paard vliegt de trailer uit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 00:48

zodra ik mijn paardje weer helemaal voor mezelf heb kan ik deze dingen gaan oefenen en dan ook stapsgewijs. maar helaas ben ik nu niet de enige die met haar bezig is met de trailer :(
dus dat heeft nu weinig zin; dan ben ik bijv een halve dag aant oefenen, en dan als een ander haar mee neemt word het weer verpest.
vind het fijn dat er zoveel verschillende reacties zijn. hier kan ik dan mijn eigen weg in gaan vinden..
maar niet ruzie maken hea :=

het probleem is ook dat ze niet kan vaststaan en ook geen druk op het halster accepteert (voor diegene die het hier over hadden) als ik druk geeft gaat ze alleen maar harder achteruit rennen. niet alleen in de trailer maar ook gewoon op de grond!

cissy

Re: paard vliegt de trailer uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 11:01

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 21:00

Donna89 schreef:
zodra ik mijn paardje weer helemaal voor mezelf heb kan ik deze dingen gaan oefenen en dan ook stapsgewijs. maar helaas ben ik nu niet de enige die met haar bezig is met de trailer :( dus dat heeft nu weinig zin; dan ben ik bijv een halve dag aant oefenen, en dan als een ander haar mee neemt word het weer verpest.
vind het fijn dat er zoveel verschillende reacties zijn. hier kan ik dan mijn eigen weg in gaan vinden..
maar niet ruzie maken hea :=

het probleem is ook dat ze niet kan vaststaan en ook geen druk op het halster accepteert (voor diegene die het hier over hadden) als ik druk geeft gaat ze alleen maar harder achteruit rennen. niet alleen in de trailer maar ook gewoon op de grond!

Bedoel je hier nu mee dat jij niet de enige bent die nu met de trailer met haar oefent,want ik zou nu zeker afraden dat iedereen of meerdere mensen dit nu gaan proberen op te lossen .
Dit moet nu op een goede manier aangepakt worden ,voordat het nog erger word en er ongelukken gebeuren!
Of heb je hier verder niks over te zeggen ?

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 23:03

Daar ga ik in mee, zolang het niet goed gaat moet je het niet laten doen door een ander :n.

Als je paard dus ook een probleem heeft met druk op het halster en niet eens vast kan blijven staan dan moet je wel echt aan de slag met grondwerk. Dus dan zou ik je aanraden om haar voorlopig niet meer in een trailer te zetten :n. In jouw geval moet je dus eerst met iets heel anders aan de slag.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 11:54

Donna89 schreef:

Heel herkenbaar, mijn paard accepteert n.l. ook geen druk op zijn halster. Alleen uitte zich dat bij de trailer bij het laden. Gevolg is dus dat ik daardoor al eens een hand vol brandblaren heb gehad. Trekken aan zijn halster werkt niet. Ook niet bij het uitladen. Hij vloog er uit en heeft daardoor zelfs al eens een 'prachtige Boeda-stip op zijn voorhoofd gehad omdat hij zijn hoofd omhoog gooide en de bovenkant van de trailer schampte.
Ik laad hem dus ook nooit alleen uit. Zoals gezegd ben ik gaan oefenen op 2 acties: 1. de stang gaat niet los voordat hij er niet meer op hangt en 2. ik zorg dat zijn aandacht op mij is gericht dit met behulp van een snoepje of handje biks. Tegenwoordig wacht hij echt braaf toe ik aangeef dat hij naar achteren mag lopen. Tegenwoordig heeft hij zelfs af en toe een duwtje tegen zijn boeg nodig. Maar gaat hij eenmaal achteruit dan laat ik hem zijn eigen tempo bepalen (geef hem dus de volle lengte van het halstertouw). Hij stopt toch wel als hij achter de klep staat.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 12:19

KiWiKo schreef:
ik zou me er niet druk om maken........ goed inpakken en laat haar maar gaan, vang haar beneden op en klaar is kees :)

Mee eens. :j
Mijn pony had hetzelfde probleem, maar die 300 kg hou je toch niet tegen als het achteruit wil. En hoe meer nadruk je op het probleem legt hoe meer het paard er ook een probleem van maakt.

Een paar keer geen aandacht aan schenken en laat maar komen. Dan is het klaar.
Was bij die van mij ook zo. Dat ging steeds een beetje beter en nu is het geen probleem meer. Ze wil nog steeds wel direct de trailer uit zodra ze de stang heeft gehoord, maar doet het wel rustig.

Kan trouwens zijn dat ze je paard een keer vergeten zijn los te maken voor en de stang al weg haalden, dus dan is ze waarschijnlijk gaan hangen omdat ze niet vast kan staan, dat het touw toen is geknapt en ze achteruit is geschoten. (Die van mij kan namelijk ook niet vast staan en heeft dit ook gehad.)

