Enorm verschil in punten, 2 proeven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

thaampjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 16:32

Ik heb het ook gehad, ik had bij ons op de kringkampioenschappen 197 punten gereden in de B.(ook een 3e prijs)
en dan rijd je op de overijsselse maar 183.
Dat vind ik nog wel een aardig verschil.

En vorige week zaterdag had ik ook iets leuks,
Ik had mijn eerste proef netjes gereden en was ook gewoon tevreden, Ik had 190 punten, dat was gewoon verdient.

en mijn tweede proef vond ik weer minder ze viel een beetje terug in tempo en ze was niet fijn aan de hulpen en toch krijg je van zp'n jury 204 punten. en daar was ik dan 2e en het meisje wat 1e was had 1 punt hoger.
dat vind ik dan wel raar. Maar het zit hem heel erg in de verschiilen tussen de jury's of een 6 of een 7.

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 19:32

KarinvdM schreef:
Dat is 1 onderdeel wat je eruit haalt.
Dat geeft niet aan wat jij over het geheel verkeerd vind aan de beoordeling van de B.

Wat een 1 en wat een 4 is, dat kan je terugvinden in je proevenboekje.

Karin, ik denk dat je hier niet teveel op moet ingaan, deze dame (?) heeft haar mening toch al klaar!

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 20:37

Yvonniej schreef:
precies, dat is een goed voorbeeld van wat ik bedoel te zeggen.. Zonder dat het met 'geluk' van wel of niet zien te maken heeft..

Wanneer is iets een 1 en wanneer een 4? en dan voornamelijk in de B(eginners)

Het verschil zit hm ook in of het verkeerd aanspringen hersteld is.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 21:08

Alanta schreef:
KarinvdM schreef:
Dat is 1 onderdeel wat je eruit haalt.
Dat geeft niet aan wat jij over het geheel verkeerd vind aan de beoordeling van de B.

Wat een 1 en wat een 4 is, dat kan je terugvinden in je proevenboekje.

Karin, ik denk dat je hier niet teveel op moet ingaan, deze dame (?) heeft haar mening toch al klaar!

Hoe bedoel je dat Alanta?

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 21:11

liesje23 schreef:
Yvonniej schreef:
precies, dat is een goed voorbeeld van wat ik bedoel te zeggen.. Zonder dat het met 'geluk' van wel of niet zien te maken heeft..

Wanneer is iets een 1 en wanneer een 4? en dan voornamelijk in de B(eginners)

Het verschil zit hm ook in of het verkeerd aanspringen hersteld is.

Ja daar ben ik het helemaal mee eens.

Misschien is dit een beter voorbeeld:

Wat mij ook opvalt is dat de ene jury graag een ietswat opwaarts verzameld paard wil zien in de B, terwijl de ander met ontspanning en lichte nageeflijkheid al tevreden is.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:35

Yvonniej schreef:

Wat mij ook opvalt is dat de ene jury graag een ietswat opwaarts verzameld paard wil zien in de B, terwijl de ander met ontspanning en lichte nageeflijkheid al tevreden is.

Ik heb het over het aanspringen, als dit verkeerd is en niet wordt hersteld, of er wordt helemaal niet aangesprongen, dan geef je bijvoorbeeld een 1.
Wordt er verkeerd aangesprongen, maar direct hersteld. Dan geef je bijv een 4.

Uiteraard scoort een paard wat fijn beweegt en netjes in de aanleuning loopt, en al het gevraagde bovengemiddeld uitvoert hoger scoort dan een simpel paard met storingen en er niet niet doorheen loopt bijvoorbeeld.

Janine1990

Re: Enorm verschil in punten, 2 proeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:36

Zonder alles te hebben gelezen; Vind je het verschil echt groot?

Ik ga regelmatig mee op wedstrijd met m'n buurvrouw.
Een paar jaar terug had ze in haar eerste proef 202 punten en in de tweede proef 151!!!
Beide proeven verliepen gelijk, hooguit wat meer vermoeidheid van het paard in de tweede proef.

