Mag dit bit met dressuur?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Frantic

Re: Mag dit bit met dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 16:32

Maar begrijp ik nu goed, je wilt wel dressuur gaan starten ondanks dat je weet dat dit niet mag met dit bit?

Die regels hebben een oorzaak, "men"wil dat jij je paard in de basis moet kunnen rondsturen op een van de toegestane bitten( of zelfs zonder bit)
Als jij dan zelf gaat bepalen dat jij wel met een hefboom mag gaan rijden dan is je uitgangspunt toch verkeerd?

Als jij moet rijden met dit bit om je paard netjes te kunnen sturen ben je nog niet toe aan dressuur starten met dit paard.

Lijkt me misschien niet wat je wil horen, maar is gewoon de harde werkelijkheid!

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 16:34

Nee dat begrijp je niet goed, ik vroeg het eerst hier, en morgen zal ik het navragen aan de jury.
Gewoon omdat ik niet begrijp waarom er door een aantal mensen dan wel mee gereden wordt, en er op die coupons ook geen commentaar over stond.

Wat is dit nou voor conclusie?
'Als jij moet rijden met dit bit om je paard netjes te kunnen sturen .'
Dus nu kan ik mijn paard opeens niet meer sturen? :')

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 16:34

nav je begin post staat er letterlijk dat je het bit gebruikt omdat deze te sterk is :?

als je paard enthousiast wordt van tempowisselingen ga ze ze dus NOG meer rijden, en zorgen dat de paard wel bij je blijft.
veel volktes draaien en overgangen rijden. op die achterbenen zetten en leren wachten.
scherper bit is het ergste wat je kunt doen. dan versterk je het probleem juist door die hefboom werking

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 16:36

Is het nou serieus zó van toepassing?
Ga dan tegen iedereen commentaar geven met zo'n bit.
Werkelijk, dit slaat nergens op hoor.
Ik heb er geen behoefte aan dat iemand van bokt zich bemoeit met mijn training. :') Als ik iets van iemand zou willen weten over het onderwerp trainen had ik het zelf wel gevraagd.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 16:38

Citaat:
Wat is dit nou voor conclusie?
'Als jij moet rijden met dit bit om je paard netjes te kunnen sturen .'
Dus nu kan ik mijn paard opeens niet meer sturen? :')

schijnbaar niet, anders had je er wel een gewone toegestane trens in gehangen.....op wedstrijd dan, thuis mag je er voor mij een hondenkluif inhangen!
Zolang jij je paard met respect rijdt heb ik nooit problemen met kunsthulp middelen.

Of ze wonderen verichtten... tja dat betwijfel ik, het blijft gewoon een kwestie van basis, basis en nog eens basis en een hele lange adem....

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 16:39

Wie zegt dat ik mijn paard dan niet met respect rijd?
Lekker makkelijk om dat allemaal zo te zeggen. :=
Paard is gewoon niet de makkelijkste en het is op dit moment zoeken naar oplossingen, dat is MIJN keuze en daar hoef ik ook geen commentaar op.
Paard kan bochten maken als de beste dus dat sturen slaat echt nergens op. :')

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 16:39

:+ ehm.. ja dit lijkt me redelijk van toepassing ja
als je schijnbaar niet zonder een pessoa KAN starten, betekent dit toch een grove fout in je basis, en zul je dit rijtechnisch moeten oplossen.
neem het niet te letterijk en als persoonlijke aanval, want dit is absoluut niet zo bedoelt.
leer ervan, neem mee wat je kan!
ikzelf doe dit ook, en heeft me al veel geholpen ( bv HAW topics het commentaar)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 16:40

