Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
BPVS schreef:Dat is wel eerlijk van je. Ik denk dat er heel veel is misgegaan. En vooral dat de pony steeds zijn zin kreeg.
Als ik een paard of pony moet wassen die niet wil, is hij niet van me af voor ik klaar ben met wassen.
Ik heb nog nooit een paard een voorbeen uit de kom zie trekken. Dat kan ook niet, ze hebben geen kop en kom bij het voorbeen zoals mensen die wel hebben. En als je een paard op drie benen neerzet, kan hij niet afzetten om omhoog te komen.........
Maar ik ben ook niet tegen een praam. Die heb ik zelf ook wel gebruikt als ik moet. Je moet wel even iemand met verstand van een praam opleggen er bij halen. Dit moet je niet zomaar even doen want dan gaat het mis. Iemand moet dit jou even leren.

zal vast soms werken, maar je wilt niet weten wat de stress voor zo'n persoon is geweest 
BPVS schreef:Dat snap ik niet, dat mensen met veulens willen optrekken. Sorry, je mag nu wel boos worden maar ik meen het.
En ik vind het egoïstisch van je dat jij van een veulen wilt leren, terwijl jij het veulen zo te lezen niets kan bijbrengen.
Een veulen moet bij veulens opgroeien en niet bij mensen. Ik denk dat jou eerste veulen een echte goedzak is geweest. Veulens die vanaf het spenen door mensen worden opgevoed, worden meestal de lastigste paarden, als ze er aan toe zijn dat ze worden gereden.
En jij op je schouders kloppen, mij zie je dat niet doen. Als je hier leest wat voor problemen jij hebt met je jonge paarden, dan moet je nog heel veel leren. En was het eerlijker voor jezelf en voor de paarden geweest, als je een ervaren paard had genomen en geen veulens.
Ik heb wel geholpen paarden inrijden op verschillende handelsstallen. Maar nu ik voor mijzelf op zoek ben naar een paard, kies ik bewust voor eentje die minstens vijf jaar is.