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:37

Yvonniej: precies zoals ik het schreef. Je hebt je mening al helemaal klaar over het onderwerp waar je het topic over begon.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:40

Janine1990 schreef:
Zonder alles te hebben gelezen; Vind je het verschil echt groot?

Ik ga regelmatig mee op wedstrijd met m'n buurvrouw.
Een paar jaar terug had ze in haar eerste proef 202 punten en in de tweede proef 151!!!
Beide proeven verliepen gelijk, hooguit wat meer vermoeidheid van het paard in de tweede proef.

Ik vind het verschil wat de TS aangeeft helemaal niet zo groot, en gebeurd vrij vaak.
Dit omdat twee afzonderlijke proeven nooit gelijk zijn.
Door de vermoeidheid kan bijvoorbeeld de impuls een stuk minder zijn en dat scheelt je gewoon al 1 punt per onderdeel..

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 21:43

liesje23 schreef:
Yvonniej schreef:

Ik heb het over het aanspringen, als dit verkeerd is en niet wordt hersteld, of er wordt helemaal niet aangesprongen, dan geef je bijvoorbeeld een 1.
Wordt er verkeerd aangesprongen, maar direct hersteld. Dan geef je bijv een 4.

Uiteraard scoort een paard wat fijn beweegt en netjes in de aanleuning loopt, en al het gevraagde bovengemiddeld uitvoert hoger scoort dan een simpel paard met storingen en er niet niet doorheen loopt bijvoorbeeld.

Klopt heb je helemaal gelijk aan. Maar als je nou het zelfde paard met de zelfde ruiter in 2 proeven neemt, dan zal dezelfde fout gelijk beoordeeld moeten worden :)

Ik denk wel dat de 'nieuwe' (inmiddels alweer bijna oud ;) ) wel een andere manier van jureren opeist dan de voormalige proeven.

Overigens is dit topic zonder mijn eigen belang, ik ben doorgaans meer een springruiter. (hoewel ik de eerste tijd niet meer op paard kan)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:45

Ik weet niet goed hoe er wordt beoordeeld op impuls, maar volgens mij mogen in de IL nog niet beoordeeld worden op impuls per punt, maar pas in de indirecte onderdelen?

Inderdaad, is dit puntenverschil niet uitzonderlijk. Ik vond het verschil dat ik noemde wel echt onterecht, en we hebben er maar gewoon smakelijk om gelachen... Een aantal mensen hebben hun woordje gedaan bij de afgevaardigde van de bond (weet niet meer hoe die persoon heet :+ ) en waarschijnlijk heeft ze dat te horen gekregen. Later was ze een stuk milder namelijk.

Dressuur is en blijft een jurysport.

Maar ik lees hier de discussie over jureren in de B, ik zou zeggen: Ga eens zelf in de B jureren en je weet dat het ontzettend moeilijk is.
Ga af en toe ook mee met m'n buurvrouw te jureren, de B is écht lastig.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 21:46

Alanta schreef:
Yvonniej: precies zoals ik het schreef. Je hebt je mening al helemaal klaar over het onderwerp waar je het topic over begon.

zet iemand die 1 keer per maand op bokt een reactie geeft. Beetje jammer.

Nogmaals: Dit topic is zonder eigen belang, en ben gewoon nieuwsgierig hoe anderen hierover denken. En gelukkig zijn er een heleboel bokkers die hun mening geven. En hierop je eigen mening geven heet discussiëren Alanta.

En natuurlijk had ik een mening voor ik dit topic begon. Jij hebt immers al een mening over mij zonder dat je mij kent.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 21:48

Janine1990 schreef:
Ik weet niet goed hoe er wordt beoordeeld op impuls, maar volgens mij mogen in de IL nog niet beoordeeld worden op impuls per punt, maar pas in de indirecte onderdelen?

