verliezen jullie wel eens je geduld bij je paard? en hoe?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: verliezen jullie wel eens je geduld bij je paard? en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 16:14

nee, dat heb ik afgeleerd toen ik met karaktervolle paarden ging werken :)

ik kan er wel een eind hout bijpakken indien nodig, maar ik verlies nooit mijn geduld, en ik word nooit boos

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 16:22

Toen ik mijn tankje net had en we begonnen met rijden heb ik wel een paar keer mijn geduld verloren.
Diertje is 7, maar alleen mee buiten gereden over de dijk, met iemand op de fiets ernaast die het dier aan een halstertouw vast had. Veel kende ze dus niet, en de binnenbak was maar eng. Geen probleem, ze moest er gewoon aan wennen dus we zijn gewoon gaan hobbelen in de bak.
In het midden bleef ze kleine rondjes draaien en wilde niet richtig de bakrand, want die kon wel eens bijten. Uiteindelijk linksom geen probleem meer, rechtsom blééf ze dit doen. Ik kreeg het niet voor elkaar, en maar tot 10 tellen, nog een keer proberen, afwisselen, nog een keertje... standaard spierpijn in mijn rechter been, en wéér die kleine rondjes. Totdat ik merkte dat ik boos werd... ben gelijk afgestapt. Ik wil niet boos worden op mijn paard, dat werkt niet. En ik kan een flink heethoofd zijn, daar hoeft zij niet de dupe van te worden.
Iedere keer weer vrolijk opgestapt, de eerste 5 keer wéér afgestapt op het moment dat ik geirriteerd raakte. Bij de 6e keer ging het ineens een stuk beter, en vanaf dat punt kreeg ze in de gaten wat ik bedoelde en nu hobbelen we gewoon over de hoefslag :D

Melly1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 22:41

Ja als die staat te schrappen ;(

suus_romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 17:19

Mijn paard doet nooit iets verkeerd in mijn ogen. Maar soms als ik al moe ben en er veel mensen zijn wordt het mij echt te veel soms. Met rijden kan ik dan soms erg ongeduldig worden. Vroeger gaf ik haar nog wel eens een klap op der boeg. Tegenwoordig geef ik een rukje aan het halster als ze bijvoorbeeld door mij heen dramt. Nu ik weet wat ze door heb moeten maken, ben ik een stukje milder. Ze wil nog wel eens lomp op mijn voet gaan staan, dan ren ik (zover mijn voet dat dan nog toelaat) heel hard weg, want op dat moment kan ik onwijs gefokt zijn door de pijn.

Wietse_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 17:25

Ja hoor, onze Fries is echt een clown. Hij is super lief maar je moet altijd 3x boos worden voordat ie er mee stopt.
Een voorbeeld ik sta schuin voor hem en hij zit achter mij wat liggen wat hij pérse moet zien. Hij loopt dan gewoon over mij heen, ik word dan boos ja :j

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 17:30

Mijn fjord kan onwijs lomp zijn soms en dat word ik wel een keer zat. Een keertje: "NOU!" roepen is meestal wel voldoende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 17:35

Niwla schreef:
Mijn fjord kan onwijs lomp zijn soms en dat word ik wel een keer zat. Een keertje: "NOU!" roepen is meestal wel voldoende.

Dat lompe ken ik ook, kan ik me ook wel eens aan irriteren, dan wordt ik bijna omvergelopen oid :')

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 17:38

ik word vooral heel boos in mezelf, of ik ga schelden (dan nietg heel luidruchtig). als ik er echt gek van word bij haar manen knippen bijvoorbeeld, dan gooi ik gewoon muesli in haar bak zodat ze even stil staat. ik ga niet continu dat hoofd omhoog slepen en vast houden.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 17:43

Ik wordt zelde boos, maar als ik boos wordt,
bijv. tijdens het rijden dan zet ik mijn paard even stil
en zet ik mezelf weer op ''neutraal'' en bedenk ik dat IK iets fouts doe
en niet het paard. (In de meeste gevallen).
Dan pak ik het weer op.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 17:48

Wanneer ik mn geduld verlies bij de paarden, dan ligt dat meestal aan mijn humeur. Dan heeft het echt geen zin ook nog maar iets te ondernemen. Ik breng het paard dan gewoon zo snel mogelijk als kan terug.

PegasusXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 17:50

Net zoals bij bedouin ligt dat aan mijn humeur op dat moment. Als ik chagrijnig ben zal ik sneller mijn geduld verliezen dan wanneer ik vrolijk ben. :)

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 22:37

Ja! Soms met rijden maar dan ben ik eigenlijk gewoon boos op mezelf. En als ik voel dat ze lekker koppig bezig is, dan tel ik gewoon tot 10 of ga even iets anders doen als afwisseling.
Ik sla mijn paard nooit, stem verheffen is eigenlijk vaak voldoende (met een pruillip als gevolg....arm dier - hoe zorg ik ervoor dat mijn baasje zich schuldig voelt ... :+ :D ).
Vandaag rende ze lekker weg met de andere paarden, ik lach hier maar gewoon om. Zie aan haar ook dat het een spelletje is. Zodra ik bij haar ben blijft ze keurig staan :).

