Ervaringen Endure Vliegenspray.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vankje

Re: Ervaringen Endure Vliegenspray.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 16:34

Nee, ze likken niet echt, haha :D Maar mijn paard werd gisteren op haar rug gekroeld, achter de manen eigenlijk en daar zit het spul dan wel.

Okay, kleurverschil trekt dus ook weer weg. Heb gelukkig een wit paard dus dat scheelt al :D

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 15:59

@Vankje de mijne worden al een paar jaar ingespoten met Endure, en geen is er ooit omgevallen van het krabbelen aan een ander ;) Dus nee ik geloof niet dat het zo schadelijk is.
Stinken doet het zeker niet, beetje zeepachtig zoals HH al schreef en tis wit van kleur, geeft dus niet echt af, alleen als je paard niet schoon is voor je het erop doet zie je alle vuil mooi omhoog komen :D

Annelies mijn oudje lijkt nu wat ZE ontwikkeld te hebben. Die liep een paar maand geleden ernstig te schuren (toen stonden ze nog niet in de Endure). Ik heb haar behandeld met Endure en een middel in de manen tegen het schuren en ze heeft nu nergens geen last meer van. Schuurt ook niet meer ondanks dat ik dat manenspul niet meer gebruik. Dus het zou maar zo kunnen dat het ook tegen de knutten helpt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 16:00

Dan ga ik het eens proberen voor onze pony, die heeft lichte ZE. Meer mensen die ervaringen hebben met een paard met ZE?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 16:05

Hier ook geen problemen en Lan en Sev staan geregeld te scratchen. Endure is vooral niet lekker voor het oppervlaktewater in grote hoeveelheden gaat vissen er niet happy mee zijn. Dus niet op paarden spuiten vlakbij een vijver o.i.d..

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 16:08

Hier ook n happy gebruiker :D

Vliegen landen niet eens op mijn paard. Blijven er wel omheen vliegen.
Ik had gister voor het eerst 1 daas, maar afgelopen dagen heb ik Endure steeds op een nog nat paard gespoten ivm afspuiten na training.
En blijkbaar moet je het niet voor niets op een droog paard spuiten... :o

Maar ik ben er erg blij mee, t is het beste middel dat ik ken tot nu toe.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 16:14

Active Ingredients
Cypermethrin 0.15%
Pyrethrins 0.20%
Piperonyl Butoxide Technical* 1.60%
Butoxy Polypropylene Glycol 5.00%
Other Ingredients 93.05%
Total: 100.00%

Het ingredienten lijstje van Endure.
Bestaat voornamelijk uit bestrijdingsmiddelen.

Waar je zeker rekening mee moet houden is dat met deze mega chemische cocktail er best paarden zijn die
er niet tegen kunnen (worden ook genoemd in dit topic)
Maar waar je ook even aan moet denken is je eigen gezondheid, bij het sprayen, dit liefst buiten doen en
niet inademen die troep en handen wassen....

Aangezien veel mensen van beetje gif op een appel al uit hun dak gaan wou ik ze hier even op wijzen.
Zeker als je het dagelijks of meerdere malen per dag gebruikt.

(overigens gebruik ik defendog op mijn paard als de steekbeesten de spuitgaten uitlopen (permethrin )
is ook gif... is ook duur... )

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 16:17

defendog gebruik ik voor teken.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 16:20

Anya schreef:
defendog gebruik ik voor teken.

Ik ook en is handig heb ik toch.. want heb hond...
(combineer de defendog met zelfgemaakte hertzhoornolie vliegenspay, niet in 1 fles overigens, dat gaat niet)

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 16:29

@Rina: Goed om te weten. Klinkt wel als een goed middel, de dazen hier in het bos zijn echt vreselijk, dus zou erg blij zijn als ik een middeltje heb dat helpt!
Wel eerst op een klein stukje paard testen op evt. allergische reactie begrijp ik.

Waar kun je dat spul bestellen of moet je het uit de US laten komen?

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 16:57

Hier sinds 1 week ook Endure gebruiker en gelukkig bij beide paarden geen allergische reactie oid :D
Maar dazen gaan gewoon zitten en blijven zitten, hoor :+ Vliegen en muggen lijkt wel minder te zijn :(:)"

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 17:16

1 week is ook nog niet genoeg Evelienepien.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 18:59

Anya schreef:
1 week is ook nog niet genoeg Evelienepien.

Oh :? ??
Dus naar mate je het langer gebruikt, werkt het beter?
Ging er nl. wel al vanuit dat als je in je 1e week zit, het wel al zou werken maar zo werkt het dus niet. Is mooi dan want er komen nog wel 6 hele dazen weken aan |(

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 01:11

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 08:39

Bedankt Rina!

