"Toegeven" of standvastig blijven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 17:39

amyz schreef:
Ha fijn dat het is ''opgelost''. Ben ook bij een paar stallen geweest waar de paarden een vaste volgorde hadden, ging prima. In wat voor groep staat ze eigenlijk? Je ziet namelijk vaak dat de volgorde van het naar buiten gaan een afspiegeling is van de rangorde, maar met een 2-jarige merrie lijkt dat niet heel erg logisch :P

Anyway, beter zo dan dat ze zichzelf verwondt hoor :)

Een grote mix van 2-jarige tot 22-jarige...Hannoveranen, Trakheners, Dravers, Friesen, Fjorden, Tinkermixjes, Koudbloeden, Quarters, Arabiermixjes, Shetlanders en Welshjes... :D

Shiva staat voor een jong diertje vrij hoog in de rangorde en vecht aldoor voor een nog beter plekje. Er zijn gelukkig nog een paar paarden die dit gedrag niet pikken en met daarmee een hoop opvoeding uit de vingers nemen :')

Ik weet niet wat er allemaal nog gaat worden van haar. Haar moeder was een grote, lieve knuffelkont. Haar vader een rebel....Haar halfzus (dezelfde vader) is ook niet altijd de makkelijkste:

http://www.studivz.net/Photos/View/xO5Y ... zz10wfPn43

Qua karakter lijkt ze veel op Shiva...Ik hoop echt dat Shiva iets minder gaat worden dan deze tante....

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 17:49

Je link doet het niet.

En zomer willen we geloof ik allemaal onderhand wel weer :P

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 17:53

liedje89 schreef:
Je link doet het niet.

En zomer willen we geloof ik allemaal onderhand wel weer :P

Jammer...Ga eens kijken of ik de foto er anders op kan zetten...!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 20:37

Zammie schreef:
Monica, een paard redeneert niet zoals een mens. Die denkt niet: ik moet maar leren.
Begrijp, dat je paard weleens alleen moet staan en bij zo eentje neem ik ook daar de tijd voor. Bij onverwachte blessure en echt niet naar buiten kunnen (ik doe ze dan nog liever in een afgezet stuk paddock als binnen laten) laat ik er gewoon 1 naast staan en wissel ik ze om.
Sommigen zullen nooit wennen aan alleen achter blijven op stal. Dan is het nog niet meteen zeikerd en om dan zo raar te redeneren? Vind je in ieder geval niet vanuit een paard denken. Zou ik toch eens gaan proberen, als ik jouw was.

Ze is echt niet van suiker hoor. En heb nog geen argumenten gezien/gelezen waarom ik dat zou veranderen. Wel een reden waarom niet. Zij is niet de leider van de groep en de leider zal nog vele malen heftiger reageren als hij ziet dat er een voor hem naar de wei gaat. Nee ze moet zich maar aan haar groep aanpassen en op die volgorde gaan ze naar binnen en naar buiten. Altijd al zo geweest en dat is hoe de groep het zelf heeft uitgemaakt en wij volgen daar in. En daar zal zij zich toch echt in aan moeten passen. Of ze nu wil of niet.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 21:07

Monica_1987 schreef:
Ze is echt niet van suiker hoor. En heb nog geen argumenten gezien/gelezen waarom ik dat zou veranderen. Wel een reden waarom niet. Zij is niet de leider van de groep en de leider zal nog vele malen heftiger reageren als hij ziet dat er een voor hem naar de wei gaat. Nee ze moet zich maar aan haar groep aanpassen en op die volgorde gaan ze naar binnen en naar buiten. Altijd al zo geweest en dat is hoe de groep het zelf heeft uitgemaakt en wij volgen daar in. En daar zal zij zich toch echt in aan moeten passen. Of ze nu wil of niet.

Bij ons is het zo dat Shiva tegenover de leider Lorenz staat, en zij staan beide in de boxen die meteen aan de uitgang van de stal grenzen. Lorenz heeft er echt geen moeite mee wanneer ik Shiva naar buiten breng, of een ander paard :n. Ik vraag me af hoe je er bij komt dat een leider van een groep heftiger reageert wanneer een ander paard voor hem/haar naar buiten mag?

Ik bedoel, nu zijn al onze leidingen bevroren, maar Lorenz krijgt echt niet altijd als eerste water hoor :? Vaak is Shiva de eerste die iets krijgt omdat mijn vriend en ik 's avonds vaak rond gaan met de kruiwagen, en dat krijgt eerst de onze iets. Gewoon omdat zij het eerste paard bij de deur is, en natuurlijk ook omdat ze van ons is... :o

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:09

Adil18 schreef:
Monica_1987 schreef:

Bij ons is het zo dat Shiva tegenover de leider Lorenz staat, en zij staan beide in de boxen die meteen aan de uitgang van de stal grenzen. Lorenz heeft er echt geen moeite mee wanneer ik Shiva naar buiten breng, of een ander paard :n. Ik vraag me af hoe je er bij komt dat een leider van een groep heftiger reageert wanneer een ander paard voor hem/haar naar buiten mag?

Ik bedoel, nu zijn al onze leidingen bevroren, maar Lorenz krijgt echt niet altijd als eerste water hoor :? Vaak is Shiva de eerste die iets krijgt omdat mijn vriend en ik 's avonds vaak rond gaan met de kruiwagen, en dat krijgt eerst de onze iets. Gewoon omdat zij het eerste paard bij de deur is, en natuurlijk ook omdat ze van ons is... :o

Ik heb ook niet gezegd dat het bij jouw zo is? En ook niet dat het altijd zo is. Maar bij ons is dat wel zo..

