Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
runasays schreef:Ik zou voor een IJslander gaan,
Ik heb daar zelf de beste ervaringen mee met trektochten!
femkesofie schreef:Ik zou een Tinker kiezen:
Een Ruin
Rustig Type
Met pit
Niet te groot
Gwn een TINKER dus!
Groetjes: Femke
(Ga er nu dus zowiezo niet op, geeft ongelukken. Pony blijft verhuizen zo.) tamary schreef:femkesofie schreef:Ik zou een Tinker kiezen:
Een Ruin
Rustig Type
Met pit
Niet te groot
Gwn een TINKER dus!
Er zit nog wel eens volbloed in tinkers, dat rustige is dus niet vanzelfsprekend.
Maar wat hier ook al meerdere keren geschreven is, je moet de juiste combi vinden. Maak een wensenlijstje van wat je eisen zijn.
Ik heb zelf een Criollo, maar dat is een toevalstreffer. Houd er zeker als onervaren eigenaar rekening mee dat een nieuw dier je zeker zal uitproberen en heel anders kan reageren bij jouw op stal dan tijdens het proefrijden. Zeker als je bv op een all-in pensionstal staat waar je zeer sobere en ivm weer stilstaande, normaal zo brave pony sportbrok krijgt.(Ga er nu dus zowiezo niet op, geeft ongelukken. Pony blijft verhuizen zo.)
tamary schreef:femkesofie schreef:Ik zou een Tinker kiezen:
Een Ruin
Rustig Type
Met pit
Niet te groot
Gwn een TINKER dus!
Er zit nog wel eens volbloed in tinkers, dat rustige is dus niet vanzelfsprekend.
Maar wat hier ook al meerdere keren geschreven is, je moet de juiste combi vinden. Maak een wensenlijstje van wat je eisen zijn.
Ik heb zelf een Criollo, maar dat is een toevalstreffer. Houd er zeker als onervaren eigenaar rekening mee dat een nieuw dier je zeker zal uitproberen en heel anders kan reageren bij jouw op stal dan tijdens het proefrijden. Zeker als je bv op een all-in pensionstal staat waar je zeer sobere en ivm weer stilstaande, normaal zo brave pony sportbrok krijgt.(Ga er nu dus zowiezo niet op, geeft ongelukken. Pony blijft verhuizen zo.)
ik zie een flink weiland met soortgenoten toch wel als essentieel.
heb ooit eens een buitenrit voor beginners (staprit) moeten voorrijden met een paard dat alleen maar stuiterde, galoppeerde op zijn plaats en met de voorkant omhoog kwam.. en dan zat ik half achterstevoren in het zadel te kijken of die anderen wel bleven zitten, no problem
maar voor mezelf zou ik wel voor ietsje minder maf gaan
novita13 schreef:je moet een paard hebben denk ik wat betrouwbaar is en langere tijd kan draven. Dus niet een goed dressuur of springpaard. Eentje waar jij nog enrergie in kan steken om te trainen.
Ik heb z'n paard te koop staan...
Alexx schreef:Ik heb een haflinger waarmee ik wel eens een trektocht rij, maar waar je wel even op moet letten; is zo'n paard niet te breed voor je(knieen, heupen)? Daar loop ik namelijk tegenaan. Mijn paard kan prima de hele dag lopen, alleen kan mijn lijf het niet goed omdat ik overal pijn krijg omdat ze zo breed is.
Wel iets om over na te denken
novita13 schreef:je moet een paard hebben denk ik wat betrouwbaar is en langere tijd kan draven. Dus niet een goed dressuur of springpaard. Eentje waar jij nog enrergie in kan steken om te trainen.
Ik heb z'n paard te koop staan...
en hoger dan een halve meter springen hoeft ook niet. maar iets van dressuur vind ik wel nodig en ook wel prettig als het paard daar lol in heeft.Atalanta schreef:is het nuttig / goed voor het paard om lange stukken te draven? als je geen haast hebt en dus geen enorme afstanden per dag per se wilt afleggen. of kan je dan net zo goed voornamelijk stappen met draf en af en toe galopje tussendoor.
Waratje schreef:Atalanta schreef:is het nuttig / goed voor het paard om lange stukken te draven? als je geen haast hebt en dus geen enorme afstanden per dag per se wilt afleggen. of kan je dan net zo goed voornamelijk stappen met draf en af en toe galopje tussendoor.
Lange stukken draven is conditie kweken en als je een wat loperig paard hebt ook noodzaak bij je "gewone" buitenritten. Je rijdt meestal maar af en toe een trektocht, maar veel meer gewoon buitenritten. Die buitenritten heb je ook absoluut nodig om je paard en jezelf in trektochtconditie te krijgen.
Als je met bepakking rijdt zul je inderdaad behoorlijke stukken stappen, maar af en toe een drafje ertussendoor is fijn voor ruiter en paard om niet plaatselijk te stijf te worden. Voor galop moet je je bepakking heel goed vast hebben zitten, anders gaat het klapperen en dat wil je niet.
Irene18 schreef:ik weet niet precies wat je bedoeld met lange trektochten, maar ik heb er 2x een gemaakt. (van een week). Gaat prima, als je zorgt dat je paard voldoende getraind is. De eerste keer reed ik op een quarter horse, en de 2e keer een erg stevige E pony. gaat allebei prima. Zorg wel dat je krachtvoer meeneemt,, want op alleen hooi en gras kunnen ze geen trektocht maken