Probleem paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 11:13

caroline020 schreef:
Hoi Melissa,

Klinkt wel als een erg leuk, maar ook uitdagend project! Wat ik in jou geval zou doen is contact opnemen met het team van Monty Roberts NL. Die zitten in Oudenhoorn met hun bedrijf en kunnen je vast wel helpen!! Ik ben er destijds met mijn pony ook geweest en was echt super!

Succes!!

Hoe kan ik met hen in contact komen dan?

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 11:15

monya schreef:
KiWiKo schreef:
de box invliegen is niet echt een probleem, maakt niks uit als je er maar mee leert leven......... en het gekke is zodra je er mee leert leven, gaat het vliegen echt stukken minder worden.....

Ga maar gewoon even niet meer proberen het dier in de wagen te krijgen, laat het maar even........ Hoe meer je de druk erop legt hoe erger het word. Dus gewoon niet meer doen. Dan over een half jaartje een compleet vreemde dat dier de wagen op laten lopen, en dan gaat het gewoon goed ...........

dit zijn echt klassiekers

Niet alleen klassiekers maar ontstaan omdat het gedrag jarenlang niet doorbroken is. Positief of negatief. Zoals ik het lees een bloedpaardje met een sensibel karakter maar wel werklustig, zijn vaak erg lief maar kunnen zelf weinig problemem oplossen en vervallen in patronen. Als je dat als trainer herkent kun je de patronen doorbreken. Om als trainer een tool te hebben kun je denken aan de volgende methodieken (biedt zelf houvast, ik zou dit niet zo op deze wijze doen, meer met lichaamstaal en de juiste beloning, maar dat is heel lastig uit te leggen):

-Clickertraining, je leert het paard voor smalle openingen eerst stil staan, achterwaarts gaan, pasje naar voren en hoofd laag te brengen. Lang touw en totaal geen pressie. Ook kun je het paard leren een pilon (zo'n oranje ding) aan te raken waardoor er al gelijk een heel ander patroon ontstaat. Creatief dat klopt, met die pilon kan ze stap voor stap door een ingang geclickerd worden.
-Andersom denken: als ze vooruit een spurt neemt of stil staat doe je het achterwaarts, wederom zonder druk. Een dier kan heel goed achteruit een ingang door.
-Oefen smalle doorgangen in de bak: twee staanders met een balk parallel aan de bakrand en een zeil erover zodat het een muur lijkt. De afstand muur - bakrand kun je flexibel instellen en steeds smaller laten worden, erdoor heen lopen, smaller maken, erdoor heen lopen etc. Uiteindelijk een aantal halthouden en een aantal passen achterwaarts gaan.
-Ik durf vanaf hier al te stellen dat haar spierspanning te hoog is en veel van haar reflexen schrikkerig lijken. Geef haar magnesium door het voer om spanning kwijt te raken en breng krachtvoer tot een minimum terug.
-Doe schriktraining samen met haar om het wederzijdse vertrouwen op te bouwen.

Er zijn nog zoveel mogelijkheden. Wij bestaan van creatieve oplossingen. Het allerbelangrijkste is dat je nooit of te nimmer DRUK gebruikt. Wel vragen en juist belonen. Deze paarden zijn zo geworden omdat er druk is gebruikt. Het tweede belangrijke punt is dat ze aandacht en focus bij de begeleider houdt. In zo'n situatie zal ze de plek van de persoon niet respecteren en in paniek je aan de kant drukken. Blijf aandacht vragen, indien nodig met een imitatie van een verschrikkelijke sneeuwman maar altijd afbouwen naar rust en openheid.

Wil je meer weten: vraag maar!

bedankt voor je lange reactie! ik ga dit zeker onthouden, is er ook een website waar ik meer kan vinden over die clickertraining?

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 11:16

Framtid schreef:
Ik denk ook dat dit paard er zeker wel kan komen. Ik heb diverse paarden meegemaakt met verschillende angsten (ook door mishandeling), aangeleerd gedrag etc.
Freestyle is een goede methode en over de balingehof hoor ik ook goede geluiden.

Ook ken ik meerdere paarden die 'niet van aandachth hielden' maar bij de juiste persoon en de juiste aanpak echte knuffelpaarden zijn geworden.
Vaak sluit het paard zich af voor de omgeving waardoor ze zuur lijken of je denkt dat ze niet van aandacht houden.
Leg het paard niet in de watten, maar pak het op de juiste manier aan, met rust, freestyle oid en blijf naar het paard kijken en aanvoelen.

