Paard met dit winterweer.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Willekes

Re: Paard met dit winterweer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 09:57

Dat je de keuze maakt om zelf je paard binnen houden, ok. Vergeet niet dat een paard stabieler is op 4 benen dan wij op 2 benen. Je kan ze beter even elke dag rustig aan de hand rondstappen op het erf aan de hand, dan ze laten staan en nu weer naar buitengooien. Ik vind hier ook een verantwoordelijkheid van een staleigenaar of boer om het erf ijsvrij te houden of te maken. En kom op zeg, geen zout meer te krijgen? Als iedereen zich blindstaart op wat de media verkondigd, waar blijven we dan in de wereld. Een pak zout bij de supermarkt kost nog geen 75 cent. En met 1 pak kan je al 6m2 ijsvrij maken. * Althans, dat is onze eigen ervaring hier. En als er veel sneeuw ligt, juist de ijzers eraf en paarden naar buiten. Gladheid eronder, die is verradelijk.

sb300786

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 10:16

Bij ons zijn de paddocks inderdaad ook erg glad. Het probleem van die paddocks is, dat ze eerder al erg nat zijn geweest (ja, zelfs met achterbergbodem), en dat vocht/plassen van de laatste tijd is vastgevroren. Dat maakt dat de paddocks een erg gladde ondergrond hebben.

Gelukkig hebben we een binnenbak en een overdekte stapmolen, dat is toch weer een voordeel. Overdag gaan de paarden op het land (daar stonden geen plassen in, en is nu prima te doen!), of op een soort uitloop van een grote inloopstal met een betonnen vloer. Als ze rustig genoeg zijn, kan dat.

De wei is in principe een goede optie, maar anders wordt het toch een keertje extra naar je pony toe, op een dag...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 11:15

monica08 schreef:
Mijn paard is sinds vrijdag weer naar buiten geweest en heeft daarvoor ook 2.5 week binnen gestaan, maar zeg nou zelf; liever een paard op stal dan een paard met gebroken been ;)
Ons erf werd niet gestrooid en dat was 1 grote ijsbaan en aangezien we zelf geen bak hebben en we daarvoor naar de buren moeten lopen wat helemaaal niet te doen was, hadden we geen andere keuze. De gemeente strooit namelijk niet het erf en ook het betonpad niet.

Waratje schreef:
Je zou dan zelf zout (of zand) kunnen strooien. Een paard 2,5 week binnenhouden zonder enige beweging is vragen om problemen. Om te beginnen heb je een veel groter risico op koliek en tegen de tijd dat ze wel die stal uitkomen, zijn ze waarschijnlijk niet meer te hanteren.
Onze paarden gaan gewoon elke dag naar buiten in paddock of wei. Ze hebben daar zelf heel goed door wat er wel of niet kan. Maar ik merk ondertussen al wel dat ze nog altijd beweging tekort komen, ze worden een beetje narrig en het "stapritje" vandaag was niet bepaald in stap volgens het boekje ;(
Ik zal blij zijn als de bak en het bos weer schoongedooid zijn, dan kunnen we tenminste weer aan het werk met ze.

ZusJacobs schreef:
Omg, schrik me dood van sommige berichten.. Je laat je paard toch niet 24/7 binnen.. en dat 2 weken.. arme paarden..

monica08 schreef:
Natuurlijk is het niet leuk voor die paarden, maar arme paarden? kom op zeg, overdrijven is ook een vak! Paard gaat er niet dood aan om op stal zijn aandacht te krijgen. En waar wil je zout weghalen? Het zout in de winkels was binnen no time op en er is toch een tekort aan zout? En denk niet dat de boeren er zo blij mee zijn om overal zand te gaan strooien..
Niet meer te hanteren? Ze was wel wat drukker dan anders, maar echt niet dat ze gelijk haar voeten breekt omdat ze zo gek doet hoor..
Typisch bokt, alles is gelijk zielig en als je paard 1 dag binnenstaat is het gelijk dierenmishandeling. En wat nou als je paard een been breekt ofzo?

Edit: niet iedereen heeft het luxe, niet iedereen heeft een binnenbak of buitenbak of een pad om te lopen.