Inderdaad, is dit puntenverschil niet uitzonderlijk. Ik vond het verschil dat ik noemde wel echt onterecht, en we hebben er maar gewoon smakelijk om gelachen... Een aantal mensen hebben hun woordje gedaan bij de afgevaardigde van de bond (weet niet meer hoe die persoon heet :+ ) en waarschijnlijk heeft ze dat te horen gekregen. Later was ze een stuk milder namelijk.

Dressuur is en blijft een jurysport.

Maar ik lees hier de discussie over jureren in de B, ik zou zeggen: Ga eens zelf in de B jureren en je weet dat het ontzettend moeilijk is.
Ga af en toe ook mee met m'n buurvrouw te jureren, de B is écht lastig.

De B lijkt mij ook het lastigst om correct te jureren.
Je krijgt immers alles:
Echt de beginners met gevorderden paarden, gevorderden met jonge paarden etc etc.

Daarom nam ik de B ook als voorbeeld. Eigenlijk is het met alles wel zo, neem nou de stijlpunten bij het springen; de ene jury geeft keurig punten per onderdeel, terwijl de ander aan het einde gewoon roept: 48 punten

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:50

Yvonniej schreef:
Klopt heb je helemaal gelijk aan. Maar als je nou het zelfde paard met de zelfde ruiter in 2 proeven neemt, dan zal dezelfde fout gelijk beoordeeld moeten worden :)

en daar zit het hem nou...
een combinatie laat niet 2 X dezelfde proef zien.... maakt niet altijd dezelfde fout, en de jury kan op het moment van een eventuele fout toevallig net in het boekje kijken.....

zo onstaan er verschillen.... en daar is niets aan te doen of te veranderen.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 21:51

Alane schreef:
Yvonniej schreef:

en daar zit het hem nou...
een combinatie laat niet 2 X dezelfde proef zien.... maakt niet altijd dezelfde fout, en de jury kan op het moment van een eventuele fout toevallig net in het boekje kijken.....

zo onstaan er verschillen.... en daar is niets aan te doen of te veranderen.

Is ook zo..

Ik heb de meningen van meerderen gehoord. Bedankt voor de reacties allemaal :)

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:53

Het is bij mij ook meerdere keren voor gekomen, soms verdient maar soms ook gewoon niet begrijpend. Zo reed ik vorig jaar in Hulten 159 punten in 1e proef en 191 punten in de 2e proef. Op de uitslagenlijst stonden de hoogescoorde ruiters van proef 1 onderaan bij proef 2 en andersom. Vandaag ook weer, ik snap nu ook weer waarom ik liever geen selectie's rijd 1e proef 165 en 2 proef 188. Jaja 1e proef was selectie, ik vraag me altijd af waarom ze dan anders gaan jureren. (eerste proef was minder als de 2e maar zeker niet met een verschil van 20 punten)
Laatst bijgewerkt door Udo2001 op 02-05-10 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 21:58

Yvonniej schreef:
Alanta schreef:

zet iemand die 1 keer per maand op bokt een reactie geeft. Beetje jammer.

Nogmaals: Dit topic is zonder eigen belang, en ben gewoon nieuwsgierig hoe anderen hierover denken. En gelukkig zijn er een heleboel bokkers die hun mening geven. En hierop je eigen mening geven heet discussiëren Alanta.

En natuurlijk had ik een mening voor ik dit topic begon. Jij hebt immers al een mening over mij zonder dat je mij kent.

Jij had inderdaad een mening toen je het topic startte, maar je neemt ook niets aan! Als jurylid maak je veel andere juryleden mee, en dan weet je ook langzamerhand hoe andere juryleden jureren. Dit kan natuurlijk helemaal niet, omdat alle neuzen de zelfde kant op horen te staan.

oh ja, ben iets vaker op bokt dan 1x per maand hoor, dit ter info!

