Samenvatting/notitie onderaan protocol

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 12:40

raket schreef:
En bij kinderen als het echt heel slecht gaat leg ik uit dat ze niet zulke hoge punten hebben, maar dat ze bijv erg goed hun best doen, maar dat de pony beter op beenhulpen oid moet reageren en dat ze als ze dat voor elkaar hebben dat ze dan zo'n 15 punten meer hebben. Meestal gaan ze dan wel met een glimlach weg.

Er moest eens een kleine meisje op een C pony starten als laatste voor de pauze. Ze was al eerder op haar A ponietje de ring in gekomen en dat ging echt super! Maar die C was haar gewoon de baas, veegde de hele baan aan met 'r de 1e proef... De 2e proef kwam ze dapper weer, stond beter op d'r strepen maar ging uiteindelijk huilend de ring uit. Omdat ik toch pauze had ben ik haar op gaan zoeken bij de trailers, heb haar gezegd dat ze geen winstpunten had omdat hij toch wel erg stout was maar dat ik echt wel kon zien dat ze heel goed haar best deed! Als ze zo verder zou blijven oefenen zou het vanzelf een keer zo gaan als op haar andere pony. In het begin durfde ze me niet aan te kijken maar je zag d'r groeien :D . Haar moeder bedankte me, ze had namelijk net precies hetzelfde gezegd maar toen geloofde het meisje het niet (tja, vreemde ogen dwingen toch :Y) ).

Lielle schreef:
Nou, ik zal het eens proberen. Ik heb het een keer eerder willen doen, omdat ik van dat specifieke jurylid telkens minder punten kreeg dan ik verwachtte. Vooraf dus toen bij het secretariaat al aangegeven dat ik het graag na de proef een keer zou bespreken, maar jury in kwestie gaf aan dat ze daartoe alleen bereid was als ik een video opname had, en anders deed ze het niet. Dan neemt je animo wel aardig af, kan ik je zeggen.

Wat flauw := ... Zéker als iemand van te voren naar je toe komt kun je je voorbereiden, er van uitgaande dat dit jurylid 'bang' was dat ze je anders niet meer kon herinneren en dat ze daarom over de video begon.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:48

Citaat:
Er moest eens een kleine meisje op een C pony starten als laatste voor de pauze. Ze was al eerder op haar A ponietje de ring in gekomen en dat ging echt super! Maar die C was haar gewoon de baas, veegde de hele baan aan met 'r de 1e proef... De 2e proef kwam ze dapper weer, stond beter op d'r strepen maar ging uiteindelijk huilend de ring uit. Omdat ik toch pauze had ben ik haar op gaan zoeken bij de trailers, heb haar gezegd dat ze geen winstpunten had omdat hij toch wel erg stout was maar dat ik echt wel kon zien dat ze heel goed haar best deed! Als ze zo verder zou blijven oefenen zou het vanzelf een keer zo gaan als op haar andere pony. In het begin durfde ze me niet aan te kijken maar je zag d'r groeien . Haar moeder bedankte me, ze had namelijk net precies hetzelfde gezegd maar toen geloofde het meisje het niet (tja, vreemde ogen dwingen toch ).

Dit vind ik een erg goede actie van je...! Meiske toch mooi even een hart onder de riem gestoken.

Anoniem

Re: Samenvatting/notitie onderaan protocol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 13:05

ik probeer het zoveel mogelijk te doen. Even een extra opstekertje onderaan de proef met een positief tintje is altijd leuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 13:20

Remember, wat leuk dat je dat zo doet.
Na het jureren van een onderlinge wedstrijd heb ik ook wel eens een toespraak gehouden, dat was op die manege gewoonte. Gelukkig was er heel sterk gereden, maar je moet ook altijd iets positiefs zeggen voor diegenen die achteraan eindigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 17:17

Bij de kleine kinderen zet ik er ook altijd iets leuks onder.

Van de zomer had ik een meisje en die starte pas voor de 2de keer. (Was net 6 jaar oud)

Onderaan de coupon heb ik laten zetten:

Heel erg goed gedaan!
Als je goed door oefent wordt je vast een keer 1e!!!

