b dressuur graag tips om nog beter me proef te rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 11:53

Oja, wat me de laatste tijd erg opvalt is de scheefheid van veel paarden in de B en L1. Ze lopen bijna de hele proef op drie sporen. Lengtebuiging ontbreekt ook bijzonder vaak.

pluisje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 15:01

mamabird bedankt voor je tips ze doet dat niet maar zal er opleten

_BlackPearl_

Re: b dressuur graag tips om nog beter me proef te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 23:10

Het zal al wel gezegt zijn denk ik, maar heb niet zo veel zin om het hele topic door te spitten :o Maar waar ze in de B ook veel op letten is goed de hoeken door rijden, en in een volte moet je dat juist niet doen (dan moet je echt mooi rond rijden). Als je E-B moet wenden (of andersom) netjes recht, en A-X halve volte halve baan X-C halve volte halve baan weer opletten eerst de hoek in (voor A), dan hoek rond maken (na A), bij X recht stellen

paardsoepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:51

Het valt mij op dat er wel makkelijk op juryleden afgegeven wordt. Belangrijkste vanaf het begin is tact, regelmaat en soepelheid van een paard. (skala der ausbildung) Daar hoort dus ook nageeflijkheid en de nodige impuls (altijd van achteruit) bij. Paard of pony hoeft niet te dragen of te verzamelen, maar wel vanuit een actief achterbeen bewegen en niet op de voorhand vallen, ook in de B. Juryleden willen vooral een vloeiend en harmonisch beeld zien, je hoeft in de B en het L1 niet bij vaste letters overgangen te maken, dus je kunt zelf je beste moment kiezen om een vloeiende overgang te rijden. Dit zijn dingen die ook op de jurycursussen benadrukt worden.

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:04

eva_h schreef:
Het valt mij op dat er wel makkelijk op juryleden afgegeven wordt. Belangrijkste vanaf het begin is tact, regelmaat en soepelheid van een paard. (skala der ausbildung) Daar hoort dus ook nageeflijkheid en de nodige impuls (altijd van achteruit) bij. Paard of pony hoeft niet te dragen of te verzamelen, maar wel vanuit een actief achterbeen bewegen en niet op de voorhand vallen, ook in de B. Juryleden willen vooral een vloeiend en harmonisch beeld zien, je hoeft in de B en het L1 niet bij vaste letters overgangen te maken, dus je kunt zelf je beste moment kiezen om een vloeiende overgang te rijden. Dit zijn dingen die ook op de jurycursussen benadrukt worden.

mbt skala der ausbildung ben ik het eens, het paard moet idd vanuit een actief achterbeen lopen etc maar ik blijf er wel echt bij dat er een te groot verschil zit tussen juryleden onderling... ik vind het bijvoorbeeld niet kloppen dat je bij een ongeveer dezelfde proef bij verschillende juryleden zomaar 15 punten verschil kan zijn! iemand die ik ken had op het NK gestart en er zat tussen de verschillende juryleden 17 punten ofzo! (plaats 12/13 om plaats 2/3) weet niet precies meer maar ik vind zo een groot verschil in 1 dezelfde proef echt NIET kunnen!! maarja, dat zal je wel houden bij jurysporten maar ik vind dat als jouw pony/paard gewoon netjes/correct rondloopt je daar gewoon een winstpunt voor moet krijgen!! maar heel vaak krijg je die niet of krijgen de mensen die rondrijden met een spanningsbom dat ook en dat vind ik echt niet correct!

paardsoepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 16:41

Klopt, dat moet ook niet kunnen en je hebt ook gelijk met je voorbeeld over eenvoudig ontspannen paard en opgekropt druk paard.. Proberen ze bij de KNHS ook wel te voorkomen tijdens de cursus en bijscholing. Helaas blijft het deels een subjectief verhaal.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 16:52

en laat de waarheid nu ergens in het midden zitten van die beoordeling en dan zit men "maar" 8 punten van de waarheid.

Het is vervelend maar kan gebeuren. laatst zat ik naar protocol van Imke of Edward te kijken. Onderin kwam men aardig gelijk uit maar per onderdeel zat er ook wel eens 2 punten verschil tussen. Is jammer, moet voor gevochten worden om dat te voorkomen (hoe, dat weet ik helaas ook niet) maar het is nu eenmaal niet anders.
In de B is het vaak ook nog moeilijker. Vooral slechtere combi's. Hoe ver ga je in het geven van lage punten? Blijf je op een 4/5 hangen of geef je toch die 3 die dan eigenlijk ook zou kunnen?

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 19:39

tsjah ik weet het niet,,, eigenlijk zou je echt een lijstje moeten hebben van;
figuur goed uitgevoerd; 10 punten
spanning? -1
onrustige houding? -1
verzet paard/pony? -1
etc etc etc...

vind het nu zo doorzichtig, naar mijn idee geeft een jurylid maar wat... (zal niet zo zijn mar vind de protocollen ook vaak zo nietszeggend... aan alleen een 3 of een 8 heb ik niks!! sorry schrijvers maar vind dat een opmerking verplicht is, bij goede oefening gewoon erachter prima en als je van de 6/7 afgaat beredeneren waarom!)

PppI

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 19:44

De jury let vooral in de klasse B op ; als je netjes op de bordjes rijdt, paar netheidfoutjes kan altijd (als ze maar niet te groot zijn)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 20:20

Champie_Me je kan wel de schrijvers aanspreken,maar die schrijven alleen maar wat de jury zegt hoor :7

Ilseee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:58

Ik rijd zelf ook wedstrijden in friesland en er worden idd erg hoge eisen gesteld. Je paard kan het beste in een goede stelling lopen en nageeflijk, ook is het belangrijk dat je recht op zit en dat je pony en jij er goed en netjes verzorgd uitzien.
Je figuren netjes rijden is ook belangrijk.
veel succes
:D

pluisje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 15:41

Ilseee12 dankje wel voor je tips :D

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 19:55

Snoevie schreef:
Champie_Me je kan wel de schrijvers aanspreken,maar die schrijven alleen maar wat de jury zegt hoor :7

ik zeg niet mbt schrijvers dat die aangepakt moeten worden maar dat die VEEL moeten gaan schrijven dan :P

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 21:59

ohh haha sorry,ik las het alsof je zei dat het de schuld van de schrijvers was :P

andereas16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 22:40

ik weet niet of hij goed staat

nou ik zit met het zelfde maar ik vind midden draf moeilijk en hij is over het tempo ( hoe krijg ik dat rustig )en ik spring te laat aan in galop ik wend te laat af en hij is iets tegen de hand hoe kan ik dat minderen en ik moet hem iets meer verlengen en voltes ronder rijden overgang arbeids stap moet vloeiender en weet te laat mar afwenden ( te veel tegen de hand moet nog beter ) en ik zit volgends de yury in de stoel zit toen had ik 185 punten

tips