Ze wod kwa aandacht wel beter nu ik veel met haar bezig ben, ze blijft wel erg eenkennig,

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:47

Als jij gek op dat paard bent en de mogelijkheden hebt om haar een goed leven te bieden zou ik het doen :j
De problemen die je noemt zijn natuurlijk wel vervelend maar zullen vast wel enigzins te verbeteren zijn. Daarnaast, je bent ondanks die problemen wel zo gek op haar geworden dus waarschijnlijk wegen de nadelen niet op tegen de voordelen.
Als je haar met een vrachtwagen wel naar huis kan vervoeren is dat probleem opgelost en kun je thuis rustig verder gaan met haar andere probleempjes.

Zoals je het paard beschrijft doet ze me wel een beetje aan mijn paard Ordeal denken. Zij heeft ook een groot probleem met trailerladen. Sinds een aantal weken heb ik eindelijk zelf een trailer en ben ik gaan oefenen. Hiervoor heb ik er jaren niets aan gedaan omdat ik wist dat ik het toch niet zou kunnen verbeteren zonder heel veel geduld en heel veel oefenen (waarvoor ik dus wel zelf een trailer nodig heb).

Het enige wat ik doe is de trailer neerzetten, tussenschot opzij en er met eten in gaan staan. Ze heeft heel snel de link "trailer= lekker eten" gelegd en loopt nu eigenlijk al heel erg makkelijk de trailer in. Nog niet ver genoeg om de stang dicht te doen maar we zijn al een gigantisch grote stap verder dan de afgelopen 9 jaar!

Het belangrijkste is geduld en vertrouwen en vooral niets forceren of dwingen. Laat haar zelf ontdekken dat de trailer niet eng is.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:10

Als ik je beginpost lees, zou ik het hoofd omhoog gooien tijdens het rijden het grootste probleem vinden. Laat haar goed nakijken (ook rug) voordat je haar koopt.

Als ze geen problemen heeft op de vrachtwagen, kun je er niet een regelen? Lijkt me de makkelijkste manier om haar thuis te krijgen.
Ga thuis gewoon met haar werken, accepteer haar eigenaardigheden en je hebt een grote kans dat het over een paar maanden een heel ander paard is.
En zoals monya zegt: minimaal krachtvoer (of geen krachtvoer)...

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 15:20

kamsel schreef:
Als ik je beginpost lees, zou ik het hoofd omhoog gooien tijdens het rijden het grootste probleem vinden. Laat haar goed nakijken (ook rug) voordat je haar koopt.

Als ze geen problemen heeft op de vrachtwagen, kun je er niet een regelen? Lijkt me de makkelijkste manier om haar thuis te krijgen.
Ga thuis gewoon met haar werken, accepteer haar eigenaardigheden en je hebt een grote kans dat het over een paar maanden een heel ander paard is.
En zoals monya zegt: minimaal krachtvoer (of geen krachtvoer)...

Ze is 100% goedgekeurd ook het tuig is nagekeken door profs,
vrachtwagen was ik al over uit :)

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:23

Ook ik zou zeggen: gewoon doen! Je bent haar nu aan het leasen, dus waarom dan niet kopen? Tuurlijk gaat het meer geld kosten, maar als je dat hebt en je hebt het er allemaal voor over, dan zou ik er gewoon voor gaan. Je weet hoe ze is. :)

En wat betreft de trailer etc. Er zijn overal cursussen etc. voor! Zou ook lekker met d'r gaan grondwerken om wat meer vertrouwen overal in te krijgen! Succes ermee.

Cynthiaaapje

Re: Probleem paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:43

Je kunt ook gewoon lessen in Natural horsemanship.. Is erg leuk..

