20 jarige pony nog aanschaffen als wedstrijdpony?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Re: 20 jarige pony nog aanschaffen als wedstrijdpony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 07:35

100 euro is altijd nog goedkoper ik snap niet waarom je perse er winst uit moet halen.

Ik heb zelf jaren mijn pony geleased ik betaalde toendertijd 295 gulden per maand das stuk duurder.
Je koppelt een leeftijd aan de pony vast en daar basseer je de prijs op maar dat is helemaal niet fair want een 3 jarige kan ook kreupel worden of vreselijk dwars met alle gevolgen van dien.

Als je goedkoop uit wilt zijn koop je maar een hobbelpaard of zoek een andere sport maar als het kost wat het kost goedkoop moet zijn dan ben je IMO verkeerd bezig.

En ja een ouder paard kost geld en soms nog meer omdat ze andere verzorging nodig hebben.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 08:41

Persoonlijk zou ik de pony willen kopen en dan een afspraak maken dat zij hem over 3 jaar kunnen overnemen.
Zover ik heb begrepen heb je je eigen paarden aan huis staan en dan zou ik ook geen stalgeld willen betalen om hem ergens anders te stallen.

Je kan ook als voorwaarde stellen dat hij bij jouw komt staan, scheelt hun ook weer in de kosten.

Maar, wat je ook besluit, maak goede afspraken over evt dingen (ouderdomskwalen, kreupel, koliek) die in die tijd kunnen gebeuren en hoe daar mee om te gaan, zeker omdat je deze mensen niet goed kent kunnen er grote problemen ontstaan en krijg jij misschien de schuld van iets wat te wijten valt het feit dat de pony al een jaartje ouder is.
Dat risico zou voor mij al reden genoeg zijn om de pony in eigendom te willen hebben zodat je daar geen verantwoording over hoeft af te leggen.

ponydony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 09:15

He tita,

Volgens mij snap jij het hele verhaal niet.
Ik zit helemaal niet op winst te gokken, ik snap niet waar je die onzin vandaan haalt.
Jij kunt dan wel voor bijna 300 euro een pony geleased gehad hebben, en denken dat 100 euro dan een koopje is, maar je moet niet vergeten dat ik thuis alle faciliteiten heb en dus niet perse op een andere stal hoef te staan.
Maar in principe kan ik kiezen tussen of 3 jaar 100 euro p.m betalen dus in totaal 3600 euro betalen en ik denk dat ik voor dat geld zeker ook wel een hele goede en wellicht een stuk jongere pony kan kopen die ik na 3 jaar ook weer kan verkopen, dus op het einde van het liedje ben ik een stuk goedkoper uit.
Ik wil gewoon samen met die andere mensen een voor ieder zo gunstig mogelijk regeling treffen en daar hoef ik dus niet beter uit te komen maar ik ga ook niet voor hun 3 jaar lang dik betalen om alleen maar hun pony te kunnen rijden.
Ik wil geen pony's van anderen op mijn eigen stal, ik wil niet te pas en onpas mensen over de vloer dus dat die pony daar blijft staan is voor beide partijen beter maar wel tegen goede en redelijke afspraken.
Ik kan ook zelf de pony kopen en dat zij hem overnemen, dit wilde ik voorstellen alleen ik zit toch nog steeds een beetje over de leeftijd in, nu is hij prima maar wie zegt dat ze hem dan over 3 jaar nog willen.

ponydony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 09:22

Nog effe dit

Tita,

Het hoeft niet koste wat het kost goedkoop te zijn maar gooi jij je geld dan in de sloot ofzo?
Jij gaat toch ook niet meer betalen dan redelijk is?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 09:36

goldyp schreef:
Maar in principe kan ik kiezen tussen of 3 jaar 100 euro p.m betalen dus in totaal 3600 euro betalen en ik denk dat ik voor dat geld zeker ook wel een hele goede en wellicht een stuk jongere pony kan kopen die ik na 3 jaar ook weer kan verkopen, dus op het einde van het liedje ben ik een stuk goedkoper uit.

