Wedstrijdpaard geen 24uur weidegang?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Re: Wedstrijdpaard geen 24uur weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 11:12

Ja, want op alleen gras heeft mijn paard nog nooit zijn kilometertjes kunnen maken.

Als er (tijdelijk) weinig gras staat, dan krijgen ze er ook een pluk hooi bij. Komt hier van eigen land en er is meer dan genoeg, dus geen probleem.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 11:15

Miepie1980 schreef:
Ik zou me meer druk maken over een goed weide beheer dan over het op stal zetten.

Een paard 24/7 in een volle weide met gras tot knie hoogte lijkt me niet goed. Wedstrijdpaard of grasmaaier dat maakt voor mij geen verschil.

Mocht het paard te dik zijn/worden dan kan je misschien met de eigenaar overleggen dat je gaat strook begrazen.

Dus een deel van de weide afzetten en telkens als ze het deel waar ze lopen kaal hebben een klein stukje er bij.

Goed weidebeheer en systematisch begrazen is echt minstens zo belangrijk.
Wij maaien eerst 2x de weide uit voor hooi voor we de paarden er op zetten. En zorgen dat ze niet een te groot stuk hebben en dit netjes kort houden. Heb een vreetgrage haf er bij dus moet ook opletten met het gewicht maar dit gaat prima.

Precies.

Dit heeft toch helemaal niets te maken met wedstrijdpaard of niet? Dit heeft te maken met te dik of niet. Boeien waar een paard voor wordt gebruikt, als een paard te dik is zal er iets moeten veranderen. Minder gras, meer paddock of whatever.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 11:16

Mijn haf staat echt niet 24/7 op het land :n Ten eerste doet bijna niemand op stal hier dus dan zou ze alleen staan, en ten tweede wordt ze al dik van lucht :=
Ze staat meestal van 's morgens tot eind van de middag op het land met haar vriendinnetje.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 11:24

Mijn pony staat 24/7 op het land. Sportpaard zou ik dr niet willen noemen, mijn bijrijdster rijdt l1 wedstrijdjes met haar.
Het is er ook een van dik worden van de lucht.
Daarom staat ze op een zeer schrale wei en krijgt ze daar ook hooi bijgevoerd.
Ik ben eerder van stal verhuisd omdat ze daar echt veel te dik werd van 24/7 op de volle wei.
Een dik paard heeft vaak moeite met buigen en sowieso dat vele gewicht is niet goed voor de gezondheid.

24/7 op de wei is niet erg, mits die wei zo is aangepast dat het paard er niet dik van wordt.

Ik geef mijn pony muesli bij (kwart kilo) met wat vitamine en mineralenbrokjes van pavo. Verder niet

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 11:28

Ligt geheel aan het paard. Als je een paard hebt die van nature al wat lui is, dan kan ik mij voorstellen dat je die niet 24-7 op de wei wil hebben, want dan is ie echt niet meer vooruit te krijgen. Ze worden wat lui ervan namelijk :D

Bij een frisse hete draak is het juist ideaal :D

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 11:28

nou weetje wat het is...

Het maakt niet uit of het een wedstrijd paard is of niet! maar ook qua bouw van het paard heeft hij er aan leg voor of juist niet!..Mijn eigen paard 3 kleur hoefte er maar naar te kijken en hij zette al uit.

ik rij er nu 2 paarden,
(VOS)waar van 1ntje van 10 uur tot 6 uur savonds in de volle wei loopt, savonds niks meer krijgt in de stal.

(FRIES) die andere loopt ook van 10 tot 6 buiten maar dan in de paddock, die krijgt daar een halve plak hooi, en ze komen daar 2 uur per dag op de wei, savonds een kilo brok+muslie+wortels+2 plakken roggerbrood en savonds nog een plak hooi voor de nacht.

Dus veel meer. dan de andere..maar niet zo veel in het gras.

kijk het verschil..ze worden beide even veel gereden...en op de zelfde wijze getraint.
ik ga niet zeggen wat wel of niet goed is, ik denk dat je dat aan de foto's wel kan zien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 11:31

Vind het eigenlijk nogal egoistisch om je paard niet 24/7 buiten te zetten als je wel die mogelijkheid hebt omdat jij 5 min wil knallen in een proefje. :=

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 11:34

Echt wel!
Paarden horen zoveel mogelijk buiten te staan. Je kan het voedingspatroon wel enigszins reguleren door het doen aan strookbegrazing en dan is er verder niets aan de hand.
Mijn paard start 2x per maand in de dressuurring en staat gewoon 24/7 buiten.
Hij is íets aan de mollige kant, maar niet schokkend.
Verder kan hij zelf bepalen of hij in de zon, schaduw of binnen wil, op gras of op zand, dus ik denk dat hij niets te klagen heeft.

