Stoppen op buitenrit en dan achteruit gaan.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Irissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 20:08

Heeeel herkenbaar. Tegenwoordig zit ik gewoon te lachen hoor..Maar irritant is het wel..even ongestoord het erf af zit er niet bij.. En lukt dat wel dat gaat ze met der 4 ijzers in verzamelde galop richting stal..(niet dat het er lukt, maar ze doet een poging tot)
Soms zelfs vd binnenbak naar de buitenbak, dat is een stukje langs stallen heen. Iedereen stond te kijken en mn paard maar steigeren..tja lekker laten gaan.. :Y) ben er nu wel achter dat even duidelijk aangeven wie de ''baas'' is en geduld hebben het beste bij haar werkt!

fancylover

Re: Stoppen op buitenrit en dan achteruit gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 14:26

Hoe gaat het inmiddels met het buitenrijden?
die van mij heeft het ook een tijdje gehad. het is heel moeilijk om hem dan weer vooruit te krijgen en hij ging ook altijd richting sloot of drukke weg.
Mijn oplossing was: wil jij achteruit? PRIMA maar dan wel de kant op waar ik heen wil.
Dit heb ik een aantal keer hoeven doen en daarna heef thij het nooit meer gedaan. Geef niet te snel op met achteruit gaan in jou richting maar zet even door. Op die manier geef je hem niet zijn zin want je gaat toch je eigen kant op.

succes!

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 15:33

mick75 schreef:
Met een ander paard erbij lost niet altijd het probleem op. De mijne loopt met een ander paard erbij overal langs, en het liefste voorop. En geeft dan geen kik en zet geen stap verkeerd.

Als we alleen op pad gaan gaat het meestal ook goed, maar af en toe heeft ze zo'n bui. En die voel je van te voren ook prima aankomen. Heeft niets te maken met angst, gewoon even willen kijken wie er ook al weer de baas is.

Dat hoeft niet jij weet niet wat de lichaamsstaal van dat paard is als hij zich verzet.
Hoe kan jij nu zeggen dat hij aan het uitproberen is wie de baas is?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 15:44

Ben je in staat om al te zien hoe de pet staat nog voordat hij achteruit loopt? Kun je al tijdens het opzadelen voorspellen hoe het zal gaan/danwel tijdens het opstappen?

Dat vraagt nl ook een wat verschillende aanpak. Als al bij het opstappen blijkt dat er weinig zin in zit dan werkt vaak gelijk even stevig toespreken compleet met een klap met zweepje op de schouder nog wel. Even duidelijk maken dat je erop zit en dat je echt een bepaalde kant op gaat.

Verder bij achteruitlopen werkt ook nog wel 180 graden omdraaien en dan maar achteruit de andere kant op :+ . Of even stevig inkomen met been (hand weg! ) en dan maar in draf voorwaarts. Zweepje op schouder vind ik vaak fijner dan zweepje achter je kuit. Of een andere route nemen dan gepland.

Met andere woorden: maakt niet uit hoe je het oplost als het maar werkt.

Toen ik Kevin net had kon hij echt niet alleen op pad en tegenwoordig zou er bij wijze van spreke een 8-jarige alleen mee naar het strand kunnen. Dat vraagt wel wat onderhoud en wat overtuiging, maar het werkt wel (en de oplossing is niet elke keer hetzelfde... zo zijn Kev en ik ook nog wel over de boulevard gegaan omdat hij op het strand vreselijk liep te trutten en dan op de boulevard met oortjes erop en los teugeltje lekker doorstappen tussen al het drukke verkeer door :+ ).

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 16:08

Ik zou haar dan een tik op haar kont geven en zeker zien dat je niet onbewust de teugels aantrekt zodat je tegengestelde bevelen geeft...
En sowieso blijven zitten, al blijf je maar ter plaatse, zorg maar dat je koppiger bent en dat zij haar zin niet krijgt ;) Succes!

Anne_26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 20:22

Bedankt nog voor alle reactie's.

Ik doe 'm nu wat minder vaak omdat ik druk ben met school. Maar bij de volgende buitenrit zal ik laten weten hoe het gegaan is! :)

ikbenellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 22:50

Sorry alvast als ik dubbele tips geef (ik heb niet alle reacties gelezen)
Het stilstaan is herkenbaar, ik heb ook een paard gereden die dat deed op buitenrit, deze liep niet achteruit, maar als ie eenmaal stilstond dan kon ik doen wat ik wilde, maar leek hij zich nergens wat van aan te trekken. Heel erg vervelend en frustrerend..!