Een paar weken terug kwam ik der tegen en die moeder vertelde me dat het kindje het weken nergens anders over gehad had. Tegen iedereen vertelde ze dat ze zo goed haar best had gedaan en dat de jury vond dat ze vast wel eerste zou worden binnenkort.

Maar ook dingen als: wat heb je een enorm mooie / lieve pony doet het altijd goed bij de kleintjes :P

Zo leuk om met zoiets simpels zo'n kleintje helemaal blij te maken!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 17:26

Leuk dat jullie dat doen! Ik heb meerdere paarden gestart en mijn ervaring is dat er vooral bij de "betere paarden" meer en positiever commetaar stond.

Heel leuk,alleen wel jammer als je als zelfde ruiter op een kwalitatief minder paard zit met bijvoorbeeld spanning en dan juist de grond in geboord word door sommige jury's..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 17:28

Vonneke, het is inderdaad makkelijk om toch een positief gevoel mee te geven met het commentaar, niet alleen voor kinderen eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 17:50

ook bij de 'grote' doe ik het. Maar de gezichtjes van de kleintjes zijn natuurlijk het leukst :)

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 13:17

Elisa2 schreef:
Leuk dat jullie dat doen! Ik heb meerdere paarden gestart en mijn ervaring is dat er vooral bij de "betere paarden" meer en positiever commetaar stond.

Heel leuk,alleen wel jammer als je als zelfde ruiter op een kwalitatief minder paard zit met bijvoorbeeld spanning en dan juist de grond in geboord word door sommige jury's..

Het is bij kwalitatief goede combinaties ook wel makkelijker, maar daarom dwing ik mezelf juist om het bij iedereen te doen. Dan móet je ook wel bij de mindere combinaties oog houden voor alles wat er wel goed gaat :j.
Bij heel veel spanning geef ik geef ik aan dat ik dat opgemerkt heb (Zonde van de spanning, goed mee om gegaan/aansprekende combinatie/zit meer in/kwaliteit in galop/etc etc). Een combinatie de grond in boren zou ik nooit doen :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:19

Waar ligt Langerak? :D.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-10 13:29

Zuid Holland, vlakbij Gorinchem, maar ik ben meer in Bodegraven te vinden hoor :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 13:32

Aha, dat is niet zo ver weg :).

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 17:02

Ha ha loverly maar het 'nadeel' van remember is ze laat zich niet omkopen _O-
Ik schrijf heel vaak bij remember en ze is echt heel positief, echt leuk.
Ik heb altijd wel een lamme hand, een keer moest ik bij alle onderdelen wat bij schrijfen en ja niet het minste gewoon de regel vol en toen gaf ze een 8 voor iets en ik bijdehand vragen moet hier ook iets bij geschreven :=
Als de prijsuitreiking is hoor je zoveel positieve reacties van de mensen dat er zoveel bij staat :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 18:27

In dat geval zal ik straks keurig mijn best doen, voorlopig is het nog niet aan de orden hoor :D.

Je krijgt trouwens niet altijd positieve reacties op goede bedoelingen als jury. Ik schrijf ook vaak en het is wel eens voorgekomen dat 'mijn jury' de deelnemers erop wees dat hun harnachement niet in orde was. Vaak kwam daar alleen maar een beetje een verongelijkte reactie op en dat is best een beetje mager voor iemand die net ontsnapt aan uitluiting/diskwalificatie.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:17

Remember schreef:
Elisa2 schreef:

Het is bij kwalitatief goede combinaties ook wel makkelijker, maar daarom dwing ik mezelf juist om het bij iedereen te doen. Dan móet je ook wel bij de mindere combinaties oog houden voor alles wat er wel goed gaat :j.
Bij heel veel spanning geef ik geef ik aan dat ik dat opgemerkt heb (Zonde van de spanning, goed mee om gegaan/aansprekende combinatie/zit meer in/kwaliteit in galop/etc etc). Een combinatie de grond in boren zou ik nooit doen :n

Jammer dat je niet bij mij in de buurt zit,ik snap wel dat het moeilijker is bij een kwalitatief minder goede combinatie.Toch heb ik juist met dat paard ooit eens het grootste {voor mij dan} compliment gehad van een jury wat echt heel tof was.Zij zei dat ze in eerste instantie dacht van..hm simpel paard.Maar dat we zo'n goede en nette proef reden met gewoon alles super correct zeg maar dat ze steeds rechter in de stoel ging zitten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:18

Lovely schreef:
In dat geval zal ik straks keurig mijn best doen, voorlopig is het nog niet aan de orden hoor :D.

