Help, mijn paard wil van concour niet terug in de trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

charlottety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 12:28

Ja dat zou het dan wel zijn,,

het rare alleen is, gisteren stond me paard er zo ontspannen bij, alsof ze een verdoving had! Heel apart..

Het zag eruit alsof ze totaal geen angst had! Integendeel, maar zodra je extra spullen pakt(touwen, met de armen etc.) dan gaat ze echt raar en gevaarlijk doen

Sientje

Re: Help, mijn paard wil van concour niet terug in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 12:39

Was ze echt ontspannen of sloot ze zich psychisch gewoon helemaal af voor het gebeuren? Is er trouwens niets geks gebeurd op de heenweg?

charlottety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 12:45

Nee er is niks geks gebeurd! Nou ze was heel aanhankelijk, en het is een knuffeltut! En nu was dat enorm!

Echt apart

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 12:49

Heb min of meer hetzelfde probleem gehad, ook aan de hand naar huis gelopen... ben bij Petra Vlasblom geweest en het probleem is opgelost. Petra is veel in het buitenland maar als je haar een mail stuurt neemt ze snel contact met je op.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 13:07

Ik ken het probleem, heb er hier een staan die deed precies hetzelfde. Als het even kan laad ik er een bij dan is het geen probleem. Ontzettend vervelend inderdaad als je daar staat. Die van mij thuis ook altijd vrij snel erop maar dan terug met geen mogelijkheid. Uiteindelijk is het vanzelf minder geworden en hooi op de laadklep deed hier ook wonderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 13:09

Oei wat is dit probleem herkenbaar :x Mijn paard heeft namelijk precies hetzelfde.... Op stal loopt ze zonder morren de trailer in maar terug....! Iedereen geeft dan altijd leuk de tip dat je moet oefenen maar wij kunnen op stal oefenen tot we erbij neervallen en ze loopt gewoon de trailer in (zelfs als ik nog naast de laadklep sta). Het gaat echt om de terugweg, zo staan we regelmatig bijna een uur te klooien als we terugkomen van een strandrit a 3 uur of meer. Op een gegeven moment bind ik haar het liefst aan een boom voor de eerlijke vinder, maarja da's ook weer zoiets waar je dan weer spijt van krijgt :+ Maar serieus: Met veel geduld en voetje voor voetje gaat ze er uiteindelijk wel in, maar het is gewoon echt onwijs vervelend. Zeker omdat het alleen om haar voorbenen gaat, zodra die erop staan loopt ze er zo in. Ik heb al gekeken of het aan mijn rijstijl lag maar dat was het niet, toen dus gekeken naar de trailer maar ze doet het bij elke trailer dus daar ligt het probleem ook niet. Inmiddels ben ik van plan om haar in te laden en een kleine kilometer verderop ergens te stoppen, uit te laden en direct weer inladen en dat een paar keer herhalen. Ik weet het anders ook niet meer, ze moet gewoon leren dat als ze de trailer uit gaat het ook de bedoeling is dat ze er weer in gaat. Wat tot nu toe wel geholpen heeft is tijdens het oefenen met trailerladen (en zodra ik ergens aan ben gekomen) als ze in de trailer staat uit te laden en halverwege de klep stilstaan en weer naar voren. Dat herhaal ik steeds en ga steeds een stukje verder in fases van halverwege de klep, achterbenen van de klep, alle 4 de benen van de klep en iedere keer weer naar voren de trailer in voordat je een fase verder gaat. Ze is hierdoor wel wat zekerder geworden met de laadklep dus er zit wel een zekere progressie in, maar vooralsnog blijft het best frustrerend. Maarja, we doen wat we kunnen met de hoop en vooral het geduld dat ze uiteindelijk ook terug helemaal zonder problemen de trailer op loopt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 13:24

