Iets engs onderweg; wel of niet belonen nadat hij door loopt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ik beloon mijn paard als hij langs een eng voorwerp loopt

ja
116 (86%)
nee
18 (13%)

Totaal aantal stemmen: 134

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:25

Pauline schreef:
Als je paard wegrent, ga je dan terug anar de start, het voorwerp waar je paard bang voor was? (als dat mogelijk is uiteraard).

Als je paard wegrent heb je, met alle respect, helemaal niets bij de openbare weg te zoeken. :o

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:27

Ik zou eerder gewoon doen of er niks aan de hand is.
Misschien als hij het echt heel eng vind en eerst gaat weigeren enzo, dan zou ik hem belonen.
Maar wel gewoon met een klein schouderklopje, niet uitgebreid van oo wat goed, zo ben je braaf.
Dit maakt het alleen maar erger.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:29

Een paard wordt toch aangeleerd: je hebt het goed gedaan -> beloning.
Waarom zou dit dan niet opgaan voor het trotseren van gigantisch enge dingen zoals een wapperende vlag of een startende tractor?
Ik beloon mijn paard dus duidelijk WEL als hij iets goed doet, niet overdreven maar gewoon doorrijden en een aaitje aan zijn hals.
Vind hij erg fijn en hij doet de volgende keer echt niet vervelend(er) als die situatie zich nogmaals voordoet.

Uiteindelijk denk ik toch dat het nog steeds van paard tot paard scheelt ..

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:31

Pauline schreef:
Als je paard wegrent, ga je dan terug anar de start, het voorwerp waar je paard bang voor was? (als dat mogelijk is uiteraard).
ja, zonder meer. Maar ik ben het met goeroe eens dat dat op de openbare weg (anders dan in een groot natuurgebied) levensgevaarlijk is.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:34

HippoLogic schreef:
Een paard stelt zich nooit aan! Hij kan wel aangeleerd gedrag vertonen (als dit ongewenst gedrag is, is het een trainersfout).

Dan is mijne geëvolueerd :+
Moet dan wel toegeven dat dat 'gemiep' ook deels door mij kan komen. Ik ben soms best benieuwd of hij iets eng zal vinden of niet. En hier kan hij natuurlijk gebruik van maken.
Toch ben ik van mening dat paarden zich wel kunnen aanstellen, ook al komt het door de ruiter erop.

Shanelle

Re: Iets engs onderweg; wel of niet belonen nadat hij door loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:37

Paarden stellen zich écht wel aan - voornamelijk door de ruiter idd - maar ze doen het echt wel :D

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:37

Gewenst gedrag belonen. Dus doet hij wat je van hem vraagt dan kan je belonen. Dat is wat je bij honden en paarden doet.

Daarom is het angstige gedrag tijdens vuurwerk bij honden verstandig te negeren. Als hij trilt en je beloont dat, dan beloon je zijn angst.

Het paard moet je ook niet belonen op het moment dat hij bang is en sta te twijfelen. Maar op het moment dat hij aanstalten maakt om het ding te bekijken of er toch langs te gaan.
Dus de timing is belangrijk.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:45

Shanelle schreef:
Paarden stellen zich écht wel aan - voornamelijk door de ruiter idd - maar ze doen het echt wel :D

Waarom zou een paard dat doen? Wat heeft het voor het paard voor nut om zich aan te stellen? Wat ik vaak zie is dat een paard een klein beetje angst heeft en dat de ruiter daar slecht op reageert door niet de tijd te nemen en de druk alleen maar te vergroten. Het paard gaat daardoor nog heftiger reageren en dan stelt het zich zogenaamd ineens aan. Onzin, hij is echt overdreven overstuur en dat komt door jou.

Clyde schreef:
Daarom is het angstige gedrag tijdens vuurwerk bij honden verstandig te negeren. Als hij trilt en je beloont dat, dan beloon je zijn angst.

Nee, dan geef je hem vertrouwen. Je laat daarmee merken dat je zijn angst opmerkt maar dat je zelf niet bang bent en dat er dus geen reden is om bang te zijn. Als je normaal veel contact hebt met je hond weet hij niet wat hem overkomt als je hem ineens negeert op het moment dat hij jouw geruststelling juist nodig heeft.

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:54

Dat is echt niet waar van de honden. Mijn honden zijn totaal niet bang voor vuurwerk. Hoewel ze dat eerst wel waren. Gewoon zelf rustig zijn. Ze gaan nu zelf graag kijken. ben het niet met je eens.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:03

Clyde schreef:
Dat is echt niet waar van de honden. Mijn honden zijn totaal niet bang voor vuurwerk. Hoewel ze dat eerst wel waren. Gewoon zelf rustig zijn. Ze gaan nu zelf graag kijken. ben het niet met je eens.