De kunst is hem voor te zijn! Dat je er steeds afstapt zou ik proberen te voorkomen. Want zo word het wel een heel leuk spelletje dat jij er steeds afgaat als hij stilstaat. Zweep mee en misschien sporen om, klinkt misschien beetje hard, maar nog vóórdat hij stil gaat staan (ja, word even flink opletten de eerstvolgende ritjes) geef je hem een flinke por, of tik. En inderdaad stem verheffen zoals al eerder genoemd volgens mij. Je hoeft hem natuurlijk niet af te beulen, maar een goed tikje waar hij van schrikt kan in dit geval zeker geen kwaad. Deze pony neemt echt een loopje met je!
Mijn ervaring is dat als je net te laat bent met reageren, en hij eenmaal stilstaat, het net een blok beton lijkt, wat zich nergens wat van aantrekt! En een drukke weg met veel auto's is natuurlijk vervelend.. Kun je niet ergens anders oefenen, wat veiliger terrein? Laat hem maar een keer met zijn kont tegen een hek of boom aanlopen! (mits hij nergens in verstrikt kan raken)

Susses ermee!

Anne_26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 08:41

Dankjewel voor je reactie, ik ga ermee aan de slag :)

Brillant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 08:48

ik weet niet of je altijd alleen een buitenrit maakt maar anders kun je misschien een keer met iemand samen gaan. Mijn moeder gaat altijd mee en op de fiets en als mijn pony dan stopt fietst zij even voorop en gaat mijn pony er achteraan. ;)

ukkiepukkie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 19:18

Ik ben nieuw op bokt en lees net dit verhaal (en alle reactie's) Wat ben ik blij dat ik niet de enige ben en wat ben ik verdrietig dat er geen oplossing is.
Ik heb sinds januari een ijslander ruin. Een heel gaaf dier, maar wel met een kop erop. In de bak rijden gaat goed. In galop af en toe een bokje, maar dit is steeds minder.
Buiten rijden met een ander paard gaat redelijk goed. Echter zodra ik alleen weg ga, veranderd mijn ijsco in een rodeo!
Streng, lief, geduldig, boos, het maakt niet uit, hij staat stil, loopt achteruit en gaat voor en achter de lucht in. Hij rent (nog) niet met mij naar huis, maar het is wel heeeeeel vervelend!
Ik blijf dit onderwerp dus voorlopig even volgen!!!!

claiiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 19:20

daar heb ik ook vaak last van gehad trek je er niets van aan vooral niet boos worden dan word het alleen maar erger als hij zo graag achteruit wilt lopen zet ik hem altijd een stukje in ze achteruit maar wel in de richting waar ik heen wil en dan kan ik meestal weer verder

suz_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 21:56

Hmm vorige keer dat ik ging hielpen een paar beste klappen op haar kont prima en liep ze verder.. Maar afgelopen zondag dus niet, ze schopte ook flink naar achteren toen ik haar mepte ( bijna paard achter haar geraakt ) helemaal niks hielp!! :S Dus afgestapt en over de weg heen tot het hoekje en daar weer opgestapt.. :S Mooi klote dus, wil zo graag lekker alleen de weg uit,!!! Volgende keer weer proberen.

maarloesx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 11:20

Bekend verhaal!
Mijn pony wou ook eerst nooit weg bij de andere paarden..
En stond altijd voor het zelfde stuk stil en dan ging ze achter uit lopen.
Je mag je paard noooit om laten draaien! Altijd met de neus in de richting proberen te houden waar je naar toe wil.
Als ze achter uit loopt geef ik haar meer teugel en ga ik meer drijven met mijn benen des noods een tik met de zweep.
Bij mij heeft ze het maar een paar keer gedaan en toen vond ze het zelf ook niet leuk meer :9
Je moet nooit van de pony gaan want hier los je het probleem niet mee op en dan doet de pony het de volgende keer weer

claiiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 22:59

@maarloesx: een paard omdraaien en in ze achteruit parkere waar jij heen wil kan makkelijk hoor ! het werkt zelf ook.
als ik buiten reed en hij stopte kon ik been blijven geven en me handen naar voore doen maar op een gegeven moment kunnen me armen niet meer verder naar voor en dan loopt je paard nog steeds achteruit hoe meer je drijft hoe harder die naar achter gaat ! heel vervelend met een dijk naar beneden achter je!
ik draaide hem altijd om en dan maar in ze achteruit er langs totdat hij weer vooruit wil nog een stukje naar achter totdat jij weer alles te vertellen heb..

boos worden had geen zin ( qua been geven of met je zweep ) zetten gewoon een boze stem op en zet hem in ze achteruit dan word het wel minder leuk spelletje voor je paard!