Een paard is gemaakt om buiten te leven, dus waarom wedstrijdpaarden niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 11:36

Candace schreef:
Vind het eigenlijk nogal egoistisch om je paard niet 24/7 buiten te zetten als je wel die mogelijkheid hebt omdat jij 5 min wil knallen in een proefje. :=

Dat is idd kort door de bocht. Voor sommige paarden is het een bepaald ritme.
Paarden op hoog niveau hebben krachtvoer nodig dus moeten ze wel naar binnen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 11:36

Krachtvoer kunnen ze ook buiten krijgen. De mijne krijgt zijn muesli daar gewoon 's morgens en 's avonds uit een emmertje.

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 11:40

Joolien schreef:
Candace schreef:

Er zijn anders allerlei opties. :) Stalgenootje van mij rijd nu l2 met haar paardje, en tot nu toe is het prima gegaan met 24/7 op de wei. Bijvoeren doet ze even in het stalletje en zodra de brokjes op zijn gaat ze weer het land op. En in plaats van je paard aanpassen aan de situatie door m op stal te zetten zodat hij niet te dik word, kan je beter het land aanpassen naar je paard. 't is maar net wat je belangrijk vind. Maar bij mij is het in ieder geval niet zo dat mijn paard als ik wat hoger rijd op stal moet omdat ik 5 min wil knallen. Ik vind niet dat die hele week op stal opweegt tegen die 5 min op wedstrijd.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 11:44

Moeni11 schreef:
Ligt geheel aan het paard. Als je een paard hebt die van nature al wat lui is, dan kan ik mij voorstellen dat je die niet 24-7 op de wei wil hebben, want dan is ie echt niet meer vooruit te krijgen. Ze worden wat lui ervan namelijk :D

Bij een frisse hete draak is het juist ideaal :D

Dat is inderdaad dan toch per paard verschillend. Die van mij wordt juist energieker als hij meer/goed gras krijgt.

Heeft je hoefsmid ook aangegeven wat daar de reden van is? Ik heb het idee dat dit vaak van oudere mensen komt. Schijnbaar was vroeger de opvatting dat een wedstrijdpaard maar op stal moest bijven (tenmiste dat merk ik wel uit mijn omgeving).

Die van ons gaan in ieder geval zoveel mogelijk naar buiten, ook vaak 's nachts. En die gaan regelmatig naar een wedstrijd.

Anniicka_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 11:46

Ik denk dat het per paard ook verschillend is hoe ze hier op reageren en of ze het gewend zijn, 24/7 buiten staan. Mijn paarden kunnen er niet tegen en ik denk dat dat het belangrijkste is. Je hebt paarden die 24/7 buiten staan en s'avonds gewoon nog een uur kunnen trainen en je hebt paarden die dat niet kunnen, die dus meer hebben aan een halve dag buiten staan. Al zou ik persoonlijk wel uitkijken met het hoge en verse gras..

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 11:47

Candace schreef:
Joolien schreef:

Er zijn anders allerlei opties. :) Stalgenootje van mij rijd nu l2 met haar paardje, en tot nu toe is het prima gegaan met 24/7 op de wei. Bijvoeren doet ze even in het stalletje en zodra de brokjes op zijn gaat ze weer het land op. En in plaats van je paard aanpassen aan de situatie door m op stal te zetten zodat hij niet te dik word, kan je beter het land aanpassen naar je paard. 't is maar net wat je belangrijk vind. Maar bij mij is het in ieder geval niet zo dat mijn paard als ik wat hoger rijd op stal moet omdat ik 5 min wil knallen. Ik vind niet dat die hele week op stal opweegt tegen die 5 min op wedstrijd.

Volgens mij zet niemand zijn paard 24/7 buiten de training om op stal hoor. :+ Waarom haal je dat er nou weer bij, niemand hier doet dat.

Anniicka_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 11:53

Je moet gewoon kijken hoe het gaat, zo lang het goed gaat moet je haar gewoon op de wei laten staan. En anders kan je misschien met de eigenaar overleggen of ze s'nachts op stal kan. Gewoon afwachten hoe het paard reageerd.

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 14:22

Joolien schreef:
Even nog een vraag? Doen jullie de sportpaarden die 24/7 buiten staan brok bijvoeren?

