Z-juryleden, jureren jullie alleen het Z?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 23:30

daffodil schreef:
Ik vind het niet kort door de bocht hoor Tien, ik snap gewoon niet hoe je je zo "hoog" kunt voelen dat je blijkbaar geen zin meer hebt in het gepeupel want zo komt het op mij over.....
Te 'hoog' voelen :?
Je leest wat je wilt lezen want ik heb het niet over het weigeren van bepaalde klasses!!
Maar wel over het feit dat ik het voor de hobby doe en het niet als een verplichting zie.
Als ik het als een verplichting zou (gaan) zien stop ik er gewoon mee ;)
Denk dat ruiters ook niet blij worden als de jury in dat hokje gaat zitten omdat het 'moet'.

Fitzroy schreef:
Ik heb nog nooit van de KNHS te horen gekregen dat ik verplicht ben te jureren vaker dan 5 x per jaar en in bepaalde klasses ;)

Het gaat mij er niet om dat ik vind dat ik me te hoog voel maar dat ik wel in mijn vrije tijd iets wil doen waar ik lol in heb.
Zo jureer ik ook geen rassenwedstrijden omdat ik daar echt geen lol in heb, terwijl een ander het misschien fantastisch vindt om een hele middag Friezen te jureren. Iedereen weer blij toch?
Hier sluit ik me volledig bij aan.

daffodil

Re: Z-juryleden, jureren jullie alleen het Z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:26

Jij leest dan ook wat je wil lezen want er zijn er toch echt die in dit topic glashard zetten dat ze weigeren bepaalde klassen te jureren en daar is mijn bericht voor bedoeld.

Ik zet er toch ook duidelijk in dat ik best snap dat je je voorkeuren hebt, dat is logisch maar dat weigeren gaat er bij mij niet in. En een rassenwedstrijd kun je van te voren bepalen of je daar zin in hebt, dat geldt overigens voor elke wedstrijd. Maar ja zeggen tegen een wedstrijd en bepaalde klassen weigeren, vind ik dus echt niet kunnen.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:44

daffodil schreef:
Jij leest dan ook wat je wil lezen want er zijn er toch echt die in dit topic glashard zetten dat ze weigeren bepaalde klassen te jureren en daar is mijn bericht voor bedoeld.
Dan is hier de 'verwarring' want zoals ik het lees is onderstaande quote puur op mij gericht...

daffodil schreef:
Ik vind het niet kort door de bocht hoor Tien, ik snap gewoon niet hoe je je zo "hoog" kunt voelen dat je blijkbaar geen zin meer hebt in het gepeupel want zo komt het op mij over.....

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:47

Als men de basis niet kan/ wil jureren hoe wil je dan de hogere klassen beoordelen???

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:48

Das mijn reactie op het kort door de bocht zijn, het stuk daarna is bedoeld voor degenen die zich dus te hoog voelen om lagere klassen te jureren. Jij hebt al eerder gezegd dat je ze niet zal weigeren en zelfs liever een goede B proef ziet dan een slechte M proef.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 13:10

macke schreef:
Als men de basis niet kan/ wil jureren hoe wil je dan de hogere klassen beoordelen???

Degene die de hoge klassen jureren hebben ook eerst minimaal 2 jaar de lagere klassen gejureerd.
Deze mensen kunnen dat dus wel degelijk.

En een klasse weigeren heeft niks te maken met je te hoog of te goed voelen. Ik beleef nu niet zo veel lol meer aan B of L jureren. Heb ik al jaren gedaan, ik wil nu wel wat anders.

En er staat nergens in de reglementen van de KNHS dat je verplicht bent om alle wedstrijden en klassen die je aangeboden worden te accepteren. Daar ben je vrij in.
Net als dat ik niet buiten een bepaalde regio ga. Krijg je ook vaak boze reacties op. Ik heb gewoon geen zin om 2 uur in de auto te zitten naar een wedstrijd, ik jureer voornamelijk hier in de regio, alleen kampioenschappen doe ik ook verder weg.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 13:21

Afstand ben ik het helemaal met je eens, zie daar ook het nut niet van in hoewel ik het soms wel doe. Maar snappen doe ik dat niet helemaal, je wordt dan toch ook behoorlijk prijzig voor een vereniging.

Ik vraag me dus af of je wel mag weigeren. Heb dit bij de KNHS neergelegd en ben heel benieuwd naar hun reactie erop.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 13:25

daffodil schreef:
Een hobby is iets waar je uit eigen vrije wil tijd en energie in steekt, door je als jurylid te kwalificeren heb je je geheel vrijwillig toegelegd om volgens de regels van de KNHS je functie uit te oefenen.