Probeer eens op vreemd terrein ( niet perse wedstrijdterrein) te trailerladen op de volgende manier, loop met het paard naar de trailer maar als hij stopt meteen achterwaarts laten gaan en weer naar voren richting trailer en herhaal dit een paar keer, paarden willen van nature niet achterwaarts en gaan liever naar voren, grote kans dat hij eieren voor zijn geld kiest en er inloopt.
Dit kun je de eerste tijd herhalen als ze weigeren er in te gaan en dan niet twee passen achterwaarts maar een flink stuk, loop dan zelfverzekerd, zonder naar hem te kijken de trailer in.
Werkt dit allemaal niet dan toch een prof erbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 13:54

bigone schreef:
Probeer eens op vreemd terrein ( niet perse wedstrijdterrein) te trailerladen op de volgende manier, loop met het paard naar de trailer maar als hij stopt meteen achterwaarts laten gaan en weer naar voren richting trailer en herhaal dit een paar keer, paarden willen van nature niet achterwaarts en gaan liever naar voren, grote kans dat hij eieren voor zijn geld kiest en er inloopt.

Hier moet je erg mee oppassen: mijn paard denkt namelijk GRAAG! zodra ze achterwaarts bij de vandaan trailer mag. En zie haar dan nog maar eens naar voren te krijgen :+

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 13:59

Haha hier net zo

charlottety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 14:45

Ik heb net Petra aan de telefoon gehad, en 25 mei ga ik naar de informatieavond toe, en die week erop komt ze waarschijnlijk ook langs als het nodig is!

Eindelijk zijn we er dan hopelijk vanaf!

Petra zegt dat mijn paard moet leren een trailer in te lopen! Als voorbeeld zei ze: Een kind van wilt ook in het pierenbadje, gaat het dan vanaf de duikplank van, huilt het kind en wilt niet meer zwemmen.

De manier waarop wij een telefoongesprek hadden sprak mij enorm aan!

Kan ik in juni weer heerlijk concoursen rijden!! YES!

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 15:00

Mooi! Jouw probleem wordt bij deze, hoe dan ook opgelost!! +:)+

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 15:18

Kijk eens aan, wat leuk! Heeft bokt je nog echt kunnen helpen ook!

lisanneik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 15:23

hoop dat het wat word!

wat vaak ook zo is dat het paarden eigenlijk nooit in de trailer komen tot dat ze ergens heen "moeten". Het paard moet de trailer als een stal gaan zien en hier lekker rustig in kunnen staan en eten. mijn paard wou (soms nog niet) nooit in de trailere. we hebben heel vee geoefend en dan even een half uurtje gewoon met wat hooi laten staan. Ook is het goed om met je paard een keer iets leuks te gaan doen met de trailer even naar het bos wandelen of rijden o.i.d dat hij met een trailere niet alleen maar naar een wedstrijd hoeft en het niet erg vind om in de trailer. bij mijn paard hielp het heel erg als we er 1 naast zetten die altijd lekker ontspannen was in de trailer.

nou ja succes!

dekke050

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 15:46

Hoi Hoi,

Iedereen hier zegt geen brok geven. Maar ik voer altijd in de trailer een handje of twee brok in de voerbak ind etrailer. Als ze dat eenmaal weten, dan hebben ze ook een motivatie om er in te gaan. Ik voer niet tijdens het laden alleen er in. Wat ik ook nooit doe is draaien en nog een keer aanlopen. Inmiddels ga ik met de longeerlijn in de trailer staan. Lekker schudden met de voerbak en loopt ze er zo in. Gaat zij lekker staan eten en kan ik omlopen om de stang erachter te doen. Als je dat 5 dagen achter elkaar thuis doet dan weet ze het en wil ze er vast wel in. En anders kun je weer iets nieuws proberen. In ieder geval er zelf in blijven geloven helpt zeker ook. Trailerrijden op zich is niet leuk voor een paard, wedstrijd en buitenrijden zijn spannend en kosten een hoop energie. Je paard was op en moe had een hoop gezien die dag en ik denk dat ze zoiets had van: Ik zit aan mijn tax en ik wil een statement maken. Ze is pas vijf en misschien is het gewoon even een stapje te veel. Dus een tussenstap bedenken is misschien ook goed. Bijvoorbeeld een korte rit of alleen laden en weer lossen of ergens heen lossen een stukje lopen en weer laden. Rustig opbouwen. Ik hou niet van slaan, schoppen en duwen aan je paard. Geen zin bestaat wat mij betreft niet of dwars liggen op zich. Dat ligt aan de ruiter, wat mij betreft die hebben humeur, paarden niet. Enige wat kan is dat je over het paard zijn grens heen gaat.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 15:24

