niet aan de teugel in de B

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: niet aan de teugel in de B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 11:57

ik vind het echt heel raar dat mensen zeggen dat het in de B niet hoeft.

het moet wel.........ontspanning is een basisvoorwaarde

in de oprichting hoeft natuurlijk nog niet,maar aanleuning is echt wel gewenst in de B,hier hoef je niet aan te komen met een sterrenkijker

frankaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 17:14

In de B wordt er nog niet echt op gelet, maar wil je hoger gaan rijden, zul je er toch echt nog hard aan moeten werken...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 17:21

reken maar dat er wel op gelet wordt.

dat is echt een fabeltje,dat dat zo is.

je paard hoeft niet perfect nageeflijk te zijn,maar je moet wel een goede aanleuning hebben.

Jooliieen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:00

Wat noemen jullie een sterrenkijker? Een paard dat niet aan de teugel loopt? Of een paard die echt met zijn neus de lucht in loopt?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:01

laat ik zo zeggen,een paard hoeft in de B niet perfect nageeflijk te zijn,maar moet wel een goede aanleuning hebben.

kollee3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:05

Als je gewoon voor de lol wedstrijden wil rijden is het echt geen probleem hoor in de B.
Maar als je echt naar het hoge niveau wil zal ik er echt goed aan werken. Als ze aan de teugel loopt (ookal is het met elastiek)
goed belonen en dan een paar overgangen en dan stoppen. Zo rustig op bouwen.
Wel ontspannen maar niet zoveel dat ze uit elkaar gaat lopen. Dus goed je been erbij en goed met je stem belonen.

Succes ermee *D

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:08

nou wij hebben thuis ook een pony die neit naar beneden wil (gaat al wel veel beter) maar in de B stond er nog best wel wat commentaar van op hoor. nu rijd ze L1 en krijgt ze dat ook, vind ik logischer..
maar wat ik raar vin is dat je in de B wel punten krijgt als ie met zn neus in de wind loopt, maar niet als hij net iets achter de loodlijn loopt...

annelindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:13

Snoevie schreef:
reken maar dat er wel op gelet wordt.

dat is echt een fabeltje,dat dat zo is.

je paard hoeft niet perfect nageeflijk te zijn,maar je moet wel een goede aanleuning hebben.

Dat klopt helemaal ;)

Mijn zus krijgt maar geen winstpunten omdat de aanleuning niet goed genoeg was.
Hier heeft ze heel hard op getraind, de aanleuning is nu al een stuk beter geworden alleen heeft de pony de neiging om iets te diep te gaan lopen, en ook daar wordt ze voor afgestraft. Resultaat > Maar 1 winstpunt...

Soms vind ik dat ze er wat minder streng op moeten zijn, in de B hoeft toch nog niet alles perfect te zijn? ;)
Laatst bijgewerkt door annelindeeee op 25-05-10 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:15

ach ik ben eind januari begonnen met mijn fjordje,en heb nu ook pas 2 winstpunten.

soms heb ik het gevoel dat de nageeflijkheid erg fijn is,en dan denkt de jury er toch anders over,en dan heb je het idee dat het bagger was,en dan heb je een puntje.

gewoon lekker blijven oefenen en rijden,komt vanzelf wel goed.

en je kan juist beter iets de neus eruit hebben,maar nog wel een goede aanleuning,dan echt te diep

