Ongelijke benen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Ongelijke benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 13:55

Tja, daarom zei ik al: zonder beugels gaan rijden, probleem opgelost.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 14:01

Anne_GTI schreef:
Tja, daarom zei ik al: zonder beugels gaan rijden, probleem opgelost.

Dat lijkt me geen probleem oplossen, dat is een probleem vooruitschuiven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 14:06

Dit probleem moet je met je fysio oplossen. Deze kan je doorverwijzen met een podoloog oid en heel nauwkeurig een zooltje laten aanmeten. Met normaal bewegen moet je hier ook last van hebben en waarschijnlijk heb je ergens gecorrigeerd in je lichaam. heb je bijv een scoliose erbij?
Als je al gecompenseert bent ergens anders dan zou ik niet graag de stand willen corrigeren met lopen dmv een zooltje, maar met rijden zou het je wellicht wel kunnen helpen (aanpassing van je laars). Ik zou niet gaan sleuten met beugellengte aangezien je dan waarschijnlijk ook onbewust zult gaan indraaien in je heup aan de kant die langer is. Verder veel met spiegels werken zodat je je gevoel en houding beter leert koppelen.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 14:08

Ik had 3cm beenlengte verschil en waar kwam dit door? Mn bekken staat scheef! Dus misschien is je probleem wel op te lossen door naar een chiropractor te gaan, die kan je weer recht zetten (als het probleem idd uit je bekken komt). Alleen ik zak steeds weer terug in mn oude houding, dus het ene moment ben ik recht en een paar weken later kan ik weer beenlengte verschil hebben. Fysio had dit nooit opgemerkt, wel het beenlengte verschil, maar niet dat het uit mn bekken kwam...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 14:09

Sizzle schreef:
Dit probleem moet je met je fysio oplossen. Deze kan je doorverwijzen met een podoloog oid en heel nauwkeurig een zooltje laten aanmeten. Met normaal bewegen moet je hier ook last van hebben en waarschijnlijk heb je ergens gecorrigeerd in je lichaam. heb je bijv een scoliose erbij?
Als je al gecompenseert bent ergens anders dan zou ik niet graag de stand willen corrigeren met lopen dmv een zooltje, maar met rijden zou het je wellicht wel kunnen helpen (aanpassing van je laars). Ik zou niet gaan sleuten met beugellengte aangezien je dan waarschijnlijk ook onbewust zult gaan indraaien in je heup aan de kant die langer is. Verder veel met spiegels werken zodat je je gevoel en houding beter leert koppelen.

Dan moet ze dus een zooltje hebben wat onder de bal van de voet verhoogt; ik zit nooit met mijn hakken in de beugels tenminste.

frankaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 17:11

tamary schreef:
Is er misschien een centerd rider instructeur bij jouw in de buurt? Die kijken iets anders naar zit en hoe je recht kan zitten op je paard, misschien kunnen die je helpen.

Het heeft niks met recht op je paard zitten te maken, als je benen ongelijk zijn...

Ik heb volgensmij ook ongelijke beugels, want altijd als iemand anders op mijn pony stapt zegt diegene dat de beugels ongelijk zitten :XD:
maarja, daar heb ik verder zelf geen last van.
Ik zou toch zeggen om er een gaatje tussen te knippen...
Als je een beetje een fatsoenlijk zadel hebt, scheurt dat niet zomaar uit hoor ;)

Chantaliiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 18:03

Ik heb precies het zelfde mijn linker been is ook kotter dan me rechter en ik vindt het helemaal niet leuk.
Daardoor lijk het inderdaad dat je altijd scheef zit.
En dan ga je automatich je zadel naar een kant trekken

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:58

RT->RUI.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 20:29

@Chantall22: dat zal dan ook voornamelijk met je balans te maken hebben, want ondanks mijn beenlengte verschil, schuift het zadel nooit, omdat ik wel gewoon recht op mijn zitbeenknobbels balanceer zeg maar. Dus dan hang jij waarschijnlijk in een van je beugels om het verschil te compenseren. Misschien handig om een paar keer zonder beugels te oefenen, zodat je je balans verbeterd en minder last hebt van je ongelijkheid?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 20:34

Het is natuurlijk wel handig om even zonder beugels te rijden om te zien (laten kijken) of je verder recht zit. Zit je zonder beugels recht dan 'veroorzaken' de lengte van de beugels waarschijnlijk de scheefheid. Zit je niet recht moeten we verder kijken naar zit en balans en vervolgens ook beugellengte.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 20:39

Kelly_ann schreef:
Het is natuurlijk wel handig om even zonder beugels te rijden om te zien (laten kijken) of je verder recht zit. Zit je zonder beugels recht dan 'veroorzaken' de lengte van de beugels waarschijnlijk de scheefheid. Zit je niet recht moeten we verder kijken naar zit en balans en vervolgens ook beugellengte.

Als ze verder ook scheef zit kan ze twee dingen doen: recht gaan zitten of eraf pleuren. :+

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 20:45

Zit je automatisch recht dan als je je beugels af doet?