Deze berekening klopt niet :n

Thuis kun je een pony misschien goedkoop stallen, maar die kosten moet je dus ook meenemen in je berekening. Ook heb je met lease geen risico's op de D.a kosten en die kunnen behoorlijk oplopen.
Een pony zelf opleiden is ook geen vergelijking, want die is juist een leerpony.
Sorry maar ik vind je gedachtegang nogal krom :o
Naar mijn idee moet je je afvragen of jij het waard vind om 100 pm voor een leerpony te betalen
(dus zonder te denken wat je over 3 jaar met dat geld zou kunnen doen)

Pitt25

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 09:44

Ik zou een pony nooit meer samen kopen: garantie voor gezeik, spreek ik uit ervaring. Mocht bij het ene kind de pony kreupel worden, wie gaat dit dan betalen? En het andere kind kan er dan niet op rijden etc. etc. Mijn advies is de pony zelf aan te schaffen en de andere partij een symbolisch bedrag te laten betalen om de pony te kunnen gebruiken. Zo hou je alles zelf in de hand en ben jij eindverantwoordelijke. Mocht er iets gebeuren waar je het niet mee eens bent, ben je niet verplicht om verder te gaan met de andere partij

ponydony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 10:02

Ik heb thuis nog geen 20 euro p.mnd aan kosten, 2 zakken brok , hooi en wortels krijgen ze bij van mijn ouders waar alles staat.
En tussen een pony zelf opleiden en een oude pony van 20 jaar zit nog een hele grote keus aan pony's
Ikzelf denk aan een pony van 10 jaar ofzo die altijd lekker op een club meegelopen heeft en regelmatig wedstrijden heeft gelopen, dat zijn prima leerpony's en die kosten me op het eind van het liedje geen 3600 euro.
Ik heb nu toch ook geen zekerheid dat die 100 euro niet te duur is, de pony is op leeftijd en kan van alles oplopen waardoor ik hem een tijd niet zou kunnen gebruiken en stalgeld moet toch betaald worden, dan betaal ik toch liever zelf de da kosten als ik de pony in eigendom heb. Voor 3600 euro kun je heel wat dokteren met een pony!! En ben ik het helemaal met pitt25 eens, geen verantwoording en geen gezeik mocht er iets gebeuren.

Ik vind mijn gedachtegang zo slecht nog niet.

Het feit is nu zo dat ik de kans krijg om een goede leerpony direct te kunnen gaan gebruiken maar ik wil dit tegen redelijke afspraken doen of ik koop zelf een andere leerpony maar die zijn niet zo gemakkelijk te vinden en moet dus langer geduld hebben.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 10:11

Weetje, dan doe je het niet!
Blijkbaar vind je het niet waard. :roll:

Wat ik trouwens wel kan begrijpen (maar niet om de redenen die je op geeft :o )

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 16:57

Mijn (D-pony) was 21 op het moment dat we uitkwamen in het M2-dressuur en B-springen.
Hij loopt nu (22 jaar) in de bixie (zowel dressuur als springen) en hij vind het fantastisch!
Super braaf, als een echte leermeester danst hij de bak rond.
Betrouwbare pony's zijn goud waard! Doen dus. :j

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 17:03

Heb in mijn jonge jaren nog gereden op een pony (welsh/arabier) van 26 jaar. ls het aan haar lag scheurde zij in volle galop het hele bos rond haha. Ze vond het maar niets om het rustiger aan te doen. Kreeg vaak genoeg de vraag of ze net beleerd was zo goed zag ze eruit en zo levendig was ze nog.
Als deze pony gezond is en goedgekeurd wordt klinisch en de prijs is er ook naar dat ze iets ouder is, dan zou ik het zeker niet laten voor een jong meisje!
Succes!

Nu pas de andere posts doorgelezen..
Begrijp niet dat je het teveel vind dat die pony 3600 in 3 jaar zou gaan kosten thuis. 100 euro in de maand voor een eigen pony is behoorlijk veel minder dan menigeen betaalt op pensionstal. Als je dat teveel geld vind: niet kopen? Komt nog smit bij.. wormenkuren etc etc.
Ik zou verder niet een pony gaan delen als eigendom. Jij kopen, de andere partij bijrijdster worden voor een afgesproken bedrag.
100 euro p maand betalen als dat al jij kosten bijna zijn, vind ik nogal overdreven (ook als jij rekent dat je de aankoop hebt).
Je kunt ook proberen af te spreken dat ze hem voor de helft leasen en dan de helft van de gemaakte kosten betalen (goed vastleggen in contract).
Besef je dan wel dat ook zij dingen willen beslissen.
Denk dat het niet mogelijk is om al vast te leggen dat ze die pony over zoveel jaar overnemen.
Wat als ie dan kreupel is.. en wat wordt verstaan onder gezond..
Zou tegen die tijd verder zien en anders zijn er zat leuke kopers voor een gezonde 22 jarige pony denk ik.