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 20:56

Ik heb de mijne besteld bij dochorse en via Mieke_Sling op bokt :)

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:31

Het is hier verboden tot op heden (te maken met o.a sterkte van dit middel), als zijn er wegen om die te omzeilen (dat doen de huidige verkopers dan ook) :P
Er zijn al wel (EU) landen waar het legaal verkocht mag worden, maar nog niet in de NL. :o

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:37

josie schreef:
Het is hier officieel (nog) niet toegelaten, al zijn er wegen om dat te omzeilen (wat de winkels dan ook doen die het verkopen).
Farnam (de fabrikant) heeft dat laten weten.

Josie: Dit had je op 9/6 ook al gemeld; is één keer niet genoeg?

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 22:44

Welk efect heeft dit spul op langer termijn op de gezondheid van je paard?
Het is toch een vrij heftig chemisch goedje.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 23:05

Kaspar schreef:
Welk efect heeft dit spul op langer termijn op de gezondheid van je paard?
Het is toch een vrij heftig chemisch goedje.

Tja, als we zo gaan beginnen.... en voor hetzelfde geld breekt je paard een been, krijgt kokiek oid.
Dus ja...geluk mot je toch hebben en dat zit niet in het gebruik van Endure ;)

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 12:56

Het is wel een middel waarbij je goed zou horen te gaan nadenken, bij te veel gebruik kan er wel degelijk schade ontstaan. Ook handschoenen dragen en geen contact er mee krijgen, niet inademen, nog in je ogen krijgen.
Het hormonale systeem kan beinvloed worden, problemen met de schildklier en de weerstand kan verlagen, het kan een rol spelen in IR en wat ook al vermeld is, een paard/pony kan allergisch reageren.
Ik zeg niet dat het zal gaan gebeuren, maar het kan wel.
Dit kun je vinden op internet:
Pyrethroid-based fly sprays
Pyrethroid insecticides are used during the warm seasons on many horses.
They are the most frequently-used insecticides world-wide and are generally considered safe by the EPA.
The labels on the insecticides suggest spraying the horse every few days, or even just once a week.
However the sprays generally are effective for a few minutes, sometimes as much as thirty minutes, so the owners spray their horses repeatedly, or saturate the skin in hopes that the flies will stay away.
The effect is the dose to the horse is significantly higher than the manufacturer has the product labeled for, and the human dose is probably much higher than planned due to the handling of the horse.
Many equine barns have overhead spray systems that put out doses of the spray every few hours or more often.
This spray goes onto the horse, into the water or feed bucket and onto the hay as well as into the respiratory system of the horse.
Horses also reach around and bite at their sides when flies land on them, increasing oral exposure.
The latest insecticide being sold to the horse owner is a super-concentrated pyrethroid to apply in a similar fashion to the dog tick product, Front LineTM.
Owners believe it is the same product due to the marketing the company does.
Some companies are selling their product as all-natural, when in fact, whether naturally derived or synthesized the pyrethrin compound is the same.
Clients believe the companies when they are told the product is all natural, therefore safe.
One study found pyrethroid residues as well as many other herbicide and pesticide residues in animal feed, adding to load already in the body (26).
Overall horses are exposed to high levels of insecticides, both through oral, respiratory and topical routes.
These sprays may be relatively safe at low concentrations, however, no one has studied the effects of the high doses on the animals and people in the barns.
Clients who have converted to non-toxic repellants report that their health is better, and that they have fewer allergies and headaches.
Pyrethroid-based fly sprays (and flea sprays) can depress thyroid function (27, 28, 29) and the thyroid can play a role in insulin resistance as discussed above.
Pyrethroids also have estrogenic activity as do many insecticides, but no progesterone activity in most studies (30, 31). Though it is less relevant to insulin resistance, pyrethroids also affect antibody production and macrophage function (32, 33).
Due to the high concentrations of pyrethrins in many horses’ environments and their ability to disrupt the hormonal system, it would be advisable to reduce the exposure as much as possible.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 14:18

Sorry Josie maar m'n engels is niet zo goed en zekers niet met al die moeilijke woorden erin :o

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 14:21

Ik begin me nu echt af te vragen wat je tegen Endure hebt Josie?? Elke topic waar Endure besproken wordt blijf je maar hameren op hoe gevaarlijk het wel is, dat het illegaal verkocht wordt, en dat niet 1 keer maar meerdere keren. Het is toch aan de mensen zelf of ze dat willen gebruiken of niet, en of ze het risico aan willen gaan door het te gebruiken. Dat er risico's aan verbonden zijn is en wel duidelijk na 1 waarschuwing, en diegene die twijfelt over zon product (en iets natuurlijks wil) zal dat ook echt wel zelf onderzoeken.

