Geld investeren in je bijrijdpaard???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:15

moonfish13 schreef:
Alles word overigens overlegd, zelf zou ik dat ook niet willen dat er zomaar wat aan mijn paard gehangen word.

Precies dat is iig het voornaamste :j :j

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:19

sjakie schreef:
moonfish13 schreef:
Alles word overigens overlegd, zelf zou ik dat ook niet willen dat er zomaar wat aan mijn paard gehangen word.

Precies dat is iig het voornaamste :j :j

Zelf ben ik een pietlut eerste klas wat dat betreft hoor.
Misschien zelfs nog wel erger als de eigenaar zelf.
Als ik iets aanschaf dan doe ik het goed, ik ga geen goedkoop prul kopen.
Goedkoop en goed gaat in de paardenwereld vaak niet samen. :o
(Tenzij je 2e hands koopt, maar dat is iets anders.)
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 29-04-10 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

SkyMarian

Re: Geld investeren in je bijrijdpaard???

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:22

Ik weet idd van mezelf dat ik ook met bepaalde dingen echt een rasze*kerd ben. Er moet goed materiaal gebruikt worden. Scheelt dat we doorgaans wel zadels hebben waar dik 80-90% van de ruiters heel fijn op kan zitten. Per paard is het type zitting bijv. ook net wat anders. Een hele diepe zit op een paard wat niet opwaartser zal gaan lopen dan horizontaal is echt niet prettig.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:35

Ach, ik vind het niet erg.
Liever zo als andersom, ik heb toch zo'n allergie voor mensen die alles er op gooien zonder na te denken.
Ik dacht altijd dat ik niet merkgericht was, maar qua paardenspullen ben ik dat wel degelijk.
En het hoeft niet verschrikkelijk veel duurder te zijn.
Van het geld van een goedkoper hoofdstel kan je 2e hands een prachtig passier/kieffer/oid hoofdstel kopen om maar een voorbeeld te noemen.

Op dat zadel werd ik als een raket naar voren gekatapulteert.
Ik zit het liefst op een zo plat mogelijk zadel, bij voorkeur nog een springzadel en dan is dat niet geweldig.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:36

Belangrijkste blijft communicatie tussen eigenaar en bijrijder. Vaak is er dan prima tot een goed besluit te komen :j

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:55

Ik had voor mijn bijrijdpaard (van een vriendin) een eigen hoofdstel gekocht (vrij goedkoop ding, maar paste heel goed dus wat maakt het verder voor het paard uit??) en daarna op advies van instructrice (waar ik op mijn initiatief eens een proefles bij heb gehad, omdat we allebei vastliepen met het gedrag van het paard en toen is eigenaresse ook komen kijken en die was toen ook meteen helemaal om) een duur KK bit aangeschaft van 90,-.

In de loop der jaren ook 4 dekjes aangeschaft. Nu ben ik (helaas) sinds 2 weken gestopt omdat het paard verhuisd is naar een andere stal ver weg en ik heb het hoofdstel, bitje en dekjes mee genomen.

Over de dekjes voelde ik me best moeilijk, aangezien zij niet veel dekjes heeft en alleen maar zwarten, wilde er eigenlijk nog 1 voor haar achterlaten maar mijn vriend zei dat het toch echt van mij is dus heb ze toch maar meegenomen, evenals het dure bit.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:57

ik rij eigenlijk altijd met een eigen zadel op andermans paarden. ook nooit commentaar op gehad. gaat wel in overleg en zorg ook dat het spul allemaal netjes past.

en als je serieus wilt trainen en op concours wilt is het wel fijn dat je een fijn zadel hebt en niet een oud verrot stubbentje was voor geen meter past (dat was in mijn geval dus zo)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 22:53

@ Lante,
Ik ken het bijrijden van beide kanten.
En het is niet zo dat ik er altijd beter van wordt. Ik heb eigen paard en pony en daar heb ik al kosten aan. Ik zit dus niet te wachten op nog veel meer kosten. Het is graag of niet. Er zijn ook genoeg meiden hier die betaald worden voor hun rijden omdat er geen voldoende ervaren ruiters te vinden zijn die een paard op wedstrijd uit kunnen brengen, en deze eigenaren willen graag hun paarden geklasseerd hebben of hun paarden in de sport zien voor de ervaring en reclame.