marjans

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 13:06

Ik heb nu twee jaar geleden een "probleempaard" gekocht voor een appel en een ei. Hij zag mij en ik hem en toen was het eigenlijk duidelijk; "hij wilt mij en ik wil hem". Nu ik terug kijk op de afgelopen jaren zijn zijn problemen ontstaan door een hele aaneenschakeling van zaken die ik één voor één heb kunnen afwerken. Heeft me veel geld gekost, heel veel tijd, energie, geduld, liefde maar heeft me een géweldig paard gegeven! Het is een niet te onderschatten proces en je moet zeker weten ervoor te willen gaan. Hulp is overal genoeg al wist ik in mijn situatie dat ik het gevaarlijke gedrag zelf kon oplossen. Lezen, lezen, lezen, cursussen, workshops, trainingen, dvd's, praten etc etc. En vooral ook je gevoel laten spreken! Door alleen al zijn leefomstandigheden te veranderen, veranderde hij al aanzienlijk; van een stal naar 24/7 buiten met inloopstal in een kudde en hem gewoon terug paard laten worden, andere voeding, andere bejegening. Helemaal overnieuw beginnen met vertrouwen opbouwen. Niet forceren. Nu goed, ik kan wel een heel verhaal over mijn paard en mij schrijven maar daar gaat het niet om. Mijn advies; onderschat zoiets niet want soms ís de omgang met een paard gewoon moeilijker dan je op dat moment aankunt, of bij je past. Maar als je vanbinnen zoiets hebt van "ik moet dit doen" dan zou ik zeggen go for it. Verzamel juiste mensen om je heen om je te ondersteunen (ik heb het alleen gedaan omdat ik me alleen maar verward voelde als ik me openstelde voor anderen; de een zegt dit de ander dat. Ik ben mezelf gaan scholen!). Maar zorg wel dat je de juiste randvoorwaarden hebt om dit paard ook te kunnen geven wat ze nodig heeft, dat je ook écht aan de slag kunt met haar. (Hoe ver wil je gaan is ook zo'n goede vraag om je vantevoren af te vragen.)
Ik vind niet dat ik kan zeggen dat je zoiets aan moet gaan of niet want dat kun je niet beoordelen, het is gewoon ergens een risico dat je aangaat...of niet. Het is wat mij betreft niet zoiets als "even een lesje NH" als dit paard het écht moeilijk heeft. Daarvoor moet je meer in huis hebben. Ik krijg persoonlijk kriebels van mensen die te makkelijk zeggen dat zaken wel op te lossen zijn met Parelli, Voest, Tellington-Jones, Monty Roberts, Hempfling oid. Niet iedereen is in staat om met echt probleemgedrag om te gaan en het vergt gewoon veel van je.
Ik wens je heel veel succes met je keuze!! Ben benieuwd! Tot toi toi!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 13:14

Er zijn grenzen.
Hoe zielig het ook is, dit paardje klinkt levensgevaarlijk. Niet in staat om al kleine problemen op te lossen. Werk voor profs of....

Er zijn een heleboel paarden die ook wachten op een fijne mensenvriend.
Pas op met je laten leiden door sentimentele redenen, die helpen je niet altijd.

marjans

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:59

Paardentango schreef:
Er zijn grenzen.
Hoe zielig het ook is, dit paardje klinkt levensgevaarlijk. Niet in staat om al kleine problemen op te lossen. Werk voor profs of....

Pas op met je laten leiden door sentimentele redenen, die helpen je niet altijd.

Nicole, ik sluit me bij je aan!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:13

Ik kan helemaal mee gaan met het antwoord van Monya (van de Balingehof).
Ze hebben bij de Balingehof erg veel kennis van zaken en ze zitten ook nog redelijk dicht bij je, in Noordwolde.

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 12:04

ik koop haar nieto mdat ik het zielig vind maar omdat ik het een leuk paard vind en ze hoeft niet omdat ze zo bang is gelijk maar n spuit erin. Sorry hoor maar ik wil haar wel een kans geven

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:14

Op basis van je verhaal denk ik dat het paard beter af is bij jou dan bij de eigenaresse. Als het paard jou vertrouwd en je hebt er een klik mee zal het jullie ook minder moeite kosten te doen wat nodig is om alles goed te krijgen. Ik zou in elk geval niet te veel geld neertellen voor dit paard, je doet de eigenaresse eigenlijk een plezier door het paard van haar te kopen.

Dan is het een kwestie van leiderschapskwaliteiten opbouwen voor jou (heb je geloof ik al behoorlijk veel van) en zelfvertrouwen opbouwen voor het paard. Dus in heel veel verschillende situaties laten zien dat jij te vertrouwen bent. Je kwam zelf al met NH, dat is een mooie manier om het paard op veel aspecten vertrouwen te geven, in jou en in zichzelf.

Succes!

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:40

marjans schreef:
Paardentango schreef:
Er zijn grenzen.

Nicole, ik sluit me bij je aan!

Wat een flauwekul.
Paard is niet levensgevaarlijk.
MelisXFeikje is gewoon de trainingsmethode die past bij dit paardje nog niet tegengekomen.
Er worden genoeg tips gegeven waar ze verder mee kan.
Heb ook wel eens een pony gehad met een gedragsprobleem , met geduld en een goede begeleiding kom je heel ver.

