Paard wordt neurotisch zodra je hem uit de wei haalt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paard wordt neurotisch zodra je hem uit de wei haalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 16:01

Oké, hij wordt dus niet neurotisch wanneer je hem uit de wei haalt (zoals je titel zegt), maar wanneer hij stil moet staan?

En is dat niet stil willen staan alleen wanneer je hem vast zet, of sowieso het stil staan an sich, dus ook zonder vast zetten?

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 22:32

Hij loopt zo mee uit de wei dat wel maar zodra hij vast moet staan of inderdaad stil staan an sich dan begint de ellende.
Het is me vanavond gelukt te vlechten maar heb dan wel hulp nodig en moet af en toe even brullen als hij dreigt te gaan hangen, dan ben ik hem net een stap voor meestal.

Mijn andere paard is gewoon een verademing om iets mee te doen, die staat zo lekker stil :)

diergedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 14:27

[quote="polly2"]
Gewoon heel vaak doen. Paard er uit halen....korte stukjes doen. Niet direct te lang ineens. En bij voorkeur, als hij heel even rustig is, dit direct belonen door hem dan terug naar de wei te brengen. En dit langzaam uitbouwen.
quote]
Ben ik het helemaal mee eens. Rustig opbouwen!
Als je met hem loopt of grondwerk doet dan is ie ergens mee bezig en beweegt en dat zal de stress verminderen. Dat hij niet eet is een teken dat hij erg gestresst is op dat moment.
Gewoon doorzetten vind ik een erg hard advies als een paard zo gestresst is! Sommige paarden lopen continue langs het hek als ze alleen worden gelaten in de wei, grazen niet en werken ze helemaal in het zweet. Het kan inderdaad ook dat hij probeert uit de stal uit te breken. Het geeft aan hoe erg het paard het op dat moment vindt. Wil je echt je paard zo in de stress hebben?

Dit probleem komt veel voor omdat een paard een kuddedier is en weggaan van de kudde dus moeilijk is. Dat je hem uit de wei kunt halen is een goed teken! Hij heeft dus genoeg vertrouwen in je en is gehoorzaam genoeg om mee te gaan.

Als je aan de gang gaat met het rustig opbouwen dan zul je dat moeten volhouden tot het goed genoeg gaat om langer met hem weg te gaan. Dus geen dingen met hem doen zoals naar wedstrijden die hij nog niet aankan!
Het is een aanpak die echt werkt maar je moet er dus wel behoorlijk wat voor over hebben.

Succes!!!

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 18:47

de wedstrijd vandaag ging wel super goed. Alleen het proppen draaien is moeilijk door zijn spanning.
het vlechten ging gisteravond ook al wat beter dan anders al is het nog niet je van het.
Bij het hangen moet ik hem gewoon net een stap voor zijn want dat is een gewoonte geworden.
Heb de komende 3 weken geen wedstrijd gepland dus kunnen we mooi oefenen.

Jua

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 22:49

Hi adin, je kunt je paard leren stil te staan met ongeveer dezelfde manier als trailer training. Grondwerk, rondjes draven, van richting veranderen, meer driven, achteruit lopen... En daarna rust geven op de plaats waar jij wilt dat hij leert stil te staan. Herhaal dit een flink aantal keer, tot je merkt dat het kwartje valt, dat hij graag op de plek wil stilstaan.
Begin met poetsen en wanneer hij beweegt.... Laat je hem directweer werken, rondjes draven achteruit lopen etc.
En de rust geef je op de plek waar hij moet stil staan.
Zoek eens een utube filmpje van Clinton Anderson op, Dan snap je misschien beter wat ik bedoel. Je ziet het paard dan letterlijk kiezen voor de rust en stilstaan in de trailer.

Daarnaast, wanneer je hem poetst, stop niet omdathij beweegt, blijf juist dan doorgaan. Stop een moment met poetsen wanneer hij stilstaat. Dan leer je hem dat wanneer hij stilstaat het poetsen
stopt ipv ALS hij beweegt stopt het poetsen.

Heel veel sterkte, ga veel met hem werken zo dat hij ziet dat jij te vertrouwen bent. Onrust kun je met veel geduld overwinnen hoor en ook dit horsie kan netjes leren stilstaan. Het is alleen even werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 22:58

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-05-23 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 08:41

Dat doe ik op de spoelplaats wel om zijn benen af te spuiten maar poetsen terwijl ik het touw vasthoud is niet te doen.

Heb nu lekker even 3 weken geen wedstrijd dus kan even andere dingen doen dan proefjes oefenen :)

Ik zal straks even op you tube kijken.

