doortrainen in vakantie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 20:47

Vooral als je paard een 'gebruiksaanwijzing' heeft zou ik hem niet door iemand anders laten rijden.
Een week of 2 rust kan je paard ook juist veel goed doen hoor trouwens! Soms gaat de training daarna juist weer beter dan daarvoor.
Ik zou de week voor je weggaat wel vast iets rustiger aandoen met rijden en hem niet ineens stilzetten.
Als hij overdag op de wei staat krijgt hij natuurlijk ook nog wat beweging, en misschien kan hij af en toe in de molen als die aanwezig is?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 11:16

Ik geef mijn paard echt vrij als ik zelf weg ben. Ze gaan overdag in het land en worden prima verzorgd. Iemand zorgt voor wat aandacht en misschien een keer een rondje aan de longe, simpel aan het halster.
Ik train mijn paard niet af van te voren. Na de vakantie pak ik hem weer rustig op en met een dag of 2 -3 heb ik weer hetzelfde paard als voorheen.
Normaal loopt hij regelmatig op een redelijk stevig niveau.

Pezen, spieren en pijntjes krijgen in deze periode mooi gelegenheid om tot rust te komen.
Helaas wordt hij niet frisser in zijn hoofd van rust tov werken. De eerste paar dagen is hij altijd wat lui maar dat hebben we snel genoeg weer goed.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 11:20

Mijn huidige paard zou ik laten doorrijden door mijn trainer. Mijn vorige paard kon ik gerust een week of 6 stil zetten, en dan weer opstappen en wegrijden. Het is afhankelijk van hoe hij reageert na een dagje rust, stap je dan zo weer op? Of is hij eerder stijf en moeilijk? Soms is het niet slecht om eens een ander op je paard te zetten. Het simpelste is natuurlijk om hem twee weken op het land te gooien.

Bobbiaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 11:23

Ik geef ze ook altijd vakantie. Mijn vader zet ze buiten en haalt ze weer binnen, voert en doet de stallen. Vakantie kan voor je paard echt geen kwaad! Als ze maar genoeg buiten komen. Als je er iemand op zet die je verder niet goed kent kan het paard snel verreden worden. Ruiter en eventuele verzorger+bijrijder moeten op dezelfde lijn zitten (met alles). Anders kan het wel eens mis gaan.

xxtamaarxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 17:48

Gewoon een 2 weken vakantie kan geen kwaad! ;), je kan natuurlijk vragen of er 1 of 2x in de week op gereden kan worden! Maar het kan geen kwaad 2 weken vrij! ;)

StEpHaNiE66

Re: doortrainen in vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 14:08

Ik zou die van mij ook eerst vakantie geven maar een stalgenootje (tevens instructrice) bood aan om hem 2 a 3 keer te rijden in de week dat ik weg ben. Daarnaast staat hij wel hele dagen op de wei dus dat is wel lekker. Ik heb een schimmel dus het is wel fijn dat iemand hem een "beetje" schoon houd ;).

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 14:16

Moll schreef:
Undomiel schreef:
Ik wil niet dat er iemand anders op mijn paard rijdt, dus als ik wegga, zorg ik dat ze een schone stal krijgt en verder heeft ze vrij. Paarden moeten ook af en toe vakantie hebben, toch? :)

lijk me toch jammer als ik zo denkt, dat niemand anders je paarden mag rijden, het is voor mij een leuke afwisseling weer eens me paarden gereden zien worden.

Dat vind ik ook: het is voor veel paarden juist goed om eens door een ander gereden te worden. Werken aan andere zaken. Juist een ruiter/een paard sluiten vaak compromissen, of ruiter werkt met 1 hand te zwaar in, of zit scheef, of focust teveel op 1 ding, etc.
Mijn paard wordt door mijn man voor de koets gereden, door een bijrijdster onder het zadel getraind en door mij onder zadel/aan de lange lijnen, longe: zo wordt ze op verschillende manieren getraind, verschillende spiergroepen aangesproken, etc.
Zolang de trainingen op elkaar afgestemd zijn; zie ik alleen maar voordelen. En het paard weet heel goed wie er op de koets of op het zadel zit.

Juu-lie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 15:04

Mijn pony's vonden het vroeger heerlijk om even vakantie te krijgen.
Als ze in goede conditie zijn is vakantie ook helemaal niet erg en
zit je zo weer op niveau.