Juryleden: 149 punten, verhogen jullie of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__PSM__

Re: Juryleden: 149 punten, verhogen jullie of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:20

Het enige wat ik bedoelde te zeggen was, dat ik niet van mening ben dat als je een keertje 149 rijd dat je dan maar gelijk thuis moet blijven, er kunnen zoveel factoren zijn...

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:05

Suzanne F. schreef:
Als ik echt een spierwitte schimmel zie met een golvende witte staart enzo ga ik naar de 9.

deze snap ik niet helemaal....waarom alleen bij een wit paard? die ruiter op die bruine met zwarte staart kan wel een uur langer hebben staan wassen...alleen valt dat niet op, vind dat meten met 2 maten ;)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:30

En dat is dus precies waarom het cijfer bij mij vaststaat.....het was altijd een zeven voor bij de paarden en een 8 bij de pony's totdat ik me bedacht dat dat ook discriminatie was dus die paarden krijgen nu ook een 8.....

Ik trek er een punt af als ik echt duidelijk kan zien dat er iets niet gedaan is/ontbreekt/vies is of iets dergeljiks maar zo vaak gebeurt dat niet. Vind het namelijk een volkomen oninteressant onderdeel....

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 14:47

Op zich heb je gelijk Judith, maar nu ik een bruine en een schimmel heb merk ik wel dat er in die witte veel meer tijd gaat zitten. Bij de bruine kan ik het af met alleen invlechten als ik krap in de tijd zit, maar de schimmel moet echt door de wasstraat.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:07

KarinvdM schreef:
Op zich heb je gelijk Judith, maar nu ik een bruine en een schimmel heb merk ik wel dat er in die witte veel meer tijd gaat zitten. Bij de bruine kan ik het af met alleen invlechten als ik krap in de tijd zit, maar de schimmel moet echt door de wasstraat.

Ik heb dus geluk met een schimmel die ik wel braaf was, maar die een week na het wassen nog spierwit op stal staat. := Mijn donkerbruine daarentegen is ronduit een varken op stal (en dat zie je) en bij de zwarte blijf ik het gevecht tegen het stof maar afleggen, zelfs al was ik elke dag! Bij de Appaloosa kreeg ik weer met geen mogelijkheid het geel van zijn voorknieën ook al waste ik de hele ochtend daarop.
Ik ben dus wel blij dat Judith dat als jurylid ook aangeeft, want die verrekte schimmel oogt het schoonste en heb ik het minste werk aan. En uitgerekend die loopt natuurlijk M :+
Ik ga wel zo'n ding kopen als die jij aanraadde trouwens Karin, zo'n pakje.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 15:36

KarinvdM schreef:

Aan de ene kant snap ik wel dat je geneigd bent om een superschone schimmel hogere punten te geven omdat dat meer moeite heeft gekost. Aan de andere kant vind ik het ook weer niet terecht. Je geeft een paard met simpele gangen toch ook geen hoger cijfer voor een mooie middendraf dan die met de fantastische gangen die eenzelfde middendraf laat zien, omdat het bij dat paard met de simpele gangen waarschijnlijk meer tijd en moeite heeft gekost om voor elkaar te krijgen?

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 16:28

KarinvdM schreef:

dat is per paard verschillend en ik ken mensen met donkere paarden die echt uren bezig zijn met wassen, poetsen en alles showroomshine te maken. Wij als juryleden kunnen en mogen in mijn optiek er niet van uit gaan dat die ruiter met de schimmel meer werk verzet heeft ;)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 16:53

__PSM__ schreef:
Skygirl schreef:
Nou als je zo slecht rijdt dat je tegen de 150 aan zit vind ik een verliespunt (in de B heeft het niet echt nut, maar ophogen dus ook niet) best wel terecht. 150 halen is op zich al een prestatie en misschien is het beter om weer een stapje terug te doen voor je opnieuw op dat niveau gaat starten.

Misschien wel, echter had ik onlangs 159 en 3 dagen daarvoor nog 205... Wij hadden gewoon een keer ons dag niet, en ik kreeg hem echt niet aan de praat... Moet ik dan thuis blijven oefenen...

