eigenlijk best veel paarden met buitenrijprobleempjes!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Desty

Re: eigenlijk best veel paarden met buitenrijprobleempjes!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 12:42

is bokt toch nog ergens goed voor O:)

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 12:44

mss ben ik wel heel negatief hoor..maar ik denk dat ik er niet zoveel mee op zou schieten om op een ander paard buiten te rijden! dat durf ik namelijk wel net zoals met een ander paard springen! alleen niet met mijn eigen paard vanwege haar karakter! dus hoe krijg je dan vertrouwen in je eigen paard? dat is dus mijn probleem!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 12:45

Ik vind het ook moeilijk, we hebben hier polder en kan alleen op zondag buitenrijden omdat er anders trekkers zijn op die kleine smalle weggetjes en mijn pony dat echt eng vind. Ook vrachtwagens op een smalle weg vind hij eng.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 12:46

als je toch meer vertrouwen krijgt op een ander paard, zul je je eigen paard (heethoofd) waarschijnlijk beter aan kunnen omdat je weet hoe je moet reageren omdat je daar mee in vertrouwen bent geraakt.
en niet in paniek raakt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 12:46

avalonnancy schreef:
mss ben ik wel heel negatief hoor..maar ik denk dat ik er niet zoveel mee op zou schieten om op een ander paard buiten te rijden! dat durf ik namelijk wel net zoals met een ander paard springen! alleen niet met mijn eigen paard vanwege haar karakter! dus hoe krijg je dan vertrouwen in je eigen paard? dat is dus mijn probleem!

jij op een ander paard. Iemand anders op jou paard. Zo dat je kunt zien dat iemand anders bepaalde dingen wel kan met jou paard. Dat geeft mij altijd een gevoel van "als hij/zij het kan dan kan ik het ook" ! en dan wil ik iets bewijzen. En dan lukken bepaalde dingen vaak wel.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 12:52

ik moet toegeven dat die rit op die andere heeele grote gelder mij ook heel spannend lijkt.
De angst met mijn eigen merrie in combinatie met de angst voor buitenrit het algemeen is te veel denk ik.
Daarom probeer ik eerst mijn eigen angst maar eens aan te pakken, kan ik die niet meer over brengen op mijn eigen merrie.
Ik hoop haar op deze manier meer zelfverzekerheid te kunnen geven.

het word trouwens a.s. maandag om 4 uur.
Dan gaan we een buitenrit maken.
Ik op de grote liefde van mijn merrie...Joep <3
En stalhoudster op het paard van haar vriendin.

duimen julie voor me :=

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 12:54

Succes ben benieuwd maandag. :D

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 12:56

Somebitch schreef:
Succes ben benieuwd maandag. :D

hahaha ik ook

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 12:57

heel veel suc6!!
ik ben benieuwd hoe het is gegaan :)
ik ga je niet zenuwachtig praten, maar heel veel plezier.
wil wel weten hoe het is geweest :P

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 12:58

Mijn paard heeft ook een buitenrijprobleempje...
Ze heeft verlatingsangst en durft dus niet alleen van de stal weg. Ik kan wel een leuke bosrit maken als haar weidemaatje meegaat. Dan is ze ook echt doodbraaf en ze geniet er zelf heel veel van. Jammer genoeg kan ik in mijn eentje geen bosrit maken en ik ben dus altijd afhankelijk van anderen. Met mijn vorige pony deed ik niets liever dan buiten rijden, dus dat mis ik wel vaak. Ik kan wel een klein bosritje maken als ik er naast loop. Ze is dan wel constant heel bang maar ze vertrouwt mij wel genoeg om mee te gaan. Misschien lukt het over een paar jaar nog wel als ze meer zelfvertrouwen heeft gekregen :)
Bij ons geldt ook jong gedaan, oud geleerd. Haar weidemaatje ging vanaf het opleren af iedere week even op buitenrit en is dus doodbraaf. De mijne hebben we gekocht op 12 jarige leeftijd en ze was toen nog nooit in de bossen geweest of op straat. Met als gevolg nu dus dat ze verlatingsangst heeft en alleen maar steigert als ze in haar eentje van de stal weg moet.. Wel jammer maar het is nu eenmaal niet anders. Ik ben allang blij dat ze nu zover is dat ze wel met een ander paard meegaat :)

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 13:02

@ allison: +:)+ heel goed van je _/-\o_
Jij geeft tenminste toe dat jij een probleem hebt (keken meerdere ruiters maar eens eerst naar zichzelf want een paard wordt niet geboren met een angst voor verkeer of weet ik wat :j ) dat je eerst zal motten overwinnen en idd proberen op een andere kan daar een positieve werking op hebben.

