Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
monica08 schreef:Mijn paard is sinds vrijdag weer naar buiten geweest en heeft daarvoor ook 2.5 week binnen gestaan, maar zeg nou zelf; liever een paard op stal dan een paard met gebroken been
Ons erf werd niet gestrooid en dat was 1 grote ijsbaan en aangezien we zelf geen bak hebben en we daarvoor naar de buren moeten lopen wat helemaaal niet te doen was, hadden we geen andere keuze. De gemeente strooit namelijk niet het erf en ook het betonpad niet.
Waratje schreef:Je zou dan zelf zout (of zand) kunnen strooien. Een paard 2,5 week binnenhouden zonder enige beweging is vragen om problemen. Om te beginnen heb je een veel groter risico op koliek en tegen de tijd dat ze wel die stal uitkomen, zijn ze waarschijnlijk niet meer te hanteren.
Onze paarden gaan gewoon elke dag naar buiten in paddock of wei. Ze hebben daar zelf heel goed door wat er wel of niet kan. Maar ik merk ondertussen al wel dat ze nog altijd beweging tekort komen, ze worden een beetje narrig en het "stapritje" vandaag was niet bepaald in stap volgens het boekje![]()
Ik zal blij zijn als de bak en het bos weer schoongedooid zijn, dan kunnen we tenminste weer aan het werk met ze.
ZusJacobs schreef:Omg, schrik me dood van sommige berichten.. Je laat je paard toch niet 24/7 binnen.. en dat 2 weken.. arme paarden..
monica08 schreef:Natuurlijk is het niet leuk voor die paarden, maar arme paarden? kom op zeg, overdrijven is ook een vak! Paard gaat er niet dood aan om op stal zijn aandacht te krijgen. En waar wil je zout weghalen? Het zout in de winkels was binnen no time op en er is toch een tekort aan zout? En denk niet dat de boeren er zo blij mee zijn om overal zand te gaan strooien..
Niet meer te hanteren? Ze was wel wat drukker dan anders, maar echt niet dat ze gelijk haar voeten breekt omdat ze zo gek doet hoor..
Typisch bokt, alles is gelijk zielig en als je paard 1 dag binnenstaat is het gelijk dierenmishandeling. En wat nou als je paard een been breekt ofzo?
Edit: niet iedereen heeft het luxe, niet iedereen heeft een binnenbak of buitenbak of een pad om te lopen.
Van de zomer had hij het behoorlijk warm, heb het idee dat hij de kou wel lekker vindt zo. Hij wordt er in ieder geval erg vrolijk en energiek van
Hij staat samen met een ander paard in de paddock, en ze delen een stalletje dat als schuilstalletje dienst doet. Er is een bestraat stukje, daar ligt nu ook gedeeltelijk ijs, en de paddock loopt shuin omhoog, naar een dijk/heuvel, dus achteraan is het hoger, en droger. Het enige probleem is dat doordat hij al 3,5 maand in de blubber/sneeuw staat de onderkant van zijn voetjes wat zompig begint te worden. Maar samen met mijn pot teer kan ik ook dat probleem wel te lijf
Hij vindt het wel fijn als ik zo licht en stil mogelijk zit wanneer we een glad stuk tegenkomen en soms stap ik af, maar over het algemeen kan ik overal wel rijden. Voornamelijk in stap, soms stukje draf en door de sneeuw tölt hij zelfs makkelijker. Ik zou wel gek zijn als ik niet reed
Citaat:Sorry, maar ik vind het ook niet kunnen om een paard dagenlang op stal te laten staan zonder mogelijkheid om in elk geval even vrij rond te lopen, of dat er getraind wordt zodat het dier zijn energie nog kwijt kan.
Als je je paard de afgelopen paar weken de stal niet uit kon halen omdat het buiten op het erf te gevaarlijk was, dan had je daar, in gezamenlijk overleg met staleigenaar en stalgenoten, best een oplossing voor kunnen bedenken. En ja, soms geeft dat daarna even wat meer opruimwerk (vegen of harken) of herstelwerk.
Wij hebben hier met elkaar elke keer sneeuwgeruimd en vervolgens zout gestrooid op de stukken die anders ijzig en glad zouden worden (bestrating) de paddock en de bak waren prima te doen met de sneeuw dus daarin liepen de paarden gewoon elke dag los, waarbij de merries voor de nacht op stal gingen en de ruinen in de paddock met schuilstal bleven.
Er kan in elk geval zand gestrooid worden, evt. alleen een pad geschept/geschoven/geveegd en dan evt. zout/zand strooien als het ondanks dat glad is. Als het verder droog blijft, dan wordt het ook niet opnieuw glad.
En ja, het was veel werk, maar met elkaar is het wel te doen als iedereen het belang er van in ziet en mee wil helpen.
