Wat voor soort paard geschikt voor lange trektocht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

runasays

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 20:28

Ik zou voor een IJslander gaan,
Ik heb daar zelf de beste ervaringen mee met trektochten!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:20

runasays schreef:
Ik zou voor een IJslander gaan,
Ik heb daar zelf de beste ervaringen mee met trektochten!

En met hoeveel verschillende paarden van verschillende rassen heb je trektochten gereden?
Ik heb vooral hele goed ervaringen met kruisingen (inclusief wpn-ers), arabieren en welsh cobs. Maar dat betekent niet dat elke kruising, elke arabier of elke welsh cob geschikt is om mee op trektocht te gaan, net zo goed als niet iedereen uit de voeten kan met een willekeurige kruising, een arabier of een welsh cob.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:42

femkesofie schreef:
Ik zou een Tinker kiezen:
Een Ruin
Rustig Type
Met pit
Niet te groot
Gwn een TINKER dus!
Groetjes: Femke

Er zit nog wel eens volbloed in tinkers, dat rustige is dus niet vanzelfsprekend.
Maar wat hier ook al meerdere keren geschreven is, je moet de juiste combi vinden. Maak een wensenlijstje van wat je eisen zijn.

Ik heb zelf een Criollo, maar dat is een toevalstreffer. Houd er zeker als onervaren eigenaar rekening mee dat een nieuw dier je zeker zal uitproberen en heel anders kan reageren bij jouw op stal dan tijdens het proefrijden. Zeker als je bv op een all-in pensionstal staat waar je zeer sobere en ivm weer stilstaande, normaal zo brave pony sportbrok krijgt. :roll: (Ga er nu dus zowiezo niet op, geeft ongelukken. Pony blijft verhuizen zo.)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 22:50

tamary schreef:
femkesofie schreef:
Een Ruin
Rustig Type
Met pit
Niet te groot
Gwn een TINKER dus!

Er zit nog wel eens volbloed in tinkers, dat rustige is dus niet vanzelfsprekend.
Maar wat hier ook al meerdere keren geschreven is, je moet de juiste combi vinden. Maak een wensenlijstje van wat je eisen zijn.

Ik heb zelf een Criollo, maar dat is een toevalstreffer. Houd er zeker als onervaren eigenaar rekening mee dat een nieuw dier je zeker zal uitproberen en heel anders kan reageren bij jouw op stal dan tijdens het proefrijden. Zeker als je bv op een all-in pensionstal staat waar je zeer sobere en ivm weer stilstaande, normaal zo brave pony sportbrok krijgt. :roll: (Ga er nu dus zowiezo niet op, geeft ongelukken. Pony blijft verhuizen zo.)

Dat is inderdaad een goede reden om te verhuizen! Stalbazen die geen rekening houden met (het gebrek aan) werk van het paard in het voerbeleid, daar wil IK in ieder geval niet blijven staan. (ik stap dus ook rustig op mijn 6 weken stilstaand paard en maak zonder problemen een buitenrit)

Navayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:23

Arabisch Volbloed natuurlijk! Het lange afstands paard bij uitstek *D

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 23:09

tamary schreef:
femkesofie schreef:
Een Ruin
Rustig Type
Met pit
Niet te groot
Gwn een TINKER dus!

nu het zal sowieso even duren voor er daadwerkelijk een paard komt, nu nog iets te onzeker met mn vriend die mogelijk elders gaat werken en dat we dan mogelijk verhuizen. dus voor de zomer sowieso niet denk ik. maar ik ben niet van plan een paard alleen maar op stal te gaan houden, als er geen dagelijkse weidegang mogelijk is dan maar geen paard wat mij betreft ;) ik zie een flink weiland met soortgenoten toch wel als essentieel.

ik ga wel voor een paard wat niet mutsig is en geen zenuwpees is, moet ook alleen naar buiten durven, maar "rustig" in de zin van superkalm met rijden, dat hoeft niet. liever vlot en energiek, af en toe eens gek doen kan ik ook mee leven. ik heb nu even een tijd weinig gereden maar als ik er weer in zit, blijf ik ook in bijna alle situaties prima zitten ;) heb ooit eens een buitenrit voor beginners (staprit) moeten voorrijden met een paard dat alleen maar stuiterde, galoppeerde op zijn plaats en met de voorkant omhoog kwam.. en dan zat ik half achterstevoren in het zadel te kijken of die anderen wel bleven zitten, no problem :D maar voor mezelf zou ik wel voor ietsje minder maf gaan :P

Roxy_K

Re: Wat voor soort paard geschikt voor lange trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 19:05

ijslanders houden het lang uit, ook fjorden en hafjes ;)

LiannePaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 11:26

Ik heb zelf een criollo,
en ik kan er wel uren mee ryden :)
Dus een criollo lijkt mij een goed paard op aanteraden

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 11:28

Ik heb een haflinger waarmee ik wel eens een trektocht rij, maar waar je wel even op moet letten; is zo'n paard niet te breed voor je(knieen, heupen)? Daar loop ik namelijk tegenaan. Mijn paard kan prima de hele dag lopen, alleen kan mijn lijf het niet goed omdat ik overal pijn krijg omdat ze zo breed is.
Wel iets om over na te denken ;)

novita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:33

je moet een paard hebben denk ik wat betrouwbaar is en langere tijd kan draven. Dus niet een goed dressuur of springpaard. Eentje waar jij nog enrergie in kan steken om te trainen.
Ik heb z'n paard te koop staan...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:51

novita13 schreef:
je moet een paard hebben denk ik wat betrouwbaar is en langere tijd kan draven. Dus niet een goed dressuur of springpaard. Eentje waar jij nog enrergie in kan steken om te trainen.

