Zou jij je paard op proef mee geven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:08

Ik heb mijn pony destijds op proef meegegeven.. Met goed gemaakte afspraken..
We werden op een vrijdagavond om 22.00u opgebeld dat we haar gelijk konden komen halen, ze wilden haar niet meer. Nouja, zo gezegd zo gedaan.

Kom ik vervolgens bij haar de stal inlopen, deinst ze helemaal naar achter.. kon het wit van haar ogen zien. Dus, dat nooit weer.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:11

Iemand mag bij mij zo veel proef komen rijden als ze willen, wil ook best eens naar een andere manege gaan om haar daar te laten proberen enzo. Maar mijn paard gaat niet weg op proef.

Posh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:14

Franciska15 schreef:
We werden op een vrijdagavond om 22.00u opgebeld dat we haar gelijk konden komen halen, ze wilden haar niet meer. Nouja, zo gezegd zo gedaan.

Kom ik vervolgens bij haar de stal inlopen, deinst ze helemaal naar achter.. kon het wit van haar ogen zien. Dus, dat nooit weer.

Dan zou ik toch liever mijn paardje terughalen dan de eigenaar hem laten verkopen aan een ander die het alleen maar erger maakt... of naar de slager brengt.

neres

Re: Zou jij je paard op proef mee geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:16

Ik heb altijd gezegd paard gaat pas weg als ie verkocht is eerder niet. Daar heb ik me aan gehouden.
Je voorkomt een hele hoop gezeik.
Mensen mochten zo vaak komen als ze willen. En dat kun je meteen zien hoe serieus iemand is!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:47

Sugarfoot schreef:
Franciska15 schreef:

Dan zou ik toch liever mijn paardje terughalen dan de eigenaar hem laten verkopen aan een ander die het alleen maar erger maakt... of naar de slager brengt.

Misschien zouden ze er anders mee omgegaan zijn als die pony niet teerug kon. Sommige mensen zijn niet zuinig op andermans spullen.

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 16:00

Sugarfoot schreef:
Franciska15 schreef:

Ja, dat begrijp ik ;) Maar nog liever zou ik hem dan helemaal niet op proef wegdoen.. Je weet niet hoe het paard terug komt..

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 16:32

Wij hebben het 1x gedaan op proef meegeven en daarna nooit weer. Pony kon niet met schot in de trailer en dat hebben wij er keurig bijverteld.
Na 6 weken verhaal dat pony stokkreupel is en trailer heeft verbouwt. Wij pony weer opgehaald en later bleek dat zij haar wel met schot hadden vervoerd en daarnaast zij bleek ook dampig te zijn geworden. Pony was daar heel slecht behandeld.
Wij hebben nu als regel: kom maar vaker proberen maar zodra het paard in de trailer staat en op de openbare weg is nemen wij het dier niet meer terug.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 16:36

Nee, heb zoveel negatieve verhalen gehoord!
Ik heb mijn eigen paard ook niet thuis op proef gehad, maar ik mocht nog wel zo vaak komen als ik wilde. Ook toen we haar gekocht hadden bleef ze daar nog een week staan omdat het stalgeld al betaald was en zodat de oude eigenaar me nog les kon geven en me helpen met rijden.
Dat vind ik een goede oplossing ipv proef. Zo kan de oude eigenaar je nog tips geven en weet hij ook in wat voor handen hij komt.

Alive

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 16:42

Wij hebben pas onze pony verkocht, maar wilde echt niet dat deze op proef mee ging. Stel je voor dat er wat gebeurd, dan zitten wij met de gebakken peren. Elke geinteresseerde koper mocht zo vaak langs komen als ze wilden en er ook van alles mee doen, zolang ik er zelf maar bij was ;)

Juul_sintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 16:45

Ja het is voor mij heel dubbel. Ik zou denk ik wel graag een paard op proef willen nemen als ik er een zou kopen, al is het maar 4 dagen ofzoiets. Maar ik zou mijn paard toch ook minder snel meegeven op proef.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 16:53

Paard gaat niet mee op proef. Hier zou ook gelden: kom zo vaak proberen als je wilt, wil ook nog wel eens mee ergens anders rijden, maar hij gaat pas zonder mijn toezicht de dreef af als ik de centjes in handen heb.