Een heel erf schoonmaken is echt niet nodig, maar een pad van stal naar bak/paddocks of weide waar ze op dat moment in mogen lopen is toch wel het minste. (en de mesthoop/voeropslag voor de verzorgers) ook voor de verzorgers wel zo fijn als ze zonder glij- en valpartijen het erf over kunnen...
Op de wegen wordt ook gestrooid (ondanks schade die de weg daardoor op kan lopen) en als het daar niet te glad is, is elke dag een flink eind wandelen met je paard ook een optie. moet je natuurlijk niet pas gaan doen als het dier al een paar dagen zijn stal niet uit is geweest...
pinto_1 schreef:Mijn paard en veulen staan ook de hele dag op de wei. 's Nachts kunnen ze naar binnen (staldeur blijft open), maar daar maken ze weinig gebruik van.![]()
Alleen toen het -15 was heb ik ze 's nachts binnen gezet, puur voor mijn eigen gevoel.
monica08 schreef:Citaat:Sorry, maar ik vind het ook niet kunnen om een paard dagenlang op stal te laten staan zonder mogelijkheid om in elk geval even vrij rond te lopen, of dat er getraind wordt zodat het dier zijn energie nog kwijt kan.
Als je je paard de afgelopen paar weken de stal niet uit kon halen omdat het buiten op het erf te gevaarlijk was, dan had je daar, in gezamenlijk overleg met staleigenaar en stalgenoten, best een oplossing voor kunnen bedenken. En ja, soms geeft dat daarna even wat meer opruimwerk (vegen of harken) of herstelwerk.
Wij hebben hier met elkaar elke keer sneeuwgeruimd en vervolgens zout gestrooid op de stukken die anders ijzig en glad zouden worden (bestrating) de paddock en de bak waren prima te doen met de sneeuw dus daarin liepen de paarden gewoon elke dag los, waarbij de merries voor de nacht op stal gingen en de ruinen in de paddock met schuilstal bleven.
Er kan in elk geval zand gestrooid worden, evt. alleen een pad geschept/geschoven/geveegd en dan evt. zout/zand strooien als het ondanks dat glad is. Als het verder droog blijft, dan wordt het ook niet opnieuw glad.
En ja, het was veel werk, maar met elkaar is het wel te doen als iedereen het belang er van in ziet en mee wil helpen.
Een heel erf schoonmaken is echt niet nodig, maar een pad van stal naar bak/paddocks of weide waar ze op dat moment in mogen lopen is toch wel het minste. (en de mesthoop/voeropslag voor de verzorgers) ook voor de verzorgers wel zo fijn als ze zonder glij- en valpartijen het erf over kunnen...
Op de wegen wordt ook gestrooid (ondanks schade die de weg daardoor op kan lopen) en als het daar niet te glad is, is elke dag een flink eind wandelen met je paard ook een optie. moet je natuurlijk niet pas gaan doen als het dier al een paar dagen zijn stal niet uit is geweest...
Ik moet, zoals ik al eerder zei, toch eerst een stuk lopen voordat ik haar buiten los kan laten. En natuurlijk hoort een paard buiten, maar als er een situatie is waarbij het niet kan dan houdt het toch op? Een paard met blessure die 3 weken stalrust moet hebben staat toch ook stil? Mijn paard is er sinds vrijdag weer elke dag uit geweest, maar vandaag wilde ze met 10 min. er al weer uit om naar de andere 2 paarden te gaan op stal en energie zat er ook niet in. Zolang er geen sneeuw meer komt, zal mijn paard echt niet meer weken op stal staan
Ik vind, als je een paard hebt, heb je de verantwoordelijkheid om ten alle tijde in zijn behoeften te voorzien. Weer of geen weer. En ik snap best, dat je liever je paard op stal hebt dan dat ie een been breekt. Maar ik denk dat het in het vervolg beter is een passende stalling voor je paard te zoeken waar hij in de winter wèl gewoon naar buiten kan, of waar maatregelen worden getroffen zodat ze toch op de één of andere manier elke dag hun benen even kunnen strekken. Een paard heeft er namelijk niet voor gekozen om ergens te staan, waar die weken binnen moet staan, door het ijs
Moet er niet aan denken, om 24/7 in mijn wc opgesloten te zitten (en jawel, ik vind de stal van veel paarden vergelijkbaar met een wc, want ze poepen en plassen er toch in) Maar dit is niet aanvallend bedoeld allemaal tegen jou, maar meer mijn mening in het algemeen.
mijnluxor schreef:ja ik vind dit weer zelf wel leuk, maar kwa paarden en dit weer![]()
staat al dik een week binnen, door een verlaging van het asvalt ligt er precies een laag water van 10 cm voor de ingang van de paddock/land.
en als de sneeuw weg is, dan ligt er weer ijs, en kan ie nog niet in de paddock.
en omdat hij zo druk is dan durf ik ook niet te gaan wandelen/rijden buiten als de sneeuw weg is.
dus voor mijn paardje is het wachten tot het gaat dooien.. vind het wel zielig voor me knollie want hij wil zo graag naar buiten..