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 23:30

ik heb 2 paarden gehad die het wel eens deden.

mn eerste verzorgpaardje was een haflinger zij deed het soms voor niks (niks raars of andere paarden/dieren) btw daar keek ze normaal ook niet van op of om. En ze deed het uiteindelijk ook als mn vriendin met dr arabier weg ging... (die 2 waren vanaf dag 1 rijden onafscheidelijk van elkaar)

bij het eerste liep ik dan met dr terug en draaide gelijk weer om...met andere worden...ik draaide een mini volte en deed weer een poging, al stond ik dr een half uur (duurde nooit zo lang maar heb er wel eens 10 min gestaan) ze zou en moest daar gewoon doorlopen. Uiteindelijk heeft het geholpen en deed ze het eigenlijk niet meer daar ze er geen steek verder mee kwam.
bij het 2de was het moeilijker daar heb ik de eerste keren gewacht op mn vriendin (was al moeilijk genoeg was om stil te blijven staan daar!) en dan geleide zij haar aan de hand een heel stuk mee, of liep helemaal mee. Dit ging uiteindelijk wat beter maar bleef een drama, en zij kon ook niet elke keer mee. Dus zijn we in de hei gaan oefenen door soms net een beetje ander paadje te pakken waardoor ze 1 min of langer elkaar even niet zagen en dan weer bij elkaar kwamen, zodat ze wist dat die ander echt wel weer terug kwam. Hier heeft het in zoverre mee geholpen dat ze zonder protest iig al een korte tijd door kon rijden zonder haar te zien. Aan het einde van de rit ging ik dan ook een ander weggetje, liep er wat langzamer over omdat het uiteindelijk op zelfde stuk als waar mn vriendin reed uitkwam, en dan was mn vriendin dus al 100 meter voor me en kon ik uiteindelijk makkelijk mijn weg gaan. iig vooral geduld hebben :D Soms vind je opeens iets wat uiteindelijk werkt.

bij de ander,tja die deed dit int begin na het verhuizen van stal ook, maatje weg (zonder haar reed hij sowieso nooit) en nu moest hij wel! want ze was verkocht. Eerste keer is eigenaar met me mee gelopen en heb aan de hand geleid toen ging het even goed maar helaas rende hij opeens door het akker terug naar stal en heeft nog een hele rodeo tour gedaan (leuk toch die westernpaardjes)
Dan is hij nog 1 x onstuurbaar geweest en het was ronduit gevaarlijk. Besloten hem eerst te longeren zodat hij goed moe was en dan eigenlijk gewoon een rondje stappen van het erf af. na een weekje ging het daarna perfect zonder te longeren. (heb overgins bij hem nooit met zweep gereden)

Soms ging hij in zn achteruit onder het rijden als hij er genoeg van had, zo zijn we 1 x in de sloot beland (gelukkig wel eentje zo naast akker waar hij zelfstandig weer uitkwam) bij hem heb ik toen hetzelfde gedaan als bij mn eerste paardje..gewoon steeds even terug (wat hij zo graag wou) en gelijk weer omdraaien en naar het punt waar hij in protest ging. Uiteindelijk liep hij dan door. heb nooit als een idioot lopen aansporen of whatever, hij liep gewoon uiteindelijk met losse teugels en zonder druk door. Die streken werden ook minder, soms op een slechte dag viel hij wel eens terug en probeerde het toch :P

nja miss is dat rondje lopen wel een optie

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 23:31

claiiree schreef:
@maarloesx: een paard omdraaien en in ze achteruit parkere waar jij heen wil kan makkelijk hoor ! het werkt zelf ook.
als ik buiten reed en hij stopte kon ik been blijven geven en me handen naar voore doen maar op een gegeven moment kunnen me armen niet meer verder naar voor en dan loopt je paard nog steeds achteruit hoe meer je drijft hoe harder die naar achter gaat ! heel vervelend met een dijk naar beneden achter je!
ik draaide hem altijd om en dan maar in ze achteruit er langs totdat hij weer vooruit wil nog een stukje naar achter totdat jij weer alles te vertellen heb..

boos worden had geen zin ( qua been geven of met je zweep ) zetten gewoon een boze stem op en zet hem in ze achteruit dan word het wel minder leuk spelletje voor je paard!

