verborgen gebrek of niet? ocd en atrose

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

creabea

Re: verborgen gebrek of niet? ocd en atrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:47

Kun je niet via de KNHS aan haar vorige eigenaren komen? Die weten toch met wie ze wedstrijden heeft gelopen. Wellicht weet de laatste eigenaar weer meer.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:52

tja ik vind het een beetje eigen schuld
en denk dat je hier niets aan kan laten doen.
denk niet dat de handelaar het paard binneste buiten heeft laten keuren want dat kost hem teveel geld.

ik zou juist een wat oudere pony altijd laten keuren.
vind het jammer voor je meid.
maar je moet niet iedereen geloven

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:54

Hier blijkt weer eens hoe belangrijk een contract is...
Had je een koopcontract? Daarin staat normaal gesproken wie de verkoper is.

maar goed, jij wil de pony niet terug doen, jij wil gewoon een korting.
Door het niet harder te spelen, zal dat denk ik erg lastig worden. maar goed, jouw keuze.

Overigens is het heel gebruikelijk hoor, dat handelaren zelf laten keuren. Daarmee kunnen ze nl. aannemelijk maken dat ze een gezond paard hebben verkocht en zoals gezegd, de bewijslast ligt bij hen.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 22:57

Heb weer reactie gehad van de handelaar, nu is ze niet gekeurd maar gewoon nagekeken door een DA...
Ik heb helemaal geen zin om energie in iemand te steken die zo raar in elkaar zit. Ik zou een koopcontract krijgen via mail, die zou ik uitprinten ondertekenen en terugsturen, maar je raad het al die heb ik nooit gehad :( en je raad het ook al ik heb er ook nooit meer om gevraagd :o Dus ja beide daarin fout. Ook omdat ik fouten heb gemaakt bij de koop (zoals niet laten keuren) vind ik niet dat ik het recht heb er werk van te maken, ik heb me net zo goed niet aan 'de regels' gehouden, dus is het ook net zo goed mijn eigen schuld.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 23:31

idylle schreef:
Heb weer reactie gehad van de handelaar, nu is ze niet gekeurd maar gewoon nagekeken door een DA...
Ik heb helemaal geen zin om energie in iemand te steken die zo raar in elkaar zit. Ik zou een koopcontract krijgen via mail, die zou ik uitprinten ondertekenen en terugsturen, maar je raad het al die heb ik nooit gehad :( en je raad het ook al ik heb er ook nooit meer om gevraagd :o Dus ja beide daarin fout. Ook omdat ik fouten heb gemaakt bij de koop (zoals niet laten keuren) vind ik niet dat ik het recht heb er werk van te maken, ik heb me net zo goed niet aan 'de regels' gehouden, dus is het ook net zo goed mijn eigen schuld.

De handelaar probeert zich in te dekken. Logisch! Vraag hem maar, of jij een schriftelijke verklaring van de betreffende DA kan krijgen, waarin hij aangeeft waar hij naar gekeken heeft en dat het dier gezond was. Hij moet dat aantonen!
En ja, eigen schuld...tuurlijk heb je het recht er werk van te maken. Als jij als leek bij een professionele handelaar koopt, moet je ervan uit kunnen gaan dat het goed is en anders heb je echt recht om terug te komen. Maar ja, de praktijk is anders...
ik hoop dat je voor de toekomst leert dat je allereerst het contract regelt, eerder gebeurt er niets. Daaraan kan je ook een goede van een slechte handelaar onderscheiden. En natuurlijk zelf laten keuren, al is hij dezelfde dag nog door een DA van de handelaar gekeurd...
Maar goed, daar heb je nu niets aan.

Jij hebt ervoor gekozen je verlies te nemen. Misschien wel een verstandige keuze want gelijk hebben en gelijk krijgen zijn in dit soort gevallen vaak hele verschillende dingen en het vechten kost veel energie én geld.
Succes met je paardj en ik hoop dat ze nog weer wat opknapt.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 01:12

Ik heb inmiddels toch de handelaar maar weer gemailt (die wilde al dat ik zou bellen, maar via mail heb ik iig alles zwart op wit)
Hij zegt nu dat alles via een 3e persoon is gegaan en dat hij het paardje in de bemiddeling had staan en dat hij denkt dat die andere mij geen geld terug gaat geven. Heb hem maar terug gemailt daarop dat ik niks met de 3e persoon te maken heb en dat ik met hem afspraken heb gemaakt en hem mijn geld heb gegeven en dat als hij kiest om bemiddelaar te zijn hij daarin eigen risico heeft of hij zn geld wel of niet van die 3e persoon terug krijgt, maar dat ik daar niks mee te maken heb en ik dus gewoon van Hem mijn geld terug wil en niet van die 3e persoon waarvan ik tot enkele dagen geleden het bestaan niet wist.
Heb ook gemailt dat hij kan kiezen of gedeelte geld terug of de pony terug en mn aankoopbedrag terug. Als we dit niet samen op kunnen lossen zal ik de gemaakte DA kosten ook op hem verhalen want dat ik er dan werk van ga maken, kunnen we hier wel samen uitkomen dan zijn de gemaakte DA kosten gewoon voor mijn rekening.

Ben benieuwd of ik wat hoor en ga morgen met de betreffende DA kontakt opnemen die de pony na gekeken heeft (nu is de pony namelijk weer niet gekeurd voor hij bij de handelaar kwam, maar nagekeken :? )

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:30

Apart verhaal van die handelaar, idd altijd goed om het zwart op wit te hebben dan heb je teminste bewijs. Ben benieuwd hoe dit af gaat lopen. Hoop voor je dat hij uiteindelijk toch mee wil werken, en dat je pony snel opknapt.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 23:05

ik hoop het ook, heb inmiddels contact met de vorige eigenaar en de eigenaar daarvoor en ben er achter dat ze ook nog eens dampig is :(

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 23:35

Het topic kan trouwens opslot, want breng haar niet terug naar de handelaar en hou haar gewoon zelf.
Bedankt voor alle reactie's!!!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 23:55

Toch de handelaar mailen met je bevindingen en dat je het geld wat je betaald hebt boven de slachtwaarde terug wilt omdat je anders naar een tv-programma o.i.d gaat met het hele verhaal met zijn naam erbij zodat hij zijn verdere handel wel kan vergeten want een dampig paard word nooit goedgekeurd. Nee heb je, ja kun je krijgen, succes.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 08:38

rossebol schreef:
Volgens mij heb je als koper ook de plicht om een paard na te kijken(oof na te laten kijken)
Net als de handelaar een meld plicht heeft.
Maar als het keuringsraport al ouder was wist de handelaar er misschien echt niks vanaf.

Heb je nu al contact met de handelaar gehad?

is dat niet in het termijn van het gehele proefperiode?