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 14:35

@cocochanel en hyppolyte

zoals in mijn eerste post staat, ze staat nu op een manege. dit omdat er destijds geen andere keus was dan haar of verkopen of gratis daar neer zetten en ze zou dan daar ook gebruikt worden in de lessen. Dus nu ik heb besloten haar uiteindelijk weer voor mezelf te willen en haar op wil halen (mei,juni) kan ik haar daar natuurlijk niet van 1 op andere dag weghalen. Daarom zijn er dus meerdere mensen met haar bezig en is er een meisje die ook met haar naar lessen van de club gaat en kleine wedstrijdjes.
en aangezien ik niet eerder in de gelegenheid ben om haar eerder op te halen moet ik dus nu helaas accepteren dat ik nog niet alles kan bepalen en ook niet overal bij kan zijn. dus kan ik hier pas echt mee aan de gang als ze helemaal van mij is. en aangezien in daar niet altijd kan rijden ivm lessen wil ik haar wel is mee nemen naar de stal waar ze komt te staan uiteindelijk. om zelf te lessen

@ faline
nogmaals(dit is niet de eerste x dat ik dit zeg hier namelijk.) ik vind dit gewoonweg te gevaarlijk! als je ziet met wat voor rotgang ze die trailer uitdendert, moet er niet aan denken hoever we van huis zijn als er wat misgaat, of er loopt toevallig iemand langs als ze er uit komt of wat dan ook.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 16:38

Ik dacht dat je haar dus binnenkort zou ophalen, niet pas in mei. Als dat niet anders kan dan houdt het inderdaad op. Maar zorg dan dat je wel goed met haar aan de gang gaat en dan even niet meer op de trailer zetten totdat je het probleem opgelost hebt.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 18:45

nouja voor mij is mei dus binnenkort... aangezien ze daar al ruim 2 jaar staat :P haha

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 21:27

ah,dat is wel jammer inderdaad,had je beginpost wel gelezen maar was het even vergeten en te lui om nogmaals te lezen :o
Maar hopelijk verergert het probleem niet te erg en kun je er snel mee aan de slag als ze weer helemaal van jou is.

Ik vind het trouwens vreemd dat mensen zeggen,laat er maar uitstormen en vang haar beneden op.
Je bent niet altijd in de gelegenheid om je paard zomaar eruit te laten stormen,voor hetzelfde geld vang je haar niet op,
en gaat ze aan de kletter.
Je moet proberen dit probleem optelossen,je wilt toch rustig en relaxt met je paard opstap kunnen!

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 00:05

Ik heb het zelf meegemaakt en het zo opgelost, dus zo vreemd is het niet. (En die van mij zat dus ongeveer in dezelfde situatie, achteruit stormen en niet vast kunnen staan.) Ik liet dr dus niet zomaar los achteruit lopen, maar dat ik zelf al voor klaar stond en mn vader de klep enzo open deed. Dan had ik haar dus al vast aan een lang(!) touw en kon ze niet wegstormen als ze eenmaal uit de trailer was.)

Het is jammer voor jou dat je nog even moet wachten, maar vooral dat er nu nog anderen mee om 'prutsen', ik hoop iig dat het probleem niet erger wordt. Achterstevoren laden zou ik zeker nooit doen, dan maar gewoon een voorlader. (Wat als ze over de achterstang of klep springt oid, dan ben je verder van huis.)

Ik weet trouwens ook niet wat voor trailer je hebt, maar bij een anderhalfpaards of tweepaards zonder middenschot heeft je paard meer ruimte en een breder stuk om achteruit te komen. Bij mijn paarden maakte het in ieder geval wel verschil in hoe ze van de trailer komen. Eigenlijk kwamen alle paarden rustiger van een anderhalfs af dan van een tweepaards met tussenschot. (We hebben nu een nieuwe tweepaards, groter, breder en dat is ook een stuk beter.) In ieder geval zou ik je aanraden om met een ruime trailer en afstap te oefenen.

caroline020

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 13:19

Achteruit vliegen is een lastig probleem... mijn haf heeft het ook een tijdje gedaan toen hij nog bij de vorige eigenaar stond. Ik ben toen een keer wezen kijken bij een cursus van Annemarie van der Toorn, die heeft er erg goede trainingen voor!!

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 13:26

Ik (nouja, Abel) heeft het ook. In principe bij een gewone trailer geen probleem, wat iemand al zegt: laat maar gaan. Hij gaat er niet vandoor als ie eenmaal van de klep is. Maar mijn vriendin en ik hebben altijd de mogelijkheid tot het lenen van een B-rijbewijs vrachtwagentje. Alleen kunnen we daar nu nooit gebruik van maken. Ik wil het niet riskeren dat Abel van dié klep afstormt. Is veel te hoog en te steil. Lastige zaak dus.

Yantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 18:37

Ik was bij die clinic van annemarie van der toorn waar ze veel uitleg gaf over laadproblemen, ze gaf toen als tip dat als je een paard hebt wat er snel uitvliegt, je met uitladen kunt proberen eerst je trailer, de achterkant dan, dicht op een muur of iets dergelijks als het maar stevig en hoog is te parkeren zodat als je paard eruit vliegt dat ze niet zo heel hard en ver achteruit kan omdat die muur er dan staat dan voelt het paard meteen de druk, geen idee of het helpt maar het valt misschien te proberen. Normaal neemt ze er langer de tijd voor met een paard met zo'n probleem door eerst basiswerk op de grond te doen, maar dit gaf ze als tip voor thuis.