Ik zal net als mijn collega Jury, die hier al gereageerd heeft, melden dat dit bit niet toegestaan is. Nu heb je al zeker twee juryleden die melden dat het niet mag. Ik heb vandaag een pony in de ring gehad met ook een bit met hefboomwerking, heeft dat ook te horen gekregen. Ik zag het te laat, na het derde onderdeel, en combinatie heeft proef daarom gewoon uitgereden. We hebben het daarna aangepast en ze mochten de tweede proef gewoon rijden.
TS wees verstandig, hang gewoon je trensje er weer in, en ga al die overbodige rompslomp niet aan. Zonde van je concentratie zo vlak voor de proef.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 16:41

Lowara schreef:
:+ ehm.. ja dit lijkt me redelijk van toepassing ja
als je schijnbaar niet zonder een pessoa KAN starten, betekent dit toch een grove fout in je basis, en zul je dit rijtechnisch moeten oplossen.
neem het niet te letterijk en als persoonlijke aanval, want dit is absoluut niet zo bedoelt.
leer ervan, neem mee wat je kan!
ikzelf doe dit ook, en heeft me al veel geholpen ( bv HAW topics het commentaar)

En nu de conclusie dat ik niet KAN starten zonder trens. :))
Start al heel veel jaren alle paarden op een trens, ik wil het nu eens proberen met een ander paard omdat dit voor haar beter werkt.
Bit is niet toegestaan, goed, ik vraag het morgen aan de jury waarom sommigen dit toch doen.
Erg nuttig om van die conclusies te trekken hier! Heb ik wat aan! :=

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 16:43

kleinvosje schreef:
Ik zal net als mijn collega Jury, die hier al gereageerd heeft, melden dat dit bit niet toegestaan is. Nu heb je al zeker twee juryleden die melden dat het niet mag. Ik heb vandaag een pony in de ring gehad met ook een bit met hefboomwerking, heeft dat ook te horen gekregen. Ik zag het te laat, na het derde onderdeel, en combinatie heeft proef daarom gewoon uitgereden. We hebben het daarna aangepast en ze mochten de tweede proef gewoon rijden.
TS wees verstandig, hang gewoon je trensje er weer in, en ga al die overbodige rompslomp niet aan. Zonde van je concentratie zo vlak voor de proef.

Was ik al van plan. :j

Dit is precies wat ik bedoel, nog iemand die dus met zo'n bit rijdt..

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 16:44

wederom.. voel je niet zo aangevallen :n
zie in je profiel dat het desbestreffende paard hartstikke leuk loopt op een trens.
ik en andere bokkers geven je wat tips. wees dan neutraal als het antwoord je niet bevalt.
maar op het moment dat je zelf ( erg) aanvallend terug gaat typen, dan is het logisch dat je minder leuke antwoorden krijgt.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 16:44

Er zijn toch mensen die met dit bit starten, omdat ze een beetje net zo eigenwijs zijn als jij. Daar kan een jury ook geen antwoord op geven verder. Iedereen moet voor zichzelf uitmaken of hij/zij met een ongeoorloofd iets gaat starten, als jij het risico wel wilt nemen de ring uitgestuurd te worden, is dat je eigen keus.

Het bit dat de pony die ik vandaag in de ring had, had geen pessoa in, maar een andere met hefboomwerking. Alles waar een hefboom in zit, mag niet, tenzij je Z of hoger start.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 16:46

Dat klopt dat ik me aangevallen voel, omdat het op dit moment helemaal niet van toepassing is op dit topic.
Paard loopt er ook leuk op, maar ze heeft te vaak dat ze zich véél te enthousiast maakt.

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 16:49

ik snap je topic niet meer

je vraagt of je er mee mag starten nee dat mag niet. dat heb je nu al van meerdere mensen gehoord.

als dat je vraag was heb je daar dus al antwoord op en moet je niet gaan wijzen naar anderen die daar ook mee zijn gestart je vraagt het neem ik aan om niet voor niets je proef te rijden.

wat een ander doet moeten hun toch zelf weten?

bedoel bij mij op stal rijden er een aantal met een slof die hang ik er ook niet om heen.
onder het mom van ja hun doen het ook.

hoe bedoel je als er 1 in de sloot spring doe jij het ook.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 16:50

Tja meid, dit had je op je klompen kunnen aanvoelen dat je zulke reacties zou gaan krijgen ookal is het niet waar je om vraagt...

