Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
SyhaxDesy schreef:Ma ooh man, omdat jij het nooit doet weet je dat het nooit gebeurt?
Jaah, tuurlijk!
Ken 3 jury's en alle 3 is het bij hun zo.
Kun je wel tegen mij gaan zeiken hierover maar als ik weet dta het bij hun zo is is dat zo, dat het niet zo bij jou is is dat zo.
Maar waarom PERSE commentaar, het is gewoon zo punt.

KarinvdM schreef:SyhaxDesy schreef:Ma ooh man, omdat jij het nooit doet weet je dat het nooit gebeurt?
Jaah, tuurlijk!
Ken 3 jury's en alle 3 is het bij hun zo.
Kun je wel tegen mij gaan zeiken hierover maar als ik weet dta het bij hun zo is is dat zo, dat het niet zo bij jou is is dat zo.
Maar waarom PERSE commentaar, het is gewoon zo punt.
Voor een kind van 11 heb jij behoorlijk wat praatjes...
bigone schreef:misschien krijg je Karin wel als jury, wie weet.
bigone schreef:Geen probleem hoor, dan ligt het ALTIJD aan de jury!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!.
Een dagje schrijven bij een jurylid lijkt me een heel goed plan, ga daarna nog maar eens uitleggen hoe de jury het mooiste paard heeft gekozen na alle combinaties, toen alle coupons heeft teruggevraagd bij het secretariaat en het mooiste paard nog even 10 punten extra heeft gegeven
bertie schreef:Daarom blijf ik erbij, dat het altijd nuttig is om met een jurylid in dialoog te gaan.
ik gebruik hier bewust het woord 'dialoog', in tegenstelling tot 'discussie'. Want 'discussie' leidt tot hakken-in-het-zand, terwijl 'dialoog' juist een open uitwisseling van ideeën kan bewerkstelligen.
bertie schreef:Zelf merk ik bijvoorbeeld als ik een schrijfster heb die amper kan schrijven (ja het komt voor!) dat ik vooral in de grijze zone van de 5-6 ga zitten, omdat ik niets meer kan uitleggen. Ik zou normaliter een 4 geven, maar geef dan helaas toch maar een 6, omdat de ruiter zonder het noodzakelijke commentaar die 4 echt niet zou begrijpen.
jasmijn78 schreef:bertie schreef:Zelf merk ik bijvoorbeeld als ik een schrijfster heb die amper kan schrijven (ja het komt voor!) dat ik vooral in de grijze zone van de 5-6 ga zitten, omdat ik niets meer kan uitleggen. Ik zou normaliter een 4 geven, maar geef dan helaas toch maar een 6, omdat de ruiter zonder het noodzakelijke commentaar die 4 echt niet zou begrijpen.
Sorry, maar dit kan ik wel heel moeilijk begrijpen. Ik begrijp het ongemak van een slechte schrijfster, maar een onvoldoende verrichting hoort imo wel een onvoldoende cijfer te krijgen. een slechte schrijfster mag daarvoor geen excuus zijn. Als je er op dat moment geen commentaar bij kunt laten zetten, zoek dan andere oplossingen. Door snel wat commentaar te geven na de proef, tot slot nog wat op te (laten) schrijven of het maar zonder commentaar te laten. Een jury hoort tot een half uur na de prijsuitreiking aanwezig te zijn, als mensen vragen hebben kunnen ze dan komen. Laat die mogelijkheid op de coupon noteren. Maar ga geen 6 geven voor wat een 4 moet zijn!!!!! Daar leren ruiters echt helemaal niets van! Liever een 4 zonder commentaar, dan een onverdiende 6!!!
bertie schreef:Maar .. er is een 4 en een 4 ..
bertie schreef:Ook heb ik geen problemen als er een echt duidelijk basisprobleem is zoals het voortdurend achter de loodlijn lopen.
bertie schreef:Maar er zijn situaties dat je echt niet goed 'even' kunt uitleggen waarom je zou neigen naar een 4.. omdat er de handicap is van een niet-schrijvende schrijver. Dan ben je al blij dat je de cijfers op tijd op de juiste plek op de coupon krijgt.
bertie schreef:Een voorbeeld? Zo'n situatie van een pony met zo'n enórm spetterende uitgestrekte draf die dressuurmatig niet goed is, bijvoorbeeld (bijvoorbeeld, he) omdat er een middendraf wordt gevraagd. Jaren hebben ze dan gespetterd door het showelement ervan, maar dressuurmatig kunnen er wel wat dingen verbeteren, om het maar voorzichtig te zeggen. In zo'n geval heb je echt wel wat aan uitleg nodig..
bertie schreef:In zo'n geval heb je echt wel wat aan uitleg nodig.. want er is dan iets aan de perceptie van wat 'dressuur' is dat heel wat uitleg nodig heeft.
bertie schreef:Ja, een jurylid is een half uur na afloop van een rubriek beschikbaar. Het probleem is dat de ruiters niet komen. Ik vind dat echt doodzonde, probeer ook altijd zelf de dialoog met ruiters te zoeken. Maar dat valt niet mee.

jasmijn78 schreef:bertie schreef:In zo'n geval heb je echt wel wat aan uitleg nodig.. want er is dan iets aan de perceptie van wat 'dressuur' is dat heel wat uitleg nodig heeft.
Maar in principe is dat een taak van de instructeur. Die moet goed uit kunnen leggen wat dressuur nu eenmaal is. Jij zit daar als jury en jouw hoofdtaak is puur te beoordelen of de oefeningen worden uitgevoerd volgens 'het boekje'. Niet meer en niet minder. Dat sommige ruiters baat hebben bij een goede uitleg, dat is een feit. Maar de vraag is: wiens taak is dat eigenlijk? En ik denk: in eerste instantie niet die van de jury. Die moet enkel tot een half uur na de prijsuitreiking beschikbaar blijven om de beoordeling toe te kunnen lichten.
bertie schreef:De situatie die ik beschreef is niet normaal, is ook maar 1 of 2 keer in al die 26 jaren dat ik jureer voorgekomen, en ik kan me ze ook herinneren.
Attitude schreef:maar ook hoe ze dit volgens jou het beste kunnen aanpakken.
KarinvdM schreef:JAttitude schreef:maar ook hoe ze dit volgens jou het beste kunnen aanpakken.
Nee, als jury moet je niet op de stoel van de instructeur gaan zitten, dat is mij tijdens de jurycursussen overigens ook geleerd.
Jij bent er om te beoordelen en met die beoordeling kan een ruiter naar zijn/haar instructeur gaan om de betreffende dingen te verbeteren.
Als iemand vraagt om een tip, dan wil ik die soms best geven, maar ongevraagd doe ik dat absoluut niet en ik verwijs dan liever naar de instructeur, die doet het misschien wel heel anders dan ik het doe.