Edit: snap t even niet.. mag je hem ook leasen voor 100 euro? Verder geen kosten? Dus ook niet de risico's?
Zou mij niet gek klinken..
Wat zou precies de deal zijn dan?

Succes!
Laatst bijgewerkt door amsterdam_30 op 30-03-10 17:17, in het totaal 2 keer bewerkt

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 17:10

Qua lease:
Aangezien die mensen zelf geen ruiter hebben en je de pony least (en dus kan behandelen als 'eigen' pony zonder DA en hoefsmid kosten) is 100,- echt niet veel.
Vind je van wel, dan zul je de pony gewoon moeten kopen...
En ja, 'gouden' pony's kosten wat.

ponydony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 18:17

de deal zou kunnen zijn wij rijden en stalling betalen en zij aanschaffen en de baas van de pony worden.
Ik zelf vind dat niet prettig want ik wil graag eigen baas zijn en als de pony bijv. kreupel ofzo wordt wil ik daar geen gezeur over krijgen.
Ikzelf vind het vervelend om stalgeld te betalen omdat zij daar voor 3 jaar een knuffelpony willen hebben voor hun kind terwijl ik zelf stalling genoeg heb en dus met aanschaf 1200 euro kwijt ben en de stalling heb ik dus gratis (eerder topic) en op hun manier 100 p.m dus laten we zeggen met gebruik van 3 jaar 3600 euro.
Ook hebben zij zeg maar zo de pony min of meer al toegeigend terwijl ik met de pony bezig was.
Ook is dit natuurlijk niet echt netjes van de verkoper.
Daarom wil ik voor beide partijen de beste oplossing.

ben net weer wezen proefrijden , het is een leuke pony maar de knopjes moeten wel weer geprogammeerd worden en zit nog best wel een hoop werk in.

We gaan nog 2 keer rijden en dan zien we wel weer verder pas volgende week heb ik een gesprek met die andere mensen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:38

goldyp schreef:
Ook hebben zij zeg maar zo de pony min of meer al toegeigend terwijl ik met de pony bezig was.
Ook is dit natuurlijk niet echt netjes van de verkoper.

Sorry!
Wanneer er een paard te koop staat is het gewoon: "wie het eerste komt, wie het eerste maalt" - ténzij anders is overeengekomen. Jij wist nog niet of je de pony wou kopen en die andere mensen wel!
Aangezien ik niks lees dat er wel afspraken waren gemaakt en slaat het dus imo nergens op!

En knopjes?! het is geen automaatje natuurlijk hé.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 07:21

:roll:

ik vraag me stiekum wel af wat voor soort mens jij nou bent.
Mijn pony Z1 dressuur met de knopjes van de Z2 gaat echt niet uit zijn eigen lopen hoor maar alles zit erop.

Veel paarden die hoger geklasseerd zijn dan de ruiter zijn nogal gevoelig..leg je been iets schuin en hij wijkt terwijl de ruiter bv wilt afwenden.
De knopjes zittern erop en die gaan er nooit meer uit het is net als fietsen, je kunt fietsen en je fiets bv 3 jaar niet dan is het na 3 jaar ff wennen maar je verleerd het niet.
Dat de pony niet goed reageerd op de knopjes betekend gewoon dat de gene die erop zat niet goed kan rijden.

Of ik mijn geld in de sloot gooit weet ik niet ik zorg gewoon goed voor mijn paard en ik heb zelf jaren de pony geleased maar nooit zulke kromme gedachten gehad als jij.

Je wilt gewoon voor een duppie op de 1e rang zitten zo zie ik dat en de pony moet je dochter vooral veel leren en heel lief zijn mag niks mankeren en moet ook nog eens gratis zijn...

succes

ponydony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 14:16

Sneeuwpop effe ter verduidelijking

_als de eigenaar me zelf belt om te vragen of wij interesse hebben in die pony en ik geef aan wegens drukte pas einde week te kunnen komen dan vind ik dat je op zijn minst effe weer kunt bellen om te zeggen dat er ondertussen meer liefhebbers zijn, ik belde eind vd week voor een afspraak en toen zaten die andere mensen eral tussen. ikzelf zou het zo niet doen hoe jij erover denkt is wel duidelijk.

