fietshelm net zo effectief als cap?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 13:13

chantalle91 schreef:
nee mij lijkt het ook niet echt veilig!
een fiets helm is er voor gemaakt om te vallen met je fiets en soms val je harder van het paard dan met je fiets (eigenlijk altijd wel!)

Nog nooit de tour de france goed bekeken of wel ;)[/quote]
Citaat:
tuurlijk wel eens naar de tour de france gekeken maar daarom is nog niet elke fiets helm gemaakt om mee paard te rijden het heet niet voor niets een fiets helm.
bij veel manege's mag je niet eens paardrijden met een fiets helm op. ik heb wel eens gezien dat iemand met een fiets helm van het paard afgestuurd werd en een leen cap op moest gaan doen vanwege de verzekerings gebeuren etc. stel dat er wat gebeurt heb je kans dat je niet eens verzekerd bent ook al rij je met eigen paard!!

Dit bedoelt Janine denk ik ook niet.
Jij zegt, dat je meestal harder van je paard valt, dan van een fiets.

Maar dat is meestal juist niet zo.
(profesionele) Wielrenners fietsen gemiddeld zo'n 40 á 45 km per uur.
En bij de tour de france nog wel harder.
Als je goed kijkt, zie je hoe gek en vaak ze daar vallen!

taart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 13:26

Hilli schreef:
taart schreef:
Voor de zekerheid kun je de EN normen even vergelijken [...]

Ik heb dat destijds geprobeerd te doen voor een cap en een snowboardhelm. Ik heb me suf gezocht naar de normen, maar ze uiteindelijk niet gevonden. Ik heb toen een nieuwe cap gekocht, gewoon voor de zekerheid én omdat je in mijn wedstrijddiscipline nou eenmaal een cap moet hebben die voldoet aan de veiligheidsnorm voor -jawel- caps. EN1384 dus.

De (ISO) normen moet je als bedrijf meestal kopen om er vervolgens een product naar te maken (bedacht ik me net). Ik heb wel het volgende artikel gevonden waar ze krachten vergelijken, maar heb nu niet de tijd om het door te spitten, plus dat ik geen natuurkundige ben. Misschien kan iemand anders er wat mee. http://www.hsimagazine.com/article.php?article_id=221

Wat de verzekering betreft zou ik ook gewoon kiezen voor een EN1384 gecertificeerde cap.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 13:32

ziamara schreef:

Indeeed...
Grootste onzin dat mensen harder van paarden vallen dan van fietsen... Echt, waar haal je het vandaan...

chantalle91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 13:36

Janine1990 schreef:
ziamara schreef:

Indeeed...
Grootste onzin dat mensen harder van paarden vallen dan van fietsen... Echt, waar haal je het vandaan...

als ik kijk naar bijvoorbeeld de tour de france vallen ze eerder geschaafd over de grond dan dat ze echt op hun hoofd vallen dus ik bedoel ook niet dat hun niet harder vallen maar een ruiter heeft eerder de kans om met zijn/haar hoofd ergens tegen aan te vallen! ik heb in een paardenblad een keer een artikel over het dragen van een fietshelm tijdens paardrijden gelezen dus daar heb ik dit vandaan! en het is niet altijd de grootste onzin want jullie blijven nu hangen op de tour de france maar er bestaat ook wel ander soort fietsen dan tour de france hoor gewoon recreatief fietsen gaat lang niet altijd 40 á 45 km per uur!!

ziamara

Re: fietshelm net zo effectief als cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 13:40

Ga jij wel altijd 40 á 45 km per uur met je paard dan?

Val jij wel altijd op je hoofd dan als je van je paard valt? Doe je goed! want ik kom er ook wel geschaafd af.

En hoezo val je eerder op je hoofd dan als je op je paard zit, dan als je fiets? Draai je om in je val ofzo, als je aan het fietsen bent?

chantalle91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 13:47

ziamara schreef:
Ga jij wel altijd 40 á 45 km per uur met je paard dan?

Val jij wel altijd op je hoofd dan als je van je paard valt? Doe je goed! want ik kom er ook wel geschaafd af.

En hoezo val je eerder op je hoofd dan als je op je paard zit, dan als je fiets? Draai je om in je val ofzo, als je aan het fietsen bent?

ik ben al inderdaad paar keer op mijn rug geklapt waardoor mijn hoofd daarna flink op de grond is gestuiterd! en vorige week is mijn vader ook op zijn hoofd gevallen en heeft nu zelfs een deuk in de binnenrand van zijn cap en omdat hij een goed gekeurde cap droeg heeft hij via de verzekering een nieuwe cap kunnen krijgen!
ik rij wel vaak op het strand en ik weet niet of jij dat wel eens gedaan heb maar dan ga je toch aardig hard.
en ik ga hier nu niet steeds verder op door ik heb dit ook maar gelezen in een artikel en vandaar dat ik hier dit antwoord op geef als jullie vinden dat jullie gelijk hebben dan vinden jullie dat lekker ik hou er nu over op en mijn advies is laat je goed adviseren en draag een goed gekeurde paardrijcap!!!!