Als ik met mijn eigen zadel op dat paard kan rijden prima, maar een ander duur zadel aanschaffen omdat de eigenaar geen goed passend zadel heeft, dat gaat me te ver.

De Fries die ik reed (zie profiel) moest beleerd worden. eigenaren hadden 7 paarden die niets stonden te doen en ze zochten iemand om ze te rijden. Moest eigen zadel hebben. Toen mijn zadel niet meer paste heb ik een stuk of 10 2e hands zadels gepast, maar omdat ze zo breed was, was er niets passends te vinden. Tja, een nieuw zadel van 1000 tot 1500 euro voor een paard van een ander is me echt te prijzig. En als de eigenaren dan niet in hun paard willen investeren in een goed passend zadel, en ik niet wil en kan rijden met een zadel wat niet past en scheef zakt omdat het paard zo rond en scheef is, en ik daar rugpijn van krijg, dan bedank ik...

Ik kreeg een ander aanbod van mensen die intensiever met hun paarden bezig waren en ben dus daar gestopt omdat ik zonder passend zadel toch niet kon rijden.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 00:46

Heb er even aan gedacht een westernzadel te kopen omdat dat zo heerlijk zit, voor buitenritten. Anderzijds is het me toch net iets te prijzig, en wil ook geen prul op het tere ruggetje van mijn VZpaard leggen.

Wat ga je nu doen eigenlijk?

Kleine spulletjes koop ik wel voor mijn VZpaard. Een cadeau'tje gaat er ook nog wel komen, maar de rest neem ik toch terug mee. Het zijn gewoon spullen die ik gebruik op een ander zijn paard, blijft van mij hé.

Britt20099

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 00:49

Uiteraard zeggen eigenaren nu: Goed van je moet je doen, betaal jij
En bijrijders zeggen: Niet doen>

Ik vind het heel goed van je hoe je er zelf over denkt! En zou gaan voor het delen van de kosten maar misschien kan je het voorstellen aan de eigenaren? Misschien kan je het voorzichtig vragen of zij mee willen betalen of dat zij vinden dat het aan jou is om evt een zadel te kopen.

Gooi het open, bekijk het antwoord en besluit daarna...
Succes!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 14:53

Britt20099 schreef:
Uiteraard zeggen eigenaren nu: Goed van je moet je doen, betaal jij
En bijrijders zeggen: Niet doen
>

Ik vind het heel goed van je hoe je er zelf over denkt! En zou gaan voor het delen van de kosten maar misschien kan je het voorstellen aan de eigenaren? Misschien kan je het voorzichtig vragen of zij mee willen betalen of dat zij vinden dat het aan jou is om evt een zadel te kopen.

Gooi het open, bekijk het antwoord en besluit daarna...
Succes!

Dikgedrukte: En als je het hele topic leest zeggen eigenaren en bijdrijders dat dus juist niet. :D Grappig dat jij dat zo als vanzelfsprekend aan neemt. :)

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 15:13

Het ligt eraan wat de afspraken zijn met de eigenaar, en wat voor een band jullie hebben.

Persoonlijk wil ik niet hebben dat er een ander zadel op mijn paard komt dan de mijne. Een ander dekje kan nog net, maar zowel andere peesbeschermers, bandages, bitten, hoofdstellen, en zeker een ander zadel, komen niet in de buurt van mijn paard :) Ik zorg voor goed materiaal, iets anders is dus ook niet nodig.

Daar moet ik bij vermelden dat ik een bijrijder niet heb omdat het noodzakelijk is en ook niet om mijn paard wat bij te leren. Dat ik nu iemand heb voor 1 dag in de week is een pure uitzondering, mocht dit meisje ermee stoppen is het voor mij klaar :)

Zelf zou ik ook niet zo snel een zadel kopen voor een bijrijdpaard. Al die ruggen zijn zo verschillend, en als ik gemiddeld kijk, zijn er maar weinig mensen die jaren hetzelfde paard blijven doen. Ook weinig eigenaren in mijn omgeving die het op prijs zouden stellen als je een ander zadel zou willen gebruiken.