Ik hoef zelf ook geen paard op proef eerlijk gezegd, zou niet weten waarom. Risico loop je altijd als je er eentje koopt. Beetje boerenverstand, deskundige mee, uitgebreide keuring en vaak genoeg (onverwachts ;) ) langskomen, dan heb je het meeste wel uitgesloten. De rest van het risico moet je dan maar nemen.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 17:01

Zelf zou ik een paard niet mee geven op proef, waarom?
- paard is op vreemde plek, moet daar eerst wennen
- kan dus zijn dat die niet zichzelf is op die plek
- ik kan niet zien wat ze ermee doen
- misschien een ander dagritme (is die van mij gevoelig voor)
- misschien meer uren op stal waardoor hij iets anders is met rijden

Ik zou wel een proefperiode willen aanbieden maar dan wel op zijn vaste plek. In toezicht van mij. Voordelen hiervan zijn:
- ik kan tips geven hoe ik het normaal zou doen en hoe het paard het gewend is
- je kan zien of er een klik is ook vanuit het paard
- ze kunnen gelijk aan je vragen of hij dat normaal ook zo doet
- stel dat ik vind dat ze niet bij elkaar passen kan ik dat aangeven
- paard hoeft alleen te wennen aan nieuwe ruiter en niet aan nieuwe omgeving.

nadeel voor de koper is natuurlijk dat ze jouw helemaal moeten vertrouwen dat jij het paard niet plat spuit of iets dergelijks.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 17:04

Anoniem schreef:
hooi,

Ik zat net in een ander topic te lezen, En daar ging het over een paard dat mee was op proef en kreupel werd. In dat topic zeide veel mensen dat ze hun paard nooit op proef mee zouden geven. Nu ben ik erg benieuwd wie dit wel doen? en welke afspraken er dan gemaakt worden. En wie dit niet doen en waarom dan niet.

Zelf zou ik het niet doen. Omdat je niet weet wat er met je paard gebeurt en ik als verkoper na een maand(proeftijd) een verpest paard terug kan krijgen.. Mij zou er te veel risico aan zitten. Eventueel zou ik er overna kunnen denken dat de koper het paard op proef neemt maar hij wel bij mij blijft staan en er alleen onder toezicht van mij gereden en verzorgt word. En dat de koper dan die maand de stallings kosten voor een deel mee betaalt.

Dus hoe denken jullie over paarden op proef mee geven/mee krijgen.

Groetjes Nina

Zo zou ik het inderdaad ook doen, wel op proef........zo ongeveer, maar dan wel bij mij thuis en zelf een oogje in het zeil houden. Ik zou mijn paard niet gauw aan iemand meegeven op proef.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:38

Hier ook niet.

Ze kunnen vrijblijvend komen kijken zovaak ze willen. Hier is een paard toch thuis en 'zichzelf'
Je weet nooit hoe ze voor je paard zorgen

Ik zou ook een paard niet op proef willen hebben. Het moet nog helemaal wennen en voor het beest is het ook niets steeds dat verhuizen!

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 23:13

ik dacht meteen: ja. Om de reden dat het me fijn lijkt dat je als eigenaar zeker weet dat nieuwe mensen een klik hebben met jouw paard (aangezien mijn paarden me aan het hart gaan, en omcht ik ze ooit om de een of andere reden moeten verkopen dan alleen naar het allerbeste huis dat er is). Met een proeftijd kun je zeker kijken of de klik er is, voordat je je paard na een maand weer op marktplaats ziet staan.