Geweldig! Petra is een kanjer. Kan jij straks weer zonder zorgen op concours :)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 21:18

Goedzo... zouden meer mensen moeten doen.
Ze is echt super... ze heeft Mando en mij ook geholpen en hij loopt er nog steeds zo op ....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 04:20

Heb dit probleem gehad met mijn merrie, stronteigenwijs dat ding. Al de tips die we kregen, alles wat ik hier gelezen heb: allemaal geprobeerd! Was echt de wanhoop nabij met die dame. Als je je bedenkt dat we ooit 3 uur!!! gestaan hebben met madame waarvan ze een half uur letterlijk op haar kont voor de laadklep gezeten heeft (ja goed idee, die touwen achter der kont.... Moet ik wel zegge :+ 4 sterke kerels en je hebt ze er zo op... Dat was effe buiten Pret gerekend) en dat dat nog niet eens het moeilijke/gevaarlijke gedeelte van het traileravontuur was......

Ik heb toen Jossy Reynvoet uit België laten komen (beetje ver voor jou maar het gaat vooral om de manier van werken, ik vermoed dat de persoon waar jij contact mee hebt gehad ook zo te werk zal gaan) welke zich bezig houd met natural horsemanschip... Hij had dat wicht er op een half uur in zonder haar met een vinger aan te raken en ze heeft sindsdien nooit meer geweigerd om de trailer op te gaan... Echt elke keer weer als ze er heel relaxed in wandelt zeg ik weer "wat een heerlijkheid toch, een paard dat dat zo doet..." Kan haar alleen op en af laden nu. Nog steeds, inmiddels 4 jaar later... ;) Ik kan geen mens vertellen hoe gelukkig ik word elke keer als ze zonder gedram die trailer op gaat.... Je leert zulke simpele dingen wel waarderen van zo'n paard :')

Dus vooral doen! Echt je gaat het je niet beklagen.... :)

charlottety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 15:46

Ik heb er nog eens heel goed over nagedacht met Petra,

Maar werkt het nou echt? Ik geloof dat ze het paard op de trailer krijgt, maar als mijn paard nou een terugval krijgt zit ik met de gebakken peren.

Nu het volgende: Ik heb een pb gekregen van een meid, waarin zij me uitlegde dat het puur om herhalingen gaat, zij is met haar paard naar Paardelarij geweest, ik heb contact met ze gehad, en het spreekt me enorm aan, ze hebben dezelfde werkwijze als Petra, alleen staat ze daar 2 weken, en zijn het allemaal herhalingen en verdiepen zij zich erin, in de 2e week ben ik er iedere dag en ondersteunen zij mij hier ook in. Ze hebben me zoveel meer verteld, maar alleen dat vond ik al wel wat beter klinken, ik heb op bepaalde forums gekeken en zag negatieve reacties, heb hun erop aan gesproken, en zij hebben mij het 1 en ander over uitgelegd.

Nu ben ik benieuwd over iets anders? Iemand ervaringen met hun?
En wat vinden jullie hiervan?

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 15:52

Mijn mening is dat je het toch uiteindelijk zelf moet doen, ook al laat je je paard daar een jaar staan. Jij moet het kunstje leren en steeds herhalen uiteindelijk. Ook zonder hun dus. Eerst met begeleiding en dan zonder.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 16:11

Maar die begeleiding krijgt ze dus in de tweede week.
Ik zou gewoon doen waar jij je het beste bij voelt. Petra Vlasboom is vast erg goed, maar is niet de enige. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden ;)

Weeg tegen elkaar af wat de voor- en nadelen van het één zijn en van het ander. Maak aan de hand daarvan je beslissing.
Waar gingen die negatieve reacties over? Bepaal voor jezelf hoe belangrijk je dat vindt. Jij bent degene die uiteindelijk de keuze moet maken wat je gaat doen.

charlottety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 16:22

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 16:25

Het succes van het trailerladen staat of valt met de communicatie met degene die het touwtje beet heeft.
Is diegene capabel dan laadt het paard probleemloos, maar valt diegene terug in het oude stramien zal het paard het ook doen.

