paard accepteerd geen 'nee'

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 09:04

muiszje schreef:
Hier krijgt een dominante merrie vaak een duw van de bezem. Na een paar keer op het juiste moment (en dus bezem binnen handbereik) even die stevige haren in dr bibs duwen heeft ze eindelijk door dat ze sommige dingen NIET mag. Daarop volgt altijd wel een beloning, en voor zowel paard en mens is alles duidelijker, prettiger en voornamelijk veel vriendelijker. Deze merrie is me er wel 1tje zeg, dominanter heb ik ze bijna niet gezien.
Ik vind dus eerlijk gezegd niet dat je té hebt gereageerd, een goede maatregel op het juiste moment werkt uiteindelijl positief uit, en is inderdaad beter dan 100 keer nét niet doordringen. Ennuh, paarden in de wei, ookal is het alleen spelen zelfs, zijn écht niet zacht met elkaar hoor, daar is een zweepje niets bij.

Wat als er geen bezem bij de hand is, hoe los jij het dan op? ;)

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 14:11

Pegazlove schreef:
:D heb de clue (of hoe je dat ook schrijft/zegt) begrepen!

denk inderdaad dat ik wat onzeker overkom op haar.. ken haar namelijk niet goed, en heb dus geen idee hoe ze opgevoed etc is... als ze dit ooit al geweest is..

en hier ligt nu jouw "probleem": je kent haar niet en wacht af wat zij doet en daar reageer jij op.FOUT.
JIJ eist, zonder tegenstrubbelingen, en zij volgt je bevel (in houding of stem).

juist omdat jullie elkaar niet kennen en het de bedoeling is dat jij haar het een en ander leert (en opvoedt), moet je vanaf het eerste kontakt jouw grenzen aangeven en er niet van afwijken.
als jou dat lukt (dit is vooral voor jezelf moeilijk), dan kun je binnen no time met haar lezen en schrijven. (ook wel handig als een paard dat kan. grapje).

PinkAxelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 20:14

:D

ja, probeer ik zo goed mogelijk te doen.. en het gaat al véél beter.. het is alsof ze een ander paard is... ze luisterd al beter, en is rustiger..

Ze blijft waarschijnlijk toch niet bij ons... ze mankt nog steeds, en dus zou ze waarschijnlijk na een volledige controle naar een definitieve eigenaar gaan... het manken duurt nu echt al lang, en er is niks te zien/voelen...