Ik heb dit soort dingen van mijn paard geleerd.
voorbeeld:
een paar maanden geleden waren hij en ik een buitenrit aan het maken en knapte zijn hoofdstel omdat hij ergens achter bleef hangen. Da's natuurlijk geheel mijn schuld want hij moest ingevet worden

Ik zat wel effe bij mezelf van, ships ennu?
Manny (het paard) keek me echt zo aan van, wat is er nou? Dus ik brutaal, pap gebeld. Pap? eeuh, ik leg mijn zadel effe bij oma neer, want mijn hoofdstel is geknapt en ik wil iets proberen. Juistem, was t antwoord.
Dus ik zadel bij oma, teugels van mij hoofdstel gehaald, op een paaltje gaan staan en hop weer erop. Euh, teugels.. Om zijn hals, hmm gaat dat?
En jawel, dat ging prima, stappen draven gallopperen draaien, op de rem en weer draven en zo voorts. ik kon alles zo, en nog wel beter dan met een hoofdstel. Ik had ooit eens iets van NH gehoord en ben het op gaan zoeken, en in de boeken gedoken. Cursussen kan ik niet volgen, heb geen trailer, ken niemand met een trailer, kan geen autorijden, en heb geen idee where to start..
Iemand met suggesties?
Manny reageerd zoveel beter op deze manier, dat ik het zelf ook beter wil doen.
wauw , wat moet dat een speciale ervaring zijn !
echt precies de bekende uitspraak ''meer met minder'' als je serieus er mee verder wilt , kun je een cordeo of halsring gaan gebruiken

als je paard al goed reageert op de teugels , kun je het beste een cordeo gebruiken , want die zijn wel ff goedkoper dan een halsring:P , een halsring is wel iets ''harder'' maar dat heeft manny dus niet nodig , beter toch

? trouwens , je kunt boeken lezen hierover , maar ik heb ook een site waar je misschien iets aan hebt ;
http://yefebra.webklik.nl/page/home ( ben pas begonnen met de site , dus hij is nog niet af , vandaag heb ik foto's gemaakt van het rijden met halsring , die staan er morgen wel op )
heel veel succes en plezier ermee !
liefs femke