haha ja dat van die boze stem deed ik ook..gewoon ff duidelijk zijn. Ik heb nooit achteruit hoeven lopen maar idd ze lopen int algemeen niet graag achteruit dus uiteindelijk doen ze het minder :P
Ik zie je nu wel opeens langs me lopen achteruit met je paardje :D grappig gezicht hihi

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 09:00

ik zou toch opletten met dat achteruit lopen
die van mij gaat zo hard in zijn achteruit dat die struikelt over zijn eigen voeten
en dan lig je daar in het akkerveld ;(

echt heel irritant allemaal

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 09:05

Mijn paard doet ook zoiets. Als ik alleen buiten rijd ( krijg ik haar sowieso het erf al niet makkelijk af) dan stap ik en uit het niets draait met een noodgang om en galoppeert naar huis. Ze is super verkeersmak, maar ik kan niet voorop of alleen naar buiten. Ze doet het echt uit het niets. Ik kan doen wat ik wil, maar ze stopt pas met rennen als ze weer huis is. Erg gevaarlijk, dus ik rijd nooit alleen buiten.

( met de trailer naar buiten is iets anders, dan kan ze niet naar huis rennen en is ze super braaf)

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 09:12

Apple schreef:
Verder bij achteruitlopen werkt ook nog wel 180 graden omdraaien en dan maar achteruit de andere kant op :+ . Of even stevig inkomen met been (hand weg! ) en dan maar in draf voorwaarts.

Dat werkt heel goed :')

Mijn paard is ook geen schatje buiten. Althans het is heel wisselend. Er zijn ook verschillende mensen die denken dat hij heel braaf is, maar dat is omdat ik engelengeduld heb gehad met hem en hem aanpak als hij zich aan loopt te stellen.
Wanneer mijn paard (zogenaamd) bang is en gaat hij stil staan en het liefst achteruit als dat mogelijk is. Wanneer ik achterwaarts gaan niet toestaan en hij op z'n minst stil moet blijven staan, begrens ik al een kant dat hij op mag. Ik wil naar voren, dus hij moet naar voren. Wanneer hij het echt niet van plan is en ik hem onder druk voorwaarts wil hebben, komt hij omhoog. Mag hij niet en dat voelt hij dan ook. Wil hij dan vervolgens nog niet en ik heb geen zin om uren te gaan wachten totdat hij besluit dat het toch kan, draai ik hem dus 180 graden zoals Apple ook al zegt en moet hij van mij er achteruit heen. (Hoe we er komen maakt me niet uit vooruit of achteruit, maar hij moet gaan waar ik heen wil.) Met als gevolg dat hij boos op mij wordt en vergeet dat hij (zogenaamd) boos was. Hij stampt dan echt nijdig achteruit. Hij mag ook pas weer vooruit wanneer ik zeg dat het mag, dus niet als hij het wel weer welletjes vind, nee, ik ben de persoon die het bepaald. Met als gevolg dat hij zich er na weer bij neer legt en verder voorwaarts stapt. Of dit een jong paard is, nee hoor het is een 17 jarige knol :')
Maar er mag van mij maar één ander iemand op naar buiten omdat ik weet dat die hem ook precies kent en op et juist moment aan weet te pakken. Mijn bijrijdster is er een keer op naar buiten geweest en heeft toen meteen ervaren waarom ze nooit zonder mij mag gaan...

Anne_26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 10:48

Nogmaals bedankt voor alle reacties.
Fijn dat iedereen meedenkt en goed om te weten dat ik niet de enige ben met dit 'probleem'.

Ik ben nu dressuurmatig bezig maar als ik weer een buitenritje ga maken ga ik de tips gebruiken :)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 11:10

Mickey schreef:
[
Mijn paard is ook geen schatje buiten. Althans het is heel wisselend. Er zijn ook verschillende mensen die denken dat hij heel braaf is, maar dat is omdat ik engelengeduld heb gehad met hem en hem aanpak als hij zich aan loopt te stellen.
Wanneer mijn paard (zogenaamd) bang is en gaat hij stil staan en het liefst achteruit als dat mogelijk is. Wanneer ik achterwaarts gaan niet toestaan en hij op z'n minst stil moet blijven staan, begrens ik al een kant dat hij op mag. Ik wil naar voren, dus hij moet naar voren. Wanneer hij het echt niet van plan is en ik hem onder druk voorwaarts wil hebben, komt hij omhoog. Mag hij niet en dat voelt hij dan ook. Wil hij dan vervolgens nog niet en ik heb geen zin om uren te gaan wachten totdat hij besluit dat het toch kan, draai ik hem dus 180 graden zoals Apple ook al zegt en moet hij van mij er achteruit heen. (Hoe we er komen maakt me niet uit vooruit of achteruit, maar hij moet gaan waar ik heen wil.) Met als gevolg dat hij boos op mij wordt en vergeet dat hij (zogenaamd) boos was. Hij stampt dan echt nijdig achteruit. Hij mag ook pas weer vooruit wanneer ik zeg dat het mag, dus niet als hij het wel weer welletjes vind, nee, ik ben de persoon die het bepaald. Met als gevolg dat hij zich er na weer bij neer legt en verder voorwaarts stapt. Of dit een jong paard is, nee hoor het is een 17 jarige knol :')
Maar er mag van mij maar één ander iemand op naar buiten omdat ik weet dat die hem ook precies kent en op et juist moment aan weet te pakken. Mijn bijrijdster is er een keer op naar buiten geweest en heeft toen meteen ervaren waarom ze nooit zonder mij mag gaan...