Tja ik weet niet, ik zou als jury denken bij zulke punten als dat komt door dwarsigheid ofzo, en de ruiter begrijpt dat zelf ook... dat ik mijn punt ook wel maak bij 150...

Maar rijd een ruiter nou zijn proef alsof alles goed gaat en het lijkt gewoon nergens naar, zou ik wel neigen naar een 149 of lager...

Nee, maar daarom, een of twee keer maakt het ook niet uit. Alleen als je er 4 (? dan moet je toch degraderen) hebt is er wel iets goed fout gegaan.. Als je paard echt nog zo gestressed raakt van vreemd terrein kun je beter een tijdje HC blijven starten totdat het wel weer nut heeft om gewoon te starten. Verder is 150 dus inderdaad meestal eenmalig en als je het structureel rijdt is er wel iets mis. Dat maakt dan toch ook niet uit.. heeft je paard er weer wat bij geleerd en je rijdt vanzelf wel weer een wp.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 16:57

judithh schreef:
KarinvdM schreef:

dat is per paard verschillend en ik ken mensen met donkere paarden die echt uren bezig zijn met wassen, poetsen en alles showroomshine te maken. Wij als juryleden kunnen en mogen in mijn optiek er niet van uit gaan dat die ruiter met de schimmel meer werk verzet heeft ;)

Mee eens. Vroeger had ik een schimmeltje en met wassen ik op zich niet heel veel tijd kwijt, want hij was gewoon niet zo vies. Nou had ik dus later een (licht)bruine pony.. heb daar echt echt heel vaak 's ochtends nog op een mestvlek een half uur staan schrobben, omdat hij precies was gaan liggen in de enige drol die er lag. :(

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 17:01

judithh schreef:

Dat ben ik met je eens hoor en bovendien, je doet het jezelf aan als je een schimmel koopt. :D

Maar ik heb wel eens een 9 gehad omdat hij zo mooi schoon was.

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 18:28

__PSM__ schreef:
Skygirl schreef:
Nou als je zo slecht rijdt dat je tegen de 150 aan zit vind ik een verliespunt (in de B heeft het niet echt nut, maar ophogen dus ook niet) best wel terecht. 150 halen is op zich al een prestatie en misschien is het beter om weer een stapje terug te doen voor je opnieuw op dat niveau gaat starten.

Misschien wel, echter had ik onlangs 159 en 3 dagen daarvoor nog 205... Wij hadden gewoon een keer ons dag niet, en ik kreeg hem echt niet aan de praat... Moet ik dan thuis blijven oefenen...

Tja ik weet niet, ik zou als jury denken bij zulke punten als dat komt door dwarsigheid ofzo, en de ruiter begrijpt dat zelf ook... dat ik mijn punt ook wel maak bij 150...

Maar rijd een ruiter nou zijn proef alsof alles goed gaat en het lijkt gewoon nergens naar, zou ik wel neigen naar een 149 of lager...

ik had 144 gekregen in mijn derde B wedstrijd in het eerste proefje. omdat ze niet langs de jury durfde. Ze had nog nooit een jury hokje gezien. op zoon moment maakt ze zich helemaal recht en loopt juist tegen bij mijn been in. En als ik te veel been geef gaat ze op zoon moment in volle ren galop de andere kant op (merrie). De jury keek al heel verveeld na 2 keer proberen. maar oke de punten waren wel streng maar daar had ik vrede mee. Tot ik las wat ze er bij had geschreven. Er stond: ga eerst nog maar eens thuis oefenen voor je weer op een wedstrijd start. dat vond ik onterrecht hoe moet ze anders aan een vreemde omgeving met jury hokjes, boten, jetski's e.d. wennen. Thuis is ze hardstikke leuk aan het lopen. het is gewoon een hete tante.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 18:39

Nou ja, als je weet dat je paard kijkerig is kan je natuurlijk eerst je paard een paar keer meenemen naar vreemd terrein zodat ze alvast wat gezien heeft.