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 22:52

suus_romy schreef:
Mijn paard doet nooit iets verkeerd in mijn ogen. Maar soms als ik al moe ben en er veel mensen zijn wordt het mij echt te veel soms.

Hier hetzelfde zodra er mensen om mijn heen zijn verlies ik sneller mijn geduld :o
(ze krijgt dan sneller een scheeuw of onbegrip van mijn kant)
Daarom ga ik ook graag alleen op stap of aan het werk met mijn paard.
Als ik moe ben doe ik zo weinig mogelijk met mijn paard omdat ik van mezelf weet dat ik dan onredelijk uit de bocht kan komen en dat is niet eerlijk een dier of mens hoeft niet te boeten voor mijn gesteldheid.
Over het algemeen laat Flash me uitbundig lachen en verlies ik zelden mijn geduld gelukkig :D

Miiejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 22:57

Mijn paardje kan ook weleens goed de wind van voren krijgen.. hij bijt soms nog weleens een aangezien hij me al een paar x doorgebeten heeft bijt ik hem af en toe ook gewoon eens terug, eerst heb ik dan een schuld gevoel maar 9 van de 10 x als ik me omdraai bijt ie me gewoon nog een x!

En hij wil nog weleens 10x achter elkaar van de hoefslag af lopen in draf en dan z'n bit vast pakken aan de buiten kant en dwars door m'n binnen been heen lopen dan maakt ie me soms echt heel kwaad!

Mja komt vanzelf wel weer goed hij is nog niet zo lang geleden geruind en pas 4 dus :)

DeNIse997

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 21:13

Heb geen kort lontje maar af en toe is mijn geduld wel op bij mijn 5jarige verzorgarabier.
Ze heeft een heel leuk trucje bedacht namelijk:
Als ik/eigenaresse haar longeer en OF ze ziet iets engs/spannends OF ze is gewoon een klier dan draait mevrouw om... En eerst stond ze dan op zn manier dat je de longeerlijn om dr hoofd heen kon zwiepen en weer verder.. Mevrouw heeft dus iets nieuws bedacht namelijk: Laat ik eens precies zo gaan staan dat het lijntje net niet over mn hoofd komt :)* dan kan ik nog een halve minuut pauze hebben:D want dan moet baasje eerst naar me toe lopen. soms loop ik dan weg :D :+
Grrr.. :(
Maargoed, waar ik niet tegen kan zijn paarden die gaan schuren.. dan zet ik meestal een stem op, of als paarden door me heen gaan. dat is het heel makkelijk met de rest van t hastertouw tik op de borst en achteruit..
Maar ik denk niet dat ik de enige ben die dat doet *D
Xx Denies

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 21:22

Mijn vorige paard was echt een klier. Ik raak niet snel mijn geduld kwijt, maar ik heb toch vaak genoeg even staan schreeuwen of gaf hem een tik.
Mijn huidige paard is een stuk rustiger. Hij is alleen af en toe wat vervelend bij het hoeven uitkrabben ofzo. Maar bij hem kan ik ook weer niet al te heftig boos worden. Bij mijn vorige paard kon ik op mijn hoofd staan en hij reageerde er niet op. Maar nu hoef ik er alleen maar aan te denken of mijn stem te verheffen en mijn paard reageert er al flink op. Bij hem moet ik dus goed uitkijken hoe ik reageer. Anders schiet ik er alsnog niet veel mee op!

Maar gelukkig valt hij reuze mee! :)

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 21:24

met rijden weleens ja, meestal onterecht tegenover mijn pony want dan doe ik meestal iets niet goed.
dan spreek ik mezelf even streng toe.
want ik merk dat het zo ongelovelijk veel beter gaat als ik niet boos wordt!

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 21:28

ik verlies haast nooit mijn geduld bij mijn paard, simpelweg omdat daar 9 van de 10 keer geen reden voor is...maar als het nodig is dan maak ik wel even duidelijk dat ze te ver gaat door een keer flink mijn stem te verheffen...en meestal helpt dat wel voldoende...

noad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 22:38

meestal waarschuw ik met een stem verheffing, geen gegil ofso

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 23:01

Asyaa schreef:
Geduld verliezen?
Gebeurt wel eens. dan gaat het 'piepknol is het nou eens piep klaar met dat piep piep piep van je, altijd dat piep piep en dan weet piep dit piep dat, piep' en dan gaan we verder =)

:D :D Super!!! Lag in een deuk!