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 13:49

Oke. Als ik buitenrijd dan ga ik ongeveer 2 á 3 minuten zo hard al een wielrenner de hele weg fietst.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 13:53

Paard zit ook wat stabieler dan een fiets... :Y)

JustMe89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:01

Een CE/EN norm zegt enkel dat het gekochte voorwerp waarschijnlijk geschikt is voor het beoogde gebruik (gemaakt is volgens bepaalde normen), paardrijden dus voor een cap en fietsen voor een fietshelm. Het is dus niet zo dat de ene EN norm strenger is of beter beschermt dan de andere, het draait om het gebruik en niet om 'de kwaliteit'. Zou dus gewoon een cap dragen bij het paardrijden. Nu moet ik wel zeggen dat ik de kleintjes die ik lesgeef ook liever een fietshelm opzet dan een cap die niet past of niets. Er bestaan trouwens caps die net een fietshelm zijn :-) best wel schattig!

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:16

[/quote]De (ISO) normen moet je als bedrijf meestal kopen om er vervolgens een product naar te maken (bedacht ik me net). Ik heb wel het volgende artikel gevonden waar ze krachten vergelijken, maar heb nu niet de tijd om het door te spitten, plus dat ik geen natuurkundige ben. Misschien kan iemand anders er wat mee. http://www.hsimagazine.com/article.php?article_id=221

Wat de verzekering betreft zou ik ook gewoon kiezen voor een EN1384 gecertificeerde cap.[/quote]

iso geeft aan dat de norm international gestandardiseert is.
en geeft aan dat de code in europa gestandardiseerd is. dus iedere cap met die norm die waar dan ook in europa koopt voldoen aan dezelfde eisen.

de normen zouden moeten aangegeven hoeveel inpakt ze kunnen hebben en waar ze dus voor geschikt zijn. daar is snelheid een onderdeel van maar ook hoogte, zwarte kracht. ik kan even niet zo snel de uitleg van de verschillende normen vinden. het moet namelijk ergens op de europese standarilisatie of regelgeving site staan. een helm die meer inpakt moet kunnen verdragen en die verder op alle andere vlakken het zelfde gecatoriseerd is mag wel gedragen worden. dit geld dus ook voor de cross en race caps (deze hebben een andere EN getal (ben het nummer kwijt). die mogen ook in de dressuur en springen gedragen worden.

daarnaast is een beter zitten helm/cap altijd nog veiliger dan iets wat te los zit. dan bied het geen of de verkeerde bescherming en dan is het leed alleen nog maar groter.

ik vond deze site, bij de references staan nog wat artikels waarom geen fietshelm dragen bij paardrijden. niet de meest duidelijke sites.
http://en.wikipedia.org/wiki/Equestrian_helmet

het eerste waar ik ook aandacht was heb je al een endurance cap geprobeerd? die lijken me luchtiger te zijn dan de standaard caps.

taart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:46

[/quote]
ik vond deze site, bij de references staan nog wat artikels waarom geen fietshelm dragen bij paardrijden. niet de meest duidelijke sites.
http://en.wikipedia.org/wiki/Equestrian_helmet.[/quote]

Oja, da's ook een goede referentie. Nou, het verschil komt er dus op neer dat fietshelmen getest worden op vlakke oppervlakken en paardrijcaps ook op oppervlakken met hoeken en scherpe randen zoals hoeven en springmateriaal. Bij een fietshelm kan dat door de gleuven heen komen en dat mag dus ook volgens die standaard. Bij paardrijcaps komen ze alleen door de keuring als niks de helm kan binnendringen. De keuring van caps is dus op dat punt strenger. Een fietshelm komt dus niet door de keuring voor paardrijcaps door ventilatiegleuven waardoor iets de helm kan binnendringen. Wbt kracht worden ze gelijk beoordeeld geloof ik.

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 14:59

taart schreef:

http://en.wikipedia.org/wiki/Equestrian_helmet.[/quote]

Oja, da's ook een goede referentie. Nou, het verschil komt er dus op neer dat fietshelmen getest worden op vlakke oppervlakken en paardrijcaps ook op oppervlakken met hoeken en scherpe randen zoals hoeven en springmateriaal. Bij een fietshelm kan dat door de gleuven heen komen en dat mag dus ook volgens die standaard. Bij paardrijcaps komen ze alleen door de keuring als niks de helm kan binnendringen. De keuring van caps is dus op dat punt strenger. Een fietshelm komt dus niet door de keuring voor paardrijcaps door ventilatiegleuven waardoor iets de helm kan binnendringen. Wbt kracht worden ze gelijk beoordeeld geloof ik.[/quote]

dat schept een hoop duidelijkheid, had ik toch even beter moeten doorlezen :o

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 01:06

Mijn cap heeft ook gewoon ventilatiegleuven en volgens mij worden die ook nog steeds gemaakt zoals Horka Airstream en diverse Casco helmen.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 23:53

Gewoon een goedgekeurde cap dragen. Hier op de manege reed ook iemand met een fietshelm. Ik vind het er niet uitzien. (maar dat is mijn mening)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 00:21

Tessebes schreef:
Mijn cap heeft ook gewoon ventilatiegleuven en volgens mij worden die ook nog steeds gemaakt zoals Horka Airstream en diverse Casco helmen.