Sorry, maar ik vind het ook niet kunnen om een paard dagenlang op stal te laten staan zonder mogelijkheid om in elk geval even vrij rond te lopen, of dat er getraind wordt zodat het dier zijn energie nog kwijt kan.
Als je je paard de afgelopen paar weken de stal niet uit kon halen omdat het buiten op het erf te gevaarlijk was, dan had je daar, in gezamenlijk overleg met staleigenaar en stalgenoten, best een oplossing voor kunnen bedenken. En ja, soms geeft dat daarna even wat meer opruimwerk (vegen of harken) of herstelwerk.

Wij hebben hier met elkaar elke keer sneeuwgeruimd en vervolgens zout gestrooid op de stukken die anders ijzig en glad zouden worden (bestrating) de paddock en de bak waren prima te doen met de sneeuw dus daarin liepen de paarden gewoon elke dag los, waarbij de merries voor de nacht op stal gingen en de ruinen in de paddock met schuilstal bleven.

Er kan in elk geval zand gestrooid worden, evt. alleen een pad geschept/geschoven/geveegd en dan evt. zout/zand strooien als het ondanks dat glad is. Als het verder droog blijft, dan wordt het ook niet opnieuw glad.

En ja, het was veel werk, maar met elkaar is het wel te doen als iedereen het belang er van in ziet en mee wil helpen.
Een heel erf schoonmaken is echt niet nodig, maar een pad van stal naar bak/paddocks of weide waar ze op dat moment in mogen lopen is toch wel het minste. (en de mesthoop/voeropslag voor de verzorgers) ook voor de verzorgers wel zo fijn als ze zonder glij- en valpartijen het erf over kunnen...

Op de wegen wordt ook gestrooid (ondanks schade die de weg daardoor op kan lopen) en als het daar niet te glad is, is elke dag een flink eind wandelen met je paard ook een optie. moet je natuurlijk niet pas gaan doen als het dier al een paar dagen zijn stal niet uit is geweest...

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 11:30

Mijn paard heeft elke dag gewoon buiten gestaan van smorgens tot het donker werd, bevroren grond heeft hij geen problemen mee en hij staat dan ook rustiger, juist omdat hij elke dag gewoon buiten staat heeft hij de behoefte niet zo heel erg om gek te doen.
Glad is het niet geweest in de paddocks en van sneeuw hebben ze geen last (blootvoets)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 11:59

Mijn merrie heeft voor ijzers, ik kan momenteel dus niet rijden maar ze staat overdag gewoon lekker buiten in een paddock ze heeft wel de behoefde gek te blijven doen haha maar goed het is er niet heel groot dus echt racen kan ze niet.
Ik hoop dat het snel gaat dooien mis het rijden echt enorm

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:59

Mijn paard staat ook 24/7 buiten. Zonder ijzers, en zonder deken. Dekens vindt hij maar niks, en hij heeft een vachtje :) Van de zomer had hij het behoorlijk warm, heb het idee dat hij de kou wel lekker vindt zo. Hij wordt er in ieder geval erg vrolijk en energiek van :D Hij staat samen met een ander paard in de paddock, en ze delen een stalletje dat als schuilstalletje dienst doet. Er is een bestraat stukje, daar ligt nu ook gedeeltelijk ijs, en de paddock loopt shuin omhoog, naar een dijk/heuvel, dus achteraan is het hoger, en droger. Het enige probleem is dat doordat hij al 3,5 maand in de blubber/sneeuw staat de onderkant van zijn voetjes wat zompig begint te worden. Maar samen met mijn pot teer kan ik ook dat probleem wel te lijf :Y)
Van glijden en glibberen hebben we niet heel veel last, mijn paard is erg voorzichtig, en wanneer hij met 1 hoef begint te glijden heeft hij er altijd nog 3 over om zich mee staande te houden :D Hij vindt het wel fijn als ik zo licht en stil mogelijk zit wanneer we een glad stuk tegenkomen en soms stap ik af, maar over het algemeen kan ik overal wel rijden. Voornamelijk in stap, soms stukje draf en door de sneeuw tölt hij zelfs makkelijker. Ik zou wel gek zijn als ik niet reed :P
Wat mezelf betreft: ja, het is niet alles om bij sneeuw en wind een weerbarstige plak voer los te schudden. Maar dat is nou wel echt een klusje waar is sowieso het hele jaar het land aan heb, of het nou waait en regent of niet, het blijft toch wel een rotklus. Verder heb ik goede kleding, meestal ben ik 's avonds bij mijn paard en ik heb het eigenlijk nooit koud (behalve mijn gezicht dan) wanneer ik thuis kom. En dat terwijl ik meestal 1,5 tot 2 uur per dag bij mijn paard ben, en dan ook nog meer dan een uur aan het heen en weer fietsen ben.