Ach, ja ik ben ook geen heilige.. De vierjarige die ik rijd, stampte laatst tot twee keer toe over de poetskist omdat hij niet stil wilde staan en bijna een meisje plette die erlangs wilde met haar zadel....Die kreeg dus een pets op zn kont. Toen hij daarna wel stil bleef staan beloonde ik m ook. Mn andere paard is doorgaans heel braaf (op stal) maar trok laatst zn achterbeen (nog net geen slaan met het been) op naar een passerend weidemaatje toen die langs werd geleid door zn baas: ik gaf m meteen een schop tegen zn bovenbeen...maarja, is dat niet gewoon opvoeden? Met rijden heb ik dat veel minder, maar als knollief dan te ver gaat, dan mag ie doorlopen tot hij zich gedraagt....ookal heb ik dan een lange rotavond.... :Y)

Ntlie_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 08:26

Ik verlies ook wel eens mijn geduld.. En dat werkt bij mijn pony helemaal averechts, dus ik leer steeds beter om mijn geduld te bewaren. :D

Mijn pony kan vreselijk druk zijn, vooral nadat we gegaloppeerd hebben. Dan wil ze alleen nog maar hard, harder hardst en zo ontspannen als ze voor de galop liep, zo ver is die ontspanning er na te zoeken. Best frustrerend, en als ik dan 30 overgangen stap-draf heb gemaakt en ze is nóg zo debiel, dan kan ik mijn geduld wel eens verliezen en hardhandiger worden.. :o

Gelukkig gaat het wel steeds beter en ik ben mezelf ook vaak voor zodat ik mij niet op m'n pony afreageer, maar soms zou ik willen dat ik eindeloos geduld had.. :Y)

emmie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:12

Klinkt heel softy maar ik praat dan tegen haar. HOU je nou eens op! En als ze te lang door gaat dan is het softy gevoel weg en krijgt ze een mep. dan weet ze dat ze tever is gegaan en huod ze op.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:15

Ik verlies nooit mijn geduld en wordt nooit boos. Dat werkt niet.
Er gebeuren best wel dingen, maar dan zet ik haar rustig id achteruit... ik corrigeer wel, maar heel kalmpjes, een ander zou het niet ervaren als een correctie misschien.
Volgens mij moet je niet met paarden omgaan wanneer je niet over heel veel geduld beschikt, dat werkt helaas echt niet.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:20

Ik verlies mijn geduld, dat als ze na 3 x zeggen dat ze niet mag happen nog steeds blijft doorgaan met happen. Dan geef ik dr wel een tik Want anders blijft ze doorgaan hoor! |o En als ze gaat schrapen, soms doet ze dat zo hoog en strekt ze dr been helemaal uit en ja dat mag niet. En met hoeven uitkrabben, irriteer ik me ook wel is, want dan gaat ze met haar hele gewicht echt hangen op dr voorbeen dat ze zelf bijna valt! :n en dan geef ik dr ook wel een tik en met alles gebruik ik ook stemverheffing.
Verder is het een schat van een paard dus hoef ik ook nooit boos te worden :D

Scarlett89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 21:57

Meestal als ik mijn geduld verlies, verhef ik mijn stem. Ik vind emotie in stem en het reageren op stem erg belangrijk voor je naar andere 'hulpen' grijpt. Heel soms geef ik dan ook wel eens een rukje aan het halstertouw (nooit zomar aan het bit)... het scheelt dat mijn bijrijdtinker heel gevoelig was voor stem. ik hoefde maar 1 keer UH-UH te roepen en dan dijnsde hij bij wijze van spreken al terug :P hij wist dan dondersgoed dat het niet mocht...

maar je hebt er ook bij die moeilijker zijn. Ik heb op een westernstal gewerkt en die quarters en paints zijn over het algemeen wel wat anders dan een Tinker haha. Daar begon ik ook altijd met stem, maar als ze dan echt niet wilde luisteren kregen ze een tik met het halstertouw (nooit met een zweep, want dan maak je ze er bang voor) en de tik gaf ik ook altijd op de borst. Dat is ook waar het paard het meeste krijgt in het wild... op de kont waar ze het niet kunnen zien doe ik niet want dan kun je ze angstig maken. Daarbij jaag je ze met een tik op de kont naar voren, terwijl een tik op de borst juist: "terug" of "ff dimmen" laat zien... Daar laat je overmacht zien, dat jij hoger in rang bent, recht voor zijn/haar neus (van achteren is ook een beetje laf vind ik, confronteer je paard gelijkwaardig, voorkant tegen voorkant, dat is ook respectvoller)...

een enkele keer heb ik tijdens het longeren wel eens een tik uitgedeeld maar dan was het paard zoooo sloom, of zoooo aan het klieren dat ik het er met 1 tik er weer bij had. En heel soms tijdens het rijden als je een paardje met streken hebt, dan wel eens een tikje hier of daar maar ik gebruik het dan echt alleen ter corrigeren, als het kan rijd ik het liefst zonder (heb ook nog nooit met sporen gereden) :D

(ps. als ik gebeten wordt sla ik wel op de neus, maar dat is actie-reactie en gaat eigenlijk vanzelf... :P maar zo leert je paard wel dat bijten voor hem ook pijn doet hihi, maar met de hand vind ik al anders dan met een zweepje :D)