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-10 15:24

Er zijn grenzen.

[/quote]

Nicole, ik sluit me bij je aan![/quote]

Wat een flauwekul.
Paard is niet levensgevaarlijk.
MelisXFeikje is gewoon de trainingsmethode die past bij dit paardje nog niet tegengekomen.
Er worden genoeg tips gegeven waar ze verder mee kan.
Heb ook wel eens een pony gehad met een gedragsprobleem , met geduld en een goede begeleiding kom je heel ver.[/quote]

Dankje! eindelijk iemand die het snapt,

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 23:36

Niets te danken hoor. :D
Kan er alleen niet zo goed tegen wanneer mensen een paard veroordelen zonder hem kennen en dan direct maar een stempel geven van levensgevaarlijk.
Wanneer jij tijd en geduld en doorzettingsvermogen kunt opbrengen kom je een heel eind bij een paard.
En natuurlijk een stukje profesionele hulp.
Laat je ons nog wel weten hoe het er mee staat??

mama0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:24

zoals je al beschreef jij vind haar eigenlijk wel geweldig. en jij kunt er blijkbaar goed mee overweg.
zo'n cursus is natuurlijk altijd goed. ik zou alleen goed kijken naar de prijs. je zou haar dan moeten kunnen kopen voor [sorry krom gezegd] slachtprijs ongeveer €500,00/€800,00 euro.
een paard met zo'n achtergrond is niet te verkopen.
succes

AustriaTrick

Re: Probleem paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 01:08

Ik houd jullie op de hoogte, ik denk er eerst nog even goed overna wat te doen alemaal en wat de kosten gaan worden,
de slachtprijs is inderdaad de beste prijs voor zoon paard, maar ze heeft wel zeer goed papier,

mf1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:06

een cursus natural horsemanship schept vertrouwen, een goede cursus/clinic emiel voest. Misschien dat dit je verder helpt?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:18

Ik heb je een pb gestuurd.

Lanthano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 19:05

Dag Melissa,

Als het paardje echt jouw hart heeft gestolen, zijn er zeker oplossingen voor haar. Het best is contact op te nemen met iemand die echt ervaring heeft met zo'n paarden. Het kost je dan misschien iets meer, maar beter één keer betalen en je paard een nieuwe toekomst geven dan heel veel kleinere bedragen uitgeven en je paard het nog moeilijker maken.

Ikzelf werk in die sector : www.isabelvanlaer.be, maar ik vrees dat België misschien wat ver is om je paard in training te zetten. In Nederland is er een uitstekend trainingscentrum : Annemarie Van der Toorn. Als er iemand is die jou kan helpen is het zij wel. Zij heeft ontzettend veel ervaring met dit soort paarden. Bovendien kan je er ook cursussen volgen zodat je je paard beter gaat begrijpen.

Suf maar eens naar haar site : www.montyroberts.nl of www.annemarievandertoorn.nl

Veel succes,

Isabel

lizzytje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 20:54

hey

ik heb zelf ook zo'n paardje gekocht kon er niets meer mee enz. ben nu 2 jaar verder en met heel veel geduld en op de juiste manier ermee werken komt het wel goed maar helemaal normaal worden die kans ik klein. wat ze hebben mee gemaakt blijven ze altijd bij zich houden. je kunt de angst wel groot en deels weg halen dat je normaal met ze om kunt gaan. maar op het moment dat er weer zo iets dergelijks gebeurt kun je weer van voor af aan beginnen.

wat ik bij mijn paardje die is natural horsemanship. ik weet dat heel veel mensen dit onzin vinden en dat moeten ze helemaal zelf weten. ik kende het niet tot voor 2 jaar terug. wat ik weet is dat het bij die van mij helpt en ik ben er blij mee. ik ga er ook verder mee uiteindelijk voor andere mensen (als dit lukt). op internet kun je er heel veel info over vinden. ik moet er ook bij zeggen dat ik dit niet alleen doe ik heb er iemand bij die me helpt.

wat het belangrijkste is heel veel geduld en steeds weer de grens opzoeken ( grens bedoel ik mee dat hij het eng vind worden) en als je die gevonden hebt dan weer een stapje terug. dit duizende keren herhalen en dan kom je beetje bij beetje verder. ik tenminste.

hoop dat je er wat aan hebt

lizzytje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 20:57

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 20:56

Ik heb besloten om dit paard niet te kopen. De eigenaar houd haar en gaat bij haar fokken,
Dankje voor de tips!