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 16:50

Ik rijd er toch niet mee omdat anderen er mee rijden?
Ik bedoel dat het volgens hun was toegestaan, en hoe komen ze daarbij? Dat vraag ik me af. :)

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 16:51

Pollewoppy schreef:
Tja meid, dit had je op je klompen kunnen aanvoelen dat je zulke reacties zou gaan krijgen ookal is het niet waar je om vraagt...

Hoezo?
Ik rijd mijn paard gewoon op een hele rustige manier met alle respect, dan moet zo'n bit niet van grote toepassing zijn.
Ben nog lang niet iemand die met strakke slof + sporen + zweep en alles rijd. ;)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 16:52

:= hier ga je reacties op krijgen

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 16:52

Niet om hoe jij je paard rijdt, maar om hoe er gereageerd en vooral geoordeeld wordt hier op bokt ;) Bedoelde er verder niks mee, maar veel hier zijn allergisch voor scherpere bitjes, hulpteugels enz.

Lowara schreef:

Als je het topic doorgelezen had, had je gezien dat die reacties er al zijn ;)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 16:53

Heb je zelf dan niet door dat je jezelf tegenspreekt? Je zegt dat zo'n bit niet van grote toepassing is, maar je rijdt er wel mee? Je zegt dat het dier heel licht te rijden is, maar dat ie te sterk is? Dat zijn toch tegenstrijdigheden?

Ik heb al getemd, het is een reglementsvraag waar meerdere keren op geantwoord is,.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 16:59

Pollewoppy schreef:
Niet om hoe jij je paard rijdt, maar om hoe er gereageerd en vooral geoordeeld wordt hier op bokt ;) Bedoelde er verder niks mee, maar veel hier zijn allergisch voor scherpere bitjes, hulpteugels enz.

Lowara schreef:

Als je het topic doorgelezen had, had je gezien dat die reacties er al zijn ;)

duh }:0 ik zit vanaf het begin al in dit topic ;) ging mij om haar laatste post.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 16:59

Ja mag er niet mee starten waarom wil je het bit dan meenemen

Een koudbloed hoeft niet anders te zijn als een warm-volbloed menig koudbloed is fijner in alle opzichten dan die warmbloeden

Ik vind met een ander bit gaan rijden verstoppen van de problemen en niet oplossen

Als je er mee gaat starten hoop ik dat ze je er kei hard mee uitbellen

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 17:00

Sorry, begreep ik je even niet. Ik heb wel het topic doorgelezen, maar heb niet onthouden wie er allemaal gepost heeft ;) Neem me niet kwalijk

Grrrom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 17:00

Dat dacht ik dus ook al, kleinvosje.
En ik geloof dat de mensen hier op bokt juist helemaal niet zo 'allergisch' zijn voor scherpe bitjes etc. Ik zie het juist veel te veel. Paard een beetje sterk? Dan meteen een scherper bitje (of in dit geval eentje met hefboomwerking). Erg jammer vind ik het. En ook jammer dat de TS niets aanneemt van anderen hier.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 17:03

Wat ik bedoel is dat er meteen geoordeeld wordt, terwijl je er eigenlijk niks over kan zeggen als je de situatie niet in het echt gezien hebt. Bij veel bokkers is het zwart-wit, dat bedoel ik met allergisch. Een scherper bitje hoeft echt geen ramp te zijn, maar moet wel goed doordacht gebeuren. En daar bedoel ik mee dat er eerst naar de ruiter en zijn of haar rijden gekeken wordt. En dat kan je a.d.h.v. een foto op bokt niet zien. Dat is waar het mij om gaat ;)