Kunnen goede dressuur- en springpaarden dan niet langere tijd draven? En zijn het allemaal onbetrouwbare paarden? Zou me eerlijk gezegd verbazen :P

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 01:02

Alexx schreef:
Ik heb een haflinger waarmee ik wel eens een trektocht rij, maar waar je wel even op moet letten; is zo'n paard niet te breed voor je(knieen, heupen)? Daar loop ik namelijk tegenaan. Mijn paard kan prima de hele dag lopen, alleen kan mijn lijf het niet goed omdat ik overal pijn krijg omdat ze zo breed is.
Wel iets om over na te denken ;)

hm dat zou ik niet eens weten, de paarden waar ik echt hele dagen (5-8 uur) op heb gereden waren gemiddeld rond (lipizzaner, hucul, wielkopolski). fjord of haflinger zelden langer dan 3 uur op gereden maar dat ging op zich wel prima. grote brede paarden voel ik me niet zo prettig op (grote paarden sowieso niet) maar kleine brede tot nu toe wel.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 01:08

novita13 schreef:

het hoeft zeker geen wedstrijdpaard te zijn als dat is wat je bedoelt ;) en hoger dan een halve meter springen hoeft ook niet. maar iets van dressuur vind ik wel nodig en ook wel prettig als het paard daar lol in heeft.

is het nuttig / goed voor het paard om lange stukken te draven? als je geen haast hebt en dus geen enorme afstanden per dag per se wilt afleggen. of kan je dan net zo goed voornamelijk stappen met draf en af en toe galopje tussendoor.

zoals ik al schreef is het voor mij nog wel wat te vroeg om nu meteen al een paard te kopen.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 01:10

Een gezond paard

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 02:10

mltex schreef:
Een gezond paard

yep da's wel handig! :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 09:49

Atalanta schreef:
is het nuttig / goed voor het paard om lange stukken te draven? als je geen haast hebt en dus geen enorme afstanden per dag per se wilt afleggen. of kan je dan net zo goed voornamelijk stappen met draf en af en toe galopje tussendoor.

Lange stukken draven is conditie kweken en als je een wat loperig paard hebt ook noodzaak bij je "gewone" buitenritten. Je rijdt meestal maar af en toe een trektocht, maar veel meer gewoon buitenritten. Die buitenritten heb je ook absoluut nodig om je paard en jezelf in trektochtconditie te krijgen.
Als je met bepakking rijdt zul je inderdaad behoorlijke stukken stappen, maar af en toe een drafje ertussendoor is fijn voor ruiter en paard om niet plaatselijk te stijf te worden. Voor galop moet je je bepakking heel goed vast hebben zitten, anders gaat het klapperen en dat wil je niet.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-10 22:11

Waratje schreef:
Atalanta schreef:

Lange stukken draven is conditie kweken en als je een wat loperig paard hebt ook noodzaak bij je "gewone" buitenritten. Je rijdt meestal maar af en toe een trektocht, maar veel meer gewoon buitenritten. Die buitenritten heb je ook absoluut nodig om je paard en jezelf in trektochtconditie te krijgen.
Als je met bepakking rijdt zul je inderdaad behoorlijke stukken stappen, maar af en toe een drafje ertussendoor is fijn voor ruiter en paard om niet plaatselijk te stijf te worden. Voor galop moet je je bepakking heel goed vast hebben zitten, anders gaat het klapperen en dat wil je niet.

nee dat lijkt me inderdaad niet handig. ik heb wel trektochten gemaakt, maar nooit meer met veel meer bagage dan water, regenjas, fototoestel en EHBO set.. gelukkig heb ik oa hier al heel wat goeie tips gevonden over tassen en bepakken enzo.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 20:01

mmm mijn vriend en ik hebben gister besloten uit elkaar te gaan, dus denk niet dat er een paard komt als ik de huur enzo weer alleen moet gaan betalen... zal eens kijken hoe veel ik uitgeef komende maanden en of ik genoeg over hou, maar ben bang dat ik beter weer een bijrijdpaardje kan gaan zoeken :\

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 10:54

oh jeee wat zonde! sterkte!

dewixowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 12:21

ik heb een welsh pony die hebben niet zo veel met trektochten die zijn meer voor de sport maar het grootste deel van de koudbloeden kunnen het meestal wel aan koud bloeden hebben meer kracht

LiannePaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:44

Eerlijk gezegt er zijn zat soorten paarden die niet zo optenoemen zijn.

don110

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 21:23

Trek paarden.. in ieder geval paarden die stevig gebouwt zijn!

nicolrocket

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 22:20

Arabieren & haflingers lang uithoudingsvermogen

Irene18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:18

ik weet niet precies wat je bedoeld met lange trektochten, maar ik heb er 2x een gemaakt. (van een week). Gaat prima, als je zorgt dat je paard voldoende getraind is. De eerste keer reed ik op een quarter horse, en de 2e keer een erg stevige E pony. gaat allebei prima. Zorg wel dat je krachtvoer meeneemt,, want op alleen hooi en gras kunnen ze geen trektocht maken :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:37

Irene18 schreef:
ik weet niet precies wat je bedoeld met lange trektochten, maar ik heb er 2x een gemaakt. (van een week). Gaat prima, als je zorgt dat je paard voldoende getraind is. De eerste keer reed ik op een quarter horse, en de 2e keer een erg stevige E pony. gaat allebei prima. Zorg wel dat je krachtvoer meeneemt,, want op alleen hooi en gras kunnen ze geen trektocht maken :)

Oh, ik heb andere ervaringen.