Dat mag altijd! :) Ik heb twee honden, waarvan ik eentje pas kreeg toen hij al 10 jaar was, als de dood voor vuurwerk. Ik heb hem genegeerd maar het werd alleen maar erger. De laatste jaren stel ik hem gerust en hij is veel rustiger. Ik aai hem ook heus niet de hele tijd hoor. Hij komt trillend bij me en dan geef ik hem een aai en zeg dat het allemaal wel meevalt. Vervolgens ploft hij bij mijn voeten neer en is het goed. Bij harde knallen wil hij me nog wel eens aankijken en dan stel ik hem weer gerust. Alleen als ik ga lopen komt hij achter me aan, maar dat vind ik niet erg. Toen ik hem nog negeerde liep hij de hele avond zenuwachtig rond en wilde ook nog wel eens gaan janken of blaffen, maar dat doet hij nu nooit meer. Blijkbaar zijn er meer wegen die naar Rome leiden. ;)

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:17

goeroe schreef:
Pauline schreef:

Als je paard wegrent heb je, met alle respect, helemaal niets bij de openbare weg te zoeken. :o

Mijn paard was bomproef,vond niks eng het was echt een mak paard buiten.
Tot dat ik met 2 vriendinnen ging buitenrijden, we stonden op de 3de persoon te wachten en die kwam in volle galop onze kant op, mijn paard vond dat eng en wou wegrennen, ik kreeg haar stil en ging der weer heen.
Dat meisje stapte van haar paard af omdat er een vrachtwagen aankwam ( we stonden onder aan een dijk zegmaar, daar boven was een weg) Ze liet het paard los :? En die kwam weer op mij afgestormd, nu was mijn paard in paniek geraakt en er zat geen rem/stuur meer op. Ik was blij dat ze het fietspad op wilde, maar op het laatste moment draaide ze toch de weg op. Resultaat, ik viel deraf plat op mijn gezicht ( cap heeft mijn neus gered ) gebroken pols + grote wond op mijn hand. En waar was het paard ? Die was weggerent en niet meer te zien. Ook had ze de verkeerde afslag genomen en ging richting de snelweg, daar is ze door 3 automobilisten door stilstand gebracht die der hebben in gesloten en uit het raam gehangen om de teugels te pakken.
Paard heeft er een trauma aan overgehouden en staat nu als draagmoeder op een land.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat je niet altijd weet hoe je paard reageert op wat engs, mijn paard reageerde noooit, maar dan ook nooit zo. Ze ging wel eens een pasje versnellen maar dat vond ik niet erg zolang ze maar naar me bleef luisteren.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:23

@ goeroe: Dus jij wilt zeggen dat als ik reeds 10x zonder problemen voorbij de E ben gepasseert in de bak en dat mijn paard die letter de 11e x vreselijk eng vind en ervoor opzij stapt, dat dat dan door mij komt? Uhuh ..

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:27

@LizzyLover: Wat een verschrikkelijk verhaal. Wat een 'geluk' dat het niet nog erger is afgelopen. Ik ben het met je eens dat er iets kan gebeuren wat je echt niet hebt kunnen voorzien, maar dat is iets anders dan weten dat je paard omdraait en wegrent als het schrikt en dan alsnog de weg opgaan. Dat laatste is in mijn ogen gewoon niet goed te praten.

Shanelle schreef:
@ goeroe: Dus jij wilt zeggen dat als ik reeds 10x zonder problemen voorbij de E ben gepasseert in de bak en dat mijn paard die letter de 11e x vreselijk eng vind en ervoor opzij stapt, dat dat dan door mij komt? Uhuh ..

Wil jij dan zeggen dat je paard zich aanstelt? Waarschijnlijk hoort of ziet hij iets wat jij niet hebt opgemerkt, een muis bijvoorbeeld. Zoiets kan nou eenmaal wel eens gebeuren. Als het heel vaak gebeurt moet je naar mijn mening inderdaad de oorzaak bij jezelf zoeken.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:30

Man, zo kort door de bocht.
Wat dan met al die andere dingen die veel paarden hebben: oren plat en lelijk doen als een ander paard ze kruist in de bak, met de voeten schrapen tijdens poetsen of als het eten eraan komt oid. Dat is OOK aanstellerij.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:33

Ik beloon als ik merk dat de ontspanning er is, daarvoor zeg ik niks, maaaaaar soms doe ik het wel tijdens de angst en merk dan dat mijn paard door mijn 'braaf' dapperder wordt. Ik ga dus eigenlijk gewoon op mn gevoel af.

edit; nou is die van mij behoorlijk bomproof misschien dat dat een beetje scheelt.
Laatst bijgewerkt door Sleeper op 04-02-10 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:34

Dat vind JIJ aanstellerij, dat is iets heel anders :j. Ik heb mijn paard zo opgevoed dat zij zich niet aan hoeft te stellen en dat als ze iets ziet dat ik ook geloof dat ze iets ziet en daarbij ook nog eens het vertrouwen geef dat ze er zelf langs kan lopen. Dat is gewoon een net iets andere benadering :)