Winter is gewoon soms heel leuk, gisteren heb ik op een vrolijk paard een mooie rit gemaakt door een knisperend landschap in de ondergaande zon. Dan neem ik die andere koude, modderige dagen wel voor lief ;)

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 19:56

Citaat:
Sorry, maar ik vind het ook niet kunnen om een paard dagenlang op stal te laten staan zonder mogelijkheid om in elk geval even vrij rond te lopen, of dat er getraind wordt zodat het dier zijn energie nog kwijt kan.
Als je je paard de afgelopen paar weken de stal niet uit kon halen omdat het buiten op het erf te gevaarlijk was, dan had je daar, in gezamenlijk overleg met staleigenaar en stalgenoten, best een oplossing voor kunnen bedenken. En ja, soms geeft dat daarna even wat meer opruimwerk (vegen of harken) of herstelwerk.

Wij hebben hier met elkaar elke keer sneeuwgeruimd en vervolgens zout gestrooid op de stukken die anders ijzig en glad zouden worden (bestrating) de paddock en de bak waren prima te doen met de sneeuw dus daarin liepen de paarden gewoon elke dag los, waarbij de merries voor de nacht op stal gingen en de ruinen in de paddock met schuilstal bleven.

Er kan in elk geval zand gestrooid worden, evt. alleen een pad geschept/geschoven/geveegd en dan evt. zout/zand strooien als het ondanks dat glad is. Als het verder droog blijft, dan wordt het ook niet opnieuw glad.

En ja, het was veel werk, maar met elkaar is het wel te doen als iedereen het belang er van in ziet en mee wil helpen.
Een heel erf schoonmaken is echt niet nodig, maar een pad van stal naar bak/paddocks of weide waar ze op dat moment in mogen lopen is toch wel het minste. (en de mesthoop/voeropslag voor de verzorgers) ook voor de verzorgers wel zo fijn als ze zonder glij- en valpartijen het erf over kunnen...

Op de wegen wordt ook gestrooid (ondanks schade die de weg daardoor op kan lopen) en als het daar niet te glad is, is elke dag een flink eind wandelen met je paard ook een optie. moet je natuurlijk niet pas gaan doen als het dier al een paar dagen zijn stal niet uit is geweest...

Ik moet, zoals ik al eerder zei, toch eerst een stuk lopen voordat ik haar buiten los kan laten. En natuurlijk hoort een paard buiten, maar als er een situatie is waarbij het niet kan dan houdt het toch op? Een paard met blessure die 3 weken stalrust moet hebben staat toch ook stil? Mijn paard is er sinds vrijdag weer elke dag uit geweest, maar vandaag wilde ze met 10 min. er al weer uit om naar de andere 2 paarden te gaan op stal en energie zat er ook niet in. Zolang er geen sneeuw meer komt, zal mijn paard echt niet meer weken op stal staan ;)

lauralorens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 20:36

het enigste wat ik kon doen met de sneeuw was ook op het erf rondstappen. want de paddocks kon die niet in, het weiland niet op (dat gebeurt alleen tussen april en september/oktober.) en ik kon ook niet rijden. Ze staat op ijzers en die kan ik er ook niet afhalen, want mijn pony kan amper zonder.. maar gelukkig kunnen we weer alles doen!

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:09

mijn shetje staat nu ook nog steeds buiten ;)
niks gebeurd hoor
en lisa mijn verzorgpony daar rij ik met dit weer ook gewoon op in de wei ;)
niks aan het handje :D

pinto_1Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:21

Mijn paard en veulen staan ook de hele dag op de wei. 's Nachts kunnen ze naar binnen (staldeur blijft open), maar daar maken ze weinig gebruik van. :D
Alleen toen het -15 was heb ik ze 's nachts binnen gezet, puur voor mijn eigen gevoel. ;)