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 19:30

Er worden verschillende krachttermen door elkaar heen gebruikt. Ik zie nageeflijk voorbij komen, aan de teugel, achter de loodlijn, aanleuning...
Er is al door een aantal mensen de term Scala der Ausbildung gebruikt, en dat de eerste drie punten vooral voor de B gelden. Dat klopt helemaal.
Als je pony fijn nageeflijk is, heb je eigenlijk al meteen een goede aanleuning. Dat wil nog niet zeggen dat het paard aan de loodlijn loopt, wat jullie bedoelen met aan de teugel. Je kunt een pony ook in een lage houding nageeflijk en in aanleuning hebben. Wij zien in de B veel liever een pony dat wel in aanleuning loopt, maar met het neusje voor de loodlijn, dan een die erachter getrokken wordt. Dat wordt inderdaad lager beoordeeld. Ook een pony die zijn hoofd het liefst zo hoog mogelijk houdt, zien we liever niet.
Je moet wel bedenken dat de B de basis is, het begin. Dat het na een jaar nog steeds niet gelukt is om een paar punten in de B te pakken, zoals een van jullie zegt, heeft dat volgens mij niet alleen maar te maken met de aanleuning en nageeflijkheid.

TS, zorg dat je met je instructeur een doel stelt. Je wilt dan en dan op wedstrijd, met een pony die lekker nageeflijk kan lopen. Door dat doel heb je iets om naartoe te trainen. Dat scheelt al een heel end! En, tot slot, oefening baart kunst! Nageeflijk rijden leer je alleen door het te voelen, en voelen kun je alleen bereiken door het vaak te oefenen! Succes!

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:07

Jooliieen schreef:
Wat noemen jullie een sterrenkijker? Een paard dat niet aan de teugel loopt? Of een paard die echt met zijn neus de lucht in loopt?

de mijne is wel een echte sterren kijker en als ik een pech heb en teveel naar voren zit krijg ik een hoofd tegen m'n neus aan..

CriolloHope

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 17:50

als je hogere wedstrijden gaat rijden is het wel nodig, maar in de B is het nog niet nodig

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 19:46

Resley schreef:
als je hogere wedstrijden gaat rijden is het wel nodig, maar in de B is het nog niet nodig

Ahhhhhhhh :( Is het nou zo moeilijk om het topic door te lezen?!
Zelfs een jurylid is komen melden: JA, is WEL een punt van beoordeling.

Nog een keer voor iedereen die het niet gelezen heeft dan:
Dressuur wordt beoordeeld aan de hand van het Skala der Ausbildung.
Bij de klassen B en L ligt de nadruk op de eerste 3 punten, te weten: takt en regelmaat; losgelatenheid en ontspanning; en punt 3: aanleuning.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:04

Resley schreef:

ja joh ga jij maar lekker een B wedstrijd rijden met een pony die niet nageeflijk is.

succes............ }:0

evie21girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:58

ik heb tip hoe ik mijn pony aan de teugel krijg
bij het warm rijden breed de teugels en goede knikjes geven
bij mij werkt het dan gaat het daarnaar veel makkelijker
wel naar achter gaan zitten werkt het niet geen punt bij de b letten
ze er niet heel erg op wil je hoger wel

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:20

volgens mij rij je een pony nageeflijk door goed actief te rijden,daarmee de achterhand aan het werk zetten,en je pony moet dan ontspannen in rug en hals.

volgens mij bewerkstellig je dat niet door je teugels breed neer te zetten,en daarmee dus je hand vast te zetten

nogmaals,bij de B letten ze er WEL op.........

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:36

Urielle, bedankt! Ik erger me inderdaad af en toe mateloos aan mensen die niet lezen, en het vervolgens even beter denken te weten. Wie is er hier nou jurylid...?

Madeliefje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:39

In een B proef moet een pony er inderdaad wat tegenaan lopen, maar toch zijn er erg veel jury's die je daarop afrekenen. Dit komt mede denk ik ook doordat sommige pony's echt met de kop strak door de lucht heen lopen, wat niet als ontspannen wordt gezien (logisch). Maar als jouw pony verder ontspannen loopt, alleen niet in de krul, dan hoef je je denk ik niet zoveel zorgen te maken ;).
Heel veel succes!
Laatst bijgewerkt door Madeliefje_x op 28-05-10 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Ellen_WB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:39

B1 niet nodig , B2 & hogere klasses wel,
ik zou blijven werken met de elastiek,
tot die vanzelf gaat door hangen ( waar ze dus zonder de elastiek rond loopt)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 22:41

