarden, maar wel op andere plaatsen (kisten).
Een groot voordeel is dat je tenen warmer blijven in de winter.
Maar ik denk dus hetzelfde, als het eenmaal indeukt, kan het inderdaad misschien wel in je tenen snijden. Ik kies er dus voor om ze niet te dragen.

_Passion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 17:48

Abeltje77 schreef:
Ik denk dat een paard ook behoorlijk zijn best moet doen, wil het zo hard op je schoen stampen dat het overeenkomt met een kogel van 20 kg die met behoorlijke snelheid op je voet valt.
(20 kg is VEEL)

Als een paard zo vals is moet je mijns inziens helemaal uit de buurt blijven: stalen neus of niet :Y)

Als een paard zo vals is? Denk je dat een paard expres denkt, 'goh laat ik eens vervelend gaan doen, en op haar tenen staan!'

In de natuur is op elkaars tenen staan geen red middel, dus ze zijn ook niet er van bewust dat ze dit doen.

Mijn paard heeft ook wel eens op mijn tenen gestaan, dus nu is ze per defenitie vals?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 17:50

Op tenen staan =/= gewicht van 20kg met snelheid.
Op tenen staan is een constante kracht, het vallende gewicht is een piek.