) Mijn pony danst vooral heel erg als hij niet dagelijks aan de longe heeft gelopen, dus hier heb ik, in combinatie met het terug naar de wei brengen als hij danst, de ideale oplossing voor gevonden.
Voor de rest zijn er heel veel goede tips gegeven, o.a. grondwerk, het door dezelfde persoon binnen halen en op ongeveer dezelfde tijd, longeerlijn gebruiken, hengstenbitje,... Voor mijn pony eens een pak rammel te geven deins ik ook niet terug. Als hij mag steigeren (en me hierbij raken), mag ik hem er ook van langs geven. Sorry maar gericht steigeren pik ik echt niet. Trouwens, paarden onder elkaar zijn véél harder tegen elkaar. Ik sla wel NOOIT op het hoofd...
En zorg er ook voor dat je op het juiste moment straft, niet als hij lostrekt en jij hem een mep geeft als je hem weer te pakken hebt. Ik heb het steigeren bij mijn pony afgeleerd door de hengstenketting op dezelfde afstand te houden, pony steigert, hij trekt dus ineens heel hard aan de ketting en hierbij voelt hij de pijn op het juiste moment, zo heeft hij geleerd wat het precies is wat hij fout doet.
Als hij eerst begint te dansen, moet je hier al ingrijpen. Ik zou kiezen voor hem om te draaien en weggaan van de plaats waar je naartoe wou. Je moet onmiddellijk omdraaien, vanaf de eerste pas dat hij danst.