Wel is het hierdoor mede de verantwoording van de eigenaar dat er goed spul is. Maar mocht dat er niet zijn zit je natuurlijk in een hele andere 'categorie' van eigenaren te kijken ;)

Maar goed, als jij het geld er voor over hebt, serieus meerdere malen per week met het paard bezig bent. Dit voor langere tijd blijft doen, en de eigenaren vinden het prima. Waarom dan niet?

Bontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 15:17

Ik zou het zelf niet leuk vinden als mijn bijrijder zelf een ander zadel koopt. Het zadel wat ik nu heb past precies goed op hem. Met een ander zadel is dit nog afwachten.
Als bijrijder zijnde zou ik het zelf ook niet doen want ik zou het de investering niet waard vinden. Probeer het eerst met de spullen die je hebt. Als blijkt dat het dan echt niet wil om wat voor reden dan ook zou ik het overleggen met de eigenaar.

Salka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 17:07

Ik zou geen ander zadel aanschaffen. Het paard heeft al een zadel en zolang dit goed zit lijkt me dit niet nodig. Sowieso, als het zadel niet goed zou passen moet de eigenaar een nieuw zadel aanschaffen en niet de bijrijder.
Je moet goed in je achterhoofd houden dat dit je bijrijdpaard is. Je hebt er eigenlijk geen rechten over, op het moment dat de eigenaar ze zou willen verkopen of verhuizen of jou gewoon niet meer wil als bijrijder kun je hier niets tegen doen.
Natuurlijk ga je ervanuit dat zoiets niet gebeurt maar je zult maar net de pech hebben.
Ik zou het geld bewaren voor de aanschaf van je nieuwe paard en het tuig wat daarvoor nodig zal zijn. :)

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 17:14

Nadat mijn paard is overleden heb ik een poosje een pony van iemand anders gereden. Mijn eigen zadel paste niet op de pony. De eigenaar(oude man) had wel een zadel, alleen dat ding stamde uit de steentijd en was alles behalve betrouwbaar. Ik heb toen zelf een zadel gekocht voor de pony.... heerlijk kiefferzadel voor ruim 300 euro. Ik ben toen gestopt met die pony, en zadel heb ik weer meegenomen en heb ik nou te koop staan.... ik ga voorlopig niet meer rijden, dus wat moet ik ermee?

Ik zou als ik jou was een zadel kopen. Als je stopt kun je hem altijd weer verkopen. toch?

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 17:22

Ik zou niet blij zijn als mijn bijrijdster opeens met een ander zadel kwam aanzetten. Ik heb een prima zadel en ik wil niet dat zij er 'zomaar' wat op gaat leggen. Straks ligt het niet goed en zit ik met de ellende. Als ze het van tevoren met me bespreekt en ook het passen/ kopen in overleg gaat dan vind ik het natuurlijk prima.

Gewoon met de eigenaars overleggen!

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 17:25

Ik had zelf ook altijd alles voor mijn leaspaard, die ook nog gewoon af en toe mee liep in de manege lessen.

Had zelf zadel, hoofdstel, setjes etc etc.
Vond het zelf fijn om me eigen spullen te hebben, en tja.. dat zadel van de manege.... pff, kreeg er gewoon last van mn kont van, en daarbij lag het ook nog eens niet goed op haar.

Als ik jou was zal ik of de eigenaren een zadel laten kopen, of jij zelf.
Niet elk de helft, denk dat je daar dan gezeur mee krijgt.
Dan kun je altijd het zadel weer vérkopen, en wie weet past het dan wel op je nieuwe paard !

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 17:27

Nee, ik betaal niet voor een ander zadel voor mijn (huur)pony.. Ik betaal een bedrag per maand en mag dan verwachten dat alles klopt, ook qua zadel of hoofdstel. Daarnaast hebben wij juist gekozen voor een huurpony omdat wij niet alle bijbehorende kosten kunnen betalen zoals bijvoorbeeld ineens een nieuw zadel of enkele ritjes naar de dierenarts. Maar het is allemaal prima geregeld hier hoor. En mocht het zo zijn dat ik bijvoorbeeld een ander hoofdstel wil betaal ik dat zelf, daar word ook helemaal niet moeilijk over gedaan. :)
Maar mocht de eigenaren aan mij vragen of ik mee wil betalen aan een nieuw zadel, omdat dit zadel niet past en omdat het een dure uitgaven word (hoewel ik kan zeggen dat ik denk dat, dat niet aan mij gevraagd word door de bovenstaande redenen) moeten er gewoon duidelijke afspraken worden gemaakt en zou ik kijken hoeveel ik er aan mee zou kunnen betalen.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 11:55