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:06

Kelly_ann schreef:

Ga maar eens expres scheef zitten terwijl je draaft zonder beugels en voel wat er gebeurt....

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:09

Geloof mij maar, je hoeft niet perse recht te zitten als je zonder beugels rijd ;) Mensen gaan wel hun balans zoeken, maar ik heb zat ruiters zonder beugels laten rijden, die niet helemaal rechtop zaten! Je kan je soms verbazen over hoe scheef mensen kunnen zitten, zonder eraf te kukelen!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:16

Anne_GTI schreef:
Kelly_ann schreef:

Ga maar eens expres scheef zitten terwijl je draaft zonder beugels en voel wat er gebeurt....

Je wordt gedwongen recht te zitten zonder beugels maar kunt ook een valse vorm van rechtheid aannemen door in je heupen in te draaien.
Dat laatste komt heel veel voor en wordt ten onrechte aangezien voor ongelijke benen. In werkelijkheid komt het bijna altijd vanuit het bekken of de rug. Ik heb het zelf ook en sta gedraaid in mijn heupen waardoor op het paard het lijkt of 1 been langer is. Echter is dit onzin en heb ik er gewoon mee moeten leren omgaan. Ik rijdt om deze reden heel vaak zonder beugels en bij voorkeur icm spiegels.
Recht zijn is hoe dan ook fysiek onmogenlijk voor mij, maar ik heb wel geleerd hoe ik het paard het gevoel kan geven van een rechte ruiter. Je kunt dit uitproberen door je teugels los te laten op een jong of goed aan de hulpen staand paard (geen manege paard) op de AC ljn. ALs je paard dan links of rechts wegloopt kun je er de donder op zeggen dat je deze kant meer belast.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 21:22

Ik rij geregeld zonder zadel op mijn paard, zonder er ooit vanaf te zijn gekukelt. Zegt dat wat voor mijn manier van zitten?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:28

Sieltjuh schreef:
Ik rij geregeld zonder zadel op mijn paard, zonder er ooit vanaf te zijn gekukelt. Zegt dat wat voor mijn manier van zitten?

zie boven, geldt ook voor zadelloos:
Citaat:
Je wordt gedwongen recht te zitten zonder beugels maar kunt ook een valse vorm van rechtheid aannemen door in je heupen in te draaien.

Je zou echt eens je benen precies moeten laten nameten. Als ze echt niet even lang zijn dan moet je ergens anders ook problemen hebben.
Is je rug wel recht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:29

Heb hier ook last van (ben toen ik klein was aan mijn linker heup geopereerd waardoor mijn linkerbeen blijkbaar iets minder mee gegroeid is). Heb erg veel baat gehad bij cranio sacraal therapie
http://www.cranio-sacraal.org/therapie/index.html
Wat ook helpt (al klinkt het misschien stom):
Voor je gaat rijden met het langste been op een verhoging gaan staan en met het korte been 'zwaaien'. Scheelt al weer wat.

Succes er mee verder!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:36

Mij lijkt het dat balans en recht zitten niet hetzelfde is...
Zonder beugels/zadel ga je je lijf wel zo houden of compenseren dat je in balans blijft (om zo niet te vallen). Dat hoeft niet altijd recht te zijn lijkt me?

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 22:34

Daarom mijn vraag Kel :)

Sizzle, andere problemen heb ik inderdaad. Ik ben in verband met rugklachten bij de fysio gekomen. Ik heb terugkomende klachten van een blokkade tussen mijn 4e en 5e lendenwervels. Volgens mijn fysio komt dit doordat ik een beenlengte verschil heb. Dat kon hij zien aan de stand van mijn heupen (als ik het me goed herinner!).
De klachten zitten voornamelijk aan de linkerkant van mijn rug (wat uitstraalt naar de benen als ik echt last heb). Mijn linkerbeen is ook het langere been, dus opzich is het dan natuurlijk logisch dat ik links er meer last van heb.

Ik ben hiervoor dus onder behandeling geweest bij een fysiotherapeut, maar zit zelf ook te denken om een keer naar een osteopaat of een chiropracter te gaan. Bij de fysio wordt het probleem tijdelijk opgelost, maar komt het altijd weer terug. Ik vraag me af of een osteopaat of chiropracter misschien een beter resultaat voor mij gaan geven.

Dit topic heb ik overigens geopend om te kijken of er meer mensen met het probleem zaten, en hoe hij/zij die hebben opgelost.
Natuurlijk realiseer ik me dat de rugklachten ook van die ongelijke beenlengte komt, en óók direct te maken hebben met dit onderwerp, maar dat was in eerste instantie niet mijn insteek voor het openen van dit topic :)

Desalniettemin wil ik wel iedereen bedanken voor het meedenken! Helaas zal het nog wel even duren voordat ik alles in praktijk kan brengen, aangezien paard momenteel niet bereden kan worden.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 09:42

Naja, dan kan je in de tussentijd mooi proberen een oplossing te vinden ;) Hopelijk niets ergs aan de hand met je paard?

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 10:59

Paard is op leeftijd en heeft de nodige bijkomende probleempjes. Op het moment heeft ze weer een dipje, dus wandelen we alleen :)