Gister kwam hij bezweet van de trailer van het heen en weer wiebelen, de heen weg gaat altijd prima maar de terugweg maakt ie zich zo druk!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 08:52

De goede tips zijn allemaal al gegeven, maar ik heb er toch nog een voor je ( alhoewel dat niet echt je probleem oplost)
Vraag even aan een sterke kerel om een dikke paal te slaan naast het weiland, doe daar een ring aan om vast te zetten en je hebt in elk geval iets om als je haast hebt je paard te poetsen. :D :D :D

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-10 09:19

:D ik zorg sowieso dat ik geen haast heb want anders ga ik me er aan ergeren en wordt ik boos.
Het lukt ook allemaal wel maar het is gewoon vervelend om zo'n zenuwachtig paard te poetsen.

Andres ontstresst inderdaad het beste door beweging, ook op wedstrijd gister. Hij moet gewoon meteen lekker draven dan is hij snel weer ontspannen, stilstaan is voor hem stress, ook met rijden en halthouden bijvoorbeeld.

Het moet wel een hele dikke paal zijn dan want hij is zo sterk :+

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 02:50

Sommige paarden krijg je niet zo ver dat ze stil blijven staan. Het is vaak ook wel een karakter trekje.

Jua

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 03:01

Stress kan erop wijzen dat hij geen respect heeft dat hij je niet als leider ziet. Het is goed om dat eens na te gaan. Of dat hij verkeerde dingen aangeleerd heeft zoals, wanneer hij beweegt stopt de situatie zodat hij lgestimmuleerd wordt te bewegen ipv stil te staan.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 18:11

Ik heb hem nog maar sinds november, dit is onze eerste zomer samen. Verlatingsangst heeft hij dus altijd een beetje gehad maar hij is nu gewoon extreem gestresst. Dit is echt begonnen vanaf het moment dat hij 24/7 buiten staat.
In de opbouwfase naar de weidegang ging het prima.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 02:09

Ach, onze Nashville is er zo een die als je niets doet zelf met je het bos in loopt. Typisch manegepaard die door puberende meisjes bereden werd. Er zit geen kwaad in, meneer is zeer nieuwsgierig en laat dat ook vaak blijken. En stilstaan, daar heeft ie het te druk voor, veel te veel te zien. Erg lastig soms, maar als je er zelf niet aan hoeft te werken, dan is het wel lachen.
Een stevige reprimande helpt wel.. maar voor even.
Mijn eigen paard houdt al helemaal niet van onzekere rijdsters... Die gaat er gewoon bij liggen, met ruitertje en al :+ . Shocking voor wie er dan opzit, maar mijn dag kan dan niet meer stuk :D .

Jua

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 14:10

Is dat zo maxcomx? Dat je sommige paarden niet kunt bewegen tot stilstaan? Ik bedoel geen negatieve discussie aan te gaan, maar Ben benieuwd naar je ervaring? Word ik ook weer wijzer van. Mijn nerveuze arabier die het eerste half jaar niet eens tijd kon nemen om te eten staat nu heel netjes stil, natuurlijk wel nieuwsgierig rond kijkend, maar da's geen probleem.

Adin, heb je iemand mee laten kijken? Want dit klinkt erg ALS een paard dat zijn vertrouwen in jou aan het verliezen is. En zeker wanneer je weet dat hij wat verlatingsangst had, wanneer het gedrag daarna ook nog verergerd is het slim om een kenner aan de hand te nemen die je kan helpen dit gedrag te verbeteren. Voor het nog verder de verkeerde kant opgaat en je bang voor je paard zou worden.
Buiten staat hij waarschijnlijk met paardenvriendjes? Heeft het daar erg naar zijn zin, wat goed voor hem is. Daar worden paardjes blij van, van lekker buiten zijn met een gezellige kudde. Ben je genoeg met hem bezig? Want wanneer je hem 1 keer in de week uit de wei haalt, Dan heeft hij meer band met zijn vriendjes Dan met jou. En wanneer hij daarnaast niet onder de indruk van jou leiding is.... Word jij dievervelende vlieg die dingen vraagt die hij helemaal niet wil. Stel je wordt dan boos op hem, Dan denkt hij joh doe niet zo brutaal.... Je bent de leider niet... En mag hij in in zijn ogen jouw duidelijk maken dat je je moet gedragen naar de plaats in de kudde.
Dat kan dus zijn dat tie in de toekomst gaat bijten etc...

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 00:33

Ik denk dat het in dit geval komt, omdat hij nooit goed getraind is op stilstaan, toen hij jonger was. Daarna is hij altijd gereden in een manege, nou dat komt een leerproces ook al niet ten goede denk ik. We zijn met hem bezig op dit punt, maar leert zeker niet zo snel als de jonge paardjes. Dat gaat dus nog even duren. Overigens zit er veel Arabier in, misschien ook een bijdrage aan het gedrag.
De andere paarden zijn Criollo/Engels Volbloed, daar hebben we nooit problemen mee. Maar, die rijden we zelf in en leren we zelf alle stalmanieren en grondwerk/vaardigheden.