Maar ookal levert de 1e rit je niet meteen het walhalla gevoel op, zet door want zoiets gaat meestal niet over 1 nacht ijs :n . Je kan het zien als een soort van trauma wat je hebt opgelopen, dat jij eerst onder controle dient te krijgen voordat het echt ontspannen en fijn aanvoelt. Petje af :D

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 13:04

ik zal al mijn genante fouten in kaart brengen :+
de stalhoudster die mee gaat kan beter met mijn merrie overweg dan ik, in tijd van een paar weken al.
En mijn merie vertrouwd een andertoch echt niet zomaar!!!
in de vorm van lessen ga ik met haar aan meerdere dingen werken.
Voor de buitenrit hoef ik slechts het paard te huren en verder ging ze mee voor de gezelligheid <3

wie weet word mijn gekke merrie nog eens braaf _O- *\o/*

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 13:07

Rustig een buitenrit maken...het is ook maar net wat je er onder verstaat en hoe je jezelf opstelt...

Kijk, als ik met Rano rij (en er zijn andere paarden bij) en we komen bij een zandweg, wil meneer meteen het liefste gas geven...Dat mag dan niet van mij en dan begint hij met wijken naar links, wijken naar rechts, iets wat op een passage lijkt, galop op de plek (dus echt zonder ook maar iets vooruit te komen.... :+ ), dat duurt een paar minuten en dan stapt meneer rustig verder....En bij elk zandweggetje opnieuw...Toch ervaar ik mijn buitenritten als rustig en aangenaam...Dat gehuppel vind ik alleen maar grappig, en voor de rest is Rano een super zeker paard in het verkeer waar je een hoop gekkigheid mee uit kunt halen.

Ook met onzekere paarden vind ik de buitenritten vaak rustig en fijn...Ze kunnen een keer steigeren of abrupt omdraaien, maar dat hoort erbij...Ik denk ook dat als je dan zelf de rust bewaart, de buitenrit alsnog heel erg goed kan slagen.

Buitenrijprobleempjes zijn dus ook voor de interpretatie vatbaar ;)

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 13:26

Ik had ook een probleem met buitenrijden, was zelf soms angstig en mijn paard is met de vorige eigenaresse samen onderuit gegaan. Geen goede combinatie om te starten, maar toch is het gelukt. Ook bij ernaast lopen kon hij ervandoor vliegen. Ik ben begonnen met een rondje om het erf, mijn vriend ernaast, ik erop. Steeds iets verder, op plekken waar ik de ruimte had liet mijn vriend ons los, zodat ik zelf ook vertrouwen kreeg. Instructrice ook nog een keer laten rijden. Mijn paard werd steeds braver, vandaag met los teugeltje ontspannen buitenritje gemaakt, ondanks dat er een hele stoet (denk wel 80 tot 100 man) van de wielertoer bij ons langsreed, helemaal alleen. Hebben er een jaar voor geknokt, maar wil wel even laten weten aan iedereen die er moeite mee heeft, neem er de tijd voor, maar ga het niet uit de weg. Het kan echt goedkomen ook met een ouder paard, met een onzeker paard en een onzekere ruiter.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 15:13

OPG-->BRT

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 15:22

Wij hadden paar jaar terug ook een paard staan en daar kon je niet over de weg mee scheen het want dan zou ze of heel hard achteruit de sloot in of er vandoor gaan of whatever..
Omdat ze ook in de bak heet is. Ze was verder ook een vrij vurig paard.

Ik mocht haar in het weekenden en vakanties rijden en toen ben ik (gewoon alleen) over de weg gegaan. En gewoon hartstikke braaf! En dan kan je nagaan hoelang ze dan niet over de weg is geweest. Zeker 3/4 jaar. Ja, af en toe alleen tot het einde van onze weg zegmaar maar verder niet..

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 15:25

Ik denk dat veel ruiters zijn die zelden of nooit buitenrijden! Die paarden zijn dus niets gewend en dan krijg je "raar" gedrag.. Hoe vaker je naar buiten gaat hoe rlxter het zal worden.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 15:28

mijn paard is enorm braaf op buitenrit.
hij is dan ook vanaf dat hij een jaar was mee wezen wandelen de weg op het dorp in het bos in enz. dit blijven doen. toen hij net een keer of 6 onder het zadel is geweest ben ik ermee naar het bos gegaan. in mn eentje. ga ook meestal nu nog in mn eentje naar buiten. maar kan ook super in een groep rijden(tenzei zn eigen merrie erbij is maar dat is voorlopig nog niet. wel gehad met vorige merrie)
groep kan ook wegrijden en ik kan dan met een lang teugeltje doorstappen.

