Groot probleem met bit uitdoen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:19

ben het met animal abc eens. Zij bedoelt niet dat je naar huis moet rijden om gelijk te beginnen met oefenen, maar je begint niet bij het begin, je wilt gelijk halverwege beginnen. Als voorbeeld geef je de lepel, dat is halverwege pas aan de orde.
Je zegt ook dat je morgen gaat rijden, ik zou niet eens aan rijden willen denken totdat dat bit probleem is opgelost.

Maar goed, probeer het zou ik zeggen maar kijk niet raar op als dat ook niet werkt.

En die zogenaamde paardentrainer die paarden zadelmak maakt en ze aan een boom bindt zou ik links laten liggen, die heeft het duidelijk niet begrepen.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 12:29

die man maakt ook enkel zadelmak, daar hoord geen training bij hij doet alles aan en gaat erop zitten en gaat direkt van de eerste keer alleen buiten, hij heeft ook maar zoals ik al zei 2x geholpen.

neen maar ik heb ook al gezegd dat wij dit al van veulen af wisten en al dikwijls met haar gepruld hebben aan haar mond aaien enzo dus het is niet dat wij er al geen aandacht aan gegeven hebben.

een meisje heeft haar verder ingereden en zij komt erop rijden, wat ook prima gaat, beetje op ontspanning na maar verbeterd telkens,

wij kunnen haar nu toch niet een half jaar bit training gaan doen en dan weer helemaal nieuw moeten beginnen

dit is altijd een probleem geweest waar we ook aandacht aangaven dus ja om nu te zeggen dat ik dat in de wind sla zou ik niet durven zeggen

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:36

Een stap terug nemen in je training hoeft geen weken te duren, hoe kleiner de stappen die je neemt, hoe minder je paard "in de fout gaat", en hoe sneller je je einddoel bereikt!
Maar je doel bij de eerste keer oefenen mag niet zijn "dat bit moet er in en er uit", maar een veel kleiner doel, bijvoorbeeld "vinger in haar mond en kunnen bewegen zonder dat ze reageert".
Naarmate het beter gaat verleg je je doel, tot je bij je einddoel geraakt.

Vero83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 12:42

ja oke begrijp ik, ben volledig akkoord mee.
maar de vinger lukt, wat is dan de volgende stap?
zoals ik zei de vinger is zacht dan doet ze haar mond helemaal open tot je achter in keel kan kijken bij wijze van spreken

om haar te ontwormen heb ik haar met ene hand rond haar neus genomen en met de andere 2 vingers in haar mond L en R
heel smal hoofdje. dat gaat maar kom je met iets anders af neit meer

Vero83

Re: Groot probleem met bit uitdoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 12:44

als je ooit in de buurt komt mag je gerust eens komen kijken hoor :-)

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:47

Vero83 schreef:
wij kunnen haar nu toch niet een half jaar bit training gaan doen en dan weer helemaal nieuw moeten beginnen

Zo verder gaan is in ieder geval geen optie..

Ik zie niet in waarom je het niet bitloos gaat proberen. Dit paard heeft duidelijk een groot probleem met het bit.
Ttouch is inderdaad een goed idee. Parelli geeft ook allerlie adviezen op dit gebied.
Desensibiliseren is de oplossing.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:48

ze doet haar mond open, dat is niet de bedoeling, ze moet het ook goed vinden met dr mond dicht, dat zou bijvoorbeeld de volgende stap kunnen zijn. Als ze dr mond opendoet ontrekt ze zich juist van hetgeen je aan het doen bent.
Of blijf je dan je vinger in dr mond houden....
Hoeft ook geen weken te duren, kan in 2 dagen gefixt zijn mits je weet wat je doet! :D

Vero83

Re: Groot probleem met bit uitdoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 12:50

ja ze doet haar mond heel ver open en haar hoofd hoog, ook duwt ze mijn vinger weg met de tong,

goed wij gaan oefenen, ja bitloos zegt mij ook iets maar ik weet niet of de eigenaares dat ook ziet zitten