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 21:22

Monica_1987 schreef:
Ik heb ook niet gezegd dat het bij jouw zo is? En ook niet dat het altijd zo is. Maar bij ons is dat wel zo..

Oh, oke, dacht dat het om een algemeen iets ging!

Ik vraag me af in hoeverre dergelijk gedrag iets met dominantie te maken kan hebben....Dit is namelijk de eerste winter dat ze dit zo heftig doet, vorige winter was dit niet zo....En afgelopen zomer heeft ze veel veranderingen doorgemaakt, qua lichaam en ook karakter. Ik heb afgelopen zomer gezien hoe ze ineens op een 12-jarife Friese ruin is gekropen, oren aangelegd en continu in manenkam/hals/schouder beet...Dat ging naar mijn idee verder dan spelen...En vorig jaar heeft ze tot twee keer toe bij een hond en een keer bij een kind geprobeerd met de voorbenen te slaan...

Het kind maakte de fout Shiva te aaien, om te draaien en weg te rennen. Ik kreeg niet het idee dat het echt boos bedoeld was hoe Shiva achter het kind aanjaagde, maar het was zeker geen prettig gezicht...

Bij de honden was overduidelijk sprake van agressie en sindsdien geen honden meer op de wei. Vreemd genoeg accepteert ze mijn hond wel, is zelf heel erg gek met hem krijg ik het idee. Ik blijf er wel altijd bij en mijn hond komt niet van de riem, ik vertrouw Shiva gewoon niet bij honden...

Misschien wijkt het wat van de vraag af, maar ik zou hier best nog wel eens de visies van andere bokker over willen hebben...!

Overigens een kleine toevoeging: In de omgang met mensen is ze super. Ze heeft als jaarling wel eens wat geprobeerd, maar ik heb daar naar mijn idee goed en op tijd gehandeld en heb sindsdien nooit meer echte problemen met haar gehad.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:51

Adil18 schreef:
Monica_1987 schreef:

Oh, oke, dacht dat het om een algemeen iets ging!

Ik vraag me af in hoeverre dergelijk gedrag iets met dominantie te maken kan hebben....Dit is namelijk de eerste winter dat ze dit zo heftig doet, vorige winter was dit niet zo....En afgelopen zomer heeft ze veel veranderingen doorgemaakt, qua lichaam en ook karakter. Ik heb afgelopen zomer gezien hoe ze ineens op een 12-jarife Friese ruin is gekropen, oren aangelegd en continu in manenkam/hals/schouder beet...Dat ging naar mijn idee verder dan spelen...En vorig jaar heeft ze tot twee keer toe bij een hond en een keer bij een kind geprobeerd met de voorbenen te slaan...

Het kind maakte de fout Shiva te aaien, om te draaien en weg te rennen. Ik kreeg niet het idee dat het echt boos bedoeld was hoe Shiva achter het kind aanjaagde, maar het was zeker geen prettig gezicht...

Bij de honden was overduidelijk sprake van agressie en sindsdien geen honden meer op de wei. Vreemd genoeg accepteert ze mijn hond wel, is zelf heel erg gek met hem krijg ik het idee. Ik blijf er wel altijd bij en mijn hond komt niet van de riem, ik vertrouw Shiva gewoon niet bij honden...

Misschien wijkt het wat van de vraag af, maar ik zou hier best nog wel eens de visies van andere bokker over willen hebben...!

Overigens een kleine toevoeging: In de omgang met mensen is ze super. Ze heeft als jaarling wel eens wat geprobeerd, maar ik heb daar naar mijn idee goed en op tijd gehandeld en heb sindsdien nooit meer echte problemen met haar gehad.

Denk zeker dat het met dominantie te maken heeft.
Bij die van mij is het geminderd met de jaren. Eerst ging ze rechtop in de stal staan en met 4 benen te gelijk in de lucht nu de laatse weken blijft het bij trappen en bonken tegen de staldeur. Komt waarschijnlijk ook wel omdat ze het weer gewent is. Zomer staat ze altijd buiten dus in de winter altijd weer even wennen. Moet wel zeggen dat dat alleen is als ik buiten haar zicht ben. Als ze mij ziet is er niets aan de hand en staat ze rustig te wachten. Maar zodra ze me niet ziet/hoort dan begint het pas. En als ik dan weer terug loop en ze ziet me gaan de oortjes naar voren en blijft ze rustig staan tot de stal open gaat.

Honden had zij het ook niet op en die konden ook maar beter wijken. Want dan haalde ze ook wel uit met de voor of achter beentjes.
Maar dat is ook over eigelijk. Ze lopen nu gewoon door de stal om de restjes op te vissen en dat vind ze goed.

Dat met het kindje is inderdaad erg vervelend maar voor haar was het waarschijnlijk een vorm van spelen.
Dus bij die van mij wordt het met de jaren wel beter maar besteed er dan ook weinig aandacht aan.

amyz

Re: "Toegeven" of standvastig blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:31

Ik heb inderdaad ook wel eens met een jong paard gehad dat ie wilde spelen.. Vergat alleen even dat ík niet zo stevig ben dus die stond vrolijk te steigeren tegenover me (alweer een hele tijd geleden hoor, was toen iets minder oplettend hihi). Met kinderen in de buurt ben ik sowieso heel voorzichtig, al zijn ze nog zo lief.... T blijven beesten.