Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Sizzle schreef:Dit probleem moet je met je fysio oplossen. Deze kan je doorverwijzen met een podoloog oid en heel nauwkeurig een zooltje laten aanmeten. Met normaal bewegen moet je hier ook last van hebben en waarschijnlijk heb je ergens gecorrigeerd in je lichaam. heb je bijv een scoliose erbij?
Als je al gecompenseert bent ergens anders dan zou ik niet graag de stand willen corrigeren met lopen dmv een zooltje, maar met rijden zou het je wellicht wel kunnen helpen (aanpassing van je laars). Ik zou niet gaan sleuten met beugellengte aangezien je dan waarschijnlijk ook onbewust zult gaan indraaien in je heup aan de kant die langer is. Verder veel met spiegels werken zodat je je gevoel en houding beter leert koppelen.
tamary schreef:Is er misschien een centerd rider instructeur bij jouw in de buurt? Die kijken iets anders naar zit en hoe je recht kan zitten op je paard, misschien kunnen die je helpen.

Kelly_ann schreef:Het is natuurlijk wel handig om even zonder beugels te rijden om te zien (laten kijken) of je verder recht zit. Zit je zonder beugels recht dan 'veroorzaken' de lengte van de beugels waarschijnlijk de scheefheid. Zit je niet recht moeten we verder kijken naar zit en balans en vervolgens ook beugellengte.

Mensen gaan wel hun balans zoeken, maar ik heb zat ruiters zonder beugels laten rijden, die niet helemaal rechtop zaten! Je kan je soms verbazen over hoe scheef mensen kunnen zitten, zonder eraf te kukelen! Anne_GTI schreef:Kelly_ann schreef:Zit je automatisch recht dan als je je beugels af doet?
Ga maar eens expres scheef zitten terwijl je draaft zonder beugels en voel wat er gebeurt....
Sieltjuh schreef:Ik rij geregeld zonder zadel op mijn paard, zonder er ooit vanaf te zijn gekukelt. Zegt dat wat voor mijn manier van zitten?
Citaat:Je wordt gedwongen recht te zitten zonder beugels maar kunt ook een valse vorm van rechtheid aannemen door in je heupen in te draaien.

Hopelijk niets ergs aan de hand met je paard?