Je krijgt trouwens niet altijd positieve reacties op goede bedoelingen als jury. Ik schrijf ook vaak en het is wel eens voorgekomen dat 'mijn jury' de deelnemers erop wees dat hun harnachement niet in orde was. Vaak kwam daar alleen maar een beetje een verongelijkte reactie op en dat is best een beetje mager voor iemand die net ontsnapt aan uitluiting/diskwalificatie.

Dan snappen ze waarschijnlijk niet dat ze daarop uitgesloten kunnen worden lijkt me?

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 19:52

ik probeer zeker bij kinderen altijd wat algemeens er op te zetten.

Als ruiter krijg ik soms mijn coupon terug zonder iets erop. de laatste keer dan ook nog met alleen 5,6 en een enkel 7tje. Voor mijn gevoel ging het lekker maar dan zou het wel fijn zijn als de jury erop zet wat hij/zij dan niet goed zag.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:03

ik heb eigenlijk nooit commentaar op protocol :n

Jury@bokt wel eens gehad en die geeft leuk commentaar na je proef, gewoon mondeling. (al is dat best weer onhandig als je doof bent :') )
En een keer een andere jury, die vond dat ik goede proeven had gereden. Maar ze had zich gestoord aan zweepgebruik. Pakte de zweep een keer over en paard schrok daar van :=

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:03

Ik merk dat de jury meestal pas iets extra's onderaan laat schrijven als er opvallende dingen zijn die ze ergens anders niet kwijt kunnen maar toch graag willen meegeven.
Ik weet 1 opmerking nog heel goed. Ik reed met een pittige appaloosamerrie en die was nogal heftig in de galop. Daar verloor ik dus echt punten op. Maar deze jury zei: paard is nogal druk in de galop, amazone houdt het goed in de hand. Dat gaf mij echt het gevoel dat ik niet afgestraft werd door de jury maar juist begrepen.

Helaas gaan de jury's vaak al weg voordat de prijsuitreiking is. Ik zal er ook niet snel op af stappen. Heb het 1x gedaan toen ik een opmerking niet snapte. Je kon die dus op meerdere manieren lezen.

Ik denk dat het voor jury's inderdaad een goed idee is om na te denken over een extra opmerking. Je zit er tenslotte om de combinatie iets te leren.

barabas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 09:36

Tis altijd maar lastig dat commentaar geven. Ik probeer het altijd en het lukt eigenlijk alleen niet als ik een schrijfster krijg die bijv heel langzaam schrijft. Als ik zelf een schrijfster meeneem dan gaat dat veel makkelijker omdat zij mij kennen en weten hoe ik ergens over denk.
Als iemand heel goed rijd dan is het makkelijk om positief commentaar te geven, ook nog wel als iemand een winspunt heeft verdiend. Maar bij de mensen die in de 160 rijden is het een stuk moeilijker. Uitzonderingen daargelaten zijn dit vaak mensen die met veel spanning en stress rijden en de basisbeginselen echt niet beheersen. En dan wordt het een stuk moeilijker om iets positiefs te bedenken, vooral als het protocol vol staat met verbeterpunten. Maar dan is het natuurlijk nog altijd de verpakking van de boodschap. Al moet ik zeggen dat als ik zie dat het paard er onder lijdt ik ook heel stevig commentaar kan geven. Bij Lee Towers immitaties bijv, of mensen waarbij je als ze een poging doen tot doorzitten letterlijk tussen hun achterste en het zadel door kunt kijken...Als het gewoon niet gaat ga dan lichtrijden..daar heb ik meer respect voor..(zo schrijf ik het niet op hoor)
Ik vind het heerlijk om bij de buitenwedstrijden persoonlijk commentaar te geven. Maar daar moet wel ruimte voor zijn. En dan heb ik het meestal over het algemene gedeelte, commentaar per punt staat op de protocol.Maar je kunt dan ook aan de mensen vragen wat ze er zelf van vinden en dat is best leuk. Niet iedere ruiter zit er op te wachten maar ik heb nog nooit vervelende reacties gehad.
Ben maar twee keer aangesproken op het jureren en dat was omdat beide ruiters erg verbaasd waren over het verschil in mijn punten over twee concoursen. De eerste keer kregen ze beide lage punten met commentaar, en de tweede keer hoger omdat het commentaarpunt enorm was verbeterd. De eerste keer hebben ze er niets van gezegd en lag het waarschijnlijk aan mij, de tweede keer toen ze mij wel aansproken moesten ze beide toegeven dat ze nu wel inzagen dat het wel klopte.
En dat vind ik mooi werk, daarmee zet je ruiters echt aan het denken...