Jij bent dus de leading factor. Petra (of welke andere goede trailerlader dan ook) kan jou heel goed helpen met het laden van je paard maar jij bent degene die heel veel moet leren en dan voortaan op de goede manier moet laden. Petra neemt daar ook zeker de tijd voor, maar als jij het idee erachter niet snapt krijg je later weer problemen.
Het maakt dus niet uit wáár je leert trailerladen als de manier van laden je aanstaat moet je dat doen, maar jij moet ook leren niet alleen je paard.

tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 16:28

heb het zelfde moeten ervaren afgelopen maandag.
erg frustrerend vond ik het, normaal loopt hij er wel zo in.
wij hebben het zoals meerdere mensen al vertellen ook touwen bijgezet.
hoeft niet veel druk op te staan, maar hij ging er steeds langs staan,
uiteindelijk is hij toch redelijk snel in de trailer geladen :o

charlottety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-10 16:40

Ik wil het zeker leren hoor! Maar om het te kunnen oefenen voor 2 uur of te oefenen met een week! Dan natuurlijk liever een week, dan kan ik zelf herhalen, en krijg ik het vertrouwen ook terug. Ik denk dat je met 2 uur begeleiding onzekerder bent

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 16:44

Zoals hierboven al vermeld werd. Het is een kwestie van leiderschap en vertrouwen. Sommige paarden hebben meer tijd nodig dan anderen. Het ligt hoe dan ook aan de (bege)leiding geven aan het paard.

Zo heb ik zelf eens als 15-jarige eigenwijze meid een paard de trailer in gekregen die heel erg bang was. In die tijd gingen wij op concours met de hele ponyclub verdeelt over 2 wagens. Dit paard hadden ze als laatste bewaard om de boel niet op te houden. Dit arme dier had de laatste keer dat hij vervoerd werd 2x een ongeluk gehad met de trailer. Nadat hij werd overgeladen in een andere trailer na het eerste ongeluk, kreeg hij dus in de tweede trailer weer een ongeluk! Die was dus echt met geen voet meer in de buurt van een trailer of wagen te krijgen. Toen alle pogingen waren mislukt en zelfs het er in tillen van een paar sterke kerels niet wilde lukken, wilde ze mij wel een kans geven. (ik werd altijd gezien als 'eigenwijs' omdat ik dingen nou eenmaal iets vriendelijker en rustiger wilde aanpakken...) Ik heb iedereen uit de buurt van de wagen gestuurd en ze stonden met zijn allen achter een omheining te kijken hoe ik hier een potje van ging maken. Ik ben met het paard een rondje om het veld gaan lopen, op mijn gemak. Positie van leider aangenomen en gewoon een babbeltje met hem gemaakt. Ik ben toen gewoon tijdens deze wandeling naar de wagen gelopen zonder aarzelen en het paard liep gewoon mee. Zonder problemen. Ook terug naar huis was geen enkel probleem en hij is hierna weer gewoon de trailer of vrachtwagen op gegaan.

Omdat ik de tijd heb genomen en ervoor zorgde dat het rustig was om de wagen heen, en duidelijk heb laten merken dat ik de leiding nam en er niets te vrezen was, is dit gewoon gelukt. En dat zou bij jou ook moeten kunnen. Niet met 3,4 of 6 mensen om de trailer, allemaal helpen, roepen door elkaar, onrust dus. Gewoon lekker in je eentje, zelfverzekerd rondstappen en gewoon geloven dat dit gaat lukken. Als je al gaat twijfelen of het toch gaat lukken, gaat het zeker fout. Dat voelen ze direct aan.

Ik weet zeker dat hoe dan ook, wie je ook helpt, dit goed gaat komen en jij lekker op concours kan!

Veel succes!