Je ziet wel vaak dat de ventilatie gleuven van caps heel anders lopen dan die van fietshelmen ed. Heb het idee dat ze bijv vaak schuin lopen, dus misschien kan er nog steeds niet snel iets binnen dringen.

Trouwens een beetje vreemd dan is een fietshelm dus eigenlijk niet geschikt voor ruw terrein (mountianbiken bijv)?

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 08:47

liedje89 schreef:
Tessebes schreef:

Je ziet wel vaak dat de ventilatie gleuven van caps heel anders lopen dan die van fietshelmen ed. Heb het idee dat ze bijv vaak schuin lopen, dus misschien kan er nog steeds niet snel iets binnen dringen.

Trouwens een beetje vreemd dan is een fietshelm dus eigenlijk niet geschikt voor ruw terrein (mountianbiken bijv)?

Is die wel haha.
Kan je dezelfde helm voor genruiken :) .
Maar jij weet het denk ik wel, maar is maar een vraag ofniet.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 10:12

Fietshelmen zijn vaak ook van Casco en daar zullen ze het verschil tussen fiets- en paardrijhelmen echt wel goed doordacht hebben. Anders miss een mailtje sturen?

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 10:45

Tessebes schreef:
Fietshelmen zijn vaak ook van Casco en daar zullen ze het verschil tussen fiets- en paardrijhelmen echt wel goed doordacht hebben. Anders miss een mailtje sturen?

Ik heb nog nooit een fietshelm van casco gezien eigenlijk.. Maar kan natuurlijk zijn dat die er zijn, ik weet niet alles haha! Maar wielrenners helmen ken ik het merk Giro, Betinni..

Ik denk dat het meest everschil in uiterlijk zit.
Maar er zal natuurlijk ook wel wat verschil in 'innerlijk' zitten..
Maar wat? i dont know haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 14:09

Ik heb een LAS Hitek helm. Zit net zo lekker als een fietshelm, maar wel goedgekeurd om mee paard te rijden.
http://www.outdoor-riding.com/shop/img/ ... -large.jpg

Deze helm is ook goedgekeurd voor skaten, kanovaren en bergbeklimmen. Niet voor fietsen. Waarom niet voor fietsen zou ik niet weten.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 16:12

Er zijn verschillende opties die een heel stuk luchtiger zijn, GPA speedair, CASCO, UVEX en BR hebben een aantal modellen.
Ga goed zoeken, ik heb voor de zomer uiteindelijk een casco ecco voor erbij genomen, in de winter gaat het nog wel, maar s'zomers bij mij.....

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 16:25

Uvex was eerst een merk alleen voor fiets en snowboardhelmen.. en nu dus ook voor paardrijden. Ik ben blij met mijn uvex-cap :)
Hij is licht, niet warm (ja als het warm weer is zweet je altijd) en makkelijker verstelbaar.
Een cap zal toch niet voor niets zo'n klepje hebben en een fietshelm niet? Je paard kan ook altijd onverwacht z'n hoofd om hoog gooien en zonder dat klepje is je neus gelijk plat.

veerkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 19:16

nooit in fietshelm rijden
ik heb een niet te dure cap(ik heb het zelfde probleem)
waar je niet veel in zweet
ik heb een carbonic
zie www.zooplus.nl

anneo3o

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 19:07

Het heet niet voor niks 'fietshelm' .. voor een 'fiets' en niet 'paard', anders hadden we wel zo'n ding voor 't paardrijden ontworpen. En volgensmij zal het er ook belachelijk uitzien. Maar even ontopic; niet doen. Er zijn toch écht wel caps die nog meer luchtig zijn dan die caps die je tot nu toe hebt gehad.. ?

chantalle91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 20:50

anneo3o schreef:
Het heet niet voor niks 'fietshelm' .. voor een 'fiets' en niet 'paard', anders hadden we wel zo'n ding voor 't paardrijden ontworpen. En volgensmij zal het er ook belachelijk uitzien. Maar even ontopic; niet doen. Er zijn toch écht wel caps die nog meer luchtig zijn dan die caps die je tot nu toe hebt gehad.. ?

dit heb ik ook al geprobeerd maarja soms willen mensen niet echt luisteren!

Kim_Chanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 21:31

Mij lijkt t niet slim. Caps zijn niet voor niks uitgevonden. Ik mag ook niet op mun scooter rijden met een cap, dus waarom dan wel paardrijden met een fiets helm?