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 18:45

KarinvdM schreef:
Nou ja, als je weet dat je paard kijkerig is kan je natuurlijk eerst je paard een paar keer meenemen naar vreemd terrein zodat ze alvast wat gezien heeft.

opzich wel, maar als je gelijk ook de stress van de wedstrijd er bij heb dan heb je ook gelijk een goeie oefening. ik weet hoe ze is dus hoef niet te verwachten dat als ik op vreemd terein kom ik gelijk winst rij zeker geen outdoor haha maar ja daar doe ik het ook niet echt voor. het is leuk maar dan moet je ook voor jezelf goed gereden hebben.

maar aan thuis oefenen heb ik dan niks thuis kent ze het al

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 18:54

Thuis kan je ook best oefenen met een kijkerig dier, zet maar eens een tractor naast de bak of een stapeltje strobalen oid.

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 18:59

ja en daar heeft ze niks van ze kijkt wel maar kan er wel langs haha blijft een merrie he haha

Petra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 19:04

Suzanne, ik weet dat je in de buurt een 'strenge jury'' wordt genoemd ;)

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 19:11

Ik heb wel eens bij een jurylid geschreven die iemand 2 punten meer gaf wanneer hij zag dat diegene net geen winst had. Die had ze namelijk wel verdiend zei de jury dus ik moest bij een paar onderdelen 1 punt erbij zetten.

Vinden jullie dit wel kunnen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 19:29

Petra83 schreef:
Suzanne, ik weet dat je in de buurt een 'strenge jury'' wordt genoemd ;)

Tja dat kan wel. Ik vind zelf van niet. Ik deel ook regelmatig 2 en zelfs 3 winstpunten uit. Het verschil is gewoon dat ik een rijtechnisch correct gereden paard wil zien en 9 van de 10 paarden op wedstrijd lopen teveel op de voorhand, te weinig nageeflijk en om over rechtgerichtheid maar niet te spreken.

Ik had op mijn examen over 6 proeven x 30 onderdelen= 180 onderdelen maar 4 punten afwijk van de hoofdjury Wim Ernes. Cursus gehad van Adriaan Hamoen en ik zat altijd op 1 lijn met hem.

Ik vermoed dat als die hier in de buurt zouden jureren ze ook het stempel 'streng' zouden krijgen.
Ik wil het niet zo noemen. Ik noem het eerder een jury met een goed rijtechnisch inzicht. Meeste jury's zien al die dingen door de vingers, paarden die kantelen, op de hand hangen, scheef zijn. Tja en als je bij zulke jury's dan winst rijdt en bij mij niet... ja aan wie ligt het dan? Altijd aan de strenge jury natuurlijk, nooit aan jezelf. Ruiters hebben veel te weinig zelfkennis, het is altijd die strenge jury, nooit een gebrek aan eigen rijkunstig vermogen.

Zo dat is eruit. :D

Petra83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 20:03

Streng maar rechtvaardig en eerlijk en dat mag ook. Ik heb zelf nog nooit bij je in de ring gereden, dus hebt alleen maar van horen zeggen. Maar ik weet dat er een aantal zijn die wel even slikken als ze jou zien. hihi

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 20:07

Petra83 schreef:
Streng maar rechtvaardig en eerlijk en dat mag ook. Ik heb zelf nog nooit bij je in de ring gereden, dus hebt alleen maar van horen zeggen. Maar ik weet dat er een aantal zijn die wel even slikken als ze jou zien. hihi

Nergens voor nodig als ze hun paard goed voor elkaar hebben. ;)
Ik wil ook geen namen horen want ik punt niet naar namen, maar naar wat ik zie. :)

Ach ik slikte vroeger ook wel als ik bij Hamoen de ring in moest. Die vond ik toen ook streng. :D Grappig eigenlijk. :+