Maar toen las ik het topic door, en inderdaad, wat doe je als je paard kreupel wordt of iets anders krijgt in de proefperiode. Daar meten dan wel goede afspraken over gemaakt worden

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 23:19

Op proef meegeven zou ik ook niet zo snel doen, omdat een weekje bijvoorbeeld in mijn ogen veel te kort is. Mijn haf had na de laatste verhuizing erg veel last er van. Alleen maar gillen, en druk doen. Totaal niet zoals ik hem kende.
Om die reden zou ik hem niet voor een weekje even mee geven. Hier op stal geeft hij een veel beter beeld van hoe hij is, dan zomaar even op een andere stal.
Pas na een maand of drie begon hij op deze stal normaal te doen, en dát vind ik te lang voor 'proef.' Dan wen ik zelf ook aan een leven zonder hem, en dan zou ik hem opeens weer terug krijgen :D neuh, ik zou dit paard dat ik nou heb niet zo snel op proef mee geven!

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 23:38

Ik zou een paard/pony nooit op proef meegeven. Ze mogen bij mij komen rijden, zovaak ze willen, om te kijken of het klikt.

Al heb ik nooit een paard hoeven verkopen, en ik hoop dat ook nooit te hoeven doen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 10:36

Absoluut niet. Het paard is mijn verantwoordelijkheid totdat hij verkocht is. En tot die tijd kunnen ze hem bij mij onder toezicht uitproberen.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 10:39

Ik zou het wel doen, als het dan niet goed blijkt te gaan komt die iedergeval terug bij mij ipv doorverkocht.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:52

Zoals al eerder gezegd kun je doorverkopen ook voorkomen door in het verkoopcontract op te nemen dat je 1e recht van terugkoop hebt mocht het paard doorverkocht worden. Het is vast niet helemaal rechtsgeldig maar dat zijn al die goede afspraken die je maakt met een paard op proef ook niet. En het is wel een optie met een stuk minder risico. Als je er echt zeker van wilt zijn dat je paard niet de handel in gaat of bij de slager beland moet je simpelweg nooit verkopen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:53

Nee ik zou mijn paard NOOIT op proef meegeven
als ik ze zou verkopen dan mag je komen proberen zoveel je wilt, desnoods regel ik een slaapplaats, maar op proef.. echt niet.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:54

Ik zou het nooit doen.
Wie weet wat ze in de tussentijd met je paard uitspoken.
Paard is dan niet verkocht dus mijn verantwoordelijkheid en dus ook alle ellende voor mij als ie om wat voor reden dan ook terug komt.
Ze mogen zo vaak als ze willen bij mij langskomen om te rijden, maar hij gaat niet ergens heen waar ik er totaal geen toezicht en controle op heb.

blossom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 22:44

Ik zou ook geen proeftijd geven. Wel heb ik een keer een paardje verkocht met de schriftelijke afspraak dat ze 3 dagen de tijd kregen om hem te laten keuren en dat hij teruggenomen zou worden wanneer hij afgekeurd zou worden, maar in een maand proeftijd kan er wel heel erg veel gebeuren.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 10:01

Hier ook niet!
Mensen mogen meerdere keren komen proefrijden, mogen een wandeling proberen, ik wil het paard zelfs inladen voor een rondje trailer, allemaal geen probleem. Maar allemaal in mijn aanwezigheid.
Ik begrijp echt niet wie dat verzonnen heeft, zo'n proeftijd. Uiteindelijk zijn die kopers wildvreemde mensen. Daar zou je toch ook geen auto aan meegeven om een weekje mee rond te rijden? Waarom dan wel een levend wezen?
Mijn paarden gaan pas van het erf af als ik betaald ben.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 10:13

Nee, zou ik absoluut niet doen. Ik heb een erg gevoelig paard, die snel van slag is. Ga daar absoluut geen risico mee lopen.
Zelf heb ik bij aankoop van een paard ook al verschillende keren te kampen gehad met blessures. Gewoon omdat een paard in 't begin toch wel van slag kan zijn en dan rare dingen kan doen. Door een paard op proef te geven is 't risico volledig voor mij, daar heb ik helemaal geen zin in. Dan komen ze maar wat vaker aan huis als ze twijfels hebben.