SiSi1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:08

Mijn paard gaat ook gewoon naar buiten....
Wel is het zo als het echt té erg is (of te gevaarlijk) buiten blijft ze binnen, maar dit vind ze niet zo erg in haar grote stal ( 3 x 5 meter)... ;)

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:11

PP --> SV

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 13:56

pinto_1 schreef:
Mijn paard en veulen staan ook de hele dag op de wei. 's Nachts kunnen ze naar binnen (staldeur blijft open), maar daar maken ze weinig gebruik van. :D
Alleen toen het -15 was heb ik ze 's nachts binnen gezet, puur voor mijn eigen gevoel. ;)

Ik heb ze nu niet binnen vanwege de kou, maar doe 2 van de 4 paarden voor de nacht op stal zodat ze allemaal kunnen liggen op zachte droge bodem. Normaal liggen ze het liefst in het zand, nu is de bodem keihard en bevroren, ijzig of besneeuwd. Ik zag nog maar 1 van de 4 (paardenruin) buiten liggen, mijn ponyruin ligt 's nachts graag in de schuilstal op het strooisel (zie ik aan het strooisel in zijn staart en door de lig plek in de schuilstal) en door de beide merrie's voor de nacht op te sluiten in hun eigen stal in de (open) kapschuur krijgt ieder dier voldoende rust en ruimte om te liggen.

De kou hebben ze eigenlijk geen moeite mee. In de stal is het ongeveer net zo koud als buiten, alleen meer beschut tegen regen en wind. Als ze maar voldoende ruwvoer krijgen houden ze zich wel warm. Die van ons hebben wel een deken op.

Draumur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 13:59

Mijn paard staat ook nog steeds buiten, geen enkel probleem.

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 15:48

Die van mij gaan bijna altijd naar buiten toe. De enige keer dat ze binnen blijven is echt alleen als het heel hard regent en de wei gewoon te modderig is om in te lopen. Voor de rest ook niet.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 15:55

Die van mij gaan ook elke dag naar buiten. Ze blijven alleen binnen als het heel hard regent. Net als bij Zera hierboven dus.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 16:04

die van ons gaan ook elke dag buiten. Omdat we geen schuilstal hebben, blijven ze af en toe eens binnen omdat het water met bakken uit de lucht valt en de hele weide onder water staat of tijdens de vrieskou 1 dag sneeuwstorm.
pas na een dag binnen leek het naar mijn mening "gevaarlijk" de paarden eruit te halen. Als ze elke dag buiten kunnen weten ze zelf best dat het niet zo "veilig" is om gek te doen. Maar na enkele dagen binnen moeten ze eerst hun enthousiasme kwijt, vandaar dat het me beter lijkt ze zelfs bij vrieskou buiten te laten.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 17:12

monica08 schreef:
Citaat:

Ik moet, zoals ik al eerder zei, toch eerst een stuk lopen voordat ik haar buiten los kan laten. En natuurlijk hoort een paard buiten, maar als er een situatie is waarbij het niet kan dan houdt het toch op? Een paard met blessure die 3 weken stalrust moet hebben staat toch ook stil? Mijn paard is er sinds vrijdag weer elke dag uit geweest, maar vandaag wilde ze met 10 min. er al weer uit om naar de andere 2 paarden te gaan op stal en energie zat er ook niet in. Zolang er geen sneeuw meer komt, zal mijn paard echt niet meer weken op stal staan ;)

Een paard die 3 weken stalrust moet hebben door blessure, is een ander verhaal vind ik. En dat is geen excuus voor het weken binnen staan van jouw paard ;) Ik vind, als je een paard hebt, heb je de verantwoordelijkheid om ten alle tijde in zijn behoeften te voorzien. Weer of geen weer. En ik snap best, dat je liever je paard op stal hebt dan dat ie een been breekt. Maar ik denk dat het in het vervolg beter is een passende stalling voor je paard te zoeken waar hij in de winter wèl gewoon naar buiten kan, of waar maatregelen worden getroffen zodat ze toch op de één of andere manier elke dag hun benen even kunnen strekken. Een paard heeft er namelijk niet voor gekozen om ergens te staan, waar die weken binnen moet staan, door het ijs ;)
Ook al zijn het (voor veel mensen) 'maar' een paar weken per jaar, dat de paarden 24/7 binnen staan, ik persoonlijk vind het niet juist. Maar goed, ik vind 1 dag binnen al te veel :o Moet er niet aan denken, om 24/7 in mijn wc opgesloten te zitten (en jawel, ik vind de stal van veel paarden vergelijkbaar met een wc, want ze poepen en plassen er toch in) Maar dit is niet aanvallend bedoeld allemaal tegen jou, maar meer mijn mening in het algemeen.

lovehorses7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 17:26

Hier hebben ze welgeteld 1 dag binnen gestaan. Dat is wat mij betreft 1 teveel, maar goed, land te nat en de bak ombereikbaar vanwege een sneeuwduin.