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 20:08

Ik pas mijn punten die ik geef ook niet aan. Niet bij 149 en niet bij 179. Tot nu toe is het laagste wat ik heb gegeven 153 punten.
Wat ik wel eens aanraad is al een paard erg gestresst is op concours om eens BB te gaan starten. Zelfde proef als de reguliere B.
Wat ik wel kan waarderen is als er een kind op een pony komt die zelf heef gevlochten. Die krijgt van mij echt geen laag cijfer omdat het niet zo heel netjes is. Zo'n ruiter is er waarschijnlijk superlang mee bezig geweest

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 20:17

ik heb als schrijfster ook wel eens gehad dat ik er van de jury 1 puntje bij op moest doen als het 179 was, maar ook alleen als hij het wp waardig vond en anders niet.

ik had laatst zelf wedstrijd, de jury had 180 getelt, helaas verkeerd, bleken er 179 zijn, jury kwam later nog naar mij toe omdat ze zag dat het op het uitslagen bord dus niet overeen kwam met haar eigen aantekeningen en ze vond het jammer dat ze verkeerd getelt had.

alleen mensen die zij een klasse hoger waard vond rijden kregen bij haar een wp en ze vond dat ik hem wel verdient had. ach zeg ik; ik vind het aan de ene kant jammer maar aan de andere kant had ik maar beter moeten rijden. en op 1 proef moet het in principe toch niet aankomen.

biesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 22:25

Suzanne F. schreef:
Het verschil is gewoon dat ik een rijtechnisch correct gereden paard wil zien en 9 van de 10 paarden op wedstrijd lopen teveel op de voorhand, te weinig nageeflijk en om over rechtgerichtheid maar niet te spreken.

Wat jij hier zegt vindt ik heel goed :j
het rechtgericht rijden zie je niet heel veel inderdaad. ook niet op de hogere niveau's

(ik zeg ook niet dat mij paardje goed recht is, maar weet wel dat ik er hard aan werk op die punten die jij nu noemt goed voor elkaar te krijgen)

Ik moet soms ook schrijven en dan kom je paardjes in de m1 tegen die helemaal op de voorhand lopen en achter de teugel duiken. Echt zonde (en niet iedere jury ziet dit of geeft er notie aan, omdat het voor het zicht er wel leuk uit ziet?? ik weet niet hoe jury dat beredeneren)

ik weet dat ik nog een lange weg te gaan heb :D :o

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 15:49

Ik heb tot nu toe nog geen verlies uit hoeven delen, ook al is er toch echt een paar keer beroerd gereden hoor bij mij in de ring.... Zeker in de B en bij de pony's houd ik toch ook wel een beetje voor ogen dat de boodschap met 160pnt ook wel duidelijk is. Ik zal me er zeker niet door laten weerhouden om dat verliespunt te noteren als het echt faliekant mis gaat, maar ik punt niet gauw hard naar beneden :n. Als ik dus in de situatie kom dat er 149 onderaan de streep staat is het toch echt heel beroerd geweest en zal ik 'm niet omhoog punten naar 150....

Verzorging is ook hier standaard een 8, dus dat zijn eigenlijk weer 2pnt 'cadeau'

Ik heb 1x een 179 naar een wp veranderd, was bij de B pony's, meisje had in de eerste proef 179 en in de 2e weer. Dat vond ik soort wel sneu :o , dus heb van de 8 een 9 gemaakt op verzorging in de 2e proef.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 17:26

149 laat ik staan.. :j Als een paard door angst/spanning zo laag uitkomt, dan vind ik het de eigen keuze dat de ruiter de proef uitrijdt. Nou moet ik wel zeggen dat ik bij angst/spanning meestal wel wat door mijn vingers kijk, omdat zo'n ruiter bij 160 ook wel snapt waar dat door komt.. Als het door een rijtechnisch iets komt, dan laat ik het zeker weten staan.. Dan lijkt het me dat die combi gewoon niet niet thuis hoort in die klasse.

179 laat ik eigenlijk ook altijd staan, mits ik na optellen echt vind dat ik te laag uit ben gekomen, maar meestal zijn het toch de net wel/net niet proeven, dus die laat ik staan.. Had het laatst bij een bekende, maar toch heb ik ook die laten staan.. l*llig, maar is niet anders :n