Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Miepie1980 schreef:Ik zou me meer druk maken over een goed weide beheer dan over het op stal zetten.
Een paard 24/7 in een volle weide met gras tot knie hoogte lijkt me niet goed. Wedstrijdpaard of grasmaaier dat maakt voor mij geen verschil.
Mocht het paard te dik zijn/worden dan kan je misschien met de eigenaar overleggen dat je gaat strook begrazen.
Dus een deel van de weide afzetten en telkens als ze het deel waar ze lopen kaal hebben een klein stukje er bij.
Goed weidebeheer en systematisch begrazen is echt minstens zo belangrijk.
Wij maaien eerst 2x de weide uit voor hooi voor we de paarden er op zetten. En zorgen dat ze niet een te groot stuk hebben en dit netjes kort houden. Heb een vreetgrage haf er bij dus moet ook opletten met het gewicht maar dit gaat prima.

Candace schreef:Vind het eigenlijk nogal egoistisch om je paard niet 24/7 buiten te zetten als je wel die mogelijkheid hebt omdat jij 5 min wil knallen in een proefje.
Joolien schreef:Candace schreef:Vind het eigenlijk nogal egoistisch om je paard niet 24/7 buiten te zetten als je wel die mogelijkheid hebt omdat jij 5 min wil knallen in een proefje.
Dat is idd kort door de bocht. Voor sommige paarden is het een bepaald ritme.
Paarden op hoog niveau hebben krachtvoer nodig dus moeten ze wel naar binnen.
Stalgenootje van mij rijd nu l2 met haar paardje, en tot nu toe is het prima gegaan met 24/7 op de wei. Bijvoeren doet ze even in het stalletje en zodra de brokjes op zijn gaat ze weer het land op. En in plaats van je paard aanpassen aan de situatie door m op stal te zetten zodat hij niet te dik word, kan je beter het land aanpassen naar je paard. 't is maar net wat je belangrijk vind. Maar bij mij is het in ieder geval niet zo dat mijn paard als ik wat hoger rijd op stal moet omdat ik 5 min wil knallen. Ik vind niet dat die hele week op stal opweegt tegen die 5 min op wedstrijd. Moeni11 schreef:Ligt geheel aan het paard. Als je een paard hebt die van nature al wat lui is, dan kan ik mij voorstellen dat je die niet 24-7 op de wei wil hebben, want dan is ie echt niet meer vooruit te krijgen. Ze worden wat lui ervan namelijk
Bij een frisse hete draak is het juist ideaal
Candace schreef:Joolien schreef:
Er zijn anders allerlei opties.Stalgenootje van mij rijd nu l2 met haar paardje, en tot nu toe is het prima gegaan met 24/7 op de wei. Bijvoeren doet ze even in het stalletje en zodra de brokjes op zijn gaat ze weer het land op. En in plaats van je paard aanpassen aan de situatie door m op stal te zetten zodat hij niet te dik word, kan je beter het land aanpassen naar je paard. 't is maar net wat je belangrijk vind. Maar bij mij is het in ieder geval niet zo dat mijn paard als ik wat hoger rijd op stal moet omdat ik 5 min wil knallen. Ik vind niet dat die hele week op stal opweegt tegen die 5 min op wedstrijd.
Waarom haal je dat er nou weer bij, niemand hier doet dat.
Joolien schreef:Candace schreef:Vind het eigenlijk nogal egoistisch om je paard niet 24/7 buiten te zetten als je wel die mogelijkheid hebt omdat jij 5 min wil knallen in een proefje.
Joolien schreef:Bij ons gaan de sportpaarden zowieso naar binnen omdat ze dan fatsoenlijk brok krijgen.
Die van mij wordt ook te dik als ie 24/7 buiten staat.
Even nog een vraag? Doen jullie de sportpaarden die 24/7 buiten staan brok bijvoeren?