Maar ik heb geen problemen ondervonden met gladheid oid. staleigenaar heeft hem van de ijzers afgedaan en de pony's stonden al zonder ijzers

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 17:35

mijn paard staat 24/7 buiten.
ook met vorst ijs of sneeuw.
het voordeel daarvan is dat ze ook niet al te gek gaan doen.
als het land bevroren is (een aardig omgeploegd goedje)
dan lopen ze heel voorzichtig en zijn ze heel rustig.

nu het land weer wat beter is, trekken ze hun sprintje weer.

Bermudaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:11

Ik laat ze zoveel mogelijk buiten, s'nachts gaan ze wel naar binnen.

Als het niet bevroren is gaan ze allemaal gewoon de paddock in!

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:27

Hier is nog geen stal dus staan ze 24/7 buiten in hun heerlijke berevachtje. Ze vinden het heerlijk, lekker rennen in de wei en de aangrenzende paddock. Hier is alles weer normaal dus geen gladheid gelukkig. Maar dan nog zout of zand en evt mest doet wonderen. Je paard binnen laten staan vind ik echt niet kunnen.
Elk paard moet zijn benen kunnen strekken elke dag.

mijnluxor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 10:43

ja ik vind dit weer zelf wel leuk, maar kwa paarden en dit weer :(
staat al dik een week binnen, door een verlaging van het asvalt ligt er precies een laag water van 10 cm voor de ingang van de paddock/land.
en als de sneeuw weg is, dan ligt er weer ijs, en kan ie nog niet in de paddock.
en omdat hij zo druk is dan durf ik ook niet te gaan wandelen/rijden buiten als de sneeuw weg is.
dus voor mijn paardje is het wachten tot het gaat dooien.. vind het wel zielig voor me knollie want hij wil zo graag naar buiten..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 10:56

mijnluxor schreef:
ja ik vind dit weer zelf wel leuk, maar kwa paarden en dit weer :(
staat al dik een week binnen, door een verlaging van het asvalt ligt er precies een laag water van 10 cm voor de ingang van de paddock/land.
en als de sneeuw weg is, dan ligt er weer ijs, en kan ie nog niet in de paddock.
en omdat hij zo druk is dan durf ik ook niet te gaan wandelen/rijden buiten als de sneeuw weg is.
dus voor mijn paardje is het wachten tot het gaat dooien.. vind het wel zielig voor me knollie want hij wil zo graag naar buiten..

Heb je zijn krachtvoer wel teruggezet? Als hij niets doet en wel de normale portie krachtvoer krijgt, is het logisch dat hij druk wordt.....
En waarom zou hij met sneeuw niet in de paddock kunnen? Die laag ijs kun ruw maken, mest overheen leggen, zand op strooien, kortom doe er gewoon wat aan. Je paard wordt namelijk echt niet hanteerbaarder door nog langer binnen te blijven.

mijnluxor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 12:16

normaal krijgt hij biks en muesli (samen 1 voerschep ongeveer) nu 3 handjes muesli smorgens en savonds.
en een beetje sneeuw kan geen kwaad.
kijk:Afbeelding
weet niet of je het kan lezen, maar het lichtblauwe is asvalt en is 10-13 cm lager dan de rest,
en is letterlijk een schaatsbaan, want het is volgelopen met water.
en de roze stipjes moet me paard lopen om naar de paddock te komen (oranje is stoep).
en de bovenlaag is bevroren dus zand erop kan wel, maar dan zakt hij erdoorheen (en ookal is het maar 10 cm, als hij schrikt dan kan het gevaarlijk worden.)
en het ijs breken en water wegvegen is zinloos.
maar als het zo door blijft gaan dan ga ik tegels neerleggen (een verlengde van de stoep als het ware)