mn andere is nu 2 en gaat al regelmatig mee wandelen op de weg.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 15:31

mijn vorige paard stapte ik zondagochtend op en dan gingen we op pas met zn tweeen. ( met een kater vaak :P) En dan gingen we op pad, lekker de bossen in, rond scheuren op de zandverstuivind etc. Daar kan ik echt heel lekker mee buitenrijden. Mijn nieuwe paard die is wat minder bekent met de dingen die ze tegenkom, en wil nog wel eens schrikken. Maar heeft er verder wel schik in, alleen naar buiten met haar durf ik nog niet aan. Wat wel heel jammer is want op stal hebben we niet gek veel buitenrijders en we zijn daar dan wel afhankelijk van. Ik doe het dus minder dan ik zou willen.

Paarde_bloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 15:33

.
Laatst bijgewerkt door Paarde_bloem op 27-05-22 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 15:40

Ik geloof in jong geleerd is oud gedaan en veel schriktraining.
De mijne gaat al vanaf 10 maanden mee af en toe een wandeling maken en ik zoek alles op, vrachtwagens, bruggen, honden, kinderwagens, water, grasmaaiers, aggregaten.. kijk zelf nergens naar, alles is gewoon normaal. Spannend vinden mag, vluchten niet.

Alleen op wandeling is hij iets drukker, maar blijft altijd netjes bij mij. Ik geloof dat ik hier later onder het zadel veel profijt van zal hebben en ben ook van plan zodra hij zadelmak is en stuur en rem er ietwat op zit, meteen (met ouder rustig paard mee) naar buiten te gaan :)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 10:29

suze_ schreef:
Ik geloof in jong geleerd is oud gedaan en veel schriktraining.
De mijne gaat al vanaf 10 maanden mee af en toe een wandeling maken en ik zoek alles op, vrachtwagens, bruggen, honden, kinderwagens, water, grasmaaiers, aggregaten.. kijk zelf nergens naar, alles is gewoon normaal. Spannend vinden mag, vluchten niet.

Alleen op wandeling is hij iets drukker, maar blijft altijd netjes bij mij. Ik geloof dat ik hier later onder het zadel veel profijt van zal hebben en ben ook van plan zodra hij zadelmak is en stuur en rem er ietwat op zit, meteen (met ouder rustig paard mee) naar buiten te gaan :)

Toen Rano werd gekocht was hij ruim twee en kende niks anders dan zijn wei en hij was toch van begin af aan een van de zekerste paarden die ik ooit mee heb gehad. Het is niet alleen oefenen, het hangt van veel meer factoren af, o.a. het zelfvertrouwen van het paard, het zelfvertrouwen van de ruiter, het vertrouwen in elkaar en de duidelijkheid in mens-paard-rangorde....En dat zijn imo veel belangrijkere factoren dan veel oefenen.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 10:32

Ik denk dat het ook scheelt als je kijkt naar de andere paarden die mee gaan buitenrijden... Paarden nemen t gedrag vaak over, Als ik een nieuw paard krijg om te trainen en ik neem m mee buitenrijden ga ik altijd met paarden die relaxed zijn buiten, na een paar keer ´leren ´ van deze andere paarden neemt een jong of onrustig paard dit ´relaxte ´gedrag van de andere paarden snel over. Gisteren zijn we bijv wezen zwemmen met de paarden. Als er 3 paarden het water wel ingaan, doet de 4e ook niet moeilijk :)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 10:37

Sassy4barrel schreef:
Ik denk dat het ook scheelt als je kijkt naar de andere paarden die mee gaan buitenrijden... Paarden nemen t gedrag vaak over, Als ik een nieuw paard krijg om te trainen en ik neem m mee buitenrijden ga ik altijd met paarden die relaxed zijn buiten, na een paar keer ´leren ´ van deze andere paarden neemt een jong of onrustig paard dit ´relaxte ´gedrag van de andere paarden snel over

deels mee eens.
Sinds mijn merrie op de nieuwe stal een wat ouder paard (degene waar ik maandag mee ga rijden) als beste vriend uitgezocht heeft is ze in de wei ook een stuk rustiger, minder alert.
Gisteren met wat onweer zou ze compleet door het lint gaan op het land maar met Joep aan haar zijde lijkt alles goed.
Joep is oud en maakt zich nergens meer druk om, mijn merrie zit als klittenband aan zijn lijf <3
Maar buiten is eng, als ze in paniek schiet is ze letterlijk blind, dan maakt het geen verschil wie of wat er bij haar is.
Lampje gaat uit en instincten nemen alles over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 10:40

Adil daar ben ik het mee eens hoor :j
Het hangt zeker van meer factoren af zoals degene die jij noemt. :)