Je zit daar niet als hobbyist, maar als official in functie......

Dan kun je beter iets zoeken waar je je niet aan iemand anders zijn regels hoeft te houden en je eigen regels bedenken!

Misschien is de omschrijving van het woord Hobby niet eenduidig. Maar zoals je zelf al zegt:hobby is iets waar je uit eigen vrije wil tijd en energie in steekt. Helemaal mee eens, en precies wat ik dus doe als jury. Geheel vrijwillig steek ik er tijd en energie is= hobby toch?? En het is nog steeds zo dat ik niet in dienst ben van de KNHS maar vrijwilliger=hobby toch??
Een official die salaris krijgt is aan het Werk. En ja, ik hou me aan de regels van de KNHS en daar is niets te vinden over verplichting tot het jureren van alle klasses. Sterker nog, je bepaald zelf waar/hoe vaak(minimaal 5x) en hoeveel combinaties.
Maar goed, dit als kanttekening bij jouw verhaal. Voor mij geldt vooral: respecteer elkaars keuze als vrijwilliger/official bij de KNHS.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 13:25

daffodil schreef:
Ik vraag me dus af of je wel mag weigeren. Heb dit bij de KNHS neergelegd en ben heel benieuwd naar hun reactie erop.

Wat is weigeren? In principe weiger je ook al als je die afstand niet wil afleggen.
En je weigert ook al als het jou die dag niet uitkomt vanwege een verjaardag bijvoorbeeld.

Je bent toch vrij om te bepalen op welke wedstrijd je als jury gaat jureren. Wat jou beweegredenen zijn maakt toch niet uit?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 13:28

Het gaat me er dan echt om dat je bepaalde klassen weigert, ik vind dat heel bijzonder en ik vraag me dan ook af hoe de KNHS daarover denkt.

Ja je bent vrij om te bepalen waar en wanneer je ergens gaat jureren maar nee volgens mij ben je niet vrij om daarna de inhoud van het programma te bepalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 13:28

Suzanne F. schreef:
daffodil schreef:

Wat is weigeren? In principe weiger je ook al als je die afstand niet wil afleggen.
En je weigert ook al als het jou die dag niet uitkomt vanwege een verjaardag bijvoorbeeld.

Je bent toch vrij om te bepalen op welke wedstrijd je als jury gaat jureren. Wat jou beweegredenen zijn maakt toch niet uit?

Ja precies.. Ik kijk ook altijd of het me uitkomt, zo doe ik ook maar 1 dagdeel per weekend (ook al wordt je heel vaak gevraagd om meerdere dagdelen te doen..) 1x per weekend vind ik ook wel genoeg en als ik keuze heb doe ik ook de zaterdag ipv de zondag.. En als ik keuze heb (vraag er zelf niet naar, maar ze vragen soms welke klasse ik will doen) qua klasse kies ik ook diegene uit die ik het minst doe of het leukst vind..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 15:34

daffodil schreef:
maar nee volgens mij ben je niet vrij om daarna de inhoud van het programma te bepalen.

Je bepaalt het programma niet...
Ik vraag altijd voor welke klasse ze nog iemand zoeken. Is dat voor de B dan zeg ik dat dit niet mijn voorkeur heeft en dat ze beter iemand anders kunnen bellen.

Bellen ze voor een wedstrijd die pas over maanden plaatsvindt dan zeggen ze meestal dat ze nog meerdere jury's zoeken voor diverse klassen. Dan geef ik aan dat mijn voorkeur heeft de Z1 en Z2 paarden. Dat is meestal totaal geen probleem. Vaak zeg ik ook nog dat ik dan het middagprogramma wil en dat ik maximaal 3 uur jureer anders moeten ze opsplitsen.
Dat zijn mijn voorwaarden en anders kunnen ze beter iemand anders bellen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 16:46

Daffodil, volgens mij begrijp jij ons verkeerd. In de mail of per telefoon wordt gevraagd om te jureren. Ik vraag gewoon wanneer,welk dagdeel, welke klassen en of het pony's of paarden zijn.
Aan de hand van mijn agenda en bovenstaande criteria bepaal ik dan of ik wel of niet toe zeg om te jureren.

Het is dus niet zo dat ik weiger om bepaalde rubrieken te jureren bij het zien van de startlijst o.i.d.

Zijn gewone afspraken die je van tevoren met verenigingen maakt, net zo goed als jij (dat was jij toch? ) pas in een topic aan gaf niet op zondagavond om 8 uur nog te willen jureren. Dan wordt er toch ook niet tegen jou gezegd dat je niet mag weigeren?