Ik heb dat ook gedaan met Levi. Die heeft dit ook gedaan toen we alleen gingen. Begon met achteruit lopen als hij zogenaamd wat eng vond (iets wat hij al 100x gezien had en waar hij normaal ook alleen gewoon voorbij loopt).
Vervelend was dat hij het begon te doen op een weggetje waar vrij veel verkeer kwam dat er niet langs kon als wij op de weg waren. Wat betekende dat ik steeds opzij moest (en dat had hij weer "gewonnen" want dan mocht hij terug de vluchtheuvel op of een erf op wat hij graag wilde *zucht*)
Als dan het verkeer voorbij was kon ik opnieuw beginnen en kwam hij het erg of de vluchtheuvel niet en begon weer met achteruit lopen ook richting het water.
Toen heb ik hem maar in zijn acheruit gezet in de richting dat ik wilde. Net zolang tot hij dat zat was. Duurde wel even ... daarna nog wat meters extra achteruit en toen pas omgedraaid en weer vooruit.

Dit steeds herhaalt als hij weer begon en hij doet dat nu niet meer.

Anne_26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 09:24

Eergisteren en gisteren weer gereden.. Hij doet het nog steeds -O-
Woensdag was echt erg, het eerste stuk ging goed maar toen kwam hij bij een wei met paarden en toen stond ie stil en wilde hij niet meer vooruit. En toen begon hij schuin achteruit over een drukke weg te lopen.
Toen stopte er een auto met trailer en kwam er een jongen uitgerend met halstertouw. En die gaf hem een harde klap ermee en toen spurtte hij weer vooruit. Maar uiteindelijk wilde hij weer niet langs dat weiland. Pff O:)

Gisteren fietste een vriendin mee. Toen ging het echt super goed. Hij protesteerde 1 keer maar toen ging zij verder fietsen en ging hij er achteraan. En op een gegeven moment moest ze een andere straat in en toen was hij wel even in de war, wilde achteruit gaan. Maar toen gaf ik hem een tik en een schop en toen liep hij weer vooruit. Zo raar! Toen luisterde hij opeens..
En verder waren we toen op de terugweg dus toen was hij braaf.

Een vrouw van stal zei tegen me dat ik misschien een keer met sporen een buitenrit moest gaan maken. Iemand het daarmee eens?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 11:14

Dat hoeft niet persee te helpen. Heb je al geprobeert om om te draaien en dan achteruit te gaan in de richting die jij wilt?

Anne_26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 14:24

Nee, nog niet geprobeerd.. Maar hij doet het op een weg waar de auto's best snel langsrijden.. Dus dan durf ik dat risico ook niet echt te nemen.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 14:37

Mijn tinker doet het ook, eerst vaker, maar ze is het aan het afleren :P. Op mijn oude stal deed ze niets,
maar zijn toen verhuist naar een andere stal en toen is het begonnen (op het weiland deed ze het ook altijd).
Het is bij haar een kwestie van onwennigheid van een andere omgeving. Niet omdat ze het eng vind, want
langs traktoren en alles gaat ze makkelijk, op een weg waar niets is doet ze het, gaat ze stil staan, keihard achteruit en
hoofd omhoog zodat ik niets te vertellen heb.

Nu hebben we een martingaal erom gedaan ivm het omhoog komen van haar hoofd. Maar verder geef ik een
gewoon een grote mond,ik versta hier geen schelden ofzo onder, maar gewoon met een hardere stem iets van
'FEMKE, Kom op nu!' zodat ze weet dat ik het meen, want dat weet ze dondersgoed het is echt een
draakje en tikje met de zweep erbij.

En erg consequent zijn en ik voel het meestal al aankomen, dus geef ik al wat extra been.