Weer sneeuwpop en Tita;

Je hoeft niet te denken dat ik niks van paardrijden snap ofzo ik heb al een handvol paarden z2 en hoger gereden maar die paarden konden na verkoop toch met iedere nieuwe eigenaar een nette L proef op zijn minst lopen.
Deze pony is met rijden enorm lui en absoluut niet aan het binnenbeen te krijgen dus dat bedoel ik met veel werk dat er nog inzit, en ik vind dat dit toch eigenlijk wel in orde moet zijn als je een M2 pony koopt, oefeningen rijden is niet belangrijk de basis wel.
Dus je kunt wel zeggen dat het aan de ruiter ligt maar ik heb hem gisteren met een ander ruiter gezien en daar was hij nog minder aan het binnenbeen dus zo slecht deed mijn dochter het nog niet.
En verder moet je wel even normaal reageren je praat echt zo asociaal als een kip zonder kop.
als je niks beters te melden heb dan zou ik maar een ander gaan lastig vallen met al die onzin van je.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 14:35

Ik vind dat je er een rare redenering op na houdt.

Als de pony gezond is, zou ik hem nemen. En dan kan je nog met de andere mensen afspreken dat je hen het eerste recht van koop geeft na 3 jaar.

Jij kan dan gedurende 3 jaar beslissen wat je met de pony doet. Die mensen hebben dan weer het voordeel dat als er ondertussen iets gebeurt met de pony dat zijn dan ook geen kosten en of verplichtingen hebben.

Ik zou er zelf niet aan moeten denken om een pony te hebben die eigenlijk toch niet van mij is. Ik wil zelf beslissen wat ik voer, hoe ik train en over zijn verdere gezondheid.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 14:37

Je schrijft (bijna) allleen maar negatieve dingen over de pony, over de gang van zaken en voornamelijk over het geld, dus snap niet dat je het nog steeds overweegt.

Het had ifd netjes geweest als ze je even hadden gebeld,maar dan nog kan ik me voorstellen dat die mensen blij zijn dat hij zo snel is verkocht. Wsl ook sneller dan verwacht en viel er misschien niet meer te bellen..

Lui-igheid (dus niet aan het been) rij je er zo in en ook weer zo uit.
Niet om het binnenbeen willen lijkt me een probleem van het rechtrichten en heeft imo niks met knoppen te maken. Wel ben ik met je eens dat er werk aan zit.
Echter vind ik het belangrijkste van een goede "kinderleerpony" dat deze braaf is en het kind vertrouwen kan geven (of niet af neemt)

btw ga je met die laatste zin te ver :n

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 14:47

Domme vraag misschien, maar het is een b pony? Rij jij nou zelf erop om te kijken, of laat je een ander erop rijden?
Mijn dochter heeft ook een welsh x van grote B kleine C, maar denk niet dat ik erop kan. Houd ze echt niet :o

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:10

jajajaja ongeloofwaardig je vraagt advies en vervolgens paar posten later ben JIJ ineens Z2...je houdt je paarden van nog geen 20 euro per maand aan brok :roll:

jij kunt alles vinden maar paarden zijn geen robots de mijne is altijd lui aan het been geweest een lui moet je leren rijden..en als jij Z2 bent dan zie je dat wel btw een oudere pony heeft opwarmingstijd nodig.

Kip zonder kop dat denk ik niet.
Maar weet je wat koop die pony niet je bent zo vreselijk negatief niks is goed maar ik tem ff want de gene die hier asociaal is ben jij

nog een raad, kan je niet tegen kritiek open geen topic

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:23

yrsa_karlijn schreef:
Domme vraag misschien, maar het is een b pony? Rij jij nou zelf erop om te kijken, of laat je een ander erop rijden?
Mijn dochter heeft ook een welsh x van grote B kleine C, maar denk niet dat ik erop kan. Houd ze echt niet :o

ze zegt toch dat ze er iemand anders op heeft zien rijden,toch niet : ik heb er gister zelf op gereden ?
wel goed lezen graag als je commentaar wilt geven!

Verder TS,om eerlijk te zijn vind ik al zoveel tegens in je verhaal dat ik er lekker vanaf zou zien,voor de wat betere leerpony's moet je misschien iets beter zoeken maar zijn er zeker nog genoeg,en omdat het allemaal al zo moeizaam gaat met deze pony,zou ik er persoonlijk al geen zin meer in hebben...En moet zeggen als ik je antwoorden zo lees,lijkt het wel of je dat zelf ook al vind,hoor in je laatste antwoorden meer slechte dingen dan de goede (lees : veel werk in nog in het beestje,etc)
en dan nog al het gedoe om te kopen samen met andere mensen,wat toch nooit gaat werken,krijg je altijd gezeik van, met vrienden gaan dit soort dingen al vaak mis dus al helemaal als het geen vrienden van je zijn ;)

Moet wel zeggen dat het lekker makkelijk van die andere mensen is,pony kopen en jou stalling laten betalen en laten rijden,en ik vraag me af of ze wel echt de pony dan willen kopen als je dochter hem niet gaat rijden.. bedoel zij hebben dan een pony,maar behalve een keer een aai komen geven/losgooien kunnen zij er nog niks mee ? kunnen ze toch beter 3 jaar wachten en dan opzoek gaan naar iets...

