Tips Voor Ruiterbewijs Te Halen*

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aknir

Re: Tips Voor Ruiterbewijs Te Halen*

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 19:03

in welke gebieden heb je een ruiterbewijs nogdig dan?
ik heb een eigen paard in bergen NH en rijd dan ook geregeld naar schoorl en caperduin.

Julia_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 20:02

Als je hem wil halen, moet je naar leschevaus of t reelaer, ze bereiden je goed voor en de ponys zijn ook braaf :D :o

Persephone

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 05:05

ik heb 'm net gehaald in Drenthe bij Les Chevaux en het valt echt mee. Superbrave paardjes. Kon niks misgaan:-)

simasara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 14:43

in een hoop gemeentes moet je met een gele pas rijden, dat is een plastic plaatje. die kan je alleen bij de gemeente kopen als je een ruiterbewijs hebt. niet alle gemeentes checken er even streng op maar er zijn boswachters die je een bon geven als je er geen hebt. gelukkig nog geen bon gehad, maar weet uit ervaring dat gooi en omstreken vaak gecontroleerd wordt. schijnt ook een soort verzekering te zijn voor als je onderweg brokken maakt.ik heb mijn ruiterbewijs nu een jaar of 7, vond het niet echt moeilijk, alleen de theorie vond ik nergens op slaan. je moet alles weten,wegregels, beenstanden,aftekeningen. leuk voor een speurtocht ooit eens maar voor je theorie ruiterbewijs? :+

simasara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 14:44

kijk eens op de knhs site of bezoek eens maneges in de buurt, er worden overal wel examens afgelegdt.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 16:32

simasara schreef:
in een hoop gemeentes moet je met een gele pas rijden, dat is een plastic plaatje. die kan je alleen bij de gemeente kopen als je een ruiterbewijs hebt. niet alle gemeentes checken er even streng op maar er zijn boswachters die je een bon geven als je er geen hebt. gelukkig nog geen bon gehad, maar weet uit ervaring dat gooi en omstreken vaak gecontroleerd wordt. schijnt ook een soort verzekering te zijn voor als je onderweg brokken maakt.ik heb mijn ruiterbewijs nu een jaar of 7, vond het niet echt moeilijk, alleen de theorie vond ik nergens op slaan. je moet alles weten,wegregels, beenstanden,aftekeningen. leuk voor een speurtocht ooit eens maar voor je theorie ruiterbewijs? :+

Citaat:
Het Ruiter- en Koetsiersbewijs is verplicht in de bossen van de gemeente Arnhem, de Amsterdamse Waterleidingbossen, het Goois Natuurreservaat, de bossen van de gemeente Soest en Landgoed Nienoord in de gemeente Leek.

hier is het verplicht, dat noem ik niet bepaald een hoop gemeentes..
En die verzekering heb je niets aan als je gewoon een WA-verzekering hebt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 16:59

simasara schreef:

Ja hoor, een hele hoop, alleen 99% van de gemeentes stelt geen eisen. Het is maar wat je defenitie van "een hele hoop" is.

Charmaiineee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 12:04

Trouwens, klopt het dat je niet met chaps mag deelnemen?

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 18:46

ikke schreef:
Marous91 schreef:
ik dacht dat het tegenwoordig verplicht was als je buiten wou rijden zonder begeleiding oid

ik wil m graag halen (ook bij t reelaer) maar m'n ouders vinden het te duur, en om het zelf te betalen vind ik het ook wel wat veel geld.
ik wil 'm halen omdat ik sinds een tijdje mijn pony weer actief rijd, en we ook wel eens naar buiten willen.

Dat zou de SRR heel graag willen, inderdaad; maar helaas voor hen zijn ze nog geeneens zover dat het papiertje een juridische status heeft, laat staan dat de overheid je kan verplichten dat bewijs te bezitten voor buitenrijden.
Gewoon lekker naar buiten gaan. JIJ bepaald of dat veilig is en zo ja, lekker doen!

Dus als ik het goed begrijp, mag je gewoon buitenrijden zonder ruiterbewijs? Want dat doen wij eigenlijk altijd, aangezien hier ook nergens naar gevraagd word.
Ik heb wel ooit gehoord dat je op ruiterpaden wel een ruiterbewijs moet hebben, of is dat een fabeltje?
Niet dat hier ruiterpaden in de buurt zijn, maargoed.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 18:53

Ik vind het eigenlijk ook veels te duur, want ik heb laatst eens opgezocht(mijn moeder wilt dat ik er een heb, maar ik vind het onzin), en toen kreeg ik inderdaad iets van 315 euro in totaal, en dan ook nog iets dat ik het dan iedere 3 jaar moest 'herhalen' zegmaar. Dus iedere drie jaar weer iets van 150 euro als ik me niet vergis?
Dus toen ben ik afgehaakt.

tara_doris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:11

ik vond het egt meevallen heb hem denk ik 3 maanden geleden gehaalt
het was veel makkelijker dan ik dacht ;) niet te zenuwachtig zijn

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:31

SuperAssie schreef:
Ik vind het eigenlijk ook veels te duur, want ik heb laatst eens opgezocht(mijn moeder wilt dat ik er een heb, maar ik vind het onzin), en toen kreeg ik inderdaad iets van 315 euro in totaal, en dan ook nog iets dat ik het dan iedere 3 jaar moest 'herhalen' zegmaar. Dus iedere drie jaar weer iets van 150 euro als ik me niet vergis?
Dus toen ben ik afgehaakt.

nee hoor, zó gek is het nou ook weer niet.
bij je ruiterbewijs zit een verzekering voor schade aan derden toegebracht door het door jou bereden paard tot een maximum van 1,5 miljoen per gebeurtenis. eens in de twee jaar krijg je een nieuw deel 2 toegestuurd, waarvoor je een paar tientjes moet betalen. wanneer je dit bedrag niet overmaakt, is je ruiterbewijs en dus je verzekering niet meer geldig.