is paardrijden slecht voor de ruiter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: is paardrijden slecht voor de ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:04

Ik heb mijn kind er heul makkelijk uitgepoept.......... en ik krijg alleen maar last van mijn rug als ik niet rij........... :)

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:08

@ragdollcat, die moeilijke bevalling zal ze waarschijnlijk toch wel gehad hebben ook al had ze nog nooit van haar leven op een paard gezeten....

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:09

van paardrijden krijg je stevige bekkenbodem spieren. heeft zo zijn voordelen maar kan ook nadeel zijn bij een bevalling ( heb er geen zelf geen last van gehad) . Zelf heb ik reuma en scoliose( rugklachten) maar dat is aangeboren en heeft dus niet er mee te maken dat ik paardrij. Als ik slechte dag heb knap ik juist op van t paarrijden :)

Sambucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:12

Alle sporten hebben voor en nadelen.... :list:

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:14

MLoeser schreef:
Zolang jij goed les neemt, en een goede houding aanwent is het juist een hele goede sport voor je rug, en alle andere spieren in je lichaam. Daarnaast gaat je evenwicht vooruit. Ook psychologisch hebben paarden vaak een positieve invloed.

Het klopt wel dat je ook je bekkenbodemspieren traint. Dat heeft ook voordelen, maar een nadeel is wel dat het je bevalling *schijnt* lastiger te maken. Hoewel ik daar mijn twijfels een beetje bij hebt omdat je toch niet tot op het laatst blijft rijden (en dus trainen).

mee eens! alleen t gedeelte betreft bevallen... ik rijdt van voor dat ik kon lopen, vanaf mn 15e ong heel veel paarden per dag, heb twee kinderen en allebei een super bevalling, de eerste met 2 persweeen eruit en de tweede met 1 perswee eruit.. (moesten m bijna opvangen omdat ik m lanceerde) dus denk dat t moeilijk bevallen erg persoonlijk is, ook mensen die niet rijden hebben soms een zware bevalling.

edit: ik heb bij de eerste tot twee weken voor de bevalling (rustig) gereden,
bij de tweede had ik een lichtere vorm van bekkeninstabilliteit.. moet je voorstellen als ik niet had gereden hoe zwaar de bekken instabilliteit dan was geweest.. was dus alleen maar voordelen bij mij ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:19

Ik heb wel O-benen gekregen daardoor := maar ben ook jong begonnen...
Geloof dat je van voetbal ook O-benen kunt krijgen toch?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:15

Van paardrijden krijg je geen O-benen, maar zelfs wat X-knieën. Je zit nl. met je dijbenen naar binnen gedraaid (anders krijg je niet dat mooie 'tenen naar voren-effect'). Kleine kinderen die veel rijden hebben wel kans op heupdysplacie, omdat het paard te breed is voor de spreidstand van hun bekken.

Bekkenbodemspieren worden wel sterker, maar ook gecontroleerder. Paardrijden is een van de weinige sporten waarbij je die spieren bewust leert aanspannen en ontspannen en daar zijn verloskundigen weer heel blij mee! Dus als je bewust kunt ontspannen kun je de bevalling wel vergemakkelijken.

Verder is paardrijden een van de weinige sporten waarbij je echt alle spieren van je lichaam gebruikt.

Daarnaast oefen je je balans, je motoriek en je coördinatie en het is ook nog eens enorm karaktervormend. Een voetbal kun je met een megaknal naar het andere eind van het veld schoppen, een tennisracket kun je wegslingeren, maar als je kwaad wordt op je paard is de enige oplossing om eens diep te zuchten, jezelf te kalmeren en weer verder te oefenen ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:21

hahaha preciel Urielle.......... Paardrijden is vooral mentale training ;)

Mijn Gyneacoloog was heel blij met mij tijdens de onderzoeken voor mijn sterrelisatie..... Ik kan me dus echt heel goed ontspannen...... Dus ze vraagt aan mij of de stagaire (een jonkie met nog net geen puisten meer :D ) mocht oefenen bij mij :) omdat ik zo ontspannen was en dan kan je gewoon heel goed "voelen"

Ik heb daar nul problemen mee, het is zijn werk (althans gaat het worden) Maar dat is wel indirect een gevolg inderdaad van spierbeheersing tijdens het paardrijden.........

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 16:20

ik vind paardrijden rustgevend, heb nog geen last gehad van mijn rug oid. (rijd 5/6 jaar achter elkaar sowieso 4x per week...)
heb ondertussen wel X-knieën
weet niet hoe het is als je moet bevallen... ik kan je wel zeggen:
mijn moeder reed geen paard maar die ging echt door de hel toen ik werd geboren met mn grote kop en 52 cm....

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 16:24

Maar mag ik even een hele domme vraag stellen? Wat zijn X-benen? :o
Af en toe zou ik zeggen dat ik ze ook heb, maar ik denk toch meer aan vocht/vet in de knieen...

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 16:46

Volkomen onzin !
Haha, grappig om dit te lezen eigenlijk.
Het is zoals al veel eerder is gezegd,
juist goed voor je rug.

Nikitaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 16:51

Ik moest juist op paardrijden omdat ik rug en nek klachten had.
Eerst mocht ik nooit want het was te duur volgens mijn ouders.

Hopelijk mag je toch op paardrijden

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 18:06

Urielle schreef:
Van paardrijden krijg je geen O-benen, maar zelfs wat X-knieën. Je zit nl. met je dijbenen naar binnen gedraaid (anders krijg je niet dat mooie 'tenen naar voren-effect').

Reed ik ook altijd, maar mijn beenstand is wel veranderd. Ik dacht dat het door het rijden was gekomen, anders heb ik geen verklaring :o Begon met rechte benen en heb nu een beetje o-benen. :D

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 18:15

Wat een onzin...;)
Paardrijden is zeker niet slecht voor je.
Het is goed dat je ouders je willen beschermen maar in dit geval vind ik het erg overdreven.
Dan kun je op alle sporten wel iets aanmerken.

Ik heb X- benen al voordat ik op paardrijden zat en die zijn echt niet rechter gaan staan door het paardrijden, dus O- benen krijg je er ook zeker niet van ;)

Ik heb wel een redelijk zwakke rug, mijn huisarts stimuleerde me juist om door te gaan met paardrijden.
Dus over kinderen krijgen later, maak ik me helemaal geen zorgen over.
Want mijn huisarts staat juist positief tegenover paardrijden.

Je ouders zijn naar mijn mening iets "te" beschermend, bedoelen dit goed maar dat belemmerd jou om een leuke sport te beoefenen wat goed is voor je zelfvertrouwen en sociale contacten etc..

13maartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 18:21

Allemaal heel erg bedankt,
ik zal toch nog eens proberen mijn ouders te overtuigen :D
kweet alleen niet of dat lukt |(

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 18:22

print gewoon het topic uit en leg het bij ze neer :D :D

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 18:23

Die vind ik wel heel goed, verharde spieren :')
Kletskoek!
anky van Grunsven heeft toch ook gewoon kids, en anders zou fietsen ook slecht voor je zijn..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 18:28

Inderdaad gewoon uitprinten! En laat ons even horen wat ze nog meer verzinnen, als dat aan de orde is!

anneo3o

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 19:35

Kuitspieren en buikspieren! :*

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 19:40

Rij sinds mijn 8e, ben nu 36 en heb 2 kids met weinig moeite op de wereld gezet...

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 19:46

Hmm..inderdaad, als je eenmaal goed rijdt en dus niet meer jezelf helemaal aanspant bij bijv. het galoperen en doorzitten (iets wat de meeste 'beginners' wel doen) dan moet je je rug juist lekker los houden om goed met de beweging van je paard mee te kunnen gaan, je gaat juist je buikspieren aanspannen en ik heb bijv. wel een slechte rug en dus zei de fysio dat ik juist sterker buikspieren moet krijgen zodat die het overkunnen nemen en ik minder rugpijn krijg :). De gynaecoloog bij ons heeft gezegt dat als je meer dan 4 a 5 paarden per dag rijdt, dat je dan echt problemen bij het bevallen zou kunnen krijgen (dat je spieren daarzo zo strak en sterk zijn dat het kind er niet goed door kan en dat je dan misschien een keizersnede zou moeten hebben) maar ik ben ook gewoon bevallen hoor, ik rij er 1 per dag.

Dusse....ik zeg, hierbij zijn de argumenten van je ouders ontkracht en kun jij lekker op paardrijden :P

Wel inderdaad opletten dat je een goede houding aanneemt bij het hoevenkrabben, uitmesten en sjouwen met hooi/stro/zaagsel en dat je niet te zwaar tegelijk tilt, daar krijg je natuurlijk wel rugklachten van.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 19:51

Janine1990 schreef:
Af en toe zou ik zeggen dat ik ze ook heb, maar ik denk toch meer aan vocht/vet in de knieen...

X knieen is dat je knieen niet recht naar voren staan, maar wat naar binnen gedraaid zijn.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 19:56

Urielle schreef:
Janine1990 schreef:

X knieen is dat je knieen niet recht naar voren staan, maar wat naar binnen gedraaid zijn.

Ja, tot zover kwam ik inderdaad ook. Maar op welke manier zie je de knieen naar binnen gedraaid?
Ik weet dat mijn knieschijven wat naar binnenstaan, en dat ik veel vocht (? denk ik, kan ook vet zijn, maar de hoeveelheid wisselt nogal eens) in de knieen heb. Hoort dat erbij?

carmenierola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 10:54

Ik heb geen idee, maar ik hou van paarden dus een zware bevalling later of niet? Ik hou van paarden KLAAR, hahahaha. Maar ik denk dat jou ouders smoesjes verzinnen zodat je er gewoon niet op kan.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 12:08

Na een gemene val van het paard en rugklachten werd mij zelfs geadviseerd om te blijven rijden.
En ik rij nu totaal een jaartje of 25 en ben nog steeds heel hoor.
het is ook goed voor je geestelijke gesteldheid.