Speciaal voor de niet lezers onder ons, quote ik mezelf nog maar even een keer...

kleinvosje schreef:
Er worden verschillende krachttermen door elkaar heen gebruikt. Ik zie nageeflijk voorbij komen, aan de teugel, achter de loodlijn, aanleuning...
Er is al door een aantal mensen de term Scala der Ausbildung gebruikt, en dat de eerste drie punten vooral voor de B gelden. Dat klopt helemaal.
Als je pony fijn nageeflijk is, heb je eigenlijk al meteen een goede aanleuning. Dat wil nog niet zeggen dat het paard aan de loodlijn loopt, wat jullie bedoelen met aan de teugel. Je kunt een pony ook in een lage houding nageeflijk en in aanleuning hebben. Wij zien in de B veel liever een pony dat wel in aanleuning loopt, maar met het neusje voor de loodlijn, dan een die erachter getrokken wordt. Dat wordt inderdaad lager beoordeeld. Ook een pony die zijn hoofd het liefst zo hoog mogelijk houdt, zien we liever niet.
Je moet wel bedenken dat de B de basis is, het begin. Dat het na een jaar nog steeds niet gelukt is om een paar punten in de B te pakken, zoals een van jullie zegt, heeft dat volgens mij niet alleen maar te maken met de aanleuning en nageeflijkheid.

TS, zorg dat je met je instructeur een doel stelt. Je wilt dan en dan op wedstrijd, met een pony die lekker nageeflijk kan lopen. Door dat doel heb je iets om naartoe te trainen. Dat scheelt al een heel end! En, tot slot, oefening baart kunst! Nageeflijk rijden leer je alleen door het te voelen, en voelen kun je alleen bereiken door het vaak te oefenen! Succes!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 08:08

ik wens de mensen succes die wedstrijd gaan rijden en denken dat aanleuning niet nodig is in de B........

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 12:19

Ik had vandaag concours, en dit was wat de jury zei: Het paard hoeft niet aan de teugel te lopen, maar moet wel aanleuning hebben.
Ze liep vandaag wat te miepen en kwam wat tegen de hand, had dus ook geen winstpunt. Ze zei dat als de aanleuning goed was gebleven ik makkelijk 7ens had kunnen halen.

appelxkiwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:07

Ik schrijf vaak bij wedstrijden bij mij in de buurt, ook bij B.
Maar veel mensen van de jury letten er wel op hoe het paard in de hand is, zeg maar. ;o

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 12:50

Nou zowieso Als je pony aan de teugel looopt , loopt ie ontspannen
Ontspanning hoeft niet eens echt aan de teugel

De jury heeft VEEEEEL liever dat ie iets eruit loopt met het neusje maar gewoon ontspannen is dan dat je hem aan de teugel wilt door te zagen en het paard hierdoor al helemaal gaat tegensputteren.
Dan word het een heel moeizaam proefje met veel gevecht en dit is nou net wat de jury niet wil zien.

Ook die elastieken af doen.
Logisch dat het paard dan wel aan de teugel loopt , want hij kan niet anders

Ik zie elastieken net als aan de teugel dwingen. Het paard moet zelf ontspannen en je helpt hem daar niet bij door hem in die houding te drukken ;)

Voor de rest wat iemand al zij: Is er niets mis ? Aangezien ie wel Z heeft gelopen. Maar realiseer je dan ook de pony doet niets vanzelf! Dus als hij met de ene Z loopt betekend dat niet dat ie met een ander dat ook zomaar ''even'' doet ;)

En les nemen mischien;)

Heel verhaal maar hoop dat je er iets aan hebt! En In de b hoef je idd niet echt aan de teugel ;)

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 15:17

In de B zien ze geloof ik liever dat een paard ontspannen loopt dan dat hij met bijv. elastiek naar beneden getrokken wordt.