Daarbij het andere middel wat nog enigzins werkt tegen dazen, DEET, vind ik eigenlijk nog veel erger dan Endure met z'n Pymethrine. DEET is net na de 2e wereld oorlog ontwikkelt, door de US legermacht. Die bv ook Agent Orange hebben uitgevonden, waar pas na jaren van bleek dat er mensen kanker van kregen. En DEET is ook op basis van een hele hoop troepzooi die echt niet gezond kunnen zijn voor het milieu of de gezondheid. Maar daar hoor je niemand over.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 16:34

Een gewaarschuwd mens telt voor 2 (niet iedereen leest alle pagina's), je zou met dit soort middelen goed horen op te passen, dat geldt voor meer middelen en veel mensen doen dat onderzoek niet zelf (of kunnen dat niet), nemen het e.e.a. klakkeloos aan, met de evt. gevolgen vandien (voor jezelf dan wel voor het betreffende dier (even in hele algemene zin).
Als mensen de risico's niet weten, kunnen ze er ook niet naar handelen.
Mag je dan niet kritisch zijn.........

Ik zal proberen het e.e.a. te vertalen, niet letterlijk:

Pyrethroïde-gebaseerde vliegensprays:
Pyrethroïde insecticides worden gebruikt in de warme seisoenen op veel paarden.
Zij zijn het meest gebruikte insecticide wereldwijd en worden over het algemeen veilig bevonden door de EPA (Environmental Protection Agency).
De gebruiksaanwijzingen op de insecticides suggereren dat je je paard iedere paard dagen zou moeteni insprayen of eens per week.
Maar de sprays zijn in het algemeen maar effectief voor een paar minuten, soms wel 30 minuten, daarom sprayen de eigenaren hun paard herhaaldelijk in, of verzadigen de vacht/huid in de hoop dat de vliegen weg zullen blijven.
Het effect is dat de dosis voor het paard significant hoger wordt dan dat de fabrikant aanbeveeld op het product en dat de humane (mens) dosis vermoedelijk veel hoger ligt dan geplanned door de handelingen met het paard.
Veel paardenstallen hebben boven je hoofd hangende spraysystemen die iedere paar uur een dosis sprayen of vaker.
Deze spray komt op het paard, in het water, in de voerbak en in het hooi, maar ook ademend het paard het in.
Paarden grijpen ook om zich heen en bijten in hun zijkanten wanneer er een vlieg op hen land, dardoor worden ze er oraal (via de mond) aan blootgesteld.
Het laatste (nieuwste) insecticide wat werd verkocht aan een paardeneigenaar was super geconcentreerd pyrethroide, wat op een zelfde wijze moet worden aangebracht als het anti tekenmiddel voor honden, Front LineTM.
Eigenaren geloven dat het hetzelfde product is door de reclame van de fabrikant.
Sommige fabriekanten verkopen hun producten als volledig natuurlijk, maar in principe, of het nu natuurlijk gewonnen of synthetisch bereid, de pyrethrin combinatie is hetzelfde.
Kopers geloven de fabriekanten wanneer hun verteld wordt dat het product volledig natuurlijk is en daarom veilig.
Een studie vond pyrethroid resten maar ook veel andere onkruiddoders en insectenpoeders in dierenvoeding, om alweer toe te voegen in het lichaam.
In algehele zin worden paarden bloodgesteld aan hoge dosissen insecticides, door oraal (mond), inhalatie (inademen) en andere wegen.
Deze sprays zullen relatief veilig zijn in lage concentraties, maar niemand heeft onderzocht de effecten van de hoge dosissen op dieren en mensen op de boerderijen.
Clienten die zich hebben geconverteerd tot niet giftige afweermiddelen zeggen dat hun gezondheid beter is en dat ze minder allergieen en hoofdpijnen hebben.
Op basis van Pyrethroïde gerelateerde sprays en vliegensprays kunnen de schildklierfuncties verminderen (27, 28, 29) en de schildklier kan een rol spelen in Insuline Resistentie (IR), zoals hier boven besproken.
Pyrethroïden hebben ook een oestrogene activiteit, net als vele andere insecticiden, maar geen progesteron activiteiten in de meeste studies (30, 31).
Hoewel het minder relevant is voor IR, pyrethroïden zijn ook van invloed op productie van antilichamen en macrofagen functie (32, 33).
Door de hoge concentraties van pyrethroïden in de vele paarden omgevingen en hun vermogen om het hormonale systeem te verstoren, zou het raadzaam zijn om vermindering van de blootstelling zoveel mogelijk te beperken.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 16:35

Zover ik het begrijp (let op: :o? )gaat het engelse stuk over stallen waar men de paarden om de zo veel uur inspuit van boven af, dus ook in het stro, water en voer. Dan kan ik me inderdaad voorstellen dat het niet zo gezond is...
Hier wordt t echter niet op die manier gebruikt.

Overigens ik ben ook niet happig om mn paard in te spuiten met "gif", maar als het werkt en ik het 1x per week moet opspuiten, vind ik het al veel minder erg... :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 16:37

Heb het ook gebruikt en werkte totaal niet!
Exact gebruikt volgens de gebruiksaanwijzingen..