Soms kun je beter iets uit je hoofd zetten en weer verder gaan kijken ;)
succes in ieder geval met je beslissing!

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:29

cocochanel schreef:
yrsa_karlijn schreef:

ze zegt toch dat ze er iemand anders op heeft zien rijden,toch niet : ik heb er gister zelf op gereden ?
wel goed lezen graag als je commentaar wilt geven!

Het was ook geen commentaar. Ik was gewoon nieuwschierig.
Ik zei al misschien domme vraag, maar ik vroeg het me af nadat ik dit had gelezen vandaar.

goldyp schreef:
.
ben net weer wezen proefrijden , het is een leuke pony maar de knopjes moeten wel weer geprogammeerd worden en zit nog best wel een hoop werk in.

We gaan nog 2 keer rijden en dan zien we wel weer verder pas volgende week heb ik een gesprek met die andere mensen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:50

Pony's kunnen wel een bepaald niveau hebben maar dat wil niet zeggen dat ze goed gereden zijn, bij de pony's en dan vooral de kleintjes kun je met een simpel ponytje erg ver komen en ook veel prijzen en kampioenschappen winnen.

Daan_Romi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:58

Heb even het topic doorgelezen, maar als ik die verkoper was had ik al gezegd laat maar.

Het is inmiddels alleen maar het beestje afkraken.

ponydony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 16:51

Tita,

Ik rijd geen eigen paarden ik heb voor anderen gereden, alleen voor mijn eigen pony heb ik niet meer dan 2 zakken brok nodig en de rest wordt door mijn ouders betaald.
Jij bent veels te voorbarig met je mening en conclusies.
het feit dat ik advies vraag is dat ik normaliter altijd jongen paarden rijdt zeker geen paarden van 20 jaar oud, dus benieuwd was naar de gemiddelde gebruisduur dat je nog van zo'n pony hebt.
Ik zelf ben niet bekend met oude pony's.
Ik heb niks verkeerd over de pony gezegd alleen dat hij ondanks dat hij al zoveel gelopen heeft nu momenteel nog veel aangewerkt moet worden.
Verder is het prima zo, ik heb al veel goede berichten gehad, waar ik veel aan heb gehad maar die aantal die alleen maar commentaar willen geven waar niemand iets aan heeft, heeft verder geen zin om erover te blijven dicussieren.
Ik heb dus ondertussen al met diverse andere mensen normaal contact gehad dus bij deze ga ik in ieder geval niet verder deelnemen aan deze hetze.
Ik kan heel goed tegen kritiek maar wel onderbouwend en niet zomaar dingen roepen die uit zijn verband getrokken zijn.

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 20:47

TS: Als er zoveel ellende is met andere geinteresseerden en als je heel eerlijk bent vind je eigenlijk dat je geen waar krijgt voor je geld aangezien de pony een beetje ingekakt is dan denk ik dat je misschien gewoon beter verder kunt kijken.

Plaats eens een advertentie hier op bokt bij paarden en ponies gezocht dat je opzoek bent naar een leuke b of c leerpony en ik weet zeker dat je een hoop reacties krijgt.

Zelf werd ik helemaal suf gebeld toen ik mijn super brave c stermerrie pony te koop had staan maar uiteindelijk heb ik haar voor een prikkie verkocht omdat de mensen die mij de vraagprijs of meer wouden betalen ik gewoon niet met de pony wou zien vertrekken.
Nu heb ik haar voor minder verkocht maar weet ik dat ze het prima heeft. :j

Wellicht vind jij nu ook zo'n pony die je een goed tehuis aan kan bieden en waar je dochter voorlopig even mee kan oefenen. Later kun je deze altijd nog 'doorgeven' aan je zus.

Je zult binnen 3 dagen geen geschikte pony vinden maar geef het wat tijd, speur wat rond en je zal zeker wat vinden!