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 09:57

ik weet dat jureren lastig is....... ben er zelf (nog) geen maar heb heel vaak zitten schrijven.
zelf rijd ik ook dressuur maar ik vind dat als je een goede proef hebt gereden krijg ik er altijd een korte en positieve uitleg bij, prima niks op aan te merken
als ik een slechte proef rij krijg je te horen wat er fout ging (wat je eigenlijk zelf ook wel weet) klaar staat erop zal niet weer gebeuren
als je een gemiddelde proef rijd met 5en 6en en zo nu en dan een 7 en er staat niks bij dan vreet ik het blaadje op want op een onderdeel bijv galop aanspringen wat ik een 7 vond en de jury een 5 dan mogen ze mij er wel bijzetten wat er dan fout aan is en nog wel meer van zulke dingen en dat vind ik jammer want dat gebeurt hier nog wel eens te vaak dat bij een gemiddelde proef gewoon bijna niks tot helemaal niks bijgezet wordt

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 12:15

vonneke schreef:
ook bij de 'grote' doe ik het. Maar de gezichtjes van de kleintjes zijn natuurlijk het leukst :)

Ik kan ook heel leuk kijken hoor :+

Ik vind het echt wel fijn om wat duidelijkere uitleg te krijgen. Toevallig ging ik gisteren met mijn paard trainen op een andere locatie, en daar was een dame die me weleens gejureerd had, x aantal jaren geleden. Blijkbaar herinnerde ze zich dat nog, want toen ik klaar was kwam ze naar me toe. "Dat is toch die Weltmeyer die uit Duitsland gehaald is door die en die en dan aan die verkocht is en ..." dus ik heel verbaasd (hoe weet jij dat nou?): "euhm, ja...". Zei ze: "oh, ik heb jullie weleens gejureerd, daar en daar... ik moet wel zeggen dat jullie sterk verbeterd zijn, doe zo voort". Dat vond ik dan ook weer heel fijn!! En ook: dat ze dat onthouden had! (naar eigen zeggen omdat ze mijn paard zo mooi vond :+ )

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:50

@barabas, bij mensen bij wie de basis mist kan je toch nog algemeen een opmerking maken werk aan inmpuls, lengtebuiging, afwerking etc. Vooral bij 6jes proeven waar niks bij staat kan dat verhelderend werken, dan weet je tenminste waar je aan moet werken om meer 7ens te rijden.

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 14:54

Dat is wel leuk memuska, ik heb wel eens gehad dat ik wat wilde vragen aan een jury en ik was de laatste starter dus kon ik zo naar boven om het hem te vragen, wist hij niet eens meer wie ik was :( .
Dus ik zei ik ben de laatste starter uit de rubriek die net heeft gestart _-:(
Hij wist het niet meer dus ik uitleggen hoe het paard eruit zag ik dacht ondertussen, ik ben er toch niet gek hij zal ook wel niet meer weten hoe we gelopen hebben en inderdaad ;(
Hij wist alleen nog dat ik op die hengst had gereden %)
Dus ik ben maar weggelopen dit had ik nog nooit mee gemaakt.
Ik had dus geen flitsende indruk gemaakt ondanks de winstpunten -:(-

barabas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 16:51

Maar Nimmy, ik schrijf toch ook dat het moeilijk om iets positiefs te bedenken omdat er zoveel aan schort?? En dat de coupon al volstaat met verbeterpunten???
De enige keren dat ik er niets op zet is als de schrijfster daar niet geschikt voor is of als ik het mondeling kan doen. En het eerste gebeurt gelukkig maar heel weinig.