Op zich zou mijn bijrijder best een zadel voor mijn paard mogen kopen hoor als zij daarmee beter zou kunnen rijden. Toevallig vond mijn instructrice het zadel te klein voor mijn bijrijdster, dus mocht zij hierin willen investeren zou ik dat op zich prima vinden....het zadel is voor mij wel goed dus ik zie geen noodzaak om hier voor mijzelf verandering in te brengen...........maar nu komt ie.............geen rotzooi op mijn paarden dus! Ze mag om haar heen kijken prima maar dan wordt het een goed merkzadel + de controle van een ervaren zadelmaker, pas dan heb ik er vrede mee! :D

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 11:56

Mijn bijrijdpony heeft een superzadel. Het enige wat ik koop is lekkere dingen en net een nieuwe roskam gekocht :D

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:05

Ik beschouw mijn bijrijdpaard als mijn eigen paard. Ik heb de volle verantwoording over de paarden en betaal ook alles zelf behalve voeding en DA kosten, de lessen en spullen zijn voor mijn rekening. We hebben het hier nooit over gehad en hebben ook geen afspraken maar de eigenaren weten vrij weinig van paarden en hebben ze daarom in mijn handen gestopt en zorg er met liefde en plezier voor. Ik zou het ook niet anders willen.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 12:12

Als de mensen een passend zadel hebben dan vind ik het normaal dat ze geen ander zadel hoeven te kopen omdat hij liever in een dressuurzadel zit. Maar als je zelf niet in het VZH zadel past ligt het weer iets anders. Tenslotte gebruik je nu je eigen zadel voor het andere paard.
Ik heb hier bijrijders maar vraag maar een klein bedrag aan onkosten (40 euro/maand). Ik heb liever dat ze zelf privelessen nemen van het geld dat ze meer te besteden hebben. Ik vraag alleen een klein bedrag omdat het mij ook tijd kost, ik moet zorgen dat alle spullen in orde zijn. Voordeel is dat de paarden nu hun aandacht hebben, ik heb een reservepaard getraind klaar staan voor de appaloosashow mocht Juntos uitvallen en het makkelijker om iemand te vragen te voeren als we een hele dag weg zijn.
Voor de bijrijders is het weer leuk om met 1 paard in de weer te zijn. Je bouwt een band op en merkt vlot verbeteringen.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 02:45

Heb je al een keuze gemaakt TS?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 02:54

xmarliez schreef:
Ik beschouw mijn bijrijdpaard als mijn eigen paard. Ik heb de volle verantwoording over de paarden en betaal ook alles zelf behalve voeding en DA kosten, de lessen en spullen zijn voor mijn rekening. We hebben het hier nooit over gehad en hebben ook geen afspraken maar de eigenaren weten vrij weinig van paarden en hebben ze daarom in mijn handen gestopt en zorg er met liefde en plezier voor. Ik zou het ook niet anders willen.

Hier gaat het netzo :j

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 06:42

Ik be zelf eigenaresse en heb een bijrijdertje en omdat mijn paard het zelfde is gebouwd als jou bijrijdpaard zouik het niet op prijs stellen als zij een ander zadel zouzoeken voor mijn paard.
Ik ben uiteindelijk vijf jaar bezig geweest een goed passend zadel te vidnen voor mijn paard en wiln iet dat door onwetendheid of wart dan ook mijn paard verkoeid zou worden (opzettelijk of niet)
Dekjes en zo koopt ze ook met mijn toestemming maar hebben wel de afspraak gemaakt dat asl hetn iet nodig is dat zij het dan zelf betaald en mocht ze stoppen zij het mee kan nemen.
Als er echt iets nodig is dan betaal ik het zelf maar als zij een dekje ziet hangen wat ze graag wil hebben betaald zij dit zelf.
Alleen een zadel mag ze van mij niet zelf aanscaffen