In de ochtend en avond krijgen ze op het moment allemaal een halve plak hooi, paar appels/peren/wortels en na het rijden krijgen ze 1,5 schep muslie met wat spiersupplementen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 14:38

Die van mij krijgen wat brok na het rijden voor ze weer het land in gaan. Niet dagelijks dus. Voor de energie en voor de spekkies hebben ze het ook niet nodig, enkel voor de vitamientjes (en de dag voor een wedstrijd krijgen ze ook, beetje sportmuslie voor wel dat beetje extra, is op wedstrijd wel fijn).

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 14:39

De mijne staat ook dag en nacht buiten
In de winter gaan ze 's nachts wel naar binnen :)
Maar ze staan in de bak en kunnen zo een stuk weide op :)
En in de zomer gaan ze op de grote weide (we hebben 2 grote weides en 2 kleine :) )
Het is alleen wat meer poetswerk maar mijn paard is iig rustig :)

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 14:53

Mijn pony loopt bijna geen wedstrijden, en ik doe meer recreatief rijden, en hij staat zomers 6uur per dag buiten. Dit is ook echt voldoende, hij staat op een volle weide. En hij wil af en toe ook een plekje voor zichzelf, dus is het voor hem ideaal om tot rust te komen in stal. Als ik hem wel de hele dag buiten zet loopt ie niet meer. Niet omdat hij zoveel eet(hij stopt al na een paar uurtjes) maar gewoon omdat ie doodmoe is. En zodanig moe dat ie gewoon niet meer weet waar hij zijn benen moet laten. En dat vind ik zielig, dus ben ik wel blij dat wij op stal 6uur per dag weidegang hebben. En hij is niet lui van zichzelf uit, alles behalve zelfs :+

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 11:00

ik denk dat je vooral moet kijken dat je paard niet te vet wordt TS, en denk dat dat is wat je smid wil zeggen. Bij ons lopen de paarden overdag zoveel mogelijk in de wei, en komen ze op stal krijgt het ene paard alleen stro en paar brokjes (loopt onder zadel/wedstrijden) omdat dit paard anders ook te vet wordt. En dat te vele vet is slecht voor je paard net zoals dat bij mensen is...

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 11:07

Joolien schreef:
Candace schreef:

Dat is de meest onzinnige smoes om je paard binnen te zetten die ik ooit heb gehoord.
Gewoon in de wei voeren kan prima zo gaat dat met mijn paard ook.
Of als je dat niet wilt even uit de wei halen ervoor en dan laten eten aan de hand.
Of als je dat eng vindt even in de stal zetten voor het krachtvoer en dan weer hoppa het land op

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 11:22

Joolien schreef:
Even nog een vraag? Doen jullie de sportpaarden die 24/7 buiten staan brok bijvoeren?

Nee, maar ze staan ook op heel mooi land met veel verschillende soorten gras en kruiden.

knaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:22

Mijn pony's willen geneens 24/7 buiten staan, hoe hard ik ook mij best doe, het scheelt mij namelijk stallen mesten. Ze staan nu van 9.00 tot 22.00 buiten en dat vinden ze meer dan genoeg. Maar waarom zouden wedstrijdpaarden geen 24/7 buiten kunnen? kan best al zou ik ze niet constant op hoog gras laten lopen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:25

Het paard waar ik wedstrijden mee rij, (mijn wedstrijdpaard haha) staat met goed weer gewoon 24/7 buiten.
Als het onwijs regent gaat ze snachts naar binnen.

Ze heeft wel een graaskorf om, anders wordt ze wel veel te dik. Ik voer
haar bij met ong 2kg kuil en een halve kilo muesli per dag. Ze loopt 6x per week
en ik daar heel slank bij, maar staat dus wel lekker 24/7 buiten. :D

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 13:30

Joolien schreef:
Bij ons gaan de sportpaarden zowieso naar binnen omdat ze dan fatsoenlijk brok krijgen.
Die van mij wordt ook te dik als ie 24/7 buiten staat.

Mijn merrie staat nu op een stuk wat al kaler word en dan geef ik ze ongeveer een kwart per dag brok bij als ze straks overgezet word naar een vollere wei dan niet meer hoor.

@TS de hoefsmeden in Roosendaal zijn volgens mij de van nassau's? Hele kundige mannen maar wel altijd zo veroordelend ze denken namelijk het licht uitgevonden te hebben hoor. Ik zou gewoon doen wat je zelf het prettigst vind dat is namelijk voor iedereen persoonlijk.
Kijk ik doe mijn merrie ook elke zomer 24/7 buiten en rij er nu zelfs Z2 mee.
Maar iemand die zijn paard alleen overdag buiten doet respecteer ik ook alleen de stelling dat het niet zo hoort ben ik het niet mee eens.