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 22:01

Ik neem heus wel wat aan, lees mijn reacties maar eens door mevrouw 'ik weet hoe de wereld in elkaar zit'. :D

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:02

Yvonniej schreef:
Ik neem heus wel wat aan, lees mijn reacties maar eens door mevrouw 'ik weet hoe de wereld in elkaar zit'. :D

Das mooi!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:09

Ik snap niet zo goed wat je wil met dit topic? Een verschil tussen 2 gereden proeven is toch helemaal niet zo verbazingwekkend? Of rij jij op een robot die altijd hetzelfde loopt? De proeven liggen gewoon een korte tijd uit elkaar, worden (soms) in verschillende ringen gereden, en inderdaad ook nog door verschillende jury's beoordeeld.

Ik vind het dan raar om het puntenverschil tussen twee proeven geheel aan de verschillende jury's te wijten.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 22:11

Udo2001 schreef:
Het is bij mij ook meerdere keren voor gekomen, soms verdient maar soms ook gewoon niet begrijpend. Zo reed ik vorig jaar in Hulten 159 punten in 1e proef en 191 punten in de 2e proef. Op de uitslagenlijst stonden de hoogescoorde ruiters van proef 1 onderaan bij proef 2 en andersom. Vandaag ook weer, ik snap nu ook weer waarom ik liever geen selectie's rijd 1e proef 165 en 2 proef 188. Jaja 1e proef was selectie, ik vraag me altijd af waarom ze dan anders gaan jureren. (eerste proef was minder als de 2e maar zeker niet met een verschil van 20 punten)

oh jawel hoor, op 20 onderdelen 1 punt verschil en je bent eral :D

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 08:27

Janine1990 schreef:

Een combinatie die punten laat liggen op de impuls scoort altijd lager dan een combinatie die wel met voldoende impuls door de baan gaat bijvoorbeeld.
En dan bekijk je natuurlijk het gehele plaatje.
Ga maar eens uit van het scala.
Uiteraard wordt er geen verzameling gevraagd in de B.
Maar een paard wat fijn beweegt, correct in de aanleuning, met voldoende impuls, tact en regelmaat, ontspannen etc etc de baan doorgaat tegenover een paard wat dit niet toont, maar bijvoorbeeld alleen maar ontspanning laat zien, zonder de tact,regelmaat, impuls etc etc. Dan is het heel logisch dat zo’n paard hoger scoort.

Ik vraag me ook serieus af waar YvonnieJ heen wilt met dit topic. Lijkt idd haar mening al klaar te hebben, en kijkt niet verder dan haar neus lang is.
Als je altijd goed en correct rijdt dan kan geen jury daar omheen.
Die punten krijg je uiteindelijk dan toch wel.
De ene keer heb je iets meer, dan andere keer iets minder.

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 08:34

Mijn vriendin heeft tijdens een finale wel 32 punten verschil gekregen van 2 jury's die beide op de korte zeide zaten :(

Mijn zus heeft in de M1 een 0 -2 en een 0 -4 gekregen. Hierover hebben wij contact gehad met de KNHS. Pas na een HALF JAAR! kregen wij een reactie in de trant van, de juryleden worden wel goed opgeleid en krijgen bijscholingen. :? :n

Alle juryleden die ik ken zeggen dat dit niet mogelijk is, maar toch is dit gebeurd.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 08:36

Hihi :D Dat snap ik ook wel. Maar de ene jury straft dingen te streng af en de andere mild. En ik lig er niet wakker van. Ik vind het alleen jammer dat er op selectiewedstrijden door bepaalde jury's in EEN keer strenger gejureerd word. En jaa, dat valt op :o

Alane schreef:
Udo2001 schreef:

oh jawel hoor, op 20 onderdelen 1 punt verschil en je bent eral :D

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 09:55

Afgelopen weekend ook enorme verschillen.
Eentje had 206 1e proef, 2e proef 163 laatste.
Kijk, verschil mag er zijn dit is wel erg veel. Meer zeg ik niet.