Oren plat en lelijk doen als een ander paard kruist kan namelijk heel veel met dominantie te maken hebben, kan ook heel veel met rangorde te maken hebben en kan ook heel veel met eerdere ervaringen te maken hebben, evenals het voeren :)

Ik ga zo lekker op buitenrit en ik ga haar lekker veel belonen, vooral na enge situaties }>

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:34

@ goeroe, nee idd daar ben ik het met je eens. Ik zou nooit naar buitengaan met een paard die wegrent.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:49

zap schreef:
Dat vind JIJ aanstellerij, dat is iets heel anders :j. Ik heb mijn paard zo opgevoed dat zij zich niet aan hoeft te stellen en dat als ze iets ziet dat ik ook geloof dat ze iets ziet en daarbij ook nog eens het vertrouwen geef dat ze er zelf langs kan lopen. Dat is gewoon een net iets andere benadering :)

Oren plat en lelijk doen als een ander paard kruist kan namelijk heel veel met dominantie te maken hebben, kan ook heel veel met rangorde te maken hebben en kan ook heel veel met eerdere ervaringen te maken hebben, evenals het voeren :)

Ik ga zo lekker op buitenrit en ik ga haar lekker veel belonen, vooral na enge situaties }>

Dus als JIJ jouw paard niet zo had OPGEVOED, dan had ze zich wel lopen aanstellen ? :Y)
Ik heb het overigens niet gewoon over mijn paard alleen als ik zeg dat 'paarden zich wél kunnen aanstellen'. Ik kan uren blijven doorgaan met situaties voor te leggen waarin EEN PAARD zich heeft lopen aanstellen -in mijn ogen dan maar (en nee verbazingwekkend genoeg gaat het niet uitsluitend over mijn paard ! }:0 ).

En ohja, for the record, ik ben het echt wel met je eens als je zegt dat je wel gelooft dat er iets engs IS en dat je je paard dan vertrouwen moet geven om er toch langs te gaan om vervolgens te belonen (om even terug on-topic te komen) - maar soms is het gewoon aanstellerij.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:51

ik ben het wel met zap eens, ik geloof niet in aanstellen. aanstellen is voor mij 'overdreven gedrag vertonen zonder reden' en IMO heeft een paard altijd een reden om iets te doen. Die kun jij als ruiter wel of niet 'terecht' vinden, maar hij is er wel. En het is dus aan de ruiter om die reden weg te nemen.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:59

goeroe schreef:
Pauline schreef:

Mee eens, maar een paard kan overal wegrennen ;) Overigens is dit een hypothetische vraag, geen vraag omdat me dat dagelijks gebeurd :)
Laatst bijgewerkt door Pauline op 04-02-10 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 15:04

Shanelle, nee zo bedoelde ik het niet. Ik bedoelde het meer in de zin van dat mijn paard geen overdreven reacties hoeft te geven, omdat ik haar niet zou geloven en wel zou geloven in aanstellerij ;).

[edit] En natuurlijk kunnen paarden de ene keer wat meer zien dan de ander, maar dan nog geloof ik niet in aanstellerij :n. Als mijn paard fris is dan kan ze misschien ook weleens snuiven naar die langskomende trein, terwijl die normaal amper gezien wordt. Ik vind dat geen aanstellerij, maar daar kunnen de meningen over verzinnen.

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:55

Ik vind het onzin om het gedrag van een paard aanstellen te noemen.
Het zijn geen mensen. Een paard reageert ergens op. Of op iets wat hij eng vindt (het is namelijk een vluchdier) dus een instinctieve reactie. Of hij reageert op de kuddeleider , in dit geval de ruiter. Maar aanstellen is alleen een oogpunt vanuit de mens gezien.

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:06

@ Goeroe. Jij hebt een andere ervaring dan ik. Maar er zijn vaak meerdere wegen naar Rome.

MarlouHarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 21:29

Als hij er niet naar omkijkt dan hoeft he misschien niet per se ...?
Van de andere kant het is wel goed dat hij er braaf tegen doet zegmaar... dus belonen kan nooit kwaad!

Elke_horsez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 23:02

ik zou dat niet doen,
ik denk dat het net als bij honden werkt.
als de hond een snoepje krijgt, dan betekend dat dat ie braaf is geweest omdat het inderdaad eng was
als je er zonder te verblikken of te verblozen langs loopt, en de hond loopt mee zonder druk te doen. of te blaffen.
dan doe je niets, je laat de hond dan op een zodanige manier merken dat het voorwerp niet de moeite waard is om druk te doen. Ik denk dat ongeveer net zo werkt bij paarden.

als jij het paard een snoepje geeft, dan bevestig je eigenlijk zijn angst denk ik...

maar dat kan ook aan mij liggen!